Aamukärttyisyys

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Mista johtuu aamukärttyisyys? Olen havainnut sitä erikoisesti naispuolisilla henkilöillä elämäni varrella. Minä olen herätessäni yleensä hyvällä tuulella, mutta joillekkin ei kärsi sanoa sanaakaan heidän herättyään. Pitää olla, kuin kusi sukassa, ettei vaaan millään lailla ärsytä. Ainakaan ennen, kuin ovat kolistelleet puoli tuntia kavinkeittimiensä kanssa ja paukutelleet kaapinovia. Onko aamuinen pahantuulisuus periytyvää? Onko se vain naisten ominaisuus?

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Sama huomio ja ihan pelkästään naisilla on tuo vika Kunkun kokemuksen perusteella.

Saattaa olla jotain tekemistä sokeritasapainon kanssa?
Onko dieettiajattelu mennyt niin pitkälle, että iltaisin naiset eivät juurikaan pane suuhunsa mitään ja aamullakin yritetään vältellä syömistä/syödään mahd vähän.

Vaan sitten kun on masu täynnä niin kylläpä kehrätään!

Vierailija
lierik
Mista johtuu aamukärttyisyys? Olen havainnut sitä erikoisesti naispuolisilla henkilöillä elämäni varrella. Minä olen herätessäni yleensä hyvällä tuulella, mutta joillekkin ei kärsi sanoa sanaakaan heidän herättyään. Pitää olla, kuin kusi sukassa, ettei vaaan millään lailla ärsytä. Ainakaan ennen, kuin ovat kolistelleet puoli tuntia kavinkeittimiensä kanssa ja paukutelleet kaapinovia. Onko aamuinen pahantuulisuus periytyvää? Onko se vain naisten ominaisuus?

Jos ne on nähny yöllä unta ja aamulla on pakko herätä todellisuuteen.

Edit: Oma emäntä on aina vihanen kun sillä on nälkä. Hängry, niinkun minä sanon sanaristeytyksellä.

Vierailija
kunkku
Sama huomio ja ihan pelkästään naisilla on tuo vika Kunkun kokemuksen perusteella.

Onko dieettiajattelu mennyt niin pitkälle, että iltaisin naiset eivät juurikaan pane suuhunsa mitään ja aamullakin yritetään vältellä syömistä/syödään mahd vähän.

Hmm... no joillakin aamukärttyisyys voi johtua tuosta, mutta ei kaikilla. Itse nimittäin syön aina iltapalaa, mutta aamulla kukaan ei uskalla sanoa minulle mitään ensimmäiseen kymmeneen minuuttiin.

Vierailija

Totta, muija ei tahdo tätä chattailyä aamusta
kestää millään, heti keksii jotain tekemistä, taulu
on vinossa....

No niin, hhyvästi ystävät, taas mennään....

Vierailija
elba
kunkku

Hmm... no joillakin aamukärttyisyys voi johtua tuosta, mutta ei kaikilla. Itse nimittäin syön aina iltapalaa, mutta aamulla kukaan ei uskalla sanoa minulle mitään ensimmäiseen kymmeneen minuuttiin.

Voiskohan hoitamattomat aamutoimet sitten olla syynä?

Vierailija
lierik

Onko tullut koskaan mieleen, että ärtyisyyden aiheuttaja saattaisi olla joku siinä lähimaastossa

Naisilla on usein hormonihelvetti päällä ja se aiheuttaa miehissä hämmennystä ja aiheetonta syyllisyyttä kaikesta mitä on tehnyt ja jättänyt tekemättä. Talvisilmillä katsellaan vaikka miten yrittäisi olla ystävällinen ja kantaa roskapussia pihalle.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
K. K.

Onko tullut koskaan mieleen, että ärtyisyyden aiheuttaja saattaisi olla joku siinä lähimaastossa

Tietenkin, mutta en tarkoittanut aivan sitä. Jos on jotakin töppäillyt niin silloinhan sen tajuaa ja ymmärtää. Enkä kertonut mistään akuutista. Ei ollenkaan ole tänään sellaista. Tuota hormoonijuttua olen itsekin monesti miettinyt, ajatellut jopa alkaa merkkaammaan kalenteriin. Mutta ei se auta, kun ei tiedä mihin vaiheeseen kiertoa tuo liittyy.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Palstan naisjäsenet voisivat vähän selvittää meille niitä hormonijuttuja. Kummalliset kiirit eivät tosiaan aina ajoitu kuukautisten ajalle. Naisystäväni sanoi, että pilleritauko pistää tunne-elämän sekaisin. Menopaussi ja muut tietysti kanssa. Menopaussi on muuten aika omituinen ilmaisu . Mitä se tarkalleen on?

Vierailija

Itse liitän oman aamukärttyisyyden tasan siihen miten hyvin ja paljon nukuin. Kun heräilee öisin ja menee myöhään nukkumaan niin taatusti herää väsyneenä eikä huvittaisi nousta ylös josta seurauksena kärttyisyys. Ylipäätään ihmiset ovat usein pahalla päällä todella väsyneinä, oli kyse sitten vaikka myöhäisillasta. Esimerkiksi viikonloppuisin krapula-aamuja lukuunottamatta herään ihan hyväntuulisena kun saan herätä silloin kun oikeasti heräisin.

Toinen kärttyisyyttä lisäävä tekijä on se että yleensä aamulla ajan mitoittaa minuutilleen, jolloin käy hermoille kun ei pääse esim suihkuun juuri silloin kun piti.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Agnes
Toinen kärttyisyyttä lisäävä tekijä on se että yleensä aamulla ajan mitoittaa minuutilleen, jolloin käy hermoille kun ei pääse esim suihkuun juuri silloin kun piti.
Joo, niin varmaan. Yhden lapseni äidin kanssa elettiin talodellisesti loistokkaasti. Osakkeessa oli käytossä kaksi vessaakin. Kummassakaan ei saanyt rauhassa istua aamupaskalla ja lukea Kalevan pääkirjoitusta. Aamusuihkut ja töihinlähtömeikkaamiset vaativat molempia käyttöön. Minkä vuoksi? Luulisi että suihkun jälkeen voisi ne silmäripsensä vääntää saman peilin edessä, mikä siinä seinässä on. Miksi pitää vaihtaa paikkaa? Kysyn vaan nöyränä.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Agnes
Joo, niin varmaan. Yhden lapseni äidin kanssa elettiin talodellisesti loistokkaasti. Osakkeessa oli käytossä kaksi vessaakin. Kummassakaan ei saanyt rauhassa istua aamupaskalla ja lukea Kalevan pääkirjoitusta. Aamusuihkut ja töihinlähtömeikkaamiset vaativat molempia käyttöön. Minkä vuoksi? Luulisi että suihkun jälkeen voisi ne silmäripsensä vääntää saman peilin edessä, mikä siinä seinässä on. Miksi pitää vaihtaa paikkaa? Kysyn vaan nöyränä.

Nimimerkillä Anonyymit kotikiusatut

Vierailija

Minulla tuo jatkuu usein helposti lounaaseen asti. Outoa, sillä vielä vuosi sitten olin hyvin leppoisa tyyppi. Kertokaa miten päästä siitä eroon.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Minä en ole varsinaisesti kärttyinen juuri koskaan. (vaikka voisi toisin kuvitella kirjoittamani perusteella). Kuitenkin aamuisin yleensä kykenen korkeintaan mumisemaan tervehdyksien sijaan ensimmäiset 15 min, enkä ole varsinaisesti hereilläkään vielä silloin

Tämä siis pätee, jos en ole saanut nukkua rauhassa, vaan minut on herätetty verhojen avaamisella ja kolistelulla.

(en ole nainen)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Tunnustaudun aamuhirviöksi. Olen kamala, vaikka unta olisi kuupassa tarpeeksi eikä kiirettä mihinkään.

Olen sitä hävennyt ja koettanut analysoida. Luulen, että syy on aivojen hitaassa käynnistymisessä. Käsien, jalkojen ym. saaminen yhteistyöhön vie aikansa, eikä silloin jaksa olla kiinnostunut mistään ulkopuolisesta.

Vastaava vaikeus on illalla nukahtamisessa. Tarvitsen pitkän iltarauhan saadakseni unen päästä kiinni. Koneiden alasajaminen vie aikaa, samoin käynnistäminen.

Ehkä naiset ovat paperitehtaita, noin sielullisesti?

Vierailija
lierik
Agnes

Kosteassa kylpyhuoneessa on ikävä meikata, varsinkin jos peili on höyrystynyt, eikä siellä myöskään lämmön takia viitsi säilyttää kalliita purtiloita. Meillä on sama probleema kahdella vessalla. Tosin minä joustan ja siirryn pöytäpeilin ääreen. Siitä onkin tullut jo tapa enkä enää muista milloin olisin toiletissa meikannut. Myös kissanhelpotus on siinä pienemmässä "meikkausvessassa", ja kissalla on usein aamulla isompi tarve: ajoittaa tuoksahdukset sopivasti aamukiireisiin, jotta voi köllöttää päivän raikkaassa ilmassa.

Aamukärttyisä minäkin saatan olla silloin tällöin, mutta lapseni voittaa minut mennen tullen kärttyisyydessä. Väsymyksen piikkiin sen laitan minäkin. Koneisto käynnistyy hitaasti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat