Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

mä olen tutkinut tässä nyt atomeita. etenkin sitä miksi rauta on magneettista ja nikkeli ei. sain sitten selvitettyä jotain muuta. tai oikeestaan se magneettisuus asia tosiaankin ratkeaa tätä kautta uskon.
mä lähdin tutustumaan atomin rakenteeseen ja aloin miettimään että minkähän muotoinen se atomi sitten oikeesti on? no alkuaine taulukoistahan löytyy noi tiedot että miten paljon elektroneja siinä ympärillä pörrää eri elektroni kuorilla. ensimmäisessä 2 eli kyseessä on viiva. toisella kuorella 8 eli elektronien radat pyörivät neliö muodostelmassa. seuraava on vaikeempi 18 eli kyseessä on pallo joka koostuu 18 pisteestä. muodostuuko ne pisteiden yhteydet sitten kolmioista, neliöistä vai viisiöistä.en tiedä. en ole matemaatikko. mutta matemaatikot ja fyysikot ovat varmaan innoissaan kun lähtevät näitä kaikkien eri atomien muotoja selvittämään. se on nimittäin tärkeätä, koska tämä atomin muoto vaikuttaa vahvasti siihen miten vakaa ja millaiset ominaisuudet alkuaineella on. onko magneettinen vai ei. no takaisin rautaan. raudan kolmannella atomi kuorella on 14 elektronia. raudan loogisin muoto on pallo. tekis mieli laittaa tähän niitä hienoja sanoja geometrisista muodoista kuten tesserakti...nikkelillä on 16 electronia kolmannella atomikuorella. tämä ihmetytti...mutta loogisin muoto löytyikin kaksiulotteisesta mallista?...joo tämmöstä mulla tänään...jaa tosiaan...tossa selvitinkin vielä että jos aletaan tutkimaan noita raskaimpia atomeita, niin huomataankin että se alkuaine taulukko alkaakin kasvaa expotentiaalisesti, koska alkuaine ei voi pysyä kasassa jos se ei ole oikean muotoinen.. unonoktium 118...ei ole vakaa...jos uloimmalle kuorelle saadaan 64 elektronia...löydetään seuraava vakaa alkuaine sanotaanko sitä vaikka unjaninium...semmosta mulla tänää...toivotan vielä kaikille hyvää kesää ja paljon uusia muotoja!!!!!!!!!!!!!!!!!! :O

Kommentit (12)

janinurmi
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

äh...anteeksi. mä olen tästä nyt niin innoissani kun yritin asiaa selkokielellä selittää. että nyt selvitän vielä lisää...eli toi toinen elektroni vyö on pyörii siis neliön muotoisella radalla ja sen sisällä pyörii jana...ok? kolmannen elektronivyön muodostaa siis dodekaedri tai, joka koostuu 18 elektronista...mä haen tässä nyt loogisinta muotoa. eli yksinkertaisinta muotoa. hmm..raudan kohdalla dodekaedri on 14 kärkinen vai särmänen...ok ja nikkelin kohdalla 16 särmänen vai kärkinen...hitto ku toi on jo niin vaikea kuvitella tommonen muoto et olis nyt kiva jos joku laittas vaikka kuvan tommosista monitahokkaista. selkeyttäis asiaa kummasti. jos joku osaa animoida tommosia kappaleita, niin siitä päästäskin siihen kappaleen magneettisuuteen, kun aletaan tutkimaan miten keskipakoisvoima tommosessa liikkeessä ja kappaleissa vaikuttaa ja magneettikenttä ja magneettivyön tiheys...yms...eli me tiedetään että sen kolmannen elektronivyön loogisin muoto on 18 elektronia, koska sitten elektronit siirtyvät jo seuraavalle elektronivyölle....eli minkä muotosia nää kappaleet nyt oikeen on????hitto tajuuks kukaan nyt mitä mä ajan tässä takaa???

MooM
Seuraa 
Viestejä6905
Liittynyt29.6.2012

http://butler.cc.tut.fi/~trantala/opetus/files/KOF-72481.Kiintean.olomuo...

Kappale 11.2 kertoo atomien elektronitiloista ja magneettisista ominaisuuksista ja 11.5 siitä miksi tietyt atomit materiaalin muodostaessaan tekevät materiaalista ferromagneettisen.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

janinurmi
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

juu anteeksi...puhuin tossa neliöstä vaikka tarkoitin tietenkin kuutiota, tossa toisella elektronivyöllä...on puurot ja vellit menny sekasin, ku innostuin. mulla on tässä primer fieldsit ja puutarhan hoidot ja magneettikenttien tiheydet sekä lentsit ja mark sellit hallussa. mut tässä lähestytäänkin nyt aihetta toisesta näkökulmasta ja tää paljastaa tarkalleen miksi se nikkeli on suljettu magneettikentästä. se on se muoto!

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

janinurmi kirjoitti:
juu anteeksi...puhuin tossa neliöstä vaikka tarkoitin tietenkin kuutiota, tossa toisella elektronivyöllä...on puurot ja vellit menny sekasin, ku innostuin. mulla on tässä primer fieldsit ja puutarhan hoidot ja magneettikenttien tiheydet sekä lentsit ja mark sellit hallussa. mut tässä lähestytäänkin nyt aihetta toisesta näkökulmasta ja tää paljastaa tarkalleen miksi se nikkeli on suljettu magneettikentästä. se on se muoto!

Nikkeli on kyllä ferromagneettinen aika lailla siinä missä rautakin.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

janinurmi kirjoitti:
tää on niinku maanläheisempi tapa lähestyä atomeita. se on lapsille helpompi lyödä simplexi käteen, ku ensin alkaa opettaa kvanttifysiikkaa

Miksi tällaisia tarinoita pitäisi syöttää lapsille?

janinurmi
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

on juu...kyllähän se niin on...tässä nyt oli helpompi lähteä vertailemaan miksi se on makneettisempaa jne...kuparihan olisi ollut tietenkin parempi vertailukohde...mutta sen muoto nyt paljastaa taas että miksi se johtaa niin hyvin sähköä...en tossa vielä kertoillut siitä neljännestä sidos elektronivyöstä sen enempää, kun ajattelin että tarvitsen tässä apua näiden muotojen selvittämisessä...jos joku nyt sais vaikka fe n ja o n muodot selvitettyä. niin huomataan et näähän on ku leeko palikoita

janinurmi
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

tässä kuvassa hahmottelen, vielä sitä mitä hamdlaan. eli neon kaasua...eli neonin muoto on posittinen ja negatiivinen kairon pyramidi...herranjestas...no niin hei hei

janinurmi
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

ääääääähh...pelottaa...jatkan silti niin kauan että edes yks yhminen nyt ymmärtää mitä mä nyt oon hoksannu...väännetää rautalangasta...tää vaatii semmosta tiettyä lapsenmielisyyttä että...että...teoreetikot älkää vaivautuko...no niin...minä tutkinut juttuja kymmeniä vuosia...keksi tavan selvittää atomin muodon...helpoin ja yksinkertaisin muoto on neon kaasu...tajusi että muinaiset egyptiläiset ovat myös keksineet tämän...ei oo helppoa keksiä uutta...eikös siinä isossa pyramiidissä ole jotain ilmastokanavia, jotaka viittaavatkin tämmöseen ristikkäiseen väärinpäinolevaan negapyramidiin? joo...oon sekasin ku seinäkello...mä haluan vaa välittää tän tiedon ennen ku mulle sattuu hassusti... miten helposti selvittää noita muiden atomien muotoja...rakkaus on ikuinen voitto!

janinurmi
Seuraa 
Viestejä24
Liittynyt11.4.2016

huoh...kaikest huolimatta. mä nyt listaan tähän vinkkejä asiaan liittyen...kuunnelkaa yle xää...kun teette muotoja. käyttäkää kynää ja paperia...pelastakaa kastemato, siirtäkää se kosteaan multaan...tutkikaa mehiläisiä...niillä on ongelma...olkaa hyvin hyvin tarkkoja, jos lapsenne jotain piirtää...joo...mitäs vielä...nyt katotaan pari vuotta mitä siellä keksitää...uskosin et seuraava suuri läpimurto tapahtuu vasta 70 vuoden päästä...näillä mennää...vain pelko kuolee!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat