Seuraa 
Viestejä3
Liittynyt25.3.2016

Olen puolueeton:
Ovatko natsiaikaiset saksalaiset sotilaat koskaan "säväyttäneet"?
Elokuvat ovat heitä kyllä täynnään, mutta onko omakohtaisempia kokemuksia?
Natsit loivat paljon hyvää, pitäisikö niitä rippeitä joita Suomeen ehkä, tutkia?

Sivut

Kommentit (34)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

hattis kirjoitti:
Olen puolueeton:
Natsit loivat paljon hyvää, pitäisikö niitä rippeitä joita Suomeen ehkä, tutkia?

Komeaa arkkitehtuuria oli natseilla.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008

CE-hyväksytty kirjoitti:
hattis kirjoitti:
Olen puolueeton:

Käyttäisin kyllä mieluummin määrettä "korskeaa".

Pyssyt olivat kyllä hyviä, mutta nupissa oli pimeää, niin sairaan pimeää. Aatemaailma perusteluineen noudatti suurin piirtein samaa kaavaa kuin nykyisillä ääri-islamisteilla.

Ovat nuo pirut kuitenkin heräilemässä. Suomessakin hiippailee näitä Odinin katurosvoja, joiden kaavat natsaa hyvin Hitlerin ruskeapaitoihin ja Lapuan liikkeeseen.

Mitään hyvää tuo sadistinen rosvosakki ei koskaan saanut aikaan, eikä saa vastakaan.

Jaa muuten, meinasin unohtaa. Kyllä saivat aikaan hyvääkin Suomessa. Ei näkynyt Lapissa luteita pitkään aikaan heidän lähtönsä jälkeen.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11003
Liittynyt13.7.2015

CE-hyväksytty kirjoitti:

Kuten myös komeita univormuja, vaikuttava symboliikka (swastikalippu on ihan uskomattoman hieno), vakuuttavaa propagandaa, hienoa massahurmosta, hieno tarina ja jännittävä ideologia. Kaikin puolin yksi maailman onistuneimpia PR-kampanjoita. Harmi, että kaiken takana oli mielenvikaisen hullun utopistinen ja julma visio joka oli tuomittu romahtamaan omaan mahdottomuuteensa ja jonka viimeisteli se, että samainen hullu väkisin halusi itse pitää kaikki ohjat tiukasti käsissään.

Olisi siistiä elää natsien luomassa maailmassa jos siihen ei olisi sisältynyt fasismia, rasismia ja muuta typerää sortoa ja väkivaltaa.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10206
Liittynyt20.1.2013

Ab Surd Oy kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Kuten myös komeita univormuja, vaikuttava symboliikka (swastikalippu on ihan uskomattoman hieno), vakuuttavaa propagandaa, hienoa massahurmosta, hieno tarina ja jännittävä ideologia. Kaikin puolin yksi maailman onistuneimpia PR-kampanjoita. Harmi, että kaiken takana oli mielenvikaisen hullun utopistinen ja julma visio joka oli tuomittu romahtamaan omaan mahdottomuuteensa ja jonka viimeisteli se, että samainen hullu väkisin halusi itse pitää kaikki ohjat tiukasti käsissään.

Olisi siistiä elää natsien luomassa maailmassa jos siihen ei olisi sisältynyt fasismia, rasismia ja muuta typerää sortoa ja väkivaltaa.

Maailma olisi kovin erilainen tänään, mikäli natsit olisivat voittaneet, sillä sellaisessa tapauksessa ei olisi Israelia olemassakaan, eikä vaikutusvaltaisia juutalaisiakaan/sionismia ( http://global.britannica.com/topic/Zionism ) - ainakaan avoimesti - media, Hollywood ja viihdeanti olisivat jotain aivan muuta, mikä olisi lähtökohtaisesti positiiviseksi katsottava asia.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008

Ab Surd Oy kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Samat "komeat" univormut olivat myös Suomalaisilla - osittain. Pussihousut ja lahtarisaappat.

Ja kyllä siellä oli useampi kuin yksi hullu asialla. Ilman Göbbels:ä tuskin olisi kaikki ollut nih "korskeaa".

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11003
Liittynyt13.7.2015

syytinki kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
CE-hyväksytty kirjoitti:

Samat "komeat" univormut olivat myös Suomalaisilla - osittain. Pussihousut ja lahtarisaappat.

Ja kyllä siellä oli useampi kuin yksi hullu asialla. Ilman Göbbels:ä tuskin olisi kaikki ollut nih "korskeaa".

Kyllä suomalaisilla silti oli varsin maatiaismainen tyyli kun verrataan natseihin. SS-upseerithan patsastelivat itsensä Hugo Bossin puvuissa ja isot kauluslaatat, pääkallot, salamasymbolit, koppalakit, nahkatakit jne olivat vimpan päälle mahtipontisen tyylikkäitä vaikka sota-asuja olivatkin.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3680
Liittynyt7.7.2013

Ab Surd Oy kirjoitti:
Harmi, että kaiken takana oli mielenvikaisen hullun utopistinen ja julma visio joka oli tuomittu romahtamaan omaan mahdottomuuteensa ja jonka viimeisteli se, että samainen hullu väkisin halusi itse pitää kaikki ohjat tiukasti käsissään.

Hitler oli aluksi vain natsipuolueen populistinen sätkynukke. Onnistui sitten sitten tekemään puolueessa sisäisen vallankaappauksen jonka jälkeen muut natsit pysyivät taka-alalla.

routa
Seuraa 
Viestejä152
Liittynyt26.11.2011

Ab Surd Oy kirjoitti:

Kuten myös komeita univormuja, vaikuttava symboliikka (swastikalippu on ihan uskomattoman hieno), vakuuttavaa propagandaa, hienoa massahurmosta, hieno tarina ja jännittävä ideologia. Kaikin puolin yksi maailman onistuneimpia PR-kampanjoita.

Korskeat univormut ja militaristinen hurmos vetivät veteläksi suomalaisia jo tuolloin. Tympeää kommunistien ja fasistien totalitaristista estetiikkaa.

Ab Surd Oy kirjoitti:

Harmi, että kaiken takana oli mielenvikaisen hullun utopistinen ja julma visio joka oli tuomittu romahtamaan omaan mahdottomuuteensa ja jonka viimeisteli se, että samainen hullu väkisin halusi itse pitää kaikki ohjat tiukasti käsissään.

Ei ollut kyse yhden mielenvikaisen hullun visiosta, vaan rotuopit, antisemitismi ja kiihkonationalismi olivat olleet jo vuosikymmeniä eurooppalaisen aatemaailman valtavirtaa, joka huipentui sotien välisessä, katkeroituneessa ja romahtaneessa Saksassa.

Ab Surd Oy kirjoitti:

Sorto ja rasismi ovat natsismin ydintä. Mitä niiden jälkeen jää jäljelle?

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1515
Liittynyt13.11.2014

routa kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Hugo Boss ja muutama tyylitajuton kuulapää.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11003
Liittynyt13.7.2015

routa kirjoitti:

Ab Surd Oy kirjoitti:

Ei ollut kyse yhden mielenvikaisen hullun visiosta, vaan rotuopit, antisemitismi ja kiihkonationalismi olivat olleet jo vuosikymmeniä eurooppalaisen aatemaailman valtavirtaa, joka huipentui sotien välisessä, katkeroituneessa ja romahtaneessa Saksassa.

Juu, mutta kyllä Hitler ihan itse kehitti omat dogmansa joita sitten lähti määrätietoisesti toteuttamaankin. Hän kirjoitti ihan itse "Taisteluni" linnassa istuessaan ja siinä nuo epämääräiset aatevirtaukset konkretisoituivat eläväksi viholliskuvaksi ja käytännön teoiksi joita maailma suree edelleen. Natsi-Saksa oli aika pitkälti yhden miehen show sellaisena kuin se nykyhistoriassa tunnetaan. 

routa kirjoitti:

Ab Surd Oy kirjoitti:

No juurikin se mahtipontinen estetiikka; monumentit, vaikuttava symboliikka ja koppalakit pääkallokokardein.

syytinki
Seuraa 
Viestejä9287
Liittynyt18.8.2008

Se pääkallokokardi ei ole natsien peruja ja koppalakkeja oli muillakin. Kokardi taisi olla käytössä ja Napoleonin sotien aika ellei ennemminkin.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11003
Liittynyt13.7.2015

syytinki kirjoitti:
Se pääkallokokardi ei ole natsien peruja ja koppalakkeja oli muillakin. Kokardi taisi olla käytössä ja Napoleonin sotien aika ellei ennemminkin.

Jjuu, eiväthän natsit toki itse keksineet juuri mitään originellia. Hakaristikin on ikivanha symboli, aurinkopyörä, jota on käytetty eri yhteyksissä onnensymbolina ja olipa se sattumalta eri reittiä päätynyt Suomen sotilaskäyttöönkin, jossa on muuten rajatusti edelleen. SS tai sen edeltäjä Hitun henkivartiokaarti kuitenkin kaiveli Totenkopfin jostain historiasta, se ei ollut jatkuvasti ollut käytössä ennen natseja. Natsit punoivat vain näyttävän kokonaisuuden kierrättämällä kaikkea vanhaa jännää ja luomalla niille kehystarinan. Siellähän oli ties mitä luonnonmytologiaa sotkettu samaan tunkioon ja arkkitehtuuriakin kopioitiin jostain antiikin ajoilta Speerin suuruudenhulluissa visioissa.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3276
Liittynyt30.5.2010

Kunhan kosmiseen puhelimeen vastataan, niin natsiopit huomataan yllättävän käytännöllisiksi.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3680
Liittynyt7.7.2013

Ab Surd Oy kirjoitti:

routa kirjoitti:

Juu, mutta kyllä Hitler ihan itse kehitti omat dogmansa joita sitten lähti määrätietoisesti toteuttamaankin. Hän kirjoitti ihan itse "Taisteluni" linnassa istuessaan ja siinä nuo epämääräiset aatevirtaukset konkretisoituivat eläväksi viholliskuvaksi ja käytännön teoiksi joita maailma suree edelleen. Natsi-Saksa oli aika pitkälti yhden miehen show sellaisena kuin se nykyhistoriassa tunnetaan. 

Näinhän se nykyään helposti tulkitaan. Erityisesti saksalaiset ovat mieltyneet tähän historian tulkintaan. Natsit kuitenkin halusivat jonkin näkyvän äänitorven julkisuudessa pelleilemään ja Hitler löytyi juuri sopivasti tähän hommaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat