Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Tuulivoiman tehoa mittaava 1919 keksitty/johdettu Betzin Laki ei toimi oikein kun lasketaan syvyyssuunnassa toimivan VAWT voimalan tarkkaa tehoa. Hyötysuhde tiedetään parhaissa Darreus tyypeistä olevan parempi kuin HAWT tyypeistä. Huomaa myös, että ne siipipurjeella varustettu katamaraani liikkuu 1,6 kertaa kovempaa kuin tuulen nopeus. Darreukset jopa 3 x nopeammin kuin tuuli.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Kommentit (5)

JPI
Seuraa 
Viestejä24839
Liittynyt5.12.2012

Windspeed kirjoitti:
Tuulivoiman tehoa mittaava 1919 keksitty/johdettu Betzin Laki ei toimi oikein kun lasketaan syvyyssuunnassa toimivan VAWT voimalan tarkkaa tehoa. Hyötysuhde tiedetään parhaissa Darreus tyypeistä olevan parempi kuin HAWT tyypeistä. Huomaa myös, että ne siipipurjeella varustettu katamaraani liikkuu 1,6 kertaa kovempaa kuin tuulen nopeus. Darreukset jopa 3 x nopeammin kuin tuuli.

Purjekelkalla (siis sillä jään pinnalla kulkevalla) päästään jopa kolme kertaa nopeammin kuin tuulen nopeus.

3³+4³+5³=6³

laiskimus
Seuraa 
Viestejä1019
Liittynyt6.4.2014

Windspeed kirjoitti:
Tuulivoiman tehoa mittaava 1919 keksitty/johdettu Betzin Laki ei toimi oikein kun lasketaan syvyyssuunnassa toimivan VAWT voimalan tarkkaa tehoa.

Betzin Laki ei kerro, eikä edes yritä kertoa, yhtään mitään tarkasta tehosta, eikä myöskään tarkasta hyötysuhteesta tai tarkasta "coefficient of performance" luvusta, jota toisinaan virheellisesti hyötysuhteeksi kutsutaan.

Windspeed kirjoitti:
Hyötysuhde tiedetään parhaissa Darreus tyypeistä olevan parempi kuin HAWT tyypeistä.
Ja näyttö tästä on missä?

Mitähän merkitystä hyötysuhteella edes on, jos voimala on maassa kiinni, liikkuvaan kärryyn tai muuhun vehkeeseen asennettyna asia on tietysti toinen. Joo, no onhan sillä jättövirtauksen nopeudella merkityksensä tuulivoimapuistoissa seuraavien voimaloiden tehontuottoon, mutta turbulenssin määrä on vähintäänkin yhtä merkittävää.

Windspeed kirjoitti:
Huomaa myös, että ne siipipurjeella varustettu katamaraani liikkuu 1,6 kertaa kovempaa kuin tuulen nopeus. Darreukset jopa 3 x nopeammin kuin tuuli.

Vesillä saavutettu nopeus siipipurjeella varustetulla monirungolla on parhaimmillaan yli kolminkertainen tuulennopeuteen verrattuna (AC33 Valencia 2010).

Jäällä selvästi yli viisin, kenties jopa kuusinkertainen. Tässä https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_boat tosin väitetään kymmenkertainen, mutta kaikkea ei kannata uskoa mitä netissä lukee.

"Modern designs of iceboats are very efficient, utilizing aerodynamic designs and low friction, and can achieve speeds as high as ten times the wind speed in good conditions."

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Ertsu kirjoitti:
Ei se pelkkä nopeus tee autuaaksi, vaan tehoon tarvitaan myös vääntöä. Teho=voima kertaa nopeus.

Se on totta vääntävyys on hyvä...liika nopeus aiheuttaa nimittäin VAWT voimalan kaatumisen helposti.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat