Seuraa 
Viestejä12757
Liittynyt12.7.2010

Wikipedian mukaan: Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37 °C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteeseen. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5 °C kuukautiskierron mukaan, korkeimmillaan lämpö on kuukautiskierron keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.[1] Vilkkaamman aineenvaihdunnan takia lasten ruumiinlämpö on korkeampi kuin aikuisten, ja aikuisilla kehon lämpötila on naisilla keskimäärin 0,3 astetta miespuolisia korkeampi.[2] Kuume nostaa lämmön tavallista korkeammalle.

On ollut viimeaikoina kuumetta joten rupesin mittailemaan omaa lämpöä tarkemmin ja huomasin että alhaisemmillaan se on 35.8-35.9 astetta. Tuntui alhaiselta ja googlasin, mutta normaalin rajoissa tuo on.

Mikähän vaikuttaa ruumiinlämpöön?
Käsittääkseni miehilläkin ruumiinläpötila hieman vaihtelee. Esim. aamuyön tunteina se on alhaisempi.

Sivut

Kommentit (54)

Raspu
Seuraa 
Viestejä12757
Liittynyt12.7.2010

http://www.hs.fi/tiede/a1339380834593

Mikä on ihmisen normaali ruumiinlämpö?

TIEDE 12.6.2012

Helsingin Sanomat

Elimistölle sopivin ruumiinlämpö on noin 37 astetta.

Ihmisten normaali ruumiinlämpö on lepotilassa yleensä 35,8–37,6 astetta riippumatta siitä, mistä lämpö mitataan. Keskiarvo on 36,8–37,0 astetta.

Ruumiinlämpö on matalimmillaan aamuyöllä nukkuessa ja korkeimmillaan iltapäivällä, kun kehon toiminnot ovat aktiivisimmillaan. 36,6 astetta on tyypillinen miehen ruumiinlämpö kello 8–9 aikaan aamulla.

Naisten keho on keskimäärin 0,3 astetta lämpimämpi kuin miehillä. Lasten ruumiinlämpö on korkeampi kuin aikuisilla, koska heidän perusaineenvaihduntansa on vilkkaampaa.

Lämpötila mitataan yleensä kainalosta, jolloin tulos jää noin 0,5 astetta matalammaksi kuin peräsuolesta mitattaessa.

37 asteen tuntumassa oleva ruumiinlämpö on sopivin elimistölle. Jos kehon lämpötila kohoaa yli 41,5 asteeseen, solu- ja sisäelinvaurioiden riski lisääntyy. Myös hermoston toiminta alkaa silloin kärsiä, mikä aiheuttaa muun muassa sekavuutta.

Alle 34,5 asteessa kehon lämmönsäätelykyky alkaa heiketä ja aineenvaihdunta hidastuu, mikä vaikeuttaa hermoston normaalia toimintaa. Myös verenkierto häiriintyy, jolloin terveys on vaarassa.

Tuomo Tompuri

kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen opettaja

Itä-Suomen yliopisto

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa ehkä voi olla alhaisia lämpötiloja, vaikka tuntuisikin kuumeiselta? Luulen, että ko. vaiva jotenkina aikaansaa "termostaatin rikkoutumisen", voi esim. tulla hikoilukohtauksia.

Naisilla vaihdevuodet voivat aikaansaada saman, entä miehillä andropaussi? Voisiko testosteronivaje tehdä tuollaista?

John Carter
Seuraa 
Viestejä8352
Liittynyt17.2.2006

Olen huomannut, että kovaa treenatessa palaa paljon kaloreita, ja jos ei saa sen jälkeen vähintään kehon vaatimaa määrää kaloreita, keho alkaa käyttämään"ylimääräisiä" kehon energiavarastoja, jolloin saattaa paleltaa tai olla kylmä. Oma lämpöni on yleensä 34 C ja 36,8 C välimaastossa, eli aika isolla heitolla n.2,8 C erotuksella mennään. Lääkärikirjan mukaan 34 C lämpötila pitäisi merkitä hypotermiaa, mutta ei minun olossani mitään vikaa silloin ole kun kehoni lämpötila on vain 34 C, olo on samanlainen kuin 36,8 C lämpötilassa. Vasta yli 37 C yli mentäessä olo muuttuu yleensä pahempaan suuntaan ja on minulta kerran mitattu jopa 42 C kuumetta, silloin olo oli lähes kuin kuolleella.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Raspu
Seuraa 
Viestejä12757
Liittynyt12.7.2010

John Carter kirjoitti:
Olen huomannut, että kovaa treenatessa palaa paljon kaloreita, ja jos ei saa sen jälkeen vähintään kehon vaatimaa määrää kaloreita, keho alkaa käyttämään"ylimääräisiä" kehon energiavarastoja, jolloin saattaa paleltaa tai olla kylmä. Oma lämpöni on yleensä 34 C ja 36,8 C välimaastossa, eli aika isolla heitolla n.2,8 C erotuksella mennään. Lääkärikirjan mukaan 34 C lämpötila pitäisi merkitä hypotermiaa, mutta ei minun olossani mitään vikaa silloin ole kun kehoni lämpötila on vain 34 C, olo on samanlainen kuin 36,8 C lämpötilassa. Vasta yli 37 C yli mentäessä olo muuttuu yleensä pahempaan suuntaan ja on minulta kerran mitattu jopa 42 C kuumetta, silloin olo oli lähes kuin kuolleella.

Aika paljon vaihtelee lämmöt sulla. Mä olen mittailut nyt lähinnä lämpöjä levossa. Pitää tsiikata pitemmällä aikavälillä. Korkeimmillaan mulla on ollu 36.4 (nämä siis kainalolämpöjä). Jos esim. 37 niin se tuntuu jo pieneltä kuumeelta ja tulee vetelä olo. Itsellä on myös ollut lapsena useampaan kertaan kuumetta joka on noussut 42 asteeseen. Aikuisena pari kertaa 41.

Raspu
Seuraa 
Viestejä12757
Liittynyt12.7.2010

BCK kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi ainakin alkoholin (suur)kulutus, aliravitsemus, liikkumattomuus alentaa kehon lämpötilaa:

http://www.rightdiagnosis.com/medical/low_body_temperature.htm[/quote]

Kilpirauhasta ei ole koskaan testattu, koska en tunne itseäni mitenkään sairaaksi tuon lämmön takia. Tuli vaan mieleen ja ajattelin kysellä löytyykö muilta alhaisia lämpöjä. Muutkaan kohdat ei oikein natsaa minuun.

"Liikkumattomuus" on mulle lepopäivä. Systemaattisia liikuntapäiviä on 3-4 viikossa, plus hyötyliikunnat päälle.

Kaljaa menee toisinaan (lue n. pari kertaa kuussa) 3-5 isoa pulloa kerralla.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

Jos tuo on ainoa oire, niin tuskin sulla kilpparivaivaa on. Kilpirauhasen vajaatoiminta oireilee usein väsymyksenä, vetämättömyytenä ja jopa masennuksena, muun muassa: http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/asiantunt...

Jotkut lääkkeet alentavat kehon lämpötilaa, samaten kemiallinen myrkytys tai myrkyllisten kasvien syminen voi sitä tehdä.

Ja muuten alhainen verensokerikin. Jos karppaat, sieltäkin suunnalta voi löytyä vastaus.

Tässä listaa, jota voi halutessaan perata (hypotermian syistä):  http://www.rightdiagnosis.com/h/hypothermia/causes.htm

John Carter
Seuraa 
Viestejä8352
Liittynyt17.2.2006

SamikoKu kirjoitti:
John Carter kirjoitti:

Aika paljon vaihtelee lämmöt sulla. Mä olen mittailut nyt lähinnä lämpöjä levossa. Pitää tsiikata pitemmällä aikavälillä. Korkeimmillaan mulla on ollu 36.4 (nämä siis kainalolämpöjä). Jos esim. 37 niin se tuntuu jo pieneltä kuumeelta ja tulee vetelä olo. Itsellä on myös ollut lapsena useampaan kertaan kuumetta joka on noussut 42 asteeseen. Aikuisena pari kertaa 41.

Joo, vaihtelu on aika suurta, olen huomannut, että keho menee säästöliekille (ketoosiin) ja kehon lämpötila laskee, kun joskus tulee tehtyä pitkä työviikko n.60-70 tuntia töitä (matkustaen) ja samalla treenattua aamuisin n.45-60 minuuttia painoilla (4 -5 kertaa/viikko), syötyä liian vähän (joskus vain yksi ateria päivässä) ja levättyä liian vähän (unta max.20 tuntia/viikko). Silloin kehon lämpötila on yleensä 34-35,5 C välimaastossa, kun taas kehon painon ja rasvaprosentin ollessa korkeammalla, niin että jopa "yli syö" pitemmän jakson ja tankkaa myös paljon hiilihydraatteja, kehon lämpötila on yleensä 35,5-36,8 C välimaastossa. Myös veden juonnilla (määrällä) olen huomannut olevan yhteyttä aineenvaihdunnan nopeuteen ja lämpötilan muutoksiin.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36422
Liittynyt6.12.2009

SamikoKu kirjoitti:

"Ruumiinlämpö on matalimmillaan aamuyöllä nukkuessa ja korkeimmillaan iltapäivällä, kun kehon toiminnot ovat aktiivisimmillaan. 36,6 astetta on tyypillinen miehen ruumiinlämpö kello 8–9 aikaan aamulla.

Tuomo Tompuri

Itä-Suomen yliopisto"

Tuomo Tompurin kanssa vois keskustella asiasta. Tuo "Korkeimmillan iltapäivällä" ei tarkasti ottaen pidä paikkansa.

Olen mitaannut aikoinaan, yleisestä mielenkiinnosta ja tietoa varmentaen parin päivän yli kehoin lämmöt korvasta noin tunnin tarkkudella/välein.

Aamuyöllä noin 4 aikaan normaalia päivärytmiä noudattavan ruumiinlämpö on alahaisimmillaan. Tuohon aikaan myös yötyöläisilla tulee tilastollisesti eneiten onnettomuuksia. Normaalisti noin 7 aikaan herättäessä ruuminlämpö on jo noussut ja saavuttaa maksimin noin 10:00-12:00 välissä sitten alkaa laskemaan ja noin 15:00 tulee selvää laskua noin tunniksi. sitten seuraava huippu tulee noin 18:00-20:00 aikaan. Oleellista tässä on se että herääminen kellottaa pohjien ja huippujen ajoitukset päivänsisäisessä lämmöissä. Nämä kaikki tietenkin siten että ei mitään erityisä fyysistä suorituksia sotkemassa mittauksia. Nämä lämpötilan maksimit indikoi myös sitä että aivojen toiminta ja fyysinen suorituskyky on parhaimmillaan ja matalammissa kohdissa huonoimmillaan. Eli jos liikuntaa harrastaa kannatta ajoittaa liikunnat kehon lämpötilan päivänsisäisiin maksimeihin. Samoin kannattaa välttää töissä kello kolmen korville mitään tarkeää älyä vaativaa meetinkiä, porukka ei ole "valveilla silloin". 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36422
Liittynyt6.12.2009

jussipussi kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:

"Ruumiinlämpö on matalimmillaan aamuyöllä nukkuessa ja korkeimmillaan iltapäivällä, kun kehon toiminnot ovat aktiivisimmillaan. 36,6 astetta on tyypillinen miehen ruumiinlämpö kello 8–9 aikaan aamulla.

Tuomo Tompuri

Itä-Suomen yliopisto"

Tuomo Tompurin kanssa vois keskustella asiasta. Tuo "Korkeimmillan iltapäivällä" ei tarkasti ottaen pidä paikkansa.

Olen mitaannut aikoinaan, yleisestä mielenkiinnosta ja tietoa varmentaen parin päivän yli kehoin lämmöt korvasta noin tunnin tarkkudella/välein.

Aamuyöllä noin 4 aikaan normaalia päivärytmiä noudattavan ruumiinlämpö on alahaisimmillaan. Tuohon aikaan myös yötyöläisilla tulee tilastollisesti eneiten onnettomuuksia. Normaalisti noin 7 aikaan herättäessä ruuminlämpö on jo noussut ja saavuttaa maksimin noin 10:00-12:00 välissä sitten alkaa laskemaan ja noin 15:00 tulee selvää laskua noin tunniksi. sitten seuraava huippu tulee noin 18:00-20:00 aikaan. Oleellista tässä on se että herääminen kellottaa pohjien ja huippujen ajoitukset päivänsisäisessä lämmöissä. Nämä kaikki tietenkin siten että ei mitään erityisä fyysistä suorituksia sotkemassa mittauksia. Nämä lämpötilan maksimit indikoi myös sitä että aivojen toiminta ja fyysinen suorituskyky on parhaimmillaan ja matalammissa kohdissa huonoimmillaan. Eli jos liikuntaa harrastaa kannatta ajoittaa liikunnat kehon lämpötilan päivänsisäisiin maksimeihin. Samoin kannattaa välttää töissä kello kolmen korville mitään tarkeää älyä vaativaa meetinkiä, porukka ei ole "valveilla silloin". 

Eli jos urheilusuoritukset ajoittaa kehon päivänsisäisen lämpötilan maksimeihin niin teoriassa vammariski pitäisi olla pienempi. Samoin mahdolliset nokoset kannattaa ajoittaa iltapaivän lämpötilan minimiin jos mahdollista koska muutenkin tuon lämpötilan minimin aikaan ihminen on aika nuutunut fyysisesti ja älyllisesti.

Muistaakseni mittaukseni osoitti noin 0.8-1 asteen kokonaiseroa kehon lämpötilassa ylimpien ja alimpien välillä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6057
Liittynyt29.6.2012

Kainalolämpö on alempi kuin hanurista tai korvasta mitattu. Vajaan asteen ero. Sormien lämpötila on helposti kolmekin astetta vähemmän kuin ydinlämpötila.

Mulla oli ennen korvasta mitaten vähän yli 36. Sitten influenssasta jäi lämpö päälle ja on 37,4, ollut vuosia. Samalla hemoglobiini putosi 155 > 130. Syytä ei tiedetä, mutta cfs on epäilty syy. Varsinaista kovaa väsymystä ei ole, onneksi.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36422
Liittynyt6.12.2009

"Toimitusjohtaja Erätuli-Kola mittasi koko aamu-tv:n lähetyksen ajan sykettään. Hän tekee sitä säännöllisesti löytääkseen itselleen parhaat ajat ja tavat tehdä töitä ja palautua.

– Jos puhutaan aivotyöstä ja asiantuntijatyöstä, se luovin aika ei ole kahdeksan ja neljän välillä, Erätuli-Kola pohtii.

Hän kertoo, että on muun mussa sykemittauksilla selvittänyt, että hänelle tuottavin ja innovatiivisin työskentelyajankohta on kello 20–23 illalla.

– Pystyy päivälle ottamaan pieniä liikuntaosuuksia ja hakemaan lapset koulusta, ja olla hetken heidän kanssaan, ja sitten aloittaa innovatiivisin työskentely, Erätuli-Kola pohtii.

Konkreettinen ja yllättävä löytö sykemittauksista oli se, että töissä stressi ei noussutkaan huippulukemiin:

– Mulle päivän stressaavin hetki olikin, kun hain lapset päiväkodista siihen asti kunnes oli ruokalautaset edessä, Erätuli-Kola naurahtaa."

http://yle.fi/uutiset/toimitusjohtaja_mittaa_sykettaan_loytaakseen_parha...

Ole ehdottanut jos vuosia sitten kotimasille sykemittareiden valmistajille että ymppäävät kehon lämpötilan mittauksen mukaan. Toinen kiitti ideasta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36422
Liittynyt6.12.2009

MooM kirjoitti:
Kainalolämpö on alempi kuin hanurista tai korvasta mitattu. Vajaan asteen ero. Sormien lämpötila on helposti kolmekin astetta vähemmän kuin ydinlämpötila.

Tärkeää on tietää nuo ja mitata samasta paikkaa jotta tulokset on vertailukelpoisia.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36422
Liittynyt6.12.2009

SamikoKu kirjoitti:
Itsellä on myös ollut lapsena useampaan kertaan kuumetta joka on noussut 42 asteeseen. Aikuisena pari kertaa 41.
Ko. lämmöissä voi jo hourailla.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä36422
Liittynyt6.12.2009

MooM kirjoitti:

Mulla oli ennen korvasta mitaten vähän yli 36. Sitten influenssasta jäi lämpö päälle ja on 37,4, ollut vuosia. Samalla hemoglobiini putosi 155 > 130. Syytä ei tiedetä, mutta cfs on epäilty syy. Varsinaista kovaa väsymystä ei ole, onneksi.

Riittää haastetta jos on cfs.

"Krooninen väsymysoireyhtymä (CFS eli chronic fatigue syndrome, tarkemmin ME eli myalginen enkefalomyeliitti) on yksi yleisimmistä ja silti huonoimmin tunnetuista pitkäaikaissairauksista. Nimen ja erityisesti harhaanjohtavan termin "väsymys" taakse kätkeytyy vakava ja usein invalidisoiva neurologinen infektiosairaus, jota ei Suomessa vielä osata ottaa riittävän vakavasti, vaikka siitä kärsivät maassamme kymmenet tuhannet ihmiset."

http://cfs.gehennom.org

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat