Mitä pahaa seuraisi, jos tupakka olisi laitonta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tällä hetkellä asepalveluksessa ja koen olevani riippuvainen tupakasta. Jossain vaiheessa palvelustani juolahti mieleeni, että kylläpä tämä olisi tehokas paikka pakkolopettaa tupakointi, jos se olisi täällä varusmiehiltä kiellettyä. Jos ei saisi, niin ei jaksais yrittääkään, varsinkaan, jos valvonta ja rangaistukset olisivat kovia.

Itse asiaan: Mitä yhteiskunnallisia haittoja tupakoinnin täyskiellosta muka olisi? Olen aika varma, että ainakaan ns. kunnonkansalaiset, eivät vaivautuisi välittömästi kiellon jälkeen etsimään lähteitä, mistä he voisivat ostaa salakuljetettua tupakkaa. Nuoret, syrjäytyneet, raksaduunarit ja muut todennäköisesti ostaisivat hanakasti Virosta ja Venäjältä salakuljetettua tupakkaa, mutta 'so not'.

Tupakoinnin täyskiellolla varmasti kolmasosa tupakoitsijoista lopettaisi täysin tupakoinnin ja loputkin joutuisivat vähentämään merkittävästi, jos valvonta ja rangaistukset olisivat kovia. Toki valtio menettäisi verotuloja, mutta nehän korvaantuisivat mitä suuremmissa määrin terveydenhuoltokustannusten laskuna.

Esittäkääpä omia visioitanne, mitkä olisivat seuraamukset.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Nikotiinipurukumit ym. korvaustuotteet alkaisivat tehdä kauppaansa. Mutta haittaisiko tuo? Itse puren jo seitsemättä vuotta. On ihan eri asia kuin tupakointi; henki kulkee ja kunto on hyvä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
K. K.
Nikotiinipurukumit ym. korvaustuotteet alkaisivat tehdä kauppaansa. Mutta haittaisiko tuo? Itse puren jo seitsemättä vuotta. On ihan eri asia kuin tupakointi; henki kulkee ja kunto on hyvä.

KK oletko käyttänyt vain yhtä korvaustuotetta vai kahta kerralla?

Vierailija

Tupakan saisi kieltää kokonaan, eipä vain taida onnistua. Itsekin kyllä poltan, mutta mielelläni näkisin täyskiellon ympäri maailman. Aivan turha aine. Kieltäminen varmaan aiheuttaisi jotakin salakauppaa ja salakuljetusta, mutta eiköhän suurin osa ihmisistä lopettaisi tai siirtyisi korvaaviin tuotteisiin.

Toisaalta, valtio valvoo ihmisten toimia ihan tarpeeksi muutenkin, eli eiköhän anneta sauhuta vaan.

Vierailija
tiäremiäs
K. K.

KK oletko käyttänyt vain yhtä korvaustuotetta vai kahta kerralla?

Alussa käytin laastaria ja inhalaatoria. Sitten jätin laastarin ja vaihdoin inhalaattorin purukumiin, koska inhalaattori sai niin paljon huomiota osakseen. "Mikä tuo on?.. auttaako se jne.. Purkka on huomaamaton ja siisti. Kerran ostin vahingossa imeskelytabletteja. Ne olivat vomakkaan mintunmakuisia, ei huonoja nekään. Nykyään vain purkkaa, sitä sokeritonta nikotiinille maistuvaa.

Vierailija

Jos tupakka kiellettäisiin, iso osa tupakoitsijoista nostaisi ison älämölön. Milloin syyteltäisiin holhousyhteiskuntaa, Halosta, EU:ta, milloin mitäkin.

Olen kyllä sillä kannalla että tupakan saisi kieltää, mutta eipä ole minun asiani jos joku haluaa tervata keuhkonsa, tai esittää kaverilleen kovista polttamalla.

Vierailija

Entäpä jos kaikki saisivat polttaa. Kiinnostaisiko kessuttelu enää nuoria kun se ei olisi kiellettyä? Itse aloittelin kersana sauhuttelun kun se tosiaan oli ja on vieläkin "kovan" tyypin merkki ja koukkuunhan siihen jäi. Tosin nykyään aski kestää kolmisen päivää, mutta kuitenkin. Tai lapset saisivat vapaan kasvatuksen tyyliin että tee mitä haluat kunhan käytät järkeäsi. Eli vanhemmat eivät suoranaisesti kieltäisi lapsiltaan tupakointia.

Kukas neropatti tupakkayhtiöiden palkollisista oli se, joka aikoinaan päätti että askissa on 20 käärylettä? Ilmeisesti tarkkaan laskettu juttu, mutta mihin se perustuu?

Vierailija

Jos tupakointi kiellettäisiin ja ihmiset sitä kieltoa myöskin noudattaisivat niin 90% vähemmän olisi keuhkosyöpätapauksia tulevaisuudessa.

Työpaikkoja kyllä katoaisi syöpähoidon alalta tosin voisivat siirtyä vaikka vanhustenhoidon pariin.

Mitään pahaa ei tapahtuisi. Muutama tupakoitsija saisi hetkeksi vieroitusoireita siinä se.

Vierailija
morjestamoro
Tai lapset saisivat vapaan kasvatuksen tyyliin että tee mitä haluat kunhan käytät järkeäsi. Eli vanhemmat eivät suoranaisesti kieltäisi lapsiltaan tupakointia.

Joskus oli Hesarissa tilastoa siitä, miten vanhempien tupakointi ja suhtautuminen tupakointiin vaikuttaa lasten tupakointiin. Siitä näkyi, että lapsista vähiten tupakoivat ne, joiden vanhemmat eivät tupakoineet eivätkä hyväksyneet tupakointia. Toiseksi vähiten ne, joiden vanhemmat eivät tupakoineet mutta hyväksyivät lasten tupakoinnin. Toiseksi eniten tupakoivat ne, joiden vanhemmat tupakoivat mutta eivät sallineet sitä lapsilleen, ja kaikista eniten ne, joiden vanhemmat tupakoivat ja antoivat lastensakin tupakoida.

Mitä ilmeisimmin siis vanhempien esimerkki on tässäkin asiassa merkittävämpi kuin vanhempien neuvot. Jos vanhemmat eivät itse tupakoi, eivät lapsetkaan todennäköisesti, vaikka vanhemmat sen sallisivatkin.

Vierailija

Tupakan ympärille syntyisi välittömästi alamaailmaan yhteyksissä olevat pimeät markkinat ja lapsia alettaisiin pelotella tupakasta vaarallisena porttihuumeena (diileriltähän ostettaisiin amfetamiinia tai heroiinia jos tupakka olisikin loppu)
Lisäksi ihmiset varmaankin alkaisivat kasvattamaan tupakkaa omissa "kasvihuoneissaan".

Vierailija

Ja myös kaveripiiri on ratkaiseva tekijä siinä mitä nuorena kokeilee tai jättää kokeilematta. Kavereiden kanssa oltiin aikoinaan kovia urheilemaan, mutta kyllä viina jä tupakat kuvioissa oli kun tietty ikä saavutettiin. On sanottu, että 25-vuotiaaksi saakka miehet kulkee laumassa ja kun ensimmäinen putoaa kaivoon niin kaikki muut seuraa perässä ja vasta sen jälkeen ihmetellään, että mitä hemmettiä me täällä tehdään.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kävisi osapuilleen samoin, kun on käynyt muuallakin silloin, kun alkoholi kiellettiin: Salakuljetus ja myös käyttö lisääntyisi. Tupakoitsijoista tulisi rikollisia, jolloin heidän lainkunnioittaminen yleisestikin laskisi.

Rikollisille tuo olisi kuin lottovoitto: Omia jakelukanavia pitkin voidaan toimittaa hyvään hintaan tupakkaa suurelle määrälle valmiiksi addiktoituneita asiakkaita.

Nytkin tupakkaa salakuljetetaan pelkkien verosäästöjen vuoksi suuret määrät. Kiellon jälkeen tupakan hinta varmaan nousisi ja salakuljetusmäärät kasvaisivat. Löytyisi varmaan muutamia innokkaita tupakankasvattajiakin - itse kasvatin pari vuotta sitten tupakkaa ja hyvin kasvoi - en tosin tiedä, miten se jatkojalostettaisiin.

Vierailija
morjestamoro
Ja myös kaveripiiri on ratkaiseva tekijä siinä mitä nuorena kokeilee tai jättää kokeilematta. Kavereiden kanssa oltiin aikoinaan kovia urheilemaan, mutta kyllä viina jä tupakat kuvioissa oli kun tietty ikä saavutettiin. On sanottu, että 25-vuotiaaksi saakka miehet kulkee laumassa ja kun ensimmäinen putoaa kaivoon niin kaikki muut seuraa perässä ja vasta sen jälkeen ihmetellään, että mitä hemmettiä me täällä tehdään.

Näin voi monella olla asian laita.
Itse en nuorena tosin mennyt kaveripiirin mukana vaan kun kaverit ryyppäsi tai poltti tupakkaa niin en ollut mukana. En ollut siihenaikaan kovinkaan "in" kun en osallistunut sellaiseen.
Parikymppisenä vasta tuli kaljan juonti ja satunnainen tupakointi kehiin ja ihan omasta vapaasta tahdosta.
Ja siitä seitsemän vuotta eteenpäin eli nykyään olenkin jo kerennyt ottamaan paljon asioita selville päihteistä. Alkoholia ja tupakkaa pidän melko vaarallisina mutta hampun ja psykedeelien puolesta tulee useasti puhuttua kaikille huumevalistuksen uhreille.
Mutta se on selvä että lapsena tai nuorena ei päihteilyä kannata aloittaa sillä kehon on syytä päästä kasvanaan rauhassa ja henkisestikkin pitää olla tietyllä tasolla jottei siitä koituisi haittaa.

Vierailija

Mites tuon nuuskan laita on. Myynti on kiellettyä vaan onko käyttökin? Meinaan että joskus kun katsoo jonkun jääkiekkoilijan haastattelua niin huulessa on semmonen mälli että ei meinaa puheestakaan saada mitään selvää. Kumpi sitten on pahempi: haastattelussa nortti sauhuaa vai on huuli täynnä nuuskaa ettei varmasti jää epäselväksi mitä siellä on?

Vierailija
morjestamoro
Mites tuon nuuskan laita on. Myynti on kiellettyä vaan onko käyttökin? Meinaan että joskus kun katsoo jonkun jääkiekkoilijan haastattelua niin huulessa on semmonen mälli että ei meinaa puheestakaan saada mitään selvää. Kumpi sitten on pahempi: haastattelussa nortti sauhuaa vai on huuli täynnä nuuskaa ettei varmasti jää epäselväksi mitä siellä on?

Myynti on Suomessa kiellettyä, mutta Ruotsista sitä saa. Terveyshaitoiltaan paljon vaarattomampi kuin savukkeet, silti sen myynti kielletty? EU:n kaksinaismoraalia koko typerä direktiivi.

Vierailija

K.K.

Mistäs ostat nikotiinipurkkasi nykyisin? Helmikuun alusta lähtien sitä on saanut myydä muuallakin kuin apteekeissa, mutta myyntilupajärjestelmä on tehty niin saatanalliseksi, etten koko Stadista ole löytänyt halvempaa purkanostopaikkaa.

Kymmenettä kuukautta jauhan nyt purkkaa, mutta Malluaskit on jääny kauppaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat