Kasvissyönti ja makkara

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kaverini kanssa juttelin aiheesta. Ajattelin kysyä täältä sitten myös. Elikkä: Kasvissyöjät haluavat olla käyttämättä eläinkunnan tuotteita, mutta miksi sitten on olemassa esimerkiksi tofumakkara ja tofukinkku yms. Ovathan ne toki kasviskunnan tuotteita, mutta eikö olisi sama nimetä ne vaikka tofupötköksi ja tofumötkäleeksi?

Onko ihmisellä tarve syödä lihaa? Täyttääkö tofumakkara ihmisen tarpeen syödä lihaa? Tai onko tofumakkara nimetty makkaraksi juuri sen vuoksi, että ihmisen perustarve lihaan tulisi jollakin tavalla täytetyksi? Jos olisin itse kasvissyöjä, enkä haluaisi lihaa suuhuni tunkea, voisin kuvitella, että pelkkä makkara-ajatus antaisi liian voimakkaan intuition lihaan. Vai onko tarkoituksella näin?

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Ihminen on evolutiivisesti kehittyny monipuoliseksi syöjäksi ja liha on tarpeen. Esimerkiksi elämälle tärkeät 12 aminohappoa on saatava ja niitä on vaikea saada kasvikunnasta, kun taasen kananmuna on hyvä aminohappopaketti.

Vierailija

"Onko ihmisellä tarve syödä lihaa?"

Kyllä.

"Täyttääkö tofumakkara ihmisen tarpeen syödä lihaa?"

Itse olen kasvissyöjä, mutta tofumakkara ei järin kiinnosta. Itse tehdyt kasvispihvit täyttävät kyllä erinomaisesti "lihantarpeen". Koostumus tekee nautinnon.

"Ovathan ne toki kasviskunnan tuotteita, mutta eikö olisi sama nimetä ne vaikka tofupötköksi ja tofumötkäleeksi?"

Makkara-loppuliite on tuotteessa mukana nimenomaan siksi, että halutaan korostaa, että tässä nyt simuloidaan lenkkiä niin hyvin kuin mahdollista.

"Jos olisin itse kasvissyöjä, enkä haluaisi lihaa suuhuni tunkea, voisin kuvitella, että pelkkä makkara-ajatus antaisi liian voimakkaan intuition lihaan."

Minusta liha on erittäin hyvää; sen nauttiminen (ja etenkin tehotuotannon tukeminen) nyt sattuu vain olemaan epäeettistä. Liha maistuisi edelleenkin, jos omatunto ei tulisi nautaa imaillessa vastaan.

EDIT: Tuossa tulikin jo kommenttia lihasta saatavista ravintoaineista. Ja onhan se niin, että liharuuasta tietyt sörsselit saa helpommin (esim. B12-vitamiini ja proteiinit yleensä). Huomauttaisin kuitenkin, että siitä lähtien kun aloitin kasvissyönnin noin puoli vuotta sitten, painoni on noussut 3-5 kiloa (olin ennen hintelämpi), ja yleinen rotevuus on lisääntynyt. Olo on muutenkin mainio. Hemoglobiini 155 ja kaikkea elimistössä aikaiseen verrattuna vallan mainiosti. Että kasvisruoalla pärjää kyllä, ja mitä itseeni tulee, paremminkin kuin ennen.

Vierailija

Soijamakkarat on ihan ok makuisia mutta käsittämättömän kalliita.
Ihmisellä ei ole todellakaan mitään tarvetta syödä lihaa vaan kaiken tarvittavan saa kasvisravinnollakin. Ainoaksi syyksi voisi laskea makunautinnon eläinten elämän kustannuksella.
Itse olen myöskin sekasyöjä vaikka suuri osa tuntemistani ihmisistä onkin kasvissyöjiä.

Vierailija

Lihasta saatavat pääravintoaineet ovat rasvat, valkuaisaineet, hiilihydraatit ja vitamiinit. Näitä kaikkia löytyy myös kasvikunnasta. Valikoidulla ja monipuolisella kasvissyönnillä myös vegaanit löytävät samat ravintoaineet elimistönsä solujen rakennusaineiksi kuin lihansyöjätkin.

Makuasiat ovat sitten niitä, joista on turha tässä yhteydessä kiistellä

Vierailija
Tarkkailija

Makuasiat ovat sitten niitä, joista on turha tässä yhteydessä kiistellä

Mistä sitten voi kiistellä?
Tosiasioistako?

Vierailija

Ainakin ne pakastealtaasta löytyvät soijanakit on helvetin hyviä sinapin kanssa, koirallekin maistui samalla tavalla kun possunakitkin. Mutta aivan liian kalliita joo, olisko 4 euroa / paketti.

Minusta ainakin soijatuotteet ja muut lihan korvikkeet on sitä parempia mitä enemmän maistuvat lihalta. Lihan maku sinänsä on hyvä. Etoo vaan kun ajattelee mistä se tulee.

Vierailija

Minä ymmärrän sen, että jotkut vastustavat elukoiden tappamista.

Mutta sitä en ymmärrä, että miksi se itse liharuoan valmistusprosessi on monesta vastenmielistä? Tulee mieleen taannoin se nettisivu, jossa oli kuvasarja että miten nyljet ja valmistat ruoaksi jäniksen.

Se elukkahan oli jo valmiiksi tapettu ampumalla sitä jossain metsässä, mutta silti hirvittävän monelta tuli kommenttia, että "Hyi kun on julmaa! Kato nyt siltä revitään nahka päältä, YÖÖÖK, tuommoset tyypit pitäis hirttää munista jotka tuommosta tekee elukoille."

Mitä sitten? Sehän oli jo valmiiksi kuollut. Pojat tekivät nylkemisen ihan kuin oppikirjan mukaan ja paistoivat itselleen jänöä. Silti joidenkin mielestä se oli niin väärin ja niin julmaa ja julkeaa.

Sitten samat tyypit kuitenkin saattavat huvikseen katsoa Rottenia tai muuta vastaavaa sivustoa ja hekotella itsekseen, kun valokuvassa on moottoripyöräilijän aivot levinneet asfaltille.

Minulle taas tuottaa enemmän ongelmaa nähdä sen kaverin aivot siinä öljysoran päällä, kuin nahaton jänis roikkumassa kylpyhuoneen verhotangossa.

Vierailija
Analyytikko
Ihminen on evolutiivisesti kehittyny monipuoliseksi syöjäksi ja liha on tarpeen. Esimerkiksi elämälle tärkeät 12 aminohappoa on saatava ja niitä on vaikea saada kasvikunnasta, kun taasen kananmuna on hyvä aminohappopaketti.

Eikö niitä aminohappoja ollut peräti 20?

Vierailija
Veikko

Mutta sitä en ymmärrä, että miksi se itse liharuoan valmistusprosessi on monesta vastenmielistä?

Minä kävin muutama vuosi sitten ihan oikeassa teurastamossa. Haju oli aivan kamala. Lihan, paskan ja verhenhajun sekotus teki lihan syömisestä täysin mahdotonta monen kuukauden ajaksi.

Vierailija
niih
Veikko

Mutta sitä en ymmärrä, että miksi se itse liharuoan valmistusprosessi on monesta vastenmielistä?

Minä kävin muutama vuosi sitten ihan oikeassa teurastamossa. Haju oli aivan kamala. Lihan, paskan ja verhenhajun sekotus teki lihan syömisestä täysin mahdotonta monen kuukauden ajaksi.

Mitä tuohon voi muuta sanoa kuin että rapatessa roiskuu. Vaikka en asialle mitään sinänsä voi, niin minun mielestäni ihmisen ei pitäisi ottaa kuvotusta tuollaisista asioista.

Haistellaanhan tässä omaakin paskaa aina aika-ajoin kun vessassa käydään, eikä se ala oksettamaan. Kyseessä tuntuu olevan enemmän psykologinen ilmiö, kun on jonkinlaisia ennakkokäsityksiä itse sitä teurastusprosessia vastaan.

Saattaahan se hajuyhdistelmä olla melko mojova, mutta ei sekään saisi minua kavahtamaan lihaa. Lopputuloshan siinä merkitsee, viitsiikö sitä pihviä syödä vai ei.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat