Johtamisen taito

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tästä on ollut julkisuudessakin keskustelua.

Nyt on kustannusleikkuri käynyt, läskiä ja nurkkia on leikattu sieltä sun täältä. Teoriassa systeemin pitäisi muuttua tuottavammaksi, mutta välttämättä näin ei käy.

Olisiko aika katsoa johtamiseen ja johtamistaitoon?

Nykyään duunarit loijaa kaiken maailman haistpaska palavereissa ja miitingeissä, kukaan ei oikeasti tee enää tuottavaa työtä. Päällekkäiset pikkumanageri layerit ja matrix organisaatiot hajaannuttavat vastuuta. Kukaan ei enää tiedä mitä tekee ja mistä on vastuussa. Samaa duunaria johtaa viis pikkutappia.

On johtamisen vika jos duunari ei tee oikeita asioita.
On johtamisen vika jos päällekkäisiä managerikerroksia on liikaa.
Suorat yhteydet ja lyhyet komentolinjat päätöksentekijöihin parantavat tehokkuutta.

Kaiken tason managementti yrittää tehdä itsestään tärkeää keräämällä alle mahdollisimman paljon funktioita ja headcounttia. Pyrkimys valtaan on este tuottavuudelle ja uusien ideoiden syntymiselle.

Asiakaspalvelutehtävissä rajapinta pakenee. Väkeä häviää tuotannosta, suunittelusta, asiakaspalvelusta, mutta kokonaismäärä porukkaa pysyy kuitenkin samana.
Joku perusasia mättää pahasti!

Tehottomat organisaatiot väsää halkoja toisilleen!

Kommentit (10)

Vierailija

Onhan noita, johtamiskoulutuksia. Yhtä hyvin voisivat opettaa etanoita hyppäämään seivästä.

Pääasia, että pomot ovat poissa tieltä, kerkiää ihmiset työt tekemään.

Vierailija
Mummo
Onhan noita, johtamiskoulutuksia. Yhtä hyvin voisivat opettaa etanoita hyppäämään seivästä.

Pääasia, että pomot ovat poissa tieltä, kerkiää ihmiset työt tekemään.

Juuri näin. Ihminen jolla ei ole kykyä tai ominaisuuksia johtaa ei opi sitä kirjoista lukemallakaan. Koulutus korkeintaan pienentää virhemarginaalia, mutta ei tee kenestäkään tuottavaa johtajaa. Kyllä ne ominaisuudet joko on tai ei. Kokemus tietysti auttaa ja alan omakohtainen tuntemus, mutta sekään ei riitä. Draivi pitää myös olla.

Joka vuosi opitaan joku uusi motto, on luettu jonkun teoreetikon ´´Gurun´´ kirja, pannaan täytäntöön ja opetellaan viljelemään uusia termejä. Sitten tätä PowerPointti paskaa tunkee joka tuutista. Pelkkää näsäviisastelua.

Byrokraattipiipertäjät saa pysyä poissa työmailta.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Mummo Sudet hyppäävät seivästä ja hyvin.

Itse olen käynyt monia johtamis- esimieskoulutuksia läpi. Aikaa niihin olen panostanut useita vuosia.

Aikaani käytän tosi paljon palavereissa, jotta te tavalliset työläiset voitte tehdä rauhassa niitä oikeita töitä joista puhutte kaikenaikaa, sillä näissä palavereissa me teemme sen "oikean työn" Teille mahdolliseksi.

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija
Wolf
Mummo Sudet hyppäävät seivästä ja hyvin.

Itse olen käynyt monia johtamis- esimieskoulutuksia läpi. Aikaa niihin olen panostanut useita vuosia.

Miksi kuitenkin edes kommentoit tällaisia topiceja?

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=6909

Wolf

Aikaani käytän tosi paljon palavereissa, jotta te tavalliset työläiset voitte tehdä rauhassa niitä oikeita töitä joista puhutte kaikenaikaa, sillä näissä palavereissa me teemme sen "oikean työn" Teille mahdolliseksi.

Istutko yksityisyrittäjänä muiden yksityisyrittäjien kanssa
palavereissa vai kuvitteletko että omistajan ja tavallisen työntekijän
välissä on joku välimuoto? Kuten sinä erikoistyöläinen?

Minkä oikean työn?

Vierailija

Wolf, älähän herneenny . Olen jo työurani tehnyt ja kerännyt aikamoisen kokoeman erilaisista johtajista ja johtamismenetemistä.

Tästä syystä suhtaudun erilaisiin johtamiskoulutuksiin skeptisesti. Se, tuleeko johtajasta hyvä, ratkaistaan pitkälle jo rekrytointivaiheessa. Seiväshyppääjiksi kehittyy vain osa ja heille on laadukkaasta johtamiskoulutuksesta oikeasti hyötyä.

Anonymiteetin säilyttämiseksi en halua jatkaa aiheesta.

Vierailija

Minusta johtaminen on pitkälle kiinni luontaisista ominaisuuksista, joihin kuuluu ihan lonkalta riskinottokyky, tahto ja selkeä näkemys, jota kohti edetään, kyky analysoida kulloistakin tilannetta ja nähdä kokonaisuus eli hallita tuo johtamisensa ala ja tärkeimpänä kaikessa; saavuttaa alaistensa luottamus ja tunnustus tähän johtajuuteen.

Tuon pitäisi olla luontaista.

Johtajakoulutukset ovat sitten enempi temppukoulutusta. Hyvää johtajakoulutusta saa kuulemma RUK:ssa.

Vierailija
Mummo
Wolf, älähän herneenny . Olen jo työurani tehnyt ja kerännyt aikamoisen kokoeman erilaisista johtajista ja johtamismenetemistä.

Tästä syystä suhtaudun erilaisiin johtamiskoulutuksiin skeptisesti. Se, tuleeko johtajasta hyvä, ratkaistaan pitkälle jo rekrytointivaiheessa. Seiväshyppääjiksi kehittyy vain osa ja heille on laadukkaasta johtamiskoulutuksesta oikeasti hyötyä.

Naulan kantaan!
Veit munat suustani.

Armitage
[Hyvää johtajaa ei huomaa, muuten kuin kannustajana ja neuvon antajana.

Kyllä näin...joskus. Pitää kuitenkin muistaa, että johtaminen muuttuu tilanteen mukaan. Kaikille ei sama metodi toimi. Sinä ehkä tarvitset johtajaa vähän kuin menttorina, mutta joku muu tarvii suoran aktoriteetin ja selkeät raamit missä toimia.

Mitä alkuperäisessä tekstissä yritin kertoa on, että johtaminen ei aina kohdistu oikeisiin asioihin. Johdetaan epäolellista, jopa vääriä asioita. Visiot, jopa päämärät hukassa. Väliporras on lampaita eikä uskalla sanoa ´´isolle pomolle´´ että nyt menee päin helvettiä, ovat vain sätkynukkeja ja sokeita toteuttajia. Kyseenalaistaminen on tarpeellista. Hyvät jätkät lähtee muualle kun kyllästyvät vääntämään lampaiden kanssa (väliportaasta). Hyvälle löytyy ottajia.

On myös alaisen velvollisuus ilmoitaa ja lausua mielipiteensä jos ollaan väärillä raiteilla ja Esimihen velvollisuus luoda ypäristö ja meininki missä tämä toteutuu

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005
Hurskapöllö
Minusta johtaminen on pitkälle kiinni luontaisista ominaisuuksista, joihin kuuluu ihan lonkalta riskinottokyky, tahto ja selkeä näkemys, jota kohti edetään, kyky analysoida kulloistakin tilannetta ja nähdä kokonaisuus eli hallita tuo johtamisensa ala ja tärkeimpänä kaikessa; saavuttaa alaistensa luottamus ja tunnustus tähän johtajuuteen.

Kuvasit juuri minut! Kiitos ja kumarrus!

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Uusimmat

Suosituimmat