Seuraa 
Viestejä2906
Liittynyt7.7.2013

Minulla on ilmastoinnin tehosteena ja liesituulettimena 1-vaihe AC tuuletinmoottori, 46W. Siinä näkyi moottorin ulkopuolella olevassa kytkentärasiassa olevan kondensaattori toiselle käämille. Nyt olisi tarkoitus vähän hidastaa mottoria. Tässä oli edellisen asukkaan laittama triak-säädin mutta sen pienikin säätäminen saa moottorin rämisemään. Kokelin nopeuden tiputusta 270ohm 10W etuvastuksella ja toimii hiljaisesti mutta vastus lämpenee joten sitä ei huvittaisi jättää kattorakenteiden sisälle piiloon. 
Nyt tässä mietin että tippuuko nopeus jos otan tuon kondensaattorin takana olevan käämin irti käynnistyksen jälkeen. Tämä käämiähän tarvitaan vain että moottori lähtee liikkeelle ja oikeaan suuntaan. Laittaisin siihen aikareleen joka aukeaa kun tuuletin pyörii kunnolla.
Jos toimii niin voiko tällaista 1-vaihe AC moottoria ajaa kummalla käämillä tahansa?
Siis toimiiko tuo kondensaattorin kautta kytketty käämi samoin kuin varsinainen ajokäämi?

Kommentit (7)

Raisku
Seuraa 
Viestejä214
Liittynyt20.9.2015

Kun rajoittaa ilmavirtaa jotain aukkoa pienentämällä, äänet voi hiljentyä 66,6%

Puhaltimen teho/ilmavirta laskee huomattavasti kun tulee pieni vastapaine ja humina muuttuu suhinaksi.

Myös muita ääniä voi kuulua, mutta

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11832
Liittynyt16.3.2005

Kaupallisissa vehkeissä tuo tehdään muuntajalla, jossa on monta ulosottoa. Kun jännitettä pudotetaan, niin jättämä kasvaa ja nopeus putoaa.

Varmaan voisi kokeilla jollain 230 / 2*24 V tms. muuntajalla. Toisio kytketään niin, että moottorin käyttöjännite laskee. 

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

jeremia2
Seuraa 
Viestejä1073
Liittynyt2.3.2009

Ns. säästömuuntajalla, siinä on yksi käämi ja väliulosottoja. Esim.180V, 150V, 100V. Muuntaa ei ole galvaanisesti eristävä, mutta kooltaan pinempi kuin perinteinen muuntaja.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2906
Liittynyt7.7.2013

Muuntaja on tietysti hyvä ja säästömuuntajatyyppinen tuskin mansikoita maksaa.
Mutta alunperin piti kysellä että toimivatko tämän tyyppisen moottorin molemmat käämit pyörityskäämeinä kun toisen käämiin virran katkaisee vauhdissa.? Tällöinhän käsittääkseni saadaan helposti kaksinopeuksinen nopeudensäätö sillä kumman käämiin virta katkaistaan (vauhdissa). Toisen virta kun on aika paljon pienempi sarjakondensaattorin vuoksi. Jos tuo kondensaattorin perään kytketty käämi pystyy pyörittämään moottoria niin siinä saadaan kätevästi tehoa hukkaamaton nopeudensäätö.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11832
Liittynyt16.3.2005

Yksivaihemoottori on oikeasti kaksivaihemoottori. Se, että toista käämiä kutsutaan joskus apukäämiksi, on hölmöä. Ei noiden käämien virroissa suurta eroa ole, jos kondensaattori on oikein valittu. Usein apukäämin virta on jonkin verran pienempi kuin pääkäämin. Jos apukäämin irroitat, niin saattaa kärähtää kone.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Diam
Seuraa 
Viestejä2359
Liittynyt14.9.2006

Tyristori, muuntajasäädin, onko se kommutaattorimoottori, universaalimoottori. Ota jostain lelusta koko hoito.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat