wasabi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sivut

Kommentit (35)

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Anonymous
Mitä hemmettiä tuo vetasi nenuun tuossa ?

"Wasabi (Japanese: 山葵 or 和佐比; Wasabia japonica, Cochlearia wasabi, or Eutrema japonica) is a member of the cabbage family. Known as Japanese horseradish, its root is used as a spice and has an extremely strong flavor. Its hotness is more akin to that of a hot mustard than a chile pepper, producing vapors that burn the sinus cavity rather than the tongue." Wikipedia

Vierailija

Tuo taisi sattua varmaan aika pirusti. Myös Jackassissä on kokeiltu tuota hommaa ja reaktio oli aika samanlainen. En kyllä ihan heti itse testaisi.

Vierailija
elba
:shock: Tuo taisi sattua varmaan aika pirusti. Myös Jackassissä on kokeiltu tuota hommaa ja reaktio oli aika samanlainen. En kyllä ihan heti itse testaisi.

Siinnä oli pastea tossa powderia.

Vierailija
Anonymous

Siinnä oli pastea tossa powderia.

Juu. Niin tais olla. Onko niillä muuten jotain tulisuus- tai vahvuuseroa?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Wasabi on aika tulista, mutta sen vaikutus katoaa muutamissa sekunneissa - toisin, kuin chilien.

Suomessa yleisesti myytävä wasabi ei ole aitoa, vaan tehty sinapista ja piparjuuresta. Aito wasabi on harvinaista, enkä itse ole sitä mistään löytänyt, vaikka hieman olen etsinytkin. Wasabia saa tuubeissa tai veteen sekoitettavana pulverina.

Wasabi tunnetaan sushien mausteena. Raakaa kalaa sisältävissä susheissa wasabia käytettiin steriloijana - huomattiin, että wasabia käyttävät selvisivät paremmin hengissä, eli välttivät ruokamyrkytyksiä.

Muuten, tuo "aivoihin sattuminen" on tuttu tunne erittäin vahvojen chilienkin kanssa - itse olen kokenut sen vain red savinan kanssa

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Anonymous
Aitoa wasabia saa ainakin Helsingissä Tokyo kanista. Sitä ei paljon kannata kattilalliseen ruokaa laittaa!

Kiitos. Tätyy hakea. Onko mitään havaintoa hintaluokasta?

Vierailija

Oho. Taas tuli kirjoiteltua "Vieraana".

Minä olen ostanut sushia varten tuubiwasabia, mutta hinta ei tahdo mitenkään muistua mieleen. Ei kai se nyt enempää maksa kuin muutama euroa/tuubi.

Liike on osoitteessa Annankatu 20. http://www.tokyokan.fi/

Aiotko tehdä sushia?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Kalevi
Oho. Taas tuli kirjoiteltua "Vieraana".

Minä olen ostanut sushia varten tuubiwasabia, mutta hinta ei tahdo mitenkään muistua mieleen. Ei kai se nyt enempää maksa kuin muutama euroa/tuubi.

Liike on osoitteessa Annankatu 20. http://www.tokyokan.fi/

Aiotko tehdä sushia?

Tuo vihreä tuubiwasabi ei paljoa maksakaan, mutta aitoa se ei tuohon hintaan varmasti ole. Kuvittelisin, että aito maksaisi vähintään 20 EUR/tuubi tai enemmän. Itsellänin on lähes aina tuota feikkiwasabia jääkaapissa. Sushin lisäksi sitä tulee käytettyä joskus kastikkeisiinkin antamaan hieman luonnetta.

Sushia tulee tehtyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Se on vähän fiilistelyruokaa, koska valmistamiseen täytyy paneutua, ja lisäksi täytyy saada ensiluokkaisia raaka-aineita (siis lähinnä hyvin tuoretta kalaa). Mielestäni sushin (joka itseasiassa tarkoittaa tuota riisietikalla ja sokerilla maustettua riisiä, joka kuuluu kaikkiin sushiruokiin) hienoin juju on ruan kauneus. Taitavat sushikokit tekevät makirullistakin oikeita taideteoksia. Terävää veistä tarvitaan; Japanilaiset sushikokit käyttävät usein toista tuhatta euroa maksavia veitsiä! Itse olen pärjännyt hyvin Victorinixin isolla kokkivetisellä/fileointivetisellä/juuresveitsellä.

Vierailija

Selasin äsken Tokyo kanin kotisivuja. Valikoimasta löytyy sekä tuubiwasabia että jauhetta. Tuon jauheen luulisi olevan sitä aitoa. Omistaja on n. 160 cm pitkä japanilainen, joka tuo kaikki myymänsä tuotteet itse Japanista. Ja muista, että en ole ollenkaan varma tuosta antamastani hinta-arviosta.

Edit: Eikös tuo wasabi ole nimenomaan japanilaisesta piparjuuresta valmistettua?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Kalevi
Selasin äsken Tokyo kanin kotisivuja. Valikoimasta löytyy sekä tuubiwasabia että jauhetta. Tuon jauheen luulisi olevan sitä aitoa. Omistaja on n. 160 cm pitkä japanilainen, joka tuo kaikki myymänsä tuotteet itse Japanista. Ja muista, että en ole ollenkaan varma tuosta antamastani hinta-arviosta.

Edit: Eikös tuo wasabi ole nimenomaan japanilaisesta piparjuuresta valmistettua?

Jauheena myytävä EI KOSKAAN ole aitoa. Aitoa saa tuoreena juurena, tai tuubissa. Wasabin aromiaineet haihtuvat nopeasti, joten kuivaamalla wasabi kadottaisi "sielunsa". Samasta syystä wasabi sijoitetaan sushin (siis riisin) ja kalan väliin - tämä estää wasabia menettämästä aromeitaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat