Seuraa 
Viestejä510
Liittynyt11.6.2008

Talouselämä-lehdessä oli taas juttu Toroidion-sähköautosta ( http://toroidion.com/ ). Siinähän kerrotaan käytettävän pienempää jännitettä kuin muissa vastaavissa laitteissa.
Katselin joku aika sitten David Squiresin esitelmävideon, jossa hän kertoili omasta sähkömoottoriprototyypistä, josta muutama otos oheisessa kuvassa. Sähkömoottorissahan tuotetaan vääntömomenttia ja tehoa magneettikenttien välisten vuorovaikutusten avulla. Nuo magneettikentät voidaan luoda joko kestomagneettien tai käämien avulla. Squiresin mukaan moottoreissa on käämit yleensä sijoitettu siten, että sen jälkeen, kun ne ovat tuottaneet vääntömomenttiin tarvittavan magneettikentän, ne ovat voimakkaan magneettivuon vaikutuksen alaisina ja tuottavat roottorin pyörimisliikettä vastustavaa voimaa. Squiresin protossa magneettikentät luodaan käämeillä, jotka ovat moottorin ulkopuolella ja magneettivuo johdetaan roottorimagneettien viereen. Koska syntyvän magneettikentän voimakkuus riippuu käämin läpi kulkevan virran suuruudesta ja käämissä olevan johtimen kierrosmäärästä, niin moottori voi tuottaa saman vääntömomentin pienemmälläkin jännitteellä. Suurempaa jännitettä tarvitaan vain hetkellisesti roottorin ollessa tietyssä asennossa ja tätä varten Squires käyttää kuvan oikeassa alareunassa näkyvää käämiä, johon varataan energiaa pienellä jännitteellä ja, kun virtapiiri katkaistaan, niin saadaan aikaan tarvittava hetkellinen suurempi jännite.
Onhan tuo Squiresin proto aika massiivinen ja kömpelö, mutta ainakin se demonstroi muutamia mahdollisia ideoita käyttöjännitteen pienentämiseen.

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Kommentit (0)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat