Koululääketieteen erot

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koululääketieteen eri ammattilaisilla on suuria eroja osaamisessa TULE-vaivojen tutkimisessa. Vai olenko ihan väärässä?

Anatomiaa eivät näytä osaavan koulutetut amattilaisetkaan.

Naprapaateille opetetaan mm. SI-nivelen toimintahäiriön huomaaminen ja sen korjaaminen. Kuten myös kiropraktikoille ja osteopaateillekin. Tästäkään huolimatta heistä kaikki eivät sitä näytä osaavan. Ja lisäksi monet tekevät diagnoosin väärinpäin. Jopa 80% SI-nivelen toimintahäiriön aiheuttamasta kivusta on toisen - siis terveen - SI-nivelen puolella. Ja sitten he yrittävät manipuloida tervettä SI-niveltä.

Fysiatreille opetetaan SI-nivelen toimintahäiriön diagnosointi, mutta ei sen korjaamista. Paitsi jos käyvät manuaalisen hoidon lisäkurssin:
"Olen tehnyt manuaalista lääketiedettä ja terapiaa kohta 20 vuotta. SI- nivelen dysfunktio-oire on minulle tuttu. Hoidan tätä mm manipuloimalla ja mobilisoimalla em niveltä+ liitännäis terapialla"
Yst. Terv N.K.

Silti asiantuntijoiltakin saattaa jäädä jopa 85% toimintahäiriöistä diagnosoimatta, koska heillä on ilmeisesti suuria mielipide-eroja provokaatiotestien tulosten tulkinnoista mutta myös niiden suoritustekniikassa. Lähde.

Ortopedeille ei opeteta mitään SI-nivelen toimintahäiriön osuudesta selkäkipuihin. Tämän tiedon lähteenä Suomen Selkäliitto. Myös tuolla mainittu.

Ortopedien ja fysiatrien eri uskomusten takia tuota ei saatu Eurooppalaiseen Käypähoitosuositukseenkaan, kun ei ollut yksimielistä kantaa asiasta. Tosi reilua potilaita kohtaan?? Lähde: Suomen Selkäliitto, toiminnanjohtaja

Radiologit eivät sitä näe kuvista! En tiedä onko heille edes kerrottu, että sellainen ongelma on yleensä edes olemassa.

Fysioterapeutit eivät ole yleensä kuulleetkaan SI-nivelestä. Heille opetetaan ilmeisesti, että toiminnallista jalkojen erimittaisuutta ei edes ole olemassa, vaan aina pitää laittaa korotuspala lyhyemmän jalan alle. Onko tämä totta? Surullista, jos näin on...

Näin vastasi eräs asiantuntija, kun kysyin kuinka jalkojen toiminnallisen eli näennäisen erimittaisuuden syitä tutkitaan?:
"Jalkojen pittuuseroa ei voi korjata muulla kuin korotuspaloilla. Jalat joko ovat tai eivät ole erimittaiset. Lantion virheasentoja on tutkittu paljonkin, mutta ne eivät aiheuta jalkojen pituuseroa- eriasteisia selän oireita kylläkin."
Fysioterapeutti M.S.

Kuka näille opettaisi hiukan anatomiaa, kun eivät sitä tietoa koulussa tunnu saavan? Ja potilaathan tästä kärsii, nimenomaan TULE-potilaat!

Näin se menee:
"Todellinen - ei lantion asentovirheestä johtuva - jalkojen pituusero on hyvin harvinainen ja sen mahdollisuuden voi poissulkea tarkastelemalla lantiota istuin asennossa, jolloin lantioperäisessä asentopoikkeamassa suoliluun harjanteet pysyvät epäsymmetrisinä."
-Fysiatri Timgren

Eli hyvin harvalla ihmisellä on aidosti erimittaiset jalat. Suurimmalla osalla se mittaero johtuu toiminnallisesta häiriöstä, eli nivelen asentovirheestä, yleensä siis lantiossa ja on siten vain toiminnallista eli näennäistä.

Ja koska useiden tutkimusten mukaan melkein kaikilla on erimittaiset jalat, niin melkein kaikilla on tällöin niitä nivelten asentovirheitäkin, koska tuo erimittaisuus on yleensä toiminnallista. Niitä on typerää, ja usein tehotontakin, korjata korotuspohjallisilla.

Mutta juuri kukaan koululääketieteen edustaja ei edes ymmärrä, että ne voisi muutoinkin korjata: halvemmin, helpommin ja kivuttomammin.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Jep. Täsmälleen samaa posetiivia samoilla teksteillä vääntää muuallakin.

Kysynpähän täälläkin saman kysymyksen: mitä uutta aiot esittää? Tätä samaa soopaahan on jo valmiiksi kirjoitettuna lähes kaikilla suomalaisilla terveyteen liittyvillä foorumeilla. Sinun toimestasi.

Toinen kysymys: haukut lääketieteen lyttyyn. Ihan kiva, mutta sattuuko tulemaan mieleen että markkinoimasi lihanleikkaaja opetteli tässä vuoden vaihteessa nettiakatemian peruskurssin ykkösosassa, että selässä on mm. välilevyt? Juuri ne mistä koetitte tehdä nestepussejakin. Onkohan lihanleikkaaja ollut selvinpäin edes leikatessaan ruhoja? Niistäkin olisi ihan hyvin voinut todeta, ettei välilevy ole nestepussi vaan rustomainen.

En paljoa kehtaisi siis puhua ammattitaidosta.

Vierailija

Parantunut voisi mennä lääkikseen, opiskella lääkäriksi, tehdä väitöskirjan aiheesta "SI-nivel, ja kaikenparantamisen teoria", ja jos se menee läpi, palata aiheeseen voittajan elkein.

Tai vaihtoehtoisesti avata vielä muutaman sataa vastaavanlaista "on se surullista kun..."-ketjua.

Toisessa näistä voi olla tulevaisuutta kuulijakunnan saamisen kannalta.

Vierailija
Hakku
Parantunut voisi mennä lääkikseen, opiskella lääkäriksi, tehdä väitöskirjan aiheesta "SI-nivel, ja kaikenparantamisen teoria", ja jos se menee läpi, palata aiheeseen voittajan elkein.

Ei oo asuntovelkaisella ihmisellä varaa mennä opiskelemaan... mutta jatkan silti tutkimuksiani. Jos vaikka sais lottovoiton, niin kyllä vaihtaisin alaa. Pitäisi vain sit osata valita ala, joka on lähinnä oikeassa. Eri aloillahan opetetaan näköjään ihan eri asioita... orteopedinen osteopaatti näyttäis kyl hyvältä alalta. Mutta kuuntelisiko kukaan sellaisen osaajan tutkimuksia, vaikka se onkin TEO:n hyväksymä hoitoala?

Sitäpaitsi näistä asioista on jo lääketieteen tutkimuksia, mutta ette niitäkään usko. Miten se mun koulutukseni toisi tähän mitään muutosta?

Eikö siis ketään oikeasti kiinnosta, että kipupotilaita hoidetaan suurimmaksi osaksi täysin väärin koululääketieteen puolella? No ainakin niitä kipupotilaita kiinnostaa... ja Mediuutisia!

Vierailija
parantunut
Eikö siis ketään oikeasti kiinnosta, että kipupotilaita hoidetaan suurimmaksi osaksi täysin väärin koululääketieteen puolella? No ainakin niitä kipupotilaita kiinnostaa... ja Mediuutisia!

Suurimmaksi osaksi? Mihin tutkimukseen viittaat? Omaan "tutkielmaasi"?

Osaa varmaan hoidetaankin väärin. Jokainen väärin hoidettu on huono juttu. Mutta heillä koululääketieteen piirissä on sentään mahdollisuus tehdä potilasvahinkoilmoutus.

Jotkut hakevat onneaan jopa puoskareilta. Edelleen, silti jokainen väärin hoidettu on huono juttu. Ammattitaidottomien käsistä lähtee takuuvarmasti väärin hoidettuja. Mutta miten noita tilastoidaan, kun mihinkään et pysty valittamaan? Oma vahinko.

Mutta voin kertoa sinulle uutisen; kaikkia maailman kipuja ei saada pois millään keinoilla. Kaikkeen ei ole edes olemassa parannusta. Jotkut vaivat ovat elinikäisiä, tehtiinpä mitä vain.

Esimerkiksi minulla on olkapää (joka on katkennut kahdesta kohtaa poikki) joka ei enää koskaan tule nousemaan samaan tasoon toisen kanssa. Sitä ei kannata tuon pienen liike-eron takia leikata, koska hyöty olisi pieni ja riski suuri. Sillekään ei voi kukaan mitään. Ei edes kahden promillen kumarassa oleva "parantaja".

Vierailija
uralrane
parantunut

Suurimmaksi osaksi? Mihin tutkimukseen viittaat? Omaan "tutkielmaasi"?

Selkäliiton tutkimukseen ja matematiikkaan. 60-80% kärsii selkävaivoista. Miljoona lääkärissäkäyntiä vuodessa. Silti kipupotilaat vain lisääntyy, vaikka uusia ihmisiä syntyy samaan tahtiin kuin vanhoja kipupotilaita kuolee. Miten se on mahdollista ettei kipupotilaiden määrä silti edes vähene??

uralrane
Osaa varmaan hoidetaankin väärin. Jokainen väärin hoidettu on huono juttu. Mutta heillä koululääketieteen piirissä on sentään mahdollisuus tehdä potilasvahinkoilmoutus.

Eikös se ole tavallaan hoitovirhe, jos joku lääkäri sanoo, ettei kipuja voi parantaa, mutta sitten toinen lääkäri ne kuitenkin parantaa?

uralrane
Jotkut hakevat onneaan jopa puoskareilta. Edelleen, silti jokainen väärin hoidettu on huono juttu. Ammattitaidottomien käsistä lähtee takuuvarmasti väärin hoidettuja. Mutta miten noita tilastoidaan, kun mihinkään et pysty valittamaan? Oma vahinko.

Eipä tilastoida niitä huonoja hoitoja koululääketieteenkään puolella... ai mutta sehän oli tuo tilasto: 1,2 miljoonaa lääkärissäkäyntiä vuodessa selkäkipujen takia ja silti selkäkipuisten määrä vain lisääntyy. Jos on 4 miljoonaa selkäkipuista, niin he kaikki käyvät vähintään kerran neljän vuoden aikana hakemassa apua vaivoihinsa. Juuri kukaan ei silti parane... Eikö se paraneminen ole sitten mahdollista? Varmasti on useimpien kohdalla. Siis huonoa hoitoa saavat!

uralrane
Mutta voin kertoa sinulle uutisen; kaikkia maailman kipuja ei saada pois millään keinoilla. Kaikkeen ei ole edes olemassa parannusta. Jotkut vaivat ovat elinikäisiä, tehtiinpä mitä vain.

Huikea uutinen. Mutta suurimmalta osalta voisi suurimman osan kivuista poistaa. En voi olla ainoa, jolle se oli mahdollista!

Vierailija
parantunut
Sitäpaitsi näistä asioista on jo lääketieteen tutkimuksia, mutta ette niitäkään usko.

Tiesitkö että on olemassa myös tutkimuksia joista käy ilmi, että kännykän käyttö aiheuttaa aivosyöpää. Tiesitkö että on olemassa myös tutkimuksia joista käy ilmi, että kännykän käytöstä ei ole mitään vaaraa.

Tiesitkö että on ihmisiä jotka uskovat olevansa Jeesuksia. Tiesitkö, että on ihmisiä jotka väittävät heränneensä kuolleista. Tiesitkö että on ihmisiä jotka uskovat että heidän kirkkonsa pappi suorittaa ihmeparantumisia. Tiesitkö että on ihmisiä jotka uskovat homeapatiaan, vaikka sen parantavaa vaikutusta ei ole onnistuttu puolueettomissa ja oikein toteutetuissa sokkotesteissä todistamaan. Vaikka vaikutukset on tutkimuksissa havaittukin.

Minäkin voin tehdä tutkimukset jossa käy ilmi että väitteissäsi ei ole mitään perää. Uskoisin että moni muukin täällä voisi tehdä samanlaisen tutkimuksen. Uskoisitko sinä meitä silloin, kun meillä olisi enemmän tutkimustuloksia kuin sinulla? Itseasiassa uskoisin että meidän ei tarvitse edes itse tehdä tutkimuksia, vaan niitä löytyy valmiinakin jos jaksaa etsiä. Sinun vakuuttelusi ei kuitenkaan kuulu elämäni tärkeimpiin tehtäviin joten minun puolestani voit jatkaa kuvitelmaasi ihan mistä haluat. Kun saat enemmistön Suomen lääkäreistä vakuutettua, niin minä uskon sinua myös.

Eli yrität vakuuttaa ihan vääriä henkilöitä. Jos taas lääkärit eivät vakuutu puheistasi, se johtuu siitä että todisteesi eivät ole kyllin vakuuttavia. Tämä taas voi johtua joko tutkimuksien vähyydestä tai puutteesta, tai siitä että puheissasi ei vain ole perää.

Ainoa mitä voit siis asiasi edistämiseksi tehdä on opiskella lääkäriksi yms. ja tehdä omia tutkimuksiasi aiheesta ja hankkia niille puolueettomia vahvistuksia arvostetuista piireistä. Ja esittää sitten todisteitasi erilaisissa lääkäriseminaareissa tai missä kokoontuvatkaan. Foorumeilla asian todistelu ei auta mitään.

Mutta jatka toki minun puolestani. "phpbb user hide" menee nyt päälle, joten älä suotta odota vastauksia minulta jos jotain kysyt.

Vierailija
parantunut
Selkäliiton tutkimukseen ja matematiikkaan. 60-80% kärsii selkävaivoista. Miljoona lääkärissäkäyntiä vuodessa. Silti kipupotilaat vain lisääntyy, vaikka uusia ihmisiä syntyy samaan tahtiin kuin vanhoja kipupotilaita kuolee. Miten se on mahdollista ettei kipupotilaiden määrä silti edes vähene??

Huikea uutinen. Mutta suurimmalta osalta voisi suurimman osan kivuista poistaa. En voi olla ainoa, jolle se oli mahdollista!

Oikea sanamuotohan olisi "60-80 prosenttia kärsii selkävaivoista jossain elämänsä vaiheessa.

Kipupotilaat lisääntyvät. Oikein. Mutta jos käännät SI-addiktin kalenteriasi muutaman kymmenen vuotta taaksepäin, voit havaita että silloin käytiin toinen maailmansota.

Suomeen syntyi suuret ikäluokat. Nuo ikäluokat ovat nyt juuri siinä iässä että tuki -ja liikuntaelinten ongelmat tulevat esille. Tulevat kaikilla, mutta nyt tuota ikäluokkaa on paljon.

Samaan aikaan resursseja koetetaan pienentää säästöjen nimissä. Lisäksi tuota kuormaa on lisäämässä tosiasia että ihmiset liikkuvat entistä vähemmän. Istutaan tietokoneen ääressä, jolloin esimerkiksi välilevyjen aineenvaihdunta heikkenee. Nämä erään "nettiakatemian" käyneen parantajan hauskasti nestepusseiksikin nimeämät tukirangan osat rappeutuvat ja mitäs meillä onkaan.

Kukas meille on sanonutkaan, että koskaan olet ollutkaan sairas. Sinä itse. Sama mies, joka markkinoi tätä arveluttavaa tuotetta. Voinhan minä sanoa, että jäin kolmesti junan alle ja joku ylivainio napsautti sormiaan ja olen taas kunnossa.

Vierailija
Gravity

Tiesitkö että on olemassa myös tutkimuksia joista käy ilmi, että kännykän käyttö aiheuttaa aivosyöpää. Tiesitkö että on olemassa myös tutkimuksia joista käy ilmi, että kännykän käytöstä ei ole mitään vaaraa.

Toki tiesin. Olen tuon myös täällä jo maininnut...

Gravity
Eli yrität vakuuttaa ihan vääriä henkilöitä. Jos taas lääkärit eivät vakuutu puheistasi, se johtuu siitä että todisteesi eivät ole kyllin vakuuttavia. Tämä taas voi johtua joko tutkimuksien vähyydestä tai puutteesta, tai siitä että puheissasi ei vain ole perää.

Eli turhaan patistavat mua opintoihin, koska tutkimukset eivät ole kuitenkaan vakuuttavia...
Ei mutta on tästä ollut paljon hyötyäkin. Oon saanu paljon hyviä ideoita... ja kontakteja läkäreihin, toimittajiin ja muihin on tullut.

Gravity
Foorumeilla asian todistelu ei auta mitään.

Todistelee ne täällä muutkin. Ja auttaa se mua ymmärtämään, että mitä asioita pitää todistaa ja miten...

Vierailija
uralrane

Oikea sanamuotohan olisi "60-80 prosenttia kärsii selkävaivoista jossain elämänsä vaiheessa.

Aika harva kärsii selkävaivoista jatkuvasti. Itsekin unohdin sen kivun joka päivä ainakin sekunniksi, vaikka krooniseksi kipupotilaaksi itseni laskinkin...

uralrane
Kipupotilaat lisääntyvät. Oikein. Mutta jos käännät SI-addiktin kalenteriasi muutaman kymmenen vuotta taaksepäin, voit havaita että silloin käytiin toinen maailmansota.

Mitenkäs se selkäkipuihin liittyy?

uralrane
Suomeen syntyi suuret ikäluokat. Nuo ikäluokat ovat nyt juuri siinä iässä että tuki -ja liikuntaelinten ongelmat tulevat esille. Tulevat kaikilla, mutta nyt tuota ikäluokkaa on paljon.

Miten se selittää sitten sen, että nuorillakin nuo vaivat lisääntyy koko ajan?

uralrane
Samaan aikaan resursseja koetetaan pienentää säästöjen nimissä.

Jep. Lääkäreille ei enää opeteta SI-nivelestä mitään. 20 vuotta sitten opetettiin fysiatreille sen diagnosointi ja korjaaminenkin. Mutta sitä ei ole enää opetettu yli 10 vuoteen... eli taidot katoaa!

uralrane
Lisäksi tuota kuormaa on lisäämässä tosiasia että ihmiset liikkuvat entistä vähemmän. Istutaan tietokoneen ääressä, jolloin esimerkiksi välilevyjen aineenvaihdunta heikkenee.

Totta

uralrane
Kukas meille on sanonutkaan, että koskaan olet ollutkaan sairas. Sinä itse.

Sinä epäilit sitä. Mulla on kyllä lääkärin diagnooseja useitakin vuosien ajalta. Osan saattaa Mediuutiset julkaista ens kuussa...

Vierailija
parantunut
Aika harva kärsii selkävaivoista jatkuvasti. Itsekin unohdin sen kivun joka päivä ainakin sekunniksi, vaikka krooniseksi kipupotilaaksi itseni laskinkin...

Tuo lause käsittää koko elämänkaaren. Eli voidaan kääntäen sanoa että 20-40% ihmisistä ei kärsi koskaan elämänsä vaiheessa minkäänlaisia selkäoireita.

parantunut

Siten että meillä on nyt paljon kuusikymppisiä joilla vaivoja tulee jo ikänsä puolesta. Lue ennenkuin vastaat.

parantunut

Edelleen lue koko juttu. Nuoret eivät liiku, vaan istuvat tietokoneen ja pleikkarin ääressä.

parantunut
Jep. Lääkäreille ei enää opeteta SI-nivelestä mitään. 20 vuotta sitten opetettiin fysiatreille sen diagnosointi ja korjaaminenkin. Mutta sitä ei ole enää opetettu yli 10 vuoteen... eli taidot katoaa!

Ei katoa mihinkään. Kaikki ammattilaiset joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat kertoneet että noin 10% selkävaivoista johtuu SI-nivelen toimintahäiriöstä. Teet omaa tilastoasi, jottei lahtelainen loppuisi.

parantunut
Sinä epäilit sitä. Mulla on kyllä lääkärin diagnooseja useitakin vuosien ajalta. Osan saattaa Mediuutiset julkaista ens kuussa...

Minä voin pyytää myös julkaisemaan kaverini sairauskertomuksen ja kertoa teille että "ylivainio" paransi minutkin. Mistä tiedämme kuka olet. Voithan esiintyä täällä kaverisi nimellä tai millä tahansa. Ja vaikka olisikin väärin diagnosoitu (tuskin ensimmäinen tai viimeinen potilas maamme historiassa), ei se tee markkinoimaasi henkilöä yhtään sen potilasturvallisemmaksi.

Vierailija
uralrane
parantunut

Tuo lause käsittää koko elämänkaaren. Eli voidaan kääntäen sanoa että 20-40% ihmisistä ei kärsi koskaan elämänsä vaiheessa minkäänlaisia selkäoireita.

Aika hauska. Itse en tunne ainoatakaan yli 50v ihmistä, jolla ei olisi joskus ollut selkäkipuja... Tietysti aika moni ihminen kuolee nuorena.

uralrane
parantunut

Siten että meillä on nyt paljon kuusikymppisiä joilla vaivoja tulee jo ikänsä puolesta. Lue ennenkuin vastaat.

Ei ne vaivat tule, jos ei ole vikaa...

uralrane
parantunut

Edelleen lue koko juttu. Nuoret eivät liiku, vaan istuvat tietokoneen ja pleikkarin ääressä.

Mutta vaikka liikkuisivat, niin ei se selkävaivoja kaikilla estä. Mulla ei ollu tietokonetta tai pleikkariakaan pienenä. Silti oli selkä kipee jo 17-vuotiaana ja sitä ennen oli muitakin vaivoja, jotka SI-niveleen liittyy. Ja sama on mutsilla ja faijalla. Iskiasta oli ennenkuin olivat tietokoneen ääressä istuneet tuntiakaan. Molemmilla kun oli SI-nivel vinksallaan...

uralrane
parantunut

Ei katoa mihinkään. Kaikki ammattilaiset joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat kertoneet että noin 10% selkävaivoista johtuu SI-nivelen toimintahäiriöstä.

Miksi JP Kouri sitten sanoo, että 15%?
Kertoiko ne sun ammattilaiset myös sen, että miten se parannetaan?
Tuo vain 10% johtuu siitä, että eivät osaa sitä oikein diagnosoida.. Oikea luku olisi paljon suurempi, kuten monet tutkimukset ovat osoittaneet.

uralrane
parantunut

Minä voin pyytää myös julkaisemaan kaverini sairauskertomuksen ja kertoa teille että "ylivainio" paransi minutkin. Mistä tiedämme kuka olet. Voithan esiintyä täällä kaverisi nimellä tai millä tahansa. Ja vaikka olisikin väärin diagnosoitu (tuskin ensimmäinen tai viimeinen potilas maamme historiassa), ei se tee markkinoimaasi henkilöä yhtään sen potilasturvallisemmaksi.

Nimeni lukee varmasti sitten lehdessä. En tietenkään ole varma. En markkinoi ketään. Eikä siinä jutussa ketään mainosteta, no ehkä fysiatri Turusta hiukan. En tiedä millaisen jutun toimittaja tekee. Onneksi hän on naprapaatti. Yritän vain tehdä tätä SI-nivelen tuntemusta yleisemmäksi, jotta muutkin saisivat apua osaavilta fysiatreilta. Ja että tuleville fysiatreille sitä myös opetettais...

Vierailija
parantunut
Aika hauska. Itse en tunne ainoatakaan yli 50v ihmistä, jolla ei olisi joskus ollut selkäkipuja... Tietysti aika moni ihminen kuolee nuorena.

Aika hauska sekin, etten tunne yhtäkään rankaongelmiin perehtynyttä ammattilaista, joka ei tietäisi SI-asiasta mitään.

parantunut
Ei ne vaivat tule, jos ei ole vikaa...

Jotkin vaivat tulevat automaattisesti iän myötä. Kysäisepä joltain geriatrian erikoislääkäriltä. Ihminen rappeutuu iän myötä.

parantunut
Mutta vaikka liikkuisivat, niin ei se selkävaivoja kaikilla estä. Mulla ei ollu tietokonetta tai pleikkariakaan pienenä. Silti oli selkä kipee jo 17-vuotiaana ja sitä ennen oli muitakin vaivoja, jotka SI-niveleen liittyy. Ja sama on mutsilla ja faijalla. Iskiasta oli ennenkuin olivat tietokoneen ääressä istuneet tuntiakaan. Molemmilla kun oli SI-nivel vinksallaan...

Silloin puhutaankin geneettisen perimän aiheuttamasta altistumisesta. Geeneihin ei pysty vaikuttamaan lahtelaisella kaljapullollakaan. Omalla toiminnalla voi yrittää vaikuttaa tulevaisuuteen. Mutta osaa geneettisistä sairauksista ei pysty välttämään mitenkään.

parantunut
Tuo vain 10% johtuu siitä, että eivät osaa sitä oikein diagnosoida.. Oikea luku olisi paljon suurempi, kuten monet tutkimukset ovat osoittaneet.

Kouri sanoo 10-15%, ellen väärin muista. Riippunee mihin tutkimukseen referoidaan. Noista tuntemistani yksi osaa sen korjatakin, kuten varsin hyvin jo tiedät. Muistisi on valikoiva, mutta siinähän ei ole mitään uutta.

parantunut
Nimeni lukee varmasti sitten lehdessä. En tietenkään ole varma. En markkinoi ketään.

Ihan sama vaikka siinä lehdessä lukisi Matti Nykäsen nimi. Ei se tee lihaleikkaajasta sen potilasturvallisempaa. Kyllä tässä on kuukausien varrella tullut tutuksi tämä markkinoimasi "tuote".

Vierailija
uralrane
Jotkin vaivat tulevat automaattisesti iän myötä. Kysäisepä joltain geriatrian erikoislääkäriltä. Ihminen rappeutuu iän myötä.

Niinpä. Mutta rappeutumista voi myöhäistää... toiset elää yli 100-vuotiaiksi ja toiset on raihnaisia jo 20-vuotiaana. Minäkin tunsin itseni aika "rappeutuneeksi" 25-vuotiaana, kun lääkärit kehoittivat oppimaan elämään kipujen kanssa... Nyt on ihan eri tunne!

uralrane
parantunut

Silloin puhutaankin geneettisen perimän aiheuttamasta altistumisesta. Geeneihin ei pysty vaikuttamaan lahtelaisella kaljapullollakaan. Omalla toiminnalla voi yrittää vaikuttaa tulevaisuuteen. Mutta osaa geneettisistä sairauksista ei pysty välttämään mitenkään.

Mun selkäkivut ois pystyny kuitenkin välttämään, jos olis mun SI-osattu korjata 20 vuotta sitten! Olen ihan eri ryhtinen ja notkeampikin nyt kuin viimeiset 20 vuotta.

uralrane
parantunut

Kouri sanoo 10-15%, ellen väärin muista. Riippunee mihin tutkimukseen referoidaan. Noista tuntemistani yksi osaa sen korjatakin, kuten varsin hyvin jo tiedät. Muistisi on valikoiva, mutta siinähän ei ole mitään uutta.

Olen iloinen, että osaajia on. Mutta montako tunnet, jotka ei osaa? Ymmärsin, että tunnet useita...
Entä osaako ne korjata lonkkanivelen asentovirheen?

uralrane
parantunut
Nimeni lukee varmasti sitten lehdessä. En tietenkään ole varma. En markkinoi ketään.

Ihan sama vaikka siinä lehdessä lukisi Matti Nykäsen nimi. Ei se tee lihaleikkaajasta sen potilasturvallisempaa. Kyllä tässä on kuukausien varrella tullut tutuksi tämä markkinoimasi "tuote".

Se tuoksu on ollut vain sun nenässäsi...

Vierailija
parantunut
Olen iloinen, että osaajia on. Mutta montako tunnet, jotka ei osaa? Ymmärsin, että tunnet useita...
Entä osaako ne korjata lonkkanivelen asentovirheen?

Ehkäpä professorin tai kirurgin asia ei olekaan tehdä manipulointiliikkeitä.. En kysy jäätelömyyjältäkään että "viittiks laittaa vähän SI:tä paikalleen".

Samoin en kysy sitä anatomiaan perehtymättömältä pipoaddiktilta. Jos tarvetta olisi, koulutettu kiropraktikko hoitaisi homman kuntoon. Potilasturvallisesti. Tuskin tarvitsee uusia sitä piipunhattu -episodia.. Tuolla ne naapurin piipunhatun lattaraudan pätkät heiluu nytkin tuulessa. Siis se mitä siitä on jäljellä. Niitä on kiva katsella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat