Ouvvot linnut.

Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ossaisko kukhan neuvvoa,mistä mie löytäsin lintuin lentokuvia ?
Niinko soli eilen oikhein kirkas paiste , oikeja pouta.
Mieki kuljailin tuolla,, , no tuolla.
Siinäku kahvia ryystin se kuulu ääni, niinko olis kissa naukassu.
Mie tietenki vilkuilin ympärille , piruko soli.
Hulluja sitä mithän näkyny , mutta taas kuulu . Nyt mie hoksin
ja vilkasin ylöspäin. Siellähän ne ,kolme valkosta lintua , niin paitti siipien nokat olthin mustat. Eikä ne siivet olhet ku lokilla , noli suorat ja muutenki ku haukoilla, semmoset vankat. Pirkele mie en ikinä ole nähny valkosija hiirihaukkoja.( Eikö se lokilla ole semmoset vähäsen takapäin taittuvat siivet ?)
Mutta semmosilta ne vaikutti. Eikä ne siipeä lyönhet, kuhan liuvvathin ympyrää ja nousthin korkejammalle. Suunnilhens hiirihaukan kokosiaki olthin . Sitte ne otti suunnan kohen etelää. Korkealle ne nousthin.
Liuvvathin , ei ne räpytelhe ku lokit. Mie en ole kuuna päivänä ennen tuommosija nähny. Eikä minun kirjoissa niitä ollu.
No mullason nuo kirjakki vähän sitä sun tätä, joskus tuli ostettua tuo sarja Suomen elläimet, Weilinn +Göös. Minusta melko mithäntekemätön sarja , ainaki lintuin osalta. Enkä mie tollo löyvvä netistäkhän , lintuin lentokuvia, niistä nuokki linnut saattas hyvällä tuurilla tunnistaa.
Vitivalkosija noli muuten , mutta siipien nokat näytethin mustilta .
No mitälie etelän vareksija. Paskaku kamera ei ollu matkassa!

Sivut

Kommentit (27)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Aslak
Ossaisko kukhan neuvvoa,mistä mie löytäsin lintuin lentokuvia ?

...

Hulluja sitä mithän näkyny , mutta taas kuulu . Nyt mie hoksin
ja vilkasin ylöspäin. Siellähän ne ,kolme valkosta lintua , niin paitti siipien nokat olthin mustat. Eikä ne siivet olhet ku lokilla , noli suorat ja muutenki ku haukoilla, semmoset vankat.

Miten olisi sinisuohaukka? Sillä ainakin joku sukupuoli on jossain vaiheessa vuotte vaaleanharmaa mustia siivenkärkiä lukuunottamatta.

http://www.birdphoto.fi/lajikuvat/circy ... ya205p.jpg
http://www.saunalahti.fi/~pslybnff/viro ... haukka.jpg

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ei ollu sinisuohaukka, sen mie kyllä tunnen. Son ihan tavallinen
Lapin lintu, lentelee ylhens ihan matalalla.
Melkein heinien korsia hipoen. Tuolla kämpällä son jokapäivänen tuttu.
Nämä vaikutti olevan hohtavan valkosia lintuja, tiijjä sitte mitä siihen väritykshen vaikutti loistavan kirkas päivä ?
Aurinko paisto täysin siniseltä taivhalta , ja lumi oli häikäsevän kirkasta.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Muuten ne kyllä olthin tuon näkösiä lintuja .
Mutta nouseeko se Sinisuohaukkaki kaartelemalla korkeukshin ?
Ainakhan mie en ikinä ole sitä ennen nähny.
No äskön tapahtu pioeni virhe, lippasin lähetä nappia.
Ei ollu tarkotus. No soppiihan näitä kirjotuksia tänne.

Vierailija

Tavallisesti sinisuohaukan näkee pesimäaikaan saalistamassa jonkun pellon, niityn tai jokivarren heinikon yllä, jolloin se lentelee melko matalalla.

Mutta nyt kun on muuttoaika, niin ne luultavasti liitelevät matkalentoa hyvinkin korkealla. Ottivat varmaan sinun mökin kohilta nousevasta termiikistä hissikyytiä ylöspäin että pääsisivät taas ilmatteeksi etiäpäin.

Vierailija

Mansikki: "Vai oletteko täysin varmoja sinisuohaukasta?"

Mitenpä sitä varma vois olla kun ei ole ite tehnyt havaintoa

Luulisi kuitenkin Aslakin lapinmiehenä tunnistavan piekanan unissaankin, joten se tuskin tulee kyseeseen. Samaa epäilen kalasääskestä.

Kalasääsken yleisvaikutelma on iso ja raskastekoisempi kuin isoilla haukoilla. Tosin jos matkaa on vaikea arvioida, niin kokokaan ei ole mikään tae. Ääni kyllä saattais sopia sillekin. Itse en ole kalasääskiä nähnyt toisiaan lähellä muutoin kuin pariskunnan pesän lähettyvillä.

Tuo musta siivenkärki on vanhalla sinisuohaukka koiraalla erittäin silmiinpistävä tuntomerkki kun se muuten on hyvin vaalea.

Vierailija

Lensivätkö muodostelmassa? Haukat eivät lennä aurassa, lokit (joskus) ja isot rantalinnut (shorebirds, mm. kurki ja hanki) tekevät sitä.

Haukat saattavat muuttaa löysässä ryhmässä, olen Suomessakin nähnyt 24 piekanaa/hiirihaukkaa puolen tunnin aikana, käyttivät samoja nostovirtauksia, mutta eivät reissanneet yhdessä.

Lokit saattavat myös lentää suorin siivin, kyynärkulma vaihtelee, liidossa, kaartelussa ja lennossa se on eri.

Joskus ääni lähtee eri kohteesta, kuin minkä näkee. Kerran jouduin selittämään jollekulle, että ei tuo lokki äännä samaa murretta kuin kurki. Kurjen kova ääni voi kuulua päänpäältä, mutta lintu on niin korkealla, ettei sitä näe, eikä aina löydy kiikarillakaan.

Itse veikkaisin harmaalokkia - jos vajaalla tiedolla pitäisi arvata. Näilläkin äänivalikoima on laaja, ei vain pelkkä "cleo"...Cleoooo", joskus kakistelevat ja kähisevät kummasti.

Sinisuohaukkaa en ole nähnyt lentävän korkealla muuttolennossa, tulevat minun reissualueille aina vaivihkaa. Ruskos.h. muuttaa päivisinkin sadassa metrissä.

Vierailija

Niin, jäi kysymättä siipien pituus/leveys -suhde. Olivatko teräväkärkiset, oliko harittajia käsisulissa (sormimaiset uloimmat sulat, jotka kotkalla ja hiiri/piek. suoraan ulos siiven pituussuunnasta)

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ei ne linnut olhet Kalasääsakiä, kyllä mie ne tunnen .
Eikä Piekanoita, minulla on ollu joskus poikasena Piekana aljunaki.
Lankhanlentäny täysi lintu. Kesyyntyki rietas niin kesyksi että tuli monena vuotena " kotia " , istu kortto olkapäällekki.
Useasti tuli vielä takkapäin ja ,tahalhans säikähytti.
Viimeksikkö sen näjin oli kolme muuta haukaa matkassa.
Vishin olthin se poikia.

Siivet ainaki minusta näytethin ihan suorilta .
Lintujen koko oli Piekanan- Hiirihaukan luokkaa.
Siipien malliki nuille linnuille sopiva.
Ne kierrelthin melkein yhessä , kaks eessä ja yksi vähän jälempänä.
Ei sinänsä mithän muuta outoa ku niitten väri, hohtavan valkonen.
Paitti siiven nokat olthin tummat " mustat". Harittiko siivet ?
En ole ihan varma, mutta ei ne olhet suippokärkiset niinku joillaki lokeilla.
Valkosia pöllöjäkö ? Sitäki mie olen pohtinu.
Muuten Sinisuohaukka , mutta aika ei niille oikhein passaa, eikä käyttäytyminen. Pikkuhiljaa mie olen kallistumassa joittenki merenrantalintuin kantille. Onhan niitä lintuja Norjan rannikolla,olthinko
sinne matkalla ?

Harvinaisin lintu jonka mie olen joskus nähnyt on Meriharakka .Mitä se teki täällä sisämaassa ?Kemhin merenrannalle on yli 250 kilometriä
samanverran Norjan rannikolle, suunnilhens.
Yksi kaveri oli kerran tuonu kotia ison uovvon linnun.
Oli löytäny sen Ounasjoesta , niin oli ollu väsyny että ei ollu yrittänykhän
pakenemista, eikä ollu pannu yhthän vasthan.
Sitä porukalla ihmetelthin ja kattothin kirjoja .
Sitte se paljastu Suulaksi, meren eläväksi. Myrskykö sen oli
sisämaahan Norjasta ajanu ? Piru tiesi, mutta heikko se oli.
Ei mithän syöny, eikä lintuharrastajat tulhet hakemhan , vaikka niillekki ilmotethin , niin että kaveri päästi se uimhan Ounasjokhen .Viikonverran sitä kuitenki piti varastossa, no sai levätä.

Muuten piruako Kalasääsket täällä vielä tehtäs ?
Järvissä ja joissa on kairanmitta jäätä, mettässä 75 senttiä lunta.
Outoja ne kulkijat olthin. Pitäs vishin hommata uusi lintukirja, semmonen jossa on lintujen kuvia lennossa. Olsin mie ne saattanu tunteakki jos oltas olhet matalammalla, mutta korkealla net lensi, ainaki 150-200 metriä. No se on se korkeus pirun vaikeaa arvioijja, ku ei ole mithän kiintopistettä.
Mutta eikö kukhan tiijjä semmosia sivuja joissa olis lintujen kuvia ?
Meinaan lentävien lintujen.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Ei Volitas ei ne tunturihaukkoja olhet.
Niillähän on siivet semmoset ku muillaki " nopeilla lentäjillä ".
Elikkä semmoset " taittosiivet ". Näilläkö olthin suorat siivet.
Lyhyt pyrstö niillä oli. Aivan ku Hiirihaukalla tai Piekanalla.
No olkhon , mitäpä nuista mitä lie muuttolintuja, matkalla jonnekki
pohjosen meren rannalle. Ruijhan tai pohjos venäjälle .
Menkhön minusta viinhan.
Mutta uuven lintukirjan ostan , semmosen jossa linnuista on kuvia lennostaki.

Vierailija

Enpä ole lintumiehiä. Jaakko Laakso sen sijaan on, kysy vaikka häneltä kotisivultaan, löytyy siis Eduskunnan kansanedustajista.

Ajattelinpa kuitenkin, kun olen olemassa, että olisitkin nähnyt joutsenia korkealla ja vanhuuttasi arvioinut korkeuden liian pieneksi ja linnut myös.

Minä näin tänään matkalla lähikauppaani, 6.4 km, kolme joutsenta mutta
matalalla. Ne kailottivatkin tämänaikaisen tapansa mukaan. Lensivät kohti Kemijoen sulaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat