mitenkäs se pääsiäinen määräytyikään

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

No on pääsyt unohtumaan miksi tuo pääsiäinen seilaa edes takas kalenteria. Viikonpäivien mukaan tietenkin pitkäperjantai on perjantai mutta vuotuiset erot suurempia kuin viikko.

Kommentit (9)

Vierailija

Tähtiä ei näy valosaasteen vuoksi nykyisin edes sitä kolmea kappaletta. Mutta pallomme seuralainen liittyy jotenkin pääsiäisen määräytymiseen.

Vierailija

Pääsiäissunnuntai on kevätpäivän tasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen Sunnuntai, eli ajallinen "haarukka" on yli kuukausi. Näin se on laskettu jo n. 1700 vuotta.

Itse olen vain joskus itsekseni pohtinut sitä, miten tuo täydenkuun aika ja Pääsiäinen määritellään siinä tilanteessa, jos se (täysikuu) osuu vuorokauden vaihtumisen hetkille?

Vierailija

Pitää täsmentää tuota viimeistä lausetta: Siis miten laskenta tehdään siinä tilanteessa, jos täydenkuun hetki osuu kevätpäivän tasauksen (20.3.) ja seuraavan vuorokauden vaihtumisen hetkelle?

Vierailija

Kristillinen tapa on tietysti ajatella pyhän paikaksi sunnuntai, mutta tähtien tiirailu on niitä perinteisiä juttuja jolloin "tiedemiehiä" on kuunneltu uskonnollisten auktoriteettien toimesta. Muslimeilla toisaalta taitaa olla vielä systeemi se, että ramadan alkaa vasta sitten kun mullahit ilmoittavat taivaankappaleiden olevan tietyssä asennossa, astronomisesta asennosta sen kummenpia välittämättä.

Vierailija
Tarkkailija
Pitää täsmentää tuota viimeistä lausetta: Siis miten laskenta tehdään siinä tilanteessa, jos täydenkuun hetki osuu kevätpäivän tasauksen (20.3.) ja seuraavan vuorokauden vaihtumisen hetkelle?

Eli siis seuraavalle sunnuntaille vaan. Kirkkovuodessa sitten kaikki muut pyhät määritellään sitten pääsiäissunnuntaista laskien. No käytännössä esim. joulu on 25.12 ja esim. Marian päivä "loogisesti" tästä yhdeksän kuukautta takaisinpäin eli 25.3 (ja silloinkin taas se sunnuntai mikä sattuu osumaan kohdalle)

Vierailija

Jaykkis kirjoitti: "Eli siis seuraavalle sunnuntaille vaan."

Onkohan noin ihan varmasti? Täydenkuun hetki määritellään käsittääkseni minuutin tarkkudella. Eli jos täysikuu on kevätpäivän tasauksen eli 20.3. päivänä klo 23.59, onko tuo hetki kevätpäivän tasauksen JÄLKEINEN täysikuu?
Minun pohdintojeni mukaan (en ole tätä mistään varmistanut) jos täysikuun hetki olisi 21.3. klo 00.01, Pääsiäinen olisi seuraavana Sunnuntaina.

Vierailija
Tarkkailija
Jaykkis kirjoitti: "Eli siis seuraavalle sunnuntaille vaan."

Onkohan noin ihan varmasti? Täydenkuun hetki määritellään käsittääkseni minuutin tarkkudella. Eli jos täysikuu on kevätpäivän tasauksen eli 20.3. päivänä klo 23.59, onko tuo hetki kevätpäivän tasauksen JÄLKEINEN täysikuu?
Minun pohdintojeni mukaan (en ole tätä mistään varmistanut) jos täysikuun hetki olisi 21.3. klo 00.01, Pääsiäinen olisi seuraavana Sunnuntaina.

Määritelläänhän se täysikuu tarkasti, mutta kuka määrittelee ja mistä paikasta palloa?

Vierailija

No joo. Oman tyhmyytensä (tai pikemminkin laiskuutensa) todistaa sillä, että alkaa keskustelemaan ensin aiheesta ja syventyy siihen tarkemmin vasta sen jälkeen!
Eli tuo aiemmin toteamani pääsiäisen määrittely "kevätpäivän tasauksen jälkeisen täydenkuun jälkeinen sunnuntai" pitää sinällään paikkansa, mutta tarkasti ottaen kevätpäivän tasaus, kuten myöskään täydenkuun hetki, eivät tässä laskelmassa ole eksakteja tähtitieteeseen perustuvia ajankohtia, vaan esim. kevätpäivän tasaus on sovittu olemaan aina 21.3. (kun se todellisuudessa esim. tänä vuonna oli 20.3.).
Samoin täysikuu on pääsiäislaskelmassa kuvitteellinen, tasaisesti kulkeva kuu, jonka vaiheet kyllä kierrollisesti vastaavat lähelle todellisen täydenkuun vaiheita.
Niinpä tarkan ja 1700 vuotta sitten sovitun laskentasäännön perusteella pääsiäinen sattuu aina maaliskuun 22. ja huhtikuun 25. päivän väliseksi ajaksi.

Odotin sensin, että joku selittäisi sen täällä tarkasti, mutta koska tosi tieteilijät ilmeisesti ovat jo mämmiä syömässä, piti selvittää asia itse

Uusimmat

Suosituimmat