Seuraa 
Viestejä1040
Liittynyt10.5.2014

Englanninkielisestä Wikipedia artikkelista selvisi, että funktionäppäimiä ensin käytettiin joissakin sotilaslentokoneissa kuten F-111. Sen jälkeen HP:n taskulaskimissa ja tietokoneissa. Ne on kai alunperin tarkoitettu ohjelmoitaviksi soft-näppäimiksi, mutta ainakaan itse en keksi enää nykyisin niille juurikaan funktiota. Ovatko ne aivan turhat tietokoneissa? Melkein kaikkia muita tietokoneen näppäimiä tulee käytettyä joskus, mutta funktionäppäimiä tuskin koskaan.

Voiko graafisissa käyttöjärjestelmissä olla mitään sellaista ominaisuutta, jonka voisi liittää funktionäppäimeen? Itse kaipaisin esim. sellaista toimintoa, että Muistio ohjelmalla voisi tehdä ikään kuin bat-komentojonona tai makrona ison liudan rivinumeroita valmiiksi esim. rivit 0001 - 1000 tms. Tietenkin sen pitäisi olla itse Muistio ohjelman ominaisuus, mutta miksi ei voisi tehdä jonkinlaisia yksinkertaisia näppäimistöketjutuksia ja niiden toistoja, jotka voisi liittää Funtionäppäimiin ja ne toimisivat monissa ohjelmissa ilman, että olisivat varsinaisten ohjelmien ominaisuuksia.

Funtionäppäimet ovat vanhentunutta tekniikkaa, ja niitä riiputetaan turhaan mukana nykyajan näppäimistöissä?

Kommentit (5)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10924
Liittynyt13.7.2015

Titanic kirjoitti:
Ne on kai alunperin tarkoitettu ohjelmoitaviksi soft-näppäimiksi, mutta ainakaan itse en keksi enää nykyisin niille juurikaan funktiota. ...

Funtionäppäimet ovat vanhentunutta tekniikkaa, ja niitä riiputetaan turhaan mukana nykyajan näppäimistöissä?

Sekoilua. 

Funktionäpäimille on tehty funktioita jokseenkin kaikkiin sovelluksiin joita käytän säännöllisesti. Esimerkiksi tässä Internet-selaimessa F5 päivittää selattavan sivun, F11 vaihtelee kokoruutunäyttötilan ja ikkunoidun tilan välillä jne.  Normaali näppäimistö sisältää vähimmillään lähinnä alfanumeeriset merkit ja muutamat vaihtonäppäimet sen lisäksi, sekä sitten nuo funktionäppäimet. Jos ohjelmassa tarvitsee syöttää alfanumeerista tietoa ja lisäksi halutaan usein tarvittu toiminto yksinkertaisesti omalle näppäimelleen, kannattaa käyttää funktionäppäimiä. Näppäinyhdistelmät, varsinkin vakiintuneista poikkeavat sovelluskohtaiset sellaiset, ovat aina astetta mutkikkaampia käytettäviä, vaikka se onkin vakiintunut konsti kiertää näppäinten rajallinen määrä. Tietysti asia on eri yksinkertaisissa ohjelmissa, joissa tarvitaan ylipäänsä vain muutamaa näppäintä syötteiden keräämiseksi eikä oleellista ole esim. tekstin syöttäminen. Silloin toiminnot voidaan laittaa tavanomaisiin kirjainnnäppäimiin. Näinhän on esimerkiksi peleissä yleensä. Mutta pelit edustavat vain hyvin pientä osaa kaikista tietokoneiden käyttötarpeista laajasti tarkastellen, vaikka ehkä alan harrastajasta tai teinistä tuntuisi aivan toiselta.

Titanic
Seuraa 
Viestejä1040
Liittynyt10.5.2014

Itse käytän hiirtä enimmäkseen, vaikka lähes jokaisessa ohjelmassa onkin F-näppäimille toimintoja. Peleissä nuo F-näppäimet lienevät myös kovassa käytössä?

Voi kun tulisi yksinkertaisia puhekäyttöjärjestelmiä, jossa voisi olla ääretön määrä F-näppäimiä. Sanoisi vain F viisitoista, F sata, F tuhat viisisataa yksitoista jne. Ja kone tekisi tuollaisen virtuaalisen F-näppäimen alaisuuteen yhdistetyn toiminnon.

Eipä vain löydy edes googlella juuri mitään tietoa puhekäyttöjärjestelmistä. Ilmeisesti niitä ei ole edes suunnitteilla. Luulisi, että olisi helppo laajentaa näppäimistöä puheentunnistuksen keinoin. Se olisi vain yksi etu puheentunnistuksessa. Muitakin etuja on.

SamBody
Seuraa 
Viestejä6051
Liittynyt3.5.2008

Titanic kirjoitti:
Itse kaipaisin esim. sellaista toimintoa, että Muistio ohjelmalla voisi tehdä ikään kuin bat-komentojonona tai makrona ison liudan rivinumeroita valmiiksi esim. rivit 0001 - 1000 tms. Tietenkin sen pitäisi olla itse Muistio ohjelman ominaisuus, mutta miksi ei voisi tehdä jonkinlaisia yksinkertaisia näppäimistöketjutuksia ja niiden toistoja, jotka voisi liittää Funtionäppäimiin ja ne toimisivat monissa ohjelmissa ilman, että olisivat varsinaisten ohjelmien ominaisuuksia.

AutoHotkey:llä hoituu.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

kfa
Seuraa 
Viestejä2517
Liittynyt13.3.2008

SamBody kirjoitti:
Titanic kirjoitti:
Itse kaipaisin esim. sellaista toimintoa, että Muistio ohjelmalla voisi tehdä ikään kuin bat-komentojonona tai makrona ison liudan rivinumeroita valmiiksi esim. rivit 0001 - 1000 tms. Tietenkin sen pitäisi olla itse Muistio ohjelman ominaisuus, mutta miksi ei voisi tehdä jonkinlaisia yksinkertaisia näppäimistöketjutuksia ja niiden toistoja, jotka voisi liittää Funtionäppäimiin ja ne toimisivat monissa ohjelmissa ilman, että olisivat varsinaisten ohjelmien ominaisuuksia.

AutoHotkey:llä hoituu.

Iso peukku Autohotkeylle, jos on tarkoitus tehdä Windows - ympäristössä mitään näppäimistön uudelleenmäärittelyitä, makroja tai näppäimiin sidottuja automaattisia hiiriklikkauksia.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat