Matkustajakoneisiin laskuvarjot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

eikö lentokoneisiin voisi pistää laskuvarjoja. onhan niissä (ainakin Finnairin koneissa) pelastusliivitkin. kyllä minusta laskuvarjot olisivat hyödyllisemmät. tosin matkustajat voisivat paiskautua hypätessään siipiä tai moottoreita päin, mutta mikäli vaikka koneen perään tehtäisiin pelastus käytävä, niin ei osuisi minnekään.

Ja ainakin lentäjillä voisi olla laskuvcarjot ja heittoistuin. Jos ja kun he palastuisivat, saataisiin varmasti lisää tietoa onnettomuudesta.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

EI, EI VOI TUOSSA VAUHDISSA HYPÄTÄ ILMAN
PAINEPUKUA, HAPPILAITTEITA JA HEITTOISTUINTA
AIKA VAIKEA JÄRJESTÄÄ KAIKILLE, PITÄISI ISTUA
KUONOKOPPA PÄÄSSÄ KOKO AJAN.

LENTÄJÄT HYPPÄISIVÄT POIS ? KUULOSTAA ETELÄ-
MAALAISELTA RISTEILYALUKSELTA, NIISSÄHÄN MIEHISTÖ
SOUTAA ENSIMMÄISENÄ POIS JOS LAIVA PALAA

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Entäpä pelastuskapseli, laskuvarjo ja jarruraketti. Jarruraketti voi toimia vaikka kymmenestä metristä, kun sen laukaisee sondilla. Joku kapseli olisi täytettävissä paniikissa nopeastikin ja lopputuloksessa ei välitettäisi murtuneista luista, kun muuten on täysi tuho vaihtoehtona. Tietenkään ei mahdollista, koska ylimääräistä painoa eivät ekonomistit voi ymmärtää.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Kalevi
Huomasitko, että sinulla oli CAPS LOCK PÄÄLLÄ?

KAS, NIINPÄS ONKIN.....

OTETAAN SE pois.... noin !

Joo, kun otetaan huomioon todennäköisyys
kuolla lento-onnettomuudessa, paljon hyödyllisempää
olisi matkustaa tankilla jokapäiväisessä
liikenteessä

Vierailija

Miksi ei lentokoneen runkoon asenneta jättimäistä laskuvarjoa?

Kun lentäjä huomaa hups kaikki moottorit sammuivat niin hän jarruttaa vauhdin pois jonka jälkeen painaa nappia.
Ja kohta kone leijaa turvallisesti maan kamaralle.

Vierailija

Niin. Lento-onnettomuudet tapahtuvat yleensä lasku- tai nousuvaiheessa. Tuolloin ei laskuvarjoista eikä kapseleista ole mitään mitään hyötyä. Tietysti jos kaikilla on oma laukaistava istuin. Siinäkin on se vaara, että kun tilaa tarjoilijan nappia painamalla, lentää katosta läpi. Tai kun 300 matkustajaa laukaisee itsensä yhtäaikaa ilmaan, on siinä vähän tungosta taivaalla.

Vierailija

toinen idea, jonka keksisinm olisi, että kun lentokoneissa on polttoaine siivissä, niin tehtäisiin sellainen järjestelmä, että lentäjä voi pakkolaskun aikana aivan matalalla lentäessään irrottaa siivet. tällöin tulipaloa ei syttyisi, tai ei ainakaan kovin pahaa. lähes kaikissa lento-onnettomuuksissahan kone syttyy räjähdysmäisesti liekkeihin ja matkustajat kuolevat sisään, mikäli ovat maahan syöksystä selvinneet.

ja tuohon laskuvarjo juttuun, niin en tarkoittanut että kone hylättäisiin jossain 10 km vaan 1-3 km korkeudessa vasta, ja mihin heittoistuinta tarvitsisi, jos tehtäisiin koneeseen käytävä, mikä tulisi ulos aivan koneen perästä. Ja tietenkin lentäjä yrittäisi hiljentää koneen vauhtia reilusti.

tarvittaisiinko enää happinaamareita, painepukua tai heittoistuinta.

Vierailija
tietäjä
ja tuohon laskuvarjo juttuun, niin en tarkoittanut että kone hylättäisiin jossain 10 km vaan 1-3 km korkeudessa vasta, ja mihin heittoistuinta tarvitsisi, jos tehtäisiin koneeseen käytävä, mikä tulisi ulos aivan koneen perästä.

Kannattaa huomioida, että lentokoneen perässä on peräsiivet, joten sieltä perästäkään ei voi (kannata) hypätä.

Vierailija

Useimmat lento-onnettomuudet tapahtuvat niin äkillisesti
ja nopeasti, ettei mihinkään tuollaiseen ole aikaa.
Lakatkaa fundeeraamasta tuollaista yksi miljoonasta
mahdollisuutta, lentäminen on turvallisin matkustusmuo-
to, vaara vaanii paljon todennäköisemmin aivan
arkisessa ympäristössä ja lentomatkan ylivoimaisesti
vaarallisin osa on matka omalla autolla lentokentälle

Vierailija
BUSHMAN
Useimmat lento-onnettomuudet tapahtuvat niin äkillisesti
ja nopeasti, ettei mihinkään tuollaiseen ole aikaa.
Lakatkaa fundeeraamasta tuollaista yksi miljoonasta
mahdollisuutta, lentäminen on turvallisin matkustusmuo-
to, vaara vaanii paljon todennäköisemmin aivan
arkisessa ympäristössä ja lentomatkan ylivoimaisesti
vaarallisin osa on matka omalla autolla lentokentälle

BUSHMAN osaa artikuloida kun haluaa.

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Fiksuintahan olisi asentaa ydinpommi lentokoneeseen,kun onnettomuustilanne vaikuttaisi lähestyvän voitaisiin ydinpommilla räjäyttää kone ja näin varmistaa että kukaan ei jäisi kitumaan ja kärsimään traumoista.Humaania.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
kunkku
Miksi ei lentokoneen runkoon asenneta jättimäistä laskuvarjoa?

Kun lentäjä huomaa hups kaikki moottorit sammuivat niin hän jarruttaa vauhdin pois jonka jälkeen painaa nappia.
Ja kohta kone leijaa turvallisesti maan kamaralle.


Sellaisia ollaan tutkittu ainakin pienkoneissa, en tiedä onko vielä valmistettu sarjatuotantona.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Cirrus_Air ... ute_System Jos käsitin oikein, sellaisen laskuvarjon saa pienkoneita valmistavan Cirruksen kaikkiin konesiin, Cessna 172:een ja ultrakevyisiin lentokoneisiin.

Vierailija
tietäjä
toinen idea, jonka keksisinm olisi, että kun lentokoneissa on polttoaine siivissä, niin tehtäisiin sellainen järjestelmä, että lentäjä voi pakkolaskun aikana aivan matalalla lentäessään irrottaa siivet. tällöin tulipaloa ei syttyisi, tai ei ainakaan kovin pahaa. lähes kaikissa lento-onnettomuuksissahan kone syttyy räjähdysmäisesti liekkeihin ja matkustajat kuolevat sisään, mikäli ovat maahan syöksystä selvinneet.

Tämä on kanssa käynyt mielessä. Ei nyt ihan siipien irrottamisen muodossa, mutta niiden tyhjentämisen kylläkin.

Sellainen systeemi, jossa siiven takareunan voisi avata ja koko polttoainelastin dumpata nopeasti. Tätä voisi siis hyödyntää jos pilotti huomaa että lasku menee ns. vituiksi, voisi viimeisessä hetkessä laskea polttoaineet ulos siivistä. Vaikka paloa ei kokonaan pystyisikään estämään, vähenisi palavan aineen osuus huomattavasti.

Tuollaisissa järjestelmissä vahinkolaukaisun todennäköisyys taitaa vaan olla suurempi kuin se että systeemistä olisi todellista hyötyä mahalaskussa.

Eräs Cooper-niminen lentokonekaapparihan hyppäsi B727:n peräovesta laskuvarjolla, mutta legendan mukaan kaapparia ei koskaan löydetty. Hyvin todennäköisesti kävisi kalpaten jos hyppäisi ulos hitaassakin vauhdissa.

Vierailija

On kokeiltu myös kemikaalia, joka hyytelöisi
polttoaineen sekunneissa palovaaran vähentämiseksi.
mutta ei kai kovin suurella menestyksellä.

Vierailija

Painepukua ei vielä 10km korkeudella tarvita välttämättömästi, ohut ilmakaan ei hirveästi haittaa. Tajuhan siinä lähtee, mutta jos varjo avautuu niin kohtahan sitä heräilee jos ei ihan korkeimpaan vuoristoon tipahda.

Käsittääkseni lentokoneissa on jo nykyisellään polttoaineen hätätyhjennys pakkolaskuja varten. Normaalisti, jos ongelmia on vaikkapa laskutelineiden kanssa, niin kone pyörii rinkiä niin kauan että polttoaine on kulutettu.

Polttoaineen hyytelöiminen onnistuu kyllä, napalmiahan siitä saadaan. Lieneekö sitten turvallisuutta lisää seikka?

Muistaakseni jossain lehdessä olen nähnyt aikoinaan suunnitelmia jossa lentokoneeseen oli asennettu laskuvarjot joiden varassa ongelmista kärsivä kone voisi leijailla alas. Käytännössä tuollainen olisi kyllä melkoisen turha koska ongelmat nimenomaan sattuvat matalalla. Lisäksi laskuvarjojen pitäisi olle hyvin tukevaa tekoa jotta ne pystyttäisiin laukaisemaan suuresta nopeudesta. Hallittu pakkolasku on varmasti turvallisempi tapa tulla alas kuin sadat turistit omine laskuvarjoineen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat