Seuraa 
Viestejä15

Saisi olla reikä tietenkin tasaisen pyöreä.
En nyt välittäisi ostaa 180 mm rasiaporaa.
Viirupöllön pönttö olisi tekeillä.
Ei ole pistosahaa.

Sivut

Kommentit (43)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä2386
Seuraa 
Viestejä3

Poraa tai sahaa reikä ensin mahdollisimman lähelle oikeaa kokoa. Ota joku pullo jossa on kartio kaula. Laita sen ympärille karkeaa santapaperia kiinni ja pyöritä kunnes reiän koko on oikea. Reikäkin on kyllä hieman kartio, mutta haittaakos tuo.

Käyttäjä538
Seuraa 
Viestejä15

Mikähän pullo olisi sopiva kun 18 cm reikä?  Lasolipullo, puolentoista litran kokispullo ? Metallinen säilyketölkki ?

Millä pyöritän siis, porallako?

Miten kiinnitän santapaperin ?

Viirupöllö tuskin on harmissaan hiukkasen muotopuolesta reiästä.

ovolo
Seuraa 
Viestejä8123

Osta ns. harppipora. Siinä on poranteräpitimessä poikittainen säädettävä tanko, jonka päässä leikkuuterä. Eikä ole edes kallis. Pikaisesti etsiessä en löytänyt kuvaa, mutta rauta- ym. halpakaupoista sellainen löytyy

Eusa
Seuraa 
Viestejä18187

Sellainen konsti tietysti voisi toimia, että rasiaporalla poraa riittävän vinoon niin, että saha syö vain reunassa ja keskelle jää puuta, josta vetää seuraavaa kohtaa... Kunnon puuviila viimeistelyyn.

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Käyttäjä538
Seuraa 
Viestejä15

Taidampa porata tarpeeksi reikiä kehälle ja sitten viilata. Saa näin reän vähään vinoon luiskaksi, ei mene vesi niin heposti sisään pönttöön.

Voisi kokeilla lidlin puuporanteristä isoimmalla porata kehälle reiät. Kuva liitteenä.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Jos pitää saada aikaan D-halkaisijainen reikäaihio d-halkaisijaisella poralla, menetellään seuraavasti: Piirretään ensin harpilla haluttu D-halkaisijainen ympyrä ja samankeskinen (D-d)-halkaisijainen ympyrä. Sitten porataan d-halkaisijaisia reikiä mahdollisimman lähelle toisiaan pitäen reikien keskipiste pienemmän piirretyn ympyrän kehällä. Lopuksi raspataan syntyneet harjanteet pois.

Homma onnistuu parhaiten kierrekärkisellä puuporalla, jonka kärki sijoitetaan aina ehjään aineeseen.

Vanha jäärä

Käyttäjä538
Seuraa 
Viestejä15

Piirretään ensin harpilla haluttu D-halkaisijainen ympyrä ja samankeskinen (D-d)-halkaisijainen ympyrä.
ELI Piirretään ensin harpilla haluttu D-halkaisijainen ympyrä ja samankeskinen (D MIINUS d)-halkaisijainen ympyrä.

Viirupollo
Seuraa 
Viestejä7

Jos nuo ovat käytettävät välineet, niin ensisijainen vaihtoehto olisi porata rasiaporan keskusterällä vieri viereen reikiä ympyrän kehälle. Pala pois ja viimeistely viilalla tai puukolla.

Mutta jos pakko suoriutua rasiaporalla niin tuolla 50 mm terällä reikiä säteen välein niin, että kehä sivuaa suuaukon reunaa. Ei porata läpi vaan jätetään noin kolmas osa laudan vahvuudesta poraamatta. Sitten kääntöpuolelta porataan edellisten reikien välistä lähes läpi. Taas kappaleen kääntö ja syvennetään entiset sahaukset läpi. Palat puukolla tai taltalla pois ja viimeistely.

Käyttäjä538
Seuraa 
Viestejä15

Nyt on kyllä vinkkiä jo siihen malliin,
että liitämpä kyljistään toisiinsa pari kuormalavan lautaa ja alan kokeilemaan.
Eipä tarvi saada kuin yksi pönttö ja yksi reikä aikaiseksi niin ei niin väliä meneekö aikaa paljon tai vähän.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä6868

Yli 100mm rasiaporat vaativat kovan vääntömomentin jos puu on vähänkään kovaa tai sitkeää.

Itse olen telkänpönttön reiät tehnyt pistosahalla ja ei ole ollut pistosahaa käsillä niin poraamalla 6mm potalla koko kehän ensin suoraan ja siten vinosti molempiin suuntiin. Ja vähän siistimistä puukolla. Ei taida ne luonnonkolojen reiätkään olla ihan siistejä?

mdmx
Seuraa 
Viestejä6415

Jos löytyy, vaihda reikäsahaan pidempi keskiterä joka ylettyy läpi pöntön etuseinästä ennenkö saha osuu puuhun (voi olla että alkuperäinenkin keskiterä riittää?), ja poraa jonkun aluslevynpäällä. Sitten voit porata reikiä sellaisiinkin pisteisiin jotka ovat jo porattu pois.

Sitten vaan tasaisin välein vaikka 6 tai 8 reikää, tai miksei enemmänkin. Mitä enempi reikiä sitä lähempänä ympyrää lopputulos on.

Käytä isompaa 86mm terää niin tarviit vähempi reikiä. Ja poraa reiät ympyrälle jonka säde on (180 - 86) / 2.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578

Lyde19 kirjoitti:
Yli 100mm rasiaporat vaativat kovan vääntömomentin jos puu on vähänkään kovaa tai sitkeää.

Itse olen telkänpönttön reiät tehnyt pistosahalla ja ei ole ollut pistosahaa käsillä niin poraamalla 6mm potalla koko kehän ensin suoraan ja siten vinosti molempiin suuntiin. Ja vähän siistimistä puukolla. Ei taida ne luonnonkolojen reiätkään olla ihan siistejä?

Kyllä tikat yllättävän pyöreitä ja siistejä reikiä saavat aikaan, vaikka käytössä on vain yksi työkalu. Käpytikan kolo on lisäksi melkoisen täydellinen pallo puun sisässä. Palokärjen tekemää koloa en ole koskaan tarkemmin katsellut, kun ovat sen verran harvinaisempia.

Vanha jäärä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat