Seuraa 
Viestejä8626
Liittynyt16.3.2005

Voiko lyijyakkuja oikeasti elvyttää? Vaikka tiedänkin kaiken sähköstä ja akuista, on tämä kohta jäänyt hämäräksi. Eli kaupataan elvytysliemiä, joilla sulfaatille tapahtuu jotain.

Ei jaksa enää palauttaa mieleen miten suolat käyttäytyvät keskenään. Esimerkiksi sekoitettaessa kuparisulfaattiin natriumkarbonaattia niin tapahtuu mitä? Korvaako natrium vahvemman hapon suolassa sen kuparin?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (17)

ovolo
Seuraa 
Viestejä6121
Liittynyt7.7.2007

Lyijysulfaattia syntyy luonnostaan reaktiossa purettaessa akkua. Ongelma on siinä, että säilytettäessä vajaata tai tyhjää akkua sulfaatti kiteytyy (levyjen pintaan?), eikä senjälkeen osallistu latausreaktioon.

Jonkunverran sulfaattikiteitä voi rikkoa isoilla virtapulsseilla. Nykyisin automaattilatureissa on myös tuo elvytystoiminto.

Olen vain puistokemisti, mutta on sellainen tunne, että kemikaaleilla läträtessä akkukemia menee enemmän tai vähemmän sekaisin.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä3671
Liittynyt7.7.2013

Luulen että nykyisin lyijyakut tehdään säästeliäästi niin ohuilla lyijykerroksilla kuin mahdollista ja itse lyijykin häviää aikanaan kennoista. Mutta oman kokemuksen mukaan jokseenkin toimivan akun saattaa saada kun lataa vaan reilusti muutaman päivän lisäilen välillä akkuvettä. Siis sellaisella laturilla joka ei katkaise latausta akun tullessa täyteen. Onhan olemassa myös pulssivirralla lataavia laitteita jonka pitäisi jossain määrin elvyttää akkua. Näissä laitteissa taisi olla hypoteesinä että normaalia suutempi jännitepulssi latauksessa saa akun elpymään.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6121
Liittynyt7.7.2007

Tuo kiteytynyt lyijysulfaatti on jonkinasteinen eriste levyjen pinnalla joka estää lataustapahtuman terveeseenkin lyijysulfaattiin, eli latausvirta kulkee heikosti. Eikös kiteinen sulfaatti "parannu" lämmittämällä, jolloin kidevesi poistuu?  Tuo ylilataus vettä lisäten on vanha keino piristää  huonokuntoista akkua.

Toinen akun vanhetessa syntyvä vika on levyjen aktiivisen pinnan rapautuminen ja putoaminen akun pohjalle. Tai liittyykö sekin noihin sulfaattikiteisiin?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40638
Liittynyt6.12.2009

ovolo kirjoitti:

Jonkunverran sulfaattikiteitä voi rikkoa isoilla virtapulsseilla. Nykyisin automaattilatureissa on myös tuo elvytystoiminto.

Korkeita taajuuksia käyttävät tämän mukaan. Indikoivat 43% parannusta....

"Battery regenerator Energic Plus"

https://www.youtube.com/watch?v=A4iE7hY2Suc

http://www.ohmantrukit.fi/easydata/customers/ohman/files/Yleis_kuvat_fir...

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40638
Liittynyt6.12.2009

jussipussi kirjoitti:
Wikin kooste.

"Battery regenerator"

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_regenerator[/quote] Erityisesti.

"Regeneration[edit]

The lead sulphate layer can be dissolved back into solution by applying much higher voltages. Normally, running high voltage into a battery will cause it to rapidly heat and potentially causing thermal runaway which may cause it to explode. A battery conditioner therefore uses short pulses of high voltage, too short to cause significant current flow, but long enough to reverse the crystallization process.[2]

Every battery has a particular resonant frequency defined by the physical size of the lead plates, but normally from 2 to 6 MHz. Conditioners attempt to determine and inject the pulses at that rate, at which point the plates begin "ringing" which helps causes the film to break up.[2][6]

Depending on the size of the battery, the desulphation process can take weeks to complete. During this period the battery is also trickle charged to continue reducing the amount of lead sulphur in solution. Commercial regenerators often support multiple batteries to provide parallel operation to improve throughput.[2]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_regenerator

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40638
Liittynyt6.12.2009

Aiheen sivusta, ostin muutamia AA ja AAA ladattavia nikkeli sinkki akkuja kokeeksi. 1.6V jännite (kuormittamattomana mittasin 1.85V). Toimii paremmin monissa sovelluksissa verrattuna 1.2V akkuihin.

Sitten jäin ihmettelmään miksi esimerkiksi auton starttiakkuja/akkuja ei tehdä yleisesti nikkeli sinkki teknologialla. Ekologisuuskin/kierrätettävyyskin puoltaisi käyttöä. Ei lyijyä, kadmiumia eikä lithiumia.

Speksit näyttäisi puoltavan käyttöä.

 http://powergenix.com/nickel-zinc-high-discharge-battery-technology-bene...

ovolo
Seuraa 
Viestejä6121
Liittynyt7.7.2007

jussipussi kirjoitti:
ovolo kirjoitti:

Jonkunverran sulfaattikiteitä voi rikkoa isoilla virtapulsseilla. Nykyisin automaattilatureissa on myös tuo elvytystoiminto.

Korkeita taajuuksia käyttävät tämän mukaan. Indikoivat 43% parannusta....

"Battery regenerator Energic Plus"

https://www.youtube.com/watch?v=A4iE7hY2Suc

http://www.ohmantrukit.fi/easydata/customers/ohman/files/Yleis_kuvat_fir...

Vähän samaa, kuin mitä arvelinkin. Lyijysulfaattikiteitä kuumennetaan suurtaajuusvirralla, jolloin sulfaattikiteistä poistuu kidevesi ja kiteet muuttuvat aktiiviseksi lyijysulfaatiksi.

http://www.tiede.fi/comment/2205411#comment-2205411

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä10198
Liittynyt20.1.2013

Kyllä voi periaatteessa elvyttää, mutta eipä juuri kannata ns oikarissa olevaa autonakkua enää elvyttää, mutta mitä suurempi akku kyseessä, niin homma muuttu kannattavammaksi.

Ennen muinoin sippahtaneet akut avattiin ja lyijykennot vaihdettiin, eli ne nk bitumikansiakut, joissa sananmukaiusesti akun kansi oli bitumilla kiinni.

Romuakusta saa nyt huippuhinnan: 400 eur tonnilta.

Möin juuri 450 eur edestä romuakkuja Keinäselle, mitä oli parin talven aikana nurkkiin kerääntyneet.

Karkeasti arvioiden saa uuden auton akun 5-6 romuakun myynnillä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40638
Liittynyt6.12.2009

ovolo kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
ovolo kirjoitti:

Jonkunverran sulfaattikiteitä voi rikkoa isoilla virtapulsseilla. Nykyisin automaattilatureissa on myös tuo elvytystoiminto.

Korkeita taajuuksia käyttävät tämän mukaan. Indikoivat 43% parannusta....

"Battery regenerator Energic Plus"

https://www.youtube.com/watch?v=A4iE7hY2Suc

http://www.ohmantrukit.fi/easydata/customers/ohman/files/Yleis_kuvat_fir...

Vähän samaa, kuin mitä arvelinkin. Lyijysulfaattikiteitä kuumennetaan suurtaajuusvirralla, jolloin sulfaattikiteistä poistuu kidevesi ja kiteet muuttuvat aktiiviseksi lyijysulfaatiksi.

http://www.tiede.fi/comment/2205411#comment-2205411[/quote] Juu ja tämä lyijylevyjen resonanssin herättäminen muutaman megahertsin taajuudella on lisänä.

"Every battery has a particular resonant frequency defined by the physical size of the lead plates, but normally from 2 to 6 MHz. Conditioners attempt to determine and inject the pulses at that rate, at which point the plates begin "ringing" which helps causes the film to break up.[2][6]"

Vierailija

Onneksi ne on viimeaikoina kehittäneet kaikkia huippuakkuja jotka ei vanhene, joita voi ladata miljoona kertaa tai loputtomasti ja joihin voi varastoida 100 000 kertaa enemmän sähköä ja jotka on kaikenlisäksi puolet edullisempia valmistaa kuin perinteiset akut. Eiköhän ne kaikki tule kohta markkinoille. 

Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Liittynyt3.8.2012

jussipussi kirjoitti:
Maldorado kirjoitti:
Humpuukia, ei voi elvyttää, ei ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä!
Tämäkö käy sinulle argumentista?

Tässä yhteydessä: KYLLÄ.

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

Zippo
Seuraa 
Viestejä488
Liittynyt29.12.2015

Olen joskus miettinyt että josko lyijyakkujen toimintakuntoa voisi palauttaa tyhjentämällä lyijyakku akkuvedestä, antamalla kuivahtaa kunnolla , täyttää sitten kennostot osittain hienolla hiekalla ja laittaa akku sitten pyörimään esim. betonimyllyyn hihnoilla yms, kiinnitettynä jolloin hiekka pyörisi akun sisällä hioen kiteytyneen sulfaatin pois lyijylevyjen pinnoilta.

Samantapaisella " hiekkalaatikkosysteemillä" on joskus tehty kuvioiden puhaltamista pienikokoisiin lasiesineisiin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat