Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Pipistrel on kehittynein tällä saralla; https://www.youtube.com/watch?v=WiADDbeFanU

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Kommentit (446)

Hawk
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt20.1.2016

*Köh köh* http://www.lentoposti.fi/uutiset/solar_impulse_2_on_valmiina_jatkamaan_m...

Lentokoneeseen pätee samat asiat kuin kaikkiin muihinkin kulkuneuvoihin. Voimanlähteellä ei periaatteessa ole mitään merkitystä, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Perus lentokoneen kohdalla tärkeimpinä taitaa olla luotettavuus ja kantokyky eli teho/painosuhde (kokonaisuutena). Sähkömoottorin teho/painosuhde on mahdollista saada paljon mäntämoottoria paremmaksi, se ei juurikaan vaadi huoltoa tai säätötoimenpiteitä.

Ainoa asia joka tällä hetkellä tässä asiassa jarruttaa, on akkuteknologia. Akkujen energiatiheys ei vain riitä, jos halutaan pienlentokoneella pitää edes muutaman sadan kilon hyötykuormaa ja samalla saada järkevä toimintasäde. Akuston ohjausjärjestelmä, jäähdytys ja värinän / G-voimien kesto pitää ottaa huomioon hyvin tarkasti suunnitteluvaiheessa.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Hawk kirjoitti:
*Köh köh* http://www.lentoposti.fi/uutiset/solar_impulse_2_on_valmiina_jatkamaan_m...

Lentokoneeseen pätee samat asiat kuin kaikkiin muihinkin kulkuneuvoihin. Voimanlähteellä ei periaatteessa ole mitään merkitystä, kunhan tietyt kriteerit täyttyvät. Perus lentokoneen kohdalla tärkeimpinä taitaa olla luotettavuus ja kantokyky eli teho/painosuhde (kokonaisuutena). Sähkömoottorin teho/painosuhde on mahdollista saada paljon mäntämoottoria paremmaksi, se ei juurikaan vaadi huoltoa tai säätötoimenpiteitä.

Ainoa asia joka tällä hetkellä tässä asiassa jarruttaa, on akkuteknologia. Akkujen energiatiheys ei vain riitä, jos halutaan pienlentokoneella pitää edes muutaman sadan kilon hyötykuormaa ja samalla saada järkevä toimintasäde. Akuston ohjausjärjestelmä, jäähdytys ja värinän / G-voimien kesto pitää ottaa huomioon hyvin tarkasti suunnitteluvaiheessa.

Solar Impulsen siipikuormitus on 10 kg/m2 luokkaa...ilman jättimäärää aukkuja ( yölentoa varten ) se kykenisi kuljettamaan jo tusinan ihmisiä päiväsaikaan.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Hawk
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt20.1.2016

Tulipa tässä muuten mieleen sellainenkin yksityiskohta, että sähkökäytöllä ei taida tällä hetkellä olla muuta propulsiotekniikkaa kuin potkurit, jolloin nykyisen kaupallisen liikenteen nopeudet saa ilmeisesti unohtaa? Missä nopeudessa mahtaa potkurin hyötysuhde romahtaa tai kärjen kehänopeus mennä yli äänen nopeuden järkevässä kokoluokassa?

Sähkökäytöllä sinänsä lentoliikenteessä ei saavuteta samanlaisia hyötyjä kuin tieliikenteessä, varsinkaan jos lataukseen käytettävä sähkö saadaan fossiilisia polttoaineita polttamalla. Tieliikenteessä ehdoton etu hybridi- ja sähköautoilla taloudellisuuden parantamiseen löytyy energian takaisinkierrätyksestä hidastamisen aikana. Tällaista toimenpidettä on hankala toteuttaa lentokoneessa eikä sille ole tarvetta tasaisen matkanopeuden vuoksi.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Hawk kirjoitti:
Tulipa tässä muuten mieleen sellainenkin yksityiskohta, että sähkökäytöllä ei taida tällä hetkellä olla muuta propulsiotekniikkaa kuin potkurit, jolloin nykyisen kaupallisen liikenteen nopeudet saa ilmeisesti unohtaa? Missä nopeudessa mahtaa potkurin hyötysuhde romahtaa tai kärjen kehänopeus mennä yli äänen nopeuden järkevässä kokoluokassa?

Sähkökäytöllä sinänsä lentoliikenteessä ei saavuteta samanlaisia hyötyjä kuin tieliikenteessä, varsinkaan jos lataukseen käytettävä sähkö saadaan fossiilisia polttoaineita polttamalla. Tieliikenteessä ehdoton etu hybridi- ja sähköautoilla taloudellisuuden parantamiseen löytyy energian takaisinkierrätyksestä hidastamisen aikana. Tällaista toimenpidettä on hankala toteuttaa lentokoneessa eikä sille ole tarvetta tasaisen matkanopeuden vuoksi.

Venäläisten TU-95 lentää 14 kilsassa 950 + km/t ja potkurit ylittää äänenopeuden ( MACH 1 + ).

https://www.youtube.com/watch?v=nVtyPx30Tos

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Hawk
Seuraa 
Viestejä34
Liittynyt20.1.2016

Windspeed kirjoitti:

Venäläisten TU-95 lentää 14 kilsassa 950 + km/t ja potkurit ylittää äänenopeuden ( MACH 1 + ).

https://www.youtube.com/watch?v=nVtyPx30Tos[/quote]

Nyt pitää kyllä myöntää että tuli ihan uutena tietona, sait mielenkiinnon heräämään. BTW, jos muistan oikein niin neukuilla oli ydinkäyttöisen lentokoneen prototyyppi jossain vaiheessa. Sehän käyttää pakostakin sähkömoottoreita voimanlähteenään ellei keksinyt käyttää höyrynpainetta.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

jussipussi kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
E-hulikopteri.

"Dawn of a revolution in urban mobility - first manned flight with the Volocopter VC200"

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs

Onhan 2 ihmistä jo ylittänyt äänennopeuden vapaassa pudotuksessakin.

Juu Googlen heppu tuorein. 

Eli jossain 20+ kilsassa voisi ( aurinkoenergia/akkulentokonehybridi ) potkurikone ehkä ylittää äänennopeuden. Täytyisi olla kevyt ja kestävä...paljon pinta-alaa suhteessa tehoon.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

ID10T
Seuraa 
Viestejä2055
Liittynyt3.10.2007

Windspeed kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
E-hulikopteri.

"Dawn of a revolution in urban mobility - first manned flight with the Volocopter VC200"

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs

Onhan 2 ihmistä jo ylittänyt äänennopeuden vapaassa pudotuksessakin.

Juu Googlen heppu tuorein. 

Eli jossain 20+ kilsassa voisi ( aurinkoenergia/akkulentokonehybridi ) potkurikone ehkä ylittää äänennopeuden. Täytyisi olla kevyt ja kestävä...paljon pinta-alaa suhteessa tehoon.

Eikö akkujen ltausteho putoa aika alas noissa korkeuksissa, kun pakkasta on kuitenkin useampi kymmenen astetta?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat