Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt10.9.2015

Kesäloma on facebook-intoilijoiden kulta-aikaa. Kesälomalla otetaan selfieitä hymyssä suin, mutta mistä on rahat ongittu kokoon? Kun ostoslistalla on terassin tekoa, lomareissua, kylpyhuoneremonttia ja aurinkolasit vahvuuksilla, niin miten priorisoida. Onko oikein jättää lomareissut väliin ja kyhjöttää lasten kanssa kotona katsomassa miten remontti edistyy? Oletko valmis ottamaan lainaa kesälomaa varten vai elätkö varojesi mukaan, vaikka sitten ilman lomareissua? Paljonko olisit valmis ottamaan lainaa kesälomaa varten?

Oletko valmis ottamaan lainaa kesälomaa varten
En ota lainaa kesälomaa varten
En ota lainaa kesälomaa varten
78.9%
Olen valmis ottamaan lainaa kesää varten, jos rahat eivät muuten riitä
Olen valmis ottamaan lainaa kesää varten, jos rahat eivät muuten riitä
21.0%
Ääniä yhteensä: 38

Sivut

Kommentit (38)

mdmx
Seuraa 
Viestejä5973
Liittynyt23.11.2009

Ei velan ottaminen tarkoita etteikö eläisi varojensa mukaan. Vasta jos velkoja ei pysty maksamaan, voidaan sanoa noin. :)

Mut joo, kyl visa vinkuu (kesälläkin) jos tulee jotain ei-toistuvia menoja eikä ole rahaa sillä hetkellä. Paljonko, no se riippuu, mut sen verran että saa maksettua parissa kuukaudessa pois eikä korot vituta.

Käyttäjä2040
Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt3.4.2016

Joudun tässä elättämään vitun suuren osan taiteilijoista, politiikoista ja muista paskoista ja mulla ei ole edes eläkettä! Pidän huolen sdiitä että tähän saatanan maahan ei enään aurinko paissa! Nyhtökauralla miljonääriksi, suomalaiset erottuvat väkivaltaisuudessaan kaikkialle!

Herma
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt10.9.2015

Lainan ottaminen kalskahtaa monen korvaan, mutta tottahan se on, että se ei automaattisesti tarkoita sitä, että eläisi yli varojensa. Järkevää lainan käyttämistä ja ottamista tulisikin suosia, koska se voi lisätä ihmisten onnellisuutta. Laina ei ole kirosana, eikä ihminen heti ongelmissa, jos Visaa vinkauttaa tai ottaa matkusteluun tai lomailuun pienen lainan. Kuinka moni muuten ajattelee, että Visan käyttäminen on lainan ottamista? Veikkaan, että aika monella on kesäloman jälkeen kertynyt Visalle maksettavaa. Kuinka paljon matalampi kynnys onkaan käyttää luottokortin luottoa, mitä ottaa sama laina muualta? 

Neutroni
Seuraa 
Viestejä30891
Liittynyt16.3.2005

Suu säkkiä myöten mennään. En pidä Visan käyttöä lainaamisena vaikka se teknisesti sitä onkin, koska en käytä sitä jos en tiedä pystyväni maksamaan laskua seuraavassa kuussa. Lähinnä postimyynnistä tilaamiseen.

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1715
Liittynyt10.4.2005

Kesällä kortti käy aika tiheään, talvella sitä sitten maksellaan pois. Eikä lainan/luoton käyttäminen yli varojen elämistä tarkoita kun koko nykyinen talousjärjestelmä perustuu samaan asiaan. Aika harva niitä autoja ja asuntojakaan käteisellä maksaa.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Herma
Seuraa 
Viestejä10
Liittynyt10.9.2015

Velattomuudessa ei ole mitään hienoa, jos se on vaatinut sitä, että pihistetään arjet ja lomat vuodesta toiseen. Voi harmittaa sitten, kun huomaa velkojen maksun jälkeen, että olisihan sitä rahaa voinut hyödyntää jo aiemminkin, kun vielä kuntoa ja pilkettä silmäkulmassa riitti. Järkevästi asunto- ja autolainoja maksellen pystyy elelemään leveämmin ja käyttämään rahaa jo nuorempana itselle tärkeisiin asioihin. Eihän täällä ole tarkoituskaan kerryttää isoja perintöjä jälkipolville ja kitsastella menemään. 

Goswell
Seuraa 
Viestejä12190
Liittynyt8.3.2010

Mikä ihme on kesäloma, tai loma yleensäkään. 24/7 olemattomalla palkalla, kermat kuorii ilmeisesti tuo kesälömaporukka.

Minun mielestä noin.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11497
Liittynyt13.7.2015

Joo, loma on suhteellisen vieras käsite ja kesäloma nyt varsinkin. Lomaa kesästä tosin on Suomessa kiitettävän suuri osa vuodesta.

Vuonna 2007 minulla kyllä oli kesälomaksi kutsuttava jakso, eli kolme viikkoa palkallista joutenoloa. Oli hieman erikoinen kokemus.

Kyllähän sellaisia lomia tulee pidettyä silti joskus, että lähtee vaikkapa yön yli reissuun Tallinnan laivalle tai jonnekin kaupunkiin hotelliin. Muutaman kerran vuodessa pitää katkaista arki tällä lailla, niin jaksaa. Pois töiden ja eukon lähettyviltä yhdeksi tai pariksi yöksi, niin taas jaksaa vähän aikaa.

Laina on ihan hyvä apu elämiseen, jos raha ei muuten riitä. Viime vuonna itse käytännössä elin velaksi suurimman osan vuotta. Ei oikeastaan ollut vaihtoehtoja. Ei se turmioksi koitunut.

MooM
Seuraa 
Viestejä7242
Liittynyt29.6.2012

Ab Surd Oy kirjoitti:

Laina on ihan hyvä apu elämiseen, jos raha ei muuten riitä. Viime vuonna itse käytännössä elin velaksi suurimman osan vuotta. Ei oikeastaan ollut vaihtoehtoja. Ei se turmioksi koitunut.

Ei ole pitkällä tähtäimellä kovin kestävä ratkaisu. Hetkellisesti tietysti, jos rahaa on tulossa.

Mutta noista lomista ja muista ylimääräisistä hankinnoista: miten ihmisillä on varaa maksaa lainaa pois, mutta ei kuitenkaan mahdollisuutta säästää rahaa sen rahoittamiseen? Jos lainan kuittaa muutamassa kuukaudessa, saman summan minun järkeni mukaan säästäisi vähän tuota lyhyemmässä ajassa.

Asunnot ja autot on tietysti niin isoja hankintoja, että niiden säästäminen veisi liian kauan ja jossainhan sitä pitää asua säästämisen aikanakin = vuokrakulut. Lomaa kuitenkin voi siirtää sen säästöajan ilman lisäkuluja. 

Sitten tietysti on analyysi lainan kuluista vs. tuotto sijoitetulle rahalle yms. Tässä ei niistä ole kysymys.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11497
Liittynyt13.7.2015

MooM kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Ei ole pitkällä tähtäimellä kovin kestävä ratkaisu. Hetkellisesti tietysti, jos rahaa on tulossa.

Mutta noista lomista ja muista ylimääräisistä hankinnoista: miten ihmisillä on varaa maksaa lainaa pois, mutta ei kuitenkaan mahdollisuutta säästää rahaa sen rahoittamiseen? Jos lainan kuittaa muutamassa kuukaudessa, saman summan minun järkeni mukaan säästäisi vähän tuota lyhyemmässä ajassa.

Asunnot ja autot on tietysti niin isoja hankintoja, että niiden säästäminen veisi liian kauan ja jossainhan sitä pitää asua säästämisen aikanakin = vuokrakulut. Lomaa kuitenkin voi siirtää sen säästöajan ilman lisäkuluja. 

Sitten tietysti on analyysi lainan kuluista vs. tuotto sijoitetulle rahalle yms. Tässä ei niistä ole kysymys.

Joo, omalta kohdalta kyse on ollut elinkeinotoiminnan investointeihin otetusta lainasta, jota on samalla joutunut käyttämään myös elämiskustannuksiin, kun ko. elinkeinotoiminta on käynnnistymisvaiheessaan tappiollista eli syö enemmän rahaa kuin tuottaa, ja lisäksi huonon tuurin vuoksi muutenkin on ollut rahoitusvajetta yksityistaloudessa. Samaan tapaan aikanani rakensin taloanikin, eli otin palkatonta vapaata ja osa-aikaista töistäni ja vietin useita kuukausia raksalla, lainarahalla eläen. Käytännössä siitä sai merkittävää verohyötyä, laina on verrattomasti halvempaa näinä aikoina kuin moninkertainen verotus siinä, jos ensin itse tienaa rahaa ja sitten sillä palkkaa vieraan töihin,

MooM
Seuraa 
Viestejä7242
Liittynyt29.6.2012

Ab Surd Oy kirjoitti:
Samaan tapaan aikanani rakensin taloanikin, eli otin palkatonta vapaata ja osa-aikaista töistäni ja vietin useita kuukausia raksalla, lainarahalla eläen. Käytännössä siitä sai merkittävää verohyötyä, laina on verrattomasti halvempaa näinä aikoina kuin moninkertainen verotus siinä, jos ensin itse tienaa rahaa ja sitten sillä palkkaa vieraan töihin,

Samanlaisia laskettiin meilläkin, kun oli selkeä isompi työvaihe remontissa. Vaikka oli kotitalousvähennys (joka ei uudisrakentamisessa ole edes vaihtoehto), oli edullisempaa tehdä itse palkatta kuin palkata tekijä.

Tietysti tuo toimii vain, jos oma työteho ja lopputulos on verrattavissa ammattilaiseen. Tai ylipäätään saa tehdä asian itse.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11497
Liittynyt13.7.2015

MooM kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Samaan tapaan aikanani rakensin taloanikin, eli otin palkatonta vapaata ja osa-aikaista töistäni ja vietin useita kuukausia raksalla, lainarahalla eläen. Käytännössä siitä sai merkittävää verohyötyä, laina on verrattomasti halvempaa näinä aikoina kuin moninkertainen verotus siinä, jos ensin itse tienaa rahaa ja sitten sillä palkkaa vieraan töihin,

Samanlaisia laskettiin meilläkin, kun oli selkeä isompi työvaihe remontissa. Vaikka oli kotitalousvähennys (joka ei uudisrakentamisessa ole edes vaihtoehto), oli edullisempaa tehdä itse palkatta kuin palkata tekijä.

Tietysti tuo toimii vain, jos oma työteho ja lopputulos on verrattavissa ammattilaiseen. Tai ylipäätään saa tehdä asian itse.

Tehokkuus ja lopputuloksen laatu ovat usein käänteisesti korreloivia. Myös ammattilaisilla. Oman rakennuprojektin ajalta muistan eniten laatumurheita tulleen nimenomaan palkattujen ammattilaisten toimesta. Varmaan, koska kilpailutin heidät hinnan perusteella. Sen sijaan omassa tekemisessä se laatu painottui selvästi suhteessa ajankäyttöön, koska ajan hinta oli paljon edullisempi, ja omia eri töitä saattoi rauhassa suunnitella mielessään kokonaisuus huomioiden, toisin kuin nuo kiireiset yhden työvaiheen spesialistit. Kaikkiaan ehdottomasti kannattaa tehdä itse. Minusta se on kyllä hyvin surkeaa, että Suomi on sellainen maa, jossa vaikka aivokirurgi ja korkeimman oikeuden tuomari rakentaa itse oman talonsa vapaa-ajallaan ja töistä mahdollisuuksien mukaan poissa ollen, koska ihmisten palkkaaminen onniin  tuhottoman kallista, ja samalla sitten raksatyöntekijöitä lepii kortistot tuvillaan ja Helsinki on täynnä virolaisia reissuduunareita.

Kaiken muunhan saa tehdä itse, paitsi sähkökytkennät. Sähkötöistäkin suurimman osan saa kyllä tehdä itse, eli siis johtojen veto ja kojerasioiden asentelu.

MooM
Seuraa 
Viestejä7242
Liittynyt29.6.2012

Ab Surd Oy kirjoitti:

Kaiken muunhan saa tehdä itse, paitsi sähkökytkennät. Sähkötöistäkin suurimman osan saa kyllä tehdä itse, eli siis johtojen veto ja kojerasioiden asentelu.

Meillä piti olla putkitöissäkin tarkastaja, on ehkä kuntakohtaista? Sähkötöissä sähkäri mittasi tehdyt kytkennät ennen käyttöönottoa. Kyse kai on siitä, että löytää ammattilaisen, joka suostuu kuittaamaan homman, jota ei ole itse tehnyt. 

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että ammattilaisen korvatakseen pitää osata jotain. Itselläni jäisi talo (ja pienempikin projekti) rakentamatta, vaikka työkalut suunnilleen kädessä pysyvätkin ja kaikenlaista on tullut tehtyä avustavan  työmiehen roolissa.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11497
Liittynyt13.7.2015

MooM kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Meillä piti olla putkitöissäkin tarkastaja, on ehkä kuntakohtaista? Sähkötöissä sähkäri mittasi tehdyt kytkennät ennen käyttöönottoa. Kyse kai on siitä, että löytää ammattilaisen, joka suostuu kuittaamaan homman, jota ei ole itse tehnyt. 

Juu, siis noissa on kyllä tietyt vastuutehtävät. Ensinnäkin työnjohto/-valvonta, jolla on oltava riittävät tittelit ja prenikat. Talonrakennuksessa vastaava pääsuunnittelija ja työnjohtaja on joku alan koulutettu ja kurssitettu heebo, joka menee linnaan mikäli työmaalla vastoin hänen hyväksyntäänsä tehdään laittomuuksia. LVIS-töissä on tehtävä loppumittaukset, joissa on käytettävä hyväksyttyjä vehkeitä ja menetelmiä ja tarkastajan oltava sertifioitu ammattilainen. Näiden tarkastusten ja mittausten työmäärä on kuitenkin vähäinen koko urakan mitassa. Tuntitöinä niitä tekee melkein  kuka tahansa, eihän siinä ole kyse kuin laadunvalvontatyöstä, eli jos mittausten ja tarkastusten mukaan asia on kunnossa, niin ei siitä omalle kontolle tule yhtään sen enempää kuin itse tehdyn työn tarkastamisestakaan. Eri asia on, että jokainen urakoitsija ei välttämättä ole niin työn tarpeessa, että lähtisi tekemään pieniä yhden-parin päivän hommia vaan ottaa mieluiten pitkäkestoisia kokonaisurakoita. Lisäksi varsinkin noissa vastuullisen työnjohdon hommissa alalla löytyy kyllä nimellisesti oätevää tyyppiä vaikka sillä periaatteella, että kossupulloa vastana kijrjoittaa nimensä lappuihin vaivautumatta ikinä edes paikalle. Mikä osaltaan kuvastaa laadunvalvonnan yleistä uskottavuutta ja tasoa. 

MooM kirjoitti:

Mutta olen edelleen sitä mieltä, että ammattilaisen korvatakseen pitää osata jotain. Itselläni jäisi talo (ja pienempikin projekti) rakentamatta, vaikka työkalut suunnilleen kädessä pysyvätkin ja kaikenlaista on tullut tehtyä avustavan  työmiehen roolissa.

Tekemällä oppii. Voi tietysti olla, että kaikilla ei riitä kyvyt ja taipumukset, mutta yleensä kuitenkin. Rakentaminen on varsin suoraviivaista sinänsä, jos nyt tosiaan perustyökalujen käyttö onnistuu, on vaikkapa apuhommissa raksalla joskus pyörinyt, ja on normaalijärjellä varustettu ihminen. Kaikki tarvittava tieto löytyy RT-kortistosta ja tuotevalmistajien ohjeista, työpiirustusten lisäksi. Suunnitteluun ja ratkaisujen valintoihin kannattaa ennalta uhrata aikaa, niin tekeminen on helppoa. Jossain töissä tietysti tarvitaan myös harjaantumista käden taitoihin, jolloin ehkä eniten on kiinni taipumuksista ja oppimiskyvystä, paljonko tulee sutta ja sekundaa ennenkuin alkaa luonnistua, eli siis äkkiäkö saavuttaa kohtuullisen työsuoritteen. 

Asiaan liittyy sellainen erikoisuus, että vaativimpia asioita rakentamisessa laatuvaatimusten ja lopputuloksen jäljen perusteella, ja joissa myös äkkiä tuhraantuu merkittäviä määriä rahaa ja aikaa, ovat pintojen viimeistelyt. Maalaamiset, tapetoinnit ja listoitukset ovat useimmiten niitä puuhia, jotka amatöörit katsovat olevansa kyvykkäimpiä tekemään itse, jättäen rouhean rakentamisen ammattilaisille. Vaikka tosiasiassa juuri näkyviin jäävissä pinnoissa on kaikenlainen kädentaito, tarkkuus, kokemus ja osaaminen lopputuloksen sekä hinnan suhteen tärkeimmässä asemassa. 

Minijehova
Seuraa 
Viestejä4841
Liittynyt10.10.2011

MooM kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Asunto nyt on kiistatta kallis ja mahdoton säästää, mutta itse koen autot matkoja halvemmiksi. Jos pari tai perhe aikoo matkustaa useamman kuukauden vuodesta, niin se vaatii normaalituloisilta lähes poikkeuksetta sekä säästämistä että lainaa (jossa visa tai masa ovat avainasemassa jo matkavakuutuksen ym. etujen takia), sekä muuta suunnittelua.

Esimerkiksi halvan elintason maihin lentäminen maksaa suhteessa paljon, joten kannattaa oleskella kauemmin. Tässä taas tulee se muu suunnittelu vastaan, eli 3 viikon matka mihin vain on se suunnilleen kallein vaihtoehto lomailla. Kun taas on sen 3 kuukautta reissussa, niin asunnosta tulee helposti tulolähde menoerän sijaan, jolloin matkustaminen neljäsosan vuotta halvan elintason maissa on oikeastaan halvempi tapa elää kuin kituutella suomessa ympäri vuoden.

Noin pitkä matkustelu tosin vaatii nykyaikaisia joustavia työsuhteita, eli pätkä- ja keikkätöitä tai palkattomia lisävapaita, jotka rahoitetaan elämällä osa vuodesta halvoilla (ja lämpimillä) leveysasteilla ja tietysti painamalla pitkää pyhää ja yötä se loppuvuosi.

Tuollaisen elämäntavan suunnittelu ja toteutus on luonnollisesti helpompaa, mikäli ammatti on kolmivuorotyön parissa.

Ah, this is obviously some strange usage of the word 'safe' that I wasn't previously aware of.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat