Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

Matematiikan ihme lapsi en ole, joten voin ujona rikkoa vähän jäätä laskemalla jonkun helpon tähän alkuun.

Lasken sen paradoksin missä Aristoletes.. Arska, Arska apina ihmetteli kauan sitten tätä,
"In a race, the quickest runner can never overtake the slowest, since the pursuer must first reach the point whence the pursued started, so that the slower must always hold a lead"
Eli nopeammin liikkuva Achilles ei saa pupua kiinni..

Koska en tiedä mikä on Achilles, mut tiedän kuka ite oon niin sanon Mä, ja mikä helvetti pupu on, sanon, että se on Jenni, koska tykkään Jennistä, sanotaan vaikka Jennin perse.

Eli kysymys kuulluu siis, Mä liikun nopeammin kuin Jennin perse, Arska apina ihmettelee miten voin saada siitä kiinni, missä on Arska väärässä, koska mä voin saada siitä kiinni?

Okei ihan villi veikkaus aluksi on se, että Arska ei käynyt äidinkielen tunneilla, ja käyttää tota quickest sanaa väärin,
nopeampi, nopein.. en tiedä mikä on nopea, mutta tietosanakirjan mukaan se on liikettä pisteestä A(koti) B:hen Baariin, kun ei tullu kelloa mukaan, sanotaan vaik et kun sä pieraset, oon ehtiny lähemmäs baaria kodista, kuin Jennin perse, jos lähdetään samasta pisteestä.
Kait se on sit jtn
Mä:n nopeus(sunpieru)=XB
Jennin perse(sunpieru)=YB
X>Y Kusenmitta pituuden yksikkönä vaikka.

Öököö, eli olen nopeampi, Jennin perse on hitaampi,
Pieraiset, liikun 2 kusen mitan verranK, jennin perseellä on 2 kusenmitan etumatka ja liikkuu aina 1 kusen mitan K
P=Mä2k
P=Jennin perse 2+1K

2P= Mä4K
2P=Jennin perse 2+2k
Eli nyt me oltais niin kuin samassa kohdassa, mutta ei olla, mitä tapahtuu?
Sovitaa sillei, et kun saan Jennin perseestä mun käsillä kiinni, se lasketaan, että oon saanu sen kiinni..

alotettiin näin Mä___Jennin perse Sit tultiin näin MäJennin perse, miksi mä en voi koskea sitä jos oon nopeampi?

Arska apina sano sen jotenki näin kait,
Liikun siihen kohtaan mis Jennin Perse oli, mut ku oon päässy siihen, se on jo liikkunu pidemmälle.
Mut liikun nopeammin, joten se tarkoittaa sitä, että ohitan Jennin Perseen, joten en ole nopeampi siis..
Eli olen hitaampi O_o

Siis, oliko tää oikeasti semmoinen lasku, missä Arska ei ymmärrä nopean ja hitaan eroa, olisko Arskan pitäny käydä äidinkielen tunneilla?

Vastaus on: Kosketajan Jennin Persettä, jos liikutaan samaa linjaa A:sta B:ehen ja olen nopeampi,
oli väärin muotoiltu lause, olen nopeampi, jos en ikinä koskisi Jennin persettä olisin hitaampi..

sitä en tiedä onko sit Jennin perseen alla moottoripyörä, et Jenni liikkuu sen päällä Nettona nopeammin kuin mä, eri juttu..

Miettikää, laskekaa te joku mielenkiintoisempi paradoksi, tosin voidaan miettiä eka miksi tästä "paradoksista" on tullu niin iso juttu, et se on saanu oman wikipedia sivun, vaikka se on näköjää vaa paskasti muotoiltu kysymys äidinkielten tuntien puutteen takia kait..

Jos sul on aikaa lukea tämä teksti, sulla on myös aikaa tehdä mulle voileipä.

Sivut

Kommentit (91)

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

En aivan yllä huumorinne tasalle omassa huumorintajussani. Sitäpaitsi esittämänne laskuesimerkit olivat liian vaikeat minun ymmärtää. Vastaan kuitenkin viestiinne kun mieleeni juolahti kyseiseen paradoksiin liittyvä ajatus tai oikeammin kuva.

Kaikki on suhteellista oli eräs lukioaikana pohdittavaksi annettu kysymys. Pitääkö tuo väite paikkaansa: Kaikki on suhteellista? Siihen piti elämän varrella löytää vastaus. Mitään kiirettä vastata ei ollut. Sain kuvan tämän paradoksin perusteella, että: Juoksijoiden suhde ei perustu toisiin juoksijoihin, vaan keskellä stadionia olevaan pylvääseen, ajanottajaan tai kelloon. Eli kaikki ei ole suhteellista. Kun on samalla ympyränmuotoisella laakealla kilparadalla kaksi juoksijaa omilla radoillaan niin heidän välillään ei ole suhteellisuutta toisiinsa nähden. He molemmat ovat suhteessa kolmanteen tekijään eli keskellä kilparataa olevaan lipputankoon, ajanottajaan tai kelloon.

Tai jos ajatellaan aurinkokuntaa niin kaikki planeetat ovat suhteessa aurinkoon, mutta eivät koko aikaa ainakaan toisiinsa nähden. Samoin ovat atomin elektronikuoren elektronit suhteessa ytimeen, mutta koska niiden paikkaa ei voida ennustaa suhteessa toisiinsa aina vaikka nopeus tiedetään niin ne eivät ole keskenään suhteellisessa asemassa toisiinsa nähden????

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

Höspö, ei toi oo mikää miettimis asia laisinkaa, eka ota selville mitä ihmettä toi "suhteellinen" edes tarkottaa. Vähä vaikee edes miettiä tota asiaa jos ei tiedä mitä siin kysytään. Mitä se tarkottaa? 

mdmx
Seuraa 
Viestejä4277
Liittynyt23.11.2009

Jennin Perse lähtee sua 2KM (Kusen Mitta) edeltä, sen nopeus on 1KM/P (Kusen Mitta / Pieru). Sun nopeus on 2KM/P.

Pieru kajahtaa, lähdette liikkeelle. Seuraavan pierun kohdalla Jennin Perse on edennyt sinun lähtöpisteestä mitattuna 3KM ja sinä 2KM. Etäisyyttä välillänne on siis 1KM. Sinä aikana kun sinä etenet tuon 1KM, Jennin Perse on mennyt sinua karkuun 0.5KM. Etäisyyttä on siis 0.5KM.

Sinä aikana kun sinä etenet tuon 0.5KM, Jennin Perse on jälleen päässyt karkuun, nyt 0.25KM. 

Sinä aikana kun sinä etenet tuon 0.25KM, Jennin Perse on päässyt sua karkuun 0.125KM.

Sinä aikana kun sinä etenet tuon 0.125KM, Jennin Perse edelleen pääsee sua karkuun 0.0625KM.

Sinä aikana kun sinä etenet tuon....

Jne...

Et saa Jennin Persettä koskaan kiinni, ja elämä ilman persettä kovaa.

Creativity Is Intelligence Having Fun

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

Mitä sinä oikeen höpötät. Jos Jennin perse liikkuu 0.25km, ja mä liikun 0.5km, se tarkoittaa sitä, et oon jo menny Jennin, jos Jennin perse oli vaikka 0.1km mua edempänä. 

0.25km+0.1km=0.35km

0.5km+0.0km=0.50km

Jos et ymmärrä matematiikkaa, niin ymmärätkö sanan, että liikuin Jennin perseen ohi, koska liikuin pidemmälle kuin Jenni yhden pierun aikana? 

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Kaikki on suhteellista voi kai tarkoittaa eri tieteenaloilla hyvinkin erilaisia asioita. Esim. intialaisesta kirjasta olen saanut sen käsityksen, että se voi tarkoittaa, että kaikilla meillä on eri aloituspiste sivistyksessä. Eräät ovat lukeneet paljon ja eräät eivät edes osaa lukea. Toiset ovat saaneet paljon lahjaksi tietoa ja toiset vain vähän. Ja tämä asia tulisi ottaa huomiooon aina.

Mutta fysiikassa ja matematiikassa en tiedä mitä se tarkoittaa. Jos kaksi juoksijaa juoksee tyhjän päällä eli ilmassa ei taida juoksusta tulla mitään. Kumpikaan ei voi ohittaa toistaan. Oletetaan, että ei ole mitään kolmatta tekijää, vaan ainoastaan nuo juoksijat. Emme voi sanoa kummankaan nopeutta, mutta tiedämme paikan koordinaatistossa. Toinen etenee kolme pistettä ja toinen perässä tuleva viisi pistettä. Näemme kyllä, että viisi pistettä edennyt on edennyt pitemmälle, mutta emme tiedä missä ajassa. Mitä suurempi ero etäisyydessä tulee noiden kahden välille sitä enemmän ne näyttävät olevan yhdellä ja samalla radalla. Etenä kulkeva ikään kuin kiilaa samalle radalle takana kulkevan kanssa.

Kun ne ovat samalla radalla peräkkäin ja kuitenkin eri radalla. Voidaanko silloin sitten mitata niiden nopeus suhteessa toisiinsa? En tiedä?

Lyhyesti: Kai pitää olla jokin kolmas tekijä, jonka suhteen kaikki liikkuvat. Tuossa paradoksissa oletetaan, että mitään kolmatta tekijää ei ole. Ei tää kyllä selvennä mitään, mutta kunhan yritin ......    : )

mdmx
Seuraa 
Viestejä4277
Liittynyt23.11.2009

Kuolemaa kirjoitti:
Mitä sinä oikeen höpötät.

Selitin sinulle sen paradoxin josta höpötit.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4277
Liittynyt23.11.2009

Koska ei se mihinkään äidinkieleen tai huonosti muotoiltuun kysymykseen perustu. :)

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

mdmx kirjoitti:
Koska ei se mihinkään äidinkieleen tai huonosti muotoiltuun kysymykseen perustu. :)

"In a race, the quickest runner can never overtake the slowest"

Perustuu, tiedätkö mitä quickest tarkoittaa? 

Ystävä, jos olen nopeampi kuin sinä, se tarkoittaa, että liikun nopeammin kuin sinä. 

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

Ja jos sinä ihana ihminen lähdet oikeasti mun kanssa keskustelemaan siitä, mitä sana "nopeampi kuin X" tarkoittaa :D niin en syytä sinua siitä, ettet tiedä mitä tuo sana tarkoittaa, vaan koulusysteemiä, jonka oli sinun tarkoitus kouluttaa.

titanic, mitä se suhteellinen tarkoittikaan? Edelleenkin vaikea miettiä kysymystä, missä on sanoja joiden merkitys on tuntematon. 

mdmx
Seuraa 
Viestejä4277
Liittynyt23.11.2009

Voi vittu. :)

Juurihan sanoin ettei se perustu sanan merkitykseen, niin miks helvetissä alkaisin vääntään sun kanssa siitä mitä 'nopeampi kuin X' tarkoittaa?

Selitin esimerkin avulla mihin tuo paradoxi perustuu. Se perustuu siihen pieru intervalli lyhenee mitä lähemmäs persettä päästään.

Titanic
Seuraa 
Viestejä929
Liittynyt10.5.2014

Jos ajatellaan kisan käytävän pomppujuoksukisana niin kilpikonna lähtee ensin ja pomppaa yhden metrin verran eteenpäin. Jänis lähtee sekuntia myöhemmin, mutta pomppaa 2,5 metrin loikan. 

Juokseminen on joka tapauksessa pomppimista ilmassa. Kun jalka osuu maahan ei tapahdu etenemistä, vaan liike pysähtyy.  Eli kyse on ilmalentovaiheen pituudesta. 

Kilpikonna pomppaa yhden metrin ja jalat pysähtyy maahan.

Jänis pomppaa 2.5 metriä ja jalat pysähtyy maahan.

Mutta entä auto tai rautatie? Juna kulkee metrin ja perässä lähtenyt juna saapuu metrin kohdalle. Edellä lähtenyt juna on jo siirtynyt eteenpäin. 

Onko kyse junan pyörän koosta: toinen säteeltään esim. 31 cm ja takana tulevan junan pyörän säde esim. 91 cm. Vai onko kyse siitä, että pii on desimaaleiltaan päättymätön luku ja eri nopeudella kulkevat junat päätyvät metrin kuljettuaan aina eri desimaaliin. Toinen esim. desimaaliin 9 ja toinen desimaaliin 5. 

Tämä paradoksi on aika vaikea ratkaista ellei mahdoton??? 

Himuli
Seuraa 
Viestejä1462
Liittynyt10.3.2016

Kilpajuoksuparadoksi perustuu siihen että upotaan ajallisessa tarkastelussa desimaalisyvyyksiin. Tämän saman paradoksin voi muotoilla aivan hyvin niinkin, että en voi koskaan saavuttaa seinää, koska minun on aina saavutettava ensin puoliväli matkasta ja taas puoliväli loppumatkasta jne. Tai miten edes voin liikkua, jos liikkuakseni minun on ensin liikuttava äärettömän pieni matka, tai sen puolikas, tai sen puolikas, tai sen puolikas... elikkä. Ongelma syntyy siitä että unohdetaan aika. Aina kun noissa halotaan matkaa, halotaan myös aikaa. Jos aika virtaa vakiona, ei matkassakaan voi uppoutua desimaalisyvyyksiin vaan sekin virtaa ajan kanssa tietyssä suhteessa. Näissähän ajatellaan kai yleensä vakionopeus jolloin matka ja aika tosiaan ovat suorassa suhteessa toisiinsa. Todellinen ongelma, jota voi pohtia, onkin sitten siis se että miten aika ja liike tapahtuu ylipäätään ja onko niillä pienimpiä yksiköitä olemassa. Minusta itsestäni tuntuu oudolta sekä ajatus täydellisen liukuvasta liikkeestä ja ajasta ilman pienimpiä yksiköitä, kuin myös ajatus portaittaisesta liikkeestä ja ajasta, joilla on jotkin perusyksiköt hyvin pienessä mittakaavassa, ja joista kaikki liike ja ajan kuluminen rakentuu.

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

mdmx kirjoitti:
Voi vittu. :)

Juurihan sanoin ettei se perustu sanan merkitykseen, niin miks helvetissä alkaisin vääntään sun kanssa siitä mitä 'nopeampi kuin X' tarkoittaa?

Selitin esimerkin avulla mihin tuo paradoxi perustuu. Se perustuu siihen pieru intervalli lyhenee mitä lähemmäs persettä päästään.

Sen takia, koska paradoksi alkaa sanoilla "In a race, the quickest runner can never overtake the slowest"

Jos minä liikun sekunnissa metrin ja toinen liikkuu 0.5m, minä olen nopeampi. 

Mutta teidän kuvaajat on väärin, koska jos toinen liikkuu sekunnin aikana 2m, ja minä 1.5m, se tarkoittaa, että toinen on nopeampi, enkä minä, väite falsifoituu tuolla. 

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

Titanic.

väite on "In a race, the quickest runner can never overtake the slowest"

Ei siihen, että kävelen äärettömän pienen matkan jossain ajassa. 

Kuolemaa
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt29.6.2016

Tuuba, tehdään tästä yksinkertaista, piirrä kuva aiheesta

Muista, että osa paradoksin väitteestä edelleenkin on "In a race, the quickest runner can never overtake the slowest"

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat