Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt5.4.2016

Heippa kaikki. Miten on, onko ko. härpäke 50-60-70 -luvun sähkölaitteen toiminnan kannalta tarpeellinen? Kahta koulukuntaa on: toinen pitää sitä sitä tärkeänä esim. kodinkoneiden, ompelukoneiden jne moottorien kestävyyden kannalta (pienetäisi kipinöintiä hiilissä), toinen koulukunta pitää täysin tarpeettomana. Nykyään kaikki kodinkoneet lienee suojatut ko. häiriöiltä jo laitekohtaisesti joten häiriöiden vuoksi näitä konkkia ei tarvittaisi enää?

Sivut

Kommentit (35)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13986
Liittynyt16.3.2005

Kyllä hiiliharjallisissa sähkökoneissa edelleen käytetään häiriönpoistokondensaattoreita. Ei niiden moottoreiden rakenne ole aikojen kuluessa mitenkään muuttunut. Jos vielä käytetään tyristori- tai triac-säädintä, niin tilanne on oikeastaan huonontunut.

Kipinöintiin ei kondensaattoreilla ole vaikutusta. Kysymys on siitä, leviääkö verkkoon häiriöitä. Koneen toiminnan kannalta ne eivät ole tarpeellisia.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3669
Liittynyt7.7.2013

Sähkömoottorissa voi olla roottorin käämien välissä pienet kondensaattorit poistamassa kipinöintiä. Suurjännitepiikki ja kipinä syntyy siinnä vaiheessa kun roottorin käämissä hiileen läpi kulkeva virta katkeaa. Hiilet kestävät kauemmin kun ei kipinöi. Muunkinlaisia häiriönpoistokondensaattoreita voi laitteissa olla.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

Se, mikä pitäisi saada kuntoon, on mopopoikien virittelemä kulkuneuvojen sytytys. Heillä lienee sellainen ajatuksenjuoksu, että mopo kulkee paremmin, kun mopon sytytyksestä riisutaan kaikki häiriönvaimennussysteemit pois. Kun tuossa lähellä päristelevät, niin TV-kuva palikoituu ja tv:n katsojalle tulee mieleen vihanhallintakurssille meno, jotta jotain ikävää ei tapahtuisi.

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

ovolo kirjoitti:
Se, mikä pitäisi saada kuntoon, on mopopoikien virittelemä kulkuneuvojen sytytys. Heillä lienee sellainen ajatuksenjuoksu, että mopo kulkee paremmin, kun mopon sytytyksestä riisutaan kaikki häiriönvaimennussysteemit pois. Kun tuossa lähellä päristelevät, niin TV-kuva palikoituu ja tv:n katsojalle tulee mieleen vihanhallintakurssille meno, jotta jotain ikävää ei tapahtuisi.

Tästä olen kanssasi samaa mieltä.

Kiinalaisissa mopoissa käytetään usein tulpanhattua, jossa ei ole häiriönpoistovastusta.

Silloin pitäisi käyttää sytytystulppatyyppiä, missä on häiriönpoistovastus.

Käyttöohjekirjassa kerrotaan vain tulpan tyyppi, ei sitä miksi täytyy olla oikean tyyppinen tulppa.

Vaikka 99% aikuisista ei tiedä tällaisista asioista, on 15 vuotiaiden tiedettävä.

Mielestäni lapset pitäisi hakata sairaalakuntoon, jos he eivät ymmärrä selvittää, voiko heidän mopedi aiheuttaa häiriöitä ahdasmielisten ihmisten sähkölaitteisiin ja häiritä muutaman sekunnin ajan meidän katselunautintoa.

Vaikka tiedän kuvan pikselöitymisen johtuvan siitä, ettei antenniin tule aina riittävän voimakasta signaalia heikon kentän takia, on sekin nuorison syytä.

JPI
Seuraa 
Viestejä25960
Liittynyt5.12.2012

Diodi tasavirtakäämin päiden väliin konkan kaveriksi ja jopa vähenee häiriöt. Mullol kerran yks omatekoinen kompuutteriohjattu juska, jossa releitä. Silloin tällöin kompuutterin näyttö pimeni kun releet raksu mutta kun tinasin diodit releisiin kiinni niin jopas poistu häiriöt. :-)

3³+4³+5³=6³

Ehdottomasti
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt5.4.2016

Juu ei, ei ole mopo kyseessä. Kyseessä ovat vanhat ompelukoneet joissa konkka on yksinkertaisimillaan kytketty molempiin hiiliin ja kolmas johto maihin. Tuppaavat vanhemmiten vuotamaan tai muuten vaan possahtelemaan. Mietin josko terveetkin vanhat vain amputoisi pois jos niillä ei ol enää mitään virkaa. En ole ainakaan omissa tv- tai radiolaitteissa huomannut mitään häiriöitä vaikka vieressä ajellaan ilman konkkaa. Olen antanut itseni ymmärtää että 50-70 -luvuilla tv:t ja radiot eivät olleet häiriösuojattuja kuten nykyään? Kyse on sitten vain että kärsiikö moottorin hiilet/kollektori konkan amputoinnista...

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

Kyllä se kondensaattori pienentää kipinöintiä, eli vaimentaa kommutaattorissa virran katkaisussa syntyviä jännitepiikkejä. Sama asia, kuin sytytyspuolan ensiössä katkojan kärkien yli on kondensaattori. Tämä on ihan selvä asia. En suosittele niiden poistamista.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13986
Liittynyt16.3.2005

Kun kommutaattorin liuska irtoaa hiilestä, niin magneettikentän energia täytyy hävittää jonnekin. On aivan samantekevää kiertääkö virta sähköverkon vai kondensaattorin kautta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä13986
Liittynyt16.3.2005

Itse asiassa hiiliin kytketty kondensaattori lyhentää kipinävirran kulkutietä ja suurentaa hiilissä ja kommutaattorissa syntyvää energiaa, jolloin ne kuluvat nopeammin. Joskus aikoinaan Westinghouse yritti ratkaista asia lisäämällä ankkurikäämiin sarjavastuksen, joka kulutti magneettikentän enrgian. Hyötysuhde tietysti laski, eikä tuota menetelmää kauan käytetty.

Hiiliin kytketyn kondensaattorin ainoa merkitys on se, että kipinän energia ei kulje sähköverkon kautta.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3669
Liittynyt7.7.2013

Kondensaattorit (pienet) voivat sijaita myös itse roottorissa kommutaatorin hiililiuskojen välille kytkettyinä. Tällöin käämin purkautuvasta magneettikentästä saataneen hitunen energiaa talteen. Pääsyy on kuitenkin kipinöinnin esto. Näitä kondensaattoreita ei ole halvoissa sähkömoottoreissa kun niiden asennus on yksi työvaihe lisää moottorin valmistuksessa.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

o_turunen kirjoitti:
Itse asiassa hiiliin kytketty kondensaattori lyhentää kipinävirran kulkutietä ja suurentaa hiilissä ja kommutaattorissa syntyvää energiaa, jolloin ne kuluvat nopeammin. Joskus aikoinaan Westinghouse yritti ratkaista asia lisäämällä ankkurikäämiin sarjavastuksen, joka kulutti magneettikentän enrgian. Hyötysuhde tietysti laski, eikä tuota menetelmää kauan käytetty.

Hiiliin kytketyn kondensaattorin ainoa merkitys on se, että kipinän energia ei kulje sähköverkon kautta.

Kondensaattori pienentää itseinduktiojännitteen nousunopeutta ja siten myös itseinduktiojännitettä virtapiiriä katkaistessa ja siten myös kipinöintiä. Hiilien ja kommutaattorin kulutukseen en ota kantaa, koska minulla ei ole siitä faktatietoa. Epäuskoiset voivat tehdä kokeita katkomalla induktanssin virtaa ilman rinnakkaiskondensaattoria ja kondensaattorin kanssa.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

Ompelukoneen moottorit taitavat olla sarjamoottoreita. Ilman kondensaattoria hiiliharjojen yli muodostuu melkoinen jännite kenttäkäämien puolikkaissa, kun kommutaattori katkoo virtaa. Kuva yläpuolella.

Myöskään sytytyspuolan katkojankärjet eivät kestä kovin pinkään, jos ei käytetä kärkien rinnalla kondensaattoria. Sytytysjutussa kondensaattorin koko on kompromissi kipinöinnin ja vaadittavan suurjännitteen välillä. Tietysti nykyisin ei enää käytetä katkojan kärkiä, mutta kondensaattorilla voi säätää suurjännitteen voimakkuutta, jotta puolassa ei tapahdu läpilyöntejä.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3669
Liittynyt7.7.2013

AC moottorissa diodeja ei voi käyttää kun jännite voi olla kummin päin vain. DC mootorissa diodi sijoitetaan yleensä hiiliä rinalle. Hiilien rinnalle sijoitettu diodi suojaa muutta elektroniikkaa ylijännitteeltä mutta ei estä hiilien kipinöintiä.

Tästä tuli mieleen ajatus että sopivasti mitoitetut zener diodit roottorin kommutaattorissa kyllä poistaisivat kipinöinin täysin ja parantaisivat vielä moottorin hyötysuhdetta kun käämin purkautuvan magneettikentän energia saataisiin ohjattua moottorin pyöritykseen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat