Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

Parin viime viikon sisällä olen pelannut noin viittä itselleni uutta lautapeliä: Mallorca, Himalaya, Paris Connection, Fresko jne. Mukavassa porukassa on lautapelaaminen kiva harrastus, mutta löytyykö peleistä mitää tieteeseen liittyvää aihealuetta? Tietenkin satunnaisluvuilla pelataan, mutta taitavat pelit olla niin yksinkertaisia, että muuta aihealuetta ei löydy?

Catanin uudisasukkaissa on itse paloista koottava lauta mikä vähän herättää minussa tieteellistä mielenkiintoa. Itse olen vähän suunnitellut kemian peliä, jossa olisi sata alkuainetta, ja pitäisi koota alkuainelaatoista kemiallisia yhdisteitä esim. H2O tai CO2 tai muu sellainen. Tarkoitus olisi saada kokoon maapallon yhdistekoostumusta vastaavat määrät eri yhdisteitä.

Fysiikkaa tai kemiaa opettavia lautapelejä tai edes tietokonepelejä ei ole ilmaantunut, vaikka niistä puhuttiin kymmeniä vuosia sitten kun multimedia alkoi olla totta. Hidasta on kehitys; vai olemmeko me vain niin laiskoja?

Kommentit (6)

Morpikaani
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt12.1.2015

Itse olen samalla tavoin kiinnostunut tiedepeleistä eli opetussisällöistä, jotka tuodaan lapselle / vielä lapsen kengissä olevalle yksilölle mahdollisimman mielekkäällä tavalla.

Nimenomaan suomalaiset pelinkehitäjät ovat olleet käyttöliittymien kärjessä (uusi Disney-maailmaan sijoittuva mobiilipeli). Suomalainen pelinkehittäjä on aina motivoitunut sekä osaavin työssään, josta on selkeä osoitus laadussa. Tässä suhteessa vertaus "japanilaiset ovat kuin suomalaisia itärannikolla" käy hyvin yksiin.

Periaate voisi olla: sellaiset eläinlajit, josta on jo selvitetty kaikki, voidaan tappaa sukupuuttoon, koska niistä tiedetään jo tarpeeksi...jfk

Eriasia on tietysti (Tiede-lehden pääkirjoitus tieteellisten tutkimusten hankalasta rahoituksen järjestämisestä) priorisointi: olisiko jälkimodernissa yhteiskunnassa kuitenkin viisainta sijoittaa tutkimukseen, jonka kohteena olisi kulttuurin, tai tutkimuskohteiden säilyvyyden kannalta se olennainen? Nyt tuntuu, että tieteessä joudutaan tekemään 'Martian' -elokuvan kaltaisia hätälaskelmia, jolloin länsimaisen energiatalouden rattaat saadaan pidettyä up and running.

Tiedättekö, että te tulette todella kalliiksi yhteiskunnallemme? Me joudumme hautaamaan teidät - Aas Weckström aka Heikki Silvennoinen

Tärkeää pelimaailmassa on mielestäni laatukriteerit kuten: mille alustalle suunnitellaan, onko peli lautapeli vai konsolipeli, moninpeluun järjestäminen, pelaajan sopeutuminen takaisin reaalimaailmaan eli koukuttavuus, sekä kaikkien edellä mainittujen kustannukset.

Mitä väliä on eläimen magneettiaistilla, kun maapallon napaisuus ei kuitenkaan ole vakio?

Tieteellisen tiedon jäsentäminen erilaisille oppijoille... :) siinä vähän sulle :D -,- :D -.- :D -.- :D

Titanic
Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

Sattuipa shakkipelissä hassu tilanne kun mustilta oli syöty muistaakseni kolme sotilasta ja hevonen sekä valkoisilta kaksi sotilasta ja lähetti. Peli oli siis varsin alkuvaiheessa ja syöminen oli tapahtunut tällä kertaa niin, että kaksi sotilaslinjaa olivat aivan vapaat muista nappuloista. E ja F linjat muistaakseni. 

Tilanteessa korostui upseerien voima äärimmileen. Tunsin melkein selkänikamissa asti, että nyt on voimaa pelissä ja jopa itse oma keho täyttyi energisyydestä. 

Mietin olisiko tällä sattumalta mitään yhtenevyyttä tosi elämän kanssa. Tai voisiko tilanteen innoittamana luoda uuden lautapelin. 

Vasen lautapulisko oli siis täynnä sotilaita ja upseereja ja oikea lautapuolisko lähes tyhjä niistä. Vasemman lautapuoliskon upseerien voima osoitti koko ajan oikeaa lautapuoliskoa kohden. 

Eräs mielikuva, joka syntyi oli, että jos lähetti olisi voinut tammipelin tapaan heijastua H linjasta tehden saksien kaltaisen radan >  niin sen voima olisi ollut vieläkin suurempi. Tuli siis mieleen lisätä äärettömyyksiin nappuloiden liikkumavariaatioita sekä siitä aiheutuvaa voimaa.

Titanic
Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

Eli nuo linjat, joilta sotilaat olivat syödyt olivat tietenkin G ja H linjat.

Pari päivää sitten opin uuden hienon lautapelin, joka on pelattavissa kaksinkin. Mielestäni "melkein shakin veroinen"  : )

Splendor nimeltään.

http://www.lautapeliopas.fi/peliarvostelut/splendor/

Pelistä on kyllä turha etsiä mitään tieteeseen viittaavaa; sillä se on yksinkertaisesti vain viihdyttävä.

MooM
Seuraa 
Viestejä6067
Liittynyt29.6.2012

On paljon lautapelejä, jotka kehittävät matemaattisloogista ja strategista ajattelua (shakki nyt ilmiselvänä esimerkkinä) ja visuaalista hahmottamista. Lasten peleistä vaikka nerokas Muuttuva labyrintti http://www.helmet.fi/fi-FI/Lapset/Juttuja_kirjastosta/Sateen_sattuessa_p...(2502) ja vähän isompiakin kiehtova Blokus http://www.lautapeliopas.fi/peliarvostelut/blokus/ . Paljon muitakin, enemmän tai vähemmän innostavia on kehitetty.

Muistipelit ovat sitten oma juttunsa. Meillä sen jälkeen, kun lapset täyttivät n. 4 vuotta, aikuisilla ei ole ollut mitään jakoa muistipeleissä. Varmaan lapsilla se työmuistin keskittyminen on niin paljon parempaa kuin tällaisella tuhat-rautaa-tulessa -aikuisella.

Kielellistä treeniä tulee sanapeleistä (esim. Alfapet lapsille, scrabble-variantit aikuisille, ehkä Aliaskin menee tähän genreen)

Klassikko Monopoli taittuu aika moneen muotoon, ja sisällöllä saa ehkä opetettua huomaamatta erilaisia teemoja. Ja tietysti päässälaskua, kun pankin kanssa pelataan. Samoin visailupeleissä tietoa karttuu huomaamatta. Joissain peleissä taas oppii historiaa, esim sotateemasta. Onko nämä sitten tiedettä, en osaa sanoa. Opettavaisia kuitenkin.

Yleensä opetuspeleistä toimivat ne, jotka ovat peleinä kiehtovia. Se opetettava asia on plussaa siihen päälle, mutta ei millään yksi riitä. Toisaalta jos luokkatilanteessa vaihtoehtona on perinteinen opetus, useimmat lapset mielummin pelaavat vaikka vähän tylsempääkin peliä ;). Vapaa-ajalla eivät.

Titanic
Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

http://lautapeliseura.fi/foorumi/viewtopic.php?f=16&t=16678

Pari hät'hätää suunnitelemaani lautapeliä, joista toinen on kemian yhdisteiden opetuspeli.

Tässä on vain raakavedokset ja pieni yleiskatsaus. Nämä pelit ovat kehityksen alla ja 

niistä voi tehdä ihan kuinka monipuolisia tai mielikuvitusrikkaita tahtookin.

Tuskin kuvista ymmärrät pelien logiikkaa, mutta ehkä jaksan joskus kirjoittaa oikean 

ohjekirjan. 

Titanic
Seuraa 
Viestejä930
Liittynyt10.5.2014

Pitkästä aikaa taas eilen pääsin pelaamaan yhtä lautapeliä nimeltä: ALCATRAZ.

Se oli vuoden peli vuonna 1999. Hävisin molemmat kaksi peliä. Mielenkiintoinen, yksinkertainen ja nopea peli, jossa pitäisi kai shakin tavoin osata laskea hieman laudan tilanteita. Selvää tiedettä siis, mutta minulla ei kestä rahkeet tieteelliseen ajatteluun, vaan nautin enemmän estetiikasta ja mielikuvituksen käytöstä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat