Momentit hukassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mihin perustuu taulukko: Harvemmalla kierteellä olevalle pultille on annettu pienempi momentti saavuttaakseen tietyn kireyden?

Eikös tiuhalla kierteellä pitäs saavuttaa haluttu kireys pienemmällä momentilla? Esim: 7/16"-14 bolt molyllä tensile 190,000/200,000 =65ft.lbs ja 7/16"-20 bolt samoilla kireyksillä ja voitelulla =70ft.lbs

Eli 7/16" pultinpaksuus ja 14 kierrettä tuumalle, voiteena moly rasva ja momentti 65ft.lbs jolla saavutetaan pultin venymälujuus 190,000/200,000 (PSI)

...ja sama litania mutta hienommalla kierteellä momentti onkin 70ft.lbs

Mites tämä on mahdollista?????

Kommentit (9)

Vierailija

No aivan sama mihin yksiköihin ne muutetaan , mutta kysymys kuuluu samana, miten harvemmalla kierteellä (pultti) voi saavuttaa tietyn kireyden pienemmällä momentilla?

Vierailija

Tiheämpi kierre kiertyy pidempään, suuremmalla momentilla vältetään löystyminen. Ja kun kierre kuitenkin antaa hieman periksi, niin tiheämpikierteinen pultti tarvitsee suuremman monentin kierteen mukautumiseen. Muuta syytä en oikein keksi.

Kokeile vaikka: tiheä kierre tuntuu kiristettynäkin kääntyvän ikuisuuksiin harvempikierteiseen verrattuna.

Vierailija

Niin eli tiheä kierre kääntyy pinemmällä momentilla, saaden aikaan kovemman puristusvoiman... mutta kun taulukot väittää asian olevan toisinpäin...

Muutenhan kannattaisi esim. ruuvipenkissä olla vain yksi kierre 125mm nousulla, mutta kun se on niin seetanan jäykkä kääntää että saadaan momenttia leukoihin, sen takia siellä on 30 kierrettä 125millille että on herkkä kääntää ja saadaan momenttia....

Vierailija

Moi
En ole konepuolen tietäjä. Tuo momenttilitania tuntui käsittämättömältä, piti lukea 4 kertaa, koska osa tiedoista puuttui. Pitänee luottaa viitteisiin, kuten että "haluttu kiristys" = sama kiristys, kuin toisella kierteellä.

joka tapauksessa, jos tiedot ovat eri taulukosta, niin joskus haluttu kiristys vaihtelee. Meinaan sitä asiaa, kun auton kannenpulteissa. Ennen uuden auton pultit piti kiristää uudelleen 5kkm:n ajon jälkeen, koska pulttien venymä löysäsi sidosta. Nykyään sitä ei tarvita, koska pultit kiristetään "pilalle", eli yli virttymislujuuden (en muista onko sana oikea).

Meinaan, joskus haluttu kireys ei ole sama pultille sallittu.

Vierailija

[quote="bdbdbd"] kun kierre kuitenkin antaa hieman periksi, niin tiheämpikierteinen pultti tarvitsee suuremman monentin kierteen mukautumiseen. Muuta syytä en oikein keksi.

Joo, oikein kun luin ajatuksella niin tuohan siinä syynä taitaa olla

Vierailija

Harvempi kierre on loivemmin leikattu. Pultin pinta-ala suhteessa vastakappaleeseen on kuitenkin suurempi. Eli pitävää pintaa on enemmän ja kiristysmomentti voi olla pienempi rakenteesta johtuen.

Vierailija

Piti juuri mainita,mutta älykääpiö ehti ensin, eli se on juuri kitka mihin pultin ja ruuvin toiminta perustuu.

Uusimmat

Suosituimmat