Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt3.7.2016

Cochrane Collaborationin professori Peter Goetzsche on julkaissut kaksi mielenkiintoista medikalisaatiota käsittelevää kirjaa: "Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus" ja "Tappava psykiatria ja lääkinnän harha".

Edellinen sai The Lancetissa hyvän arvosanan (http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(14)60139-2/fulltext) ja British Medical Associationin palkinnon (http://newsvoice.se/2014/10/23/peter-gotzsche-fick-pris-av-british-medic...). Kirjan esipuheen ovat kirjoittaneet JAMA:n päätoimittaja Drummond Rennie sekä BMJ:n entinen päätoimittaja Richard Smith, jotka vaikuttavat olevan Gotzschen kanssa pääpiirteissään samaa mieltä kirjassa mainituista asioista.

BMJ Blogissa oli juuri postaus liittyen jälkimmäiseen kirjaan (http://blogs.bmj.com/bmj/2016/07/04/richard-smith-psychiatry-in-crisis/). Mielialalääkekritiikistään Gotzsche on julkaissut avoimen kirjeen Suomen Käypä Hoidolle. Käypä Hoito suosittelee lääkitystä lievään kliiniseen depressioon. Harmi, ettei Käypä Hoito ole ottanut osaa asialliseen akateemiseen debaattiin vastaamalla (http://www.madinamerica.com/2014/12/the-truth-about-antidepressant-resea...).

Oletteko lukeneet? Mitä mieltä olette kirjoista?

Depression Käypä Hoito -työryhmä ei ole vastannut Gotzschen avoimeen kirjeeseen. Pitäisikö työryhmän laatia julkisesti nähtävissä oleva vastine kantansa perustelemiseksi?
Kyllä
Kyllä
91.2%
Ei
Ei
8.7%
Ääniä yhteensä: 57

Kommentit (9)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä6285
Liittynyt8.11.2012

Tottapa tuo on.

Uutta on vain se, että Lancetin kaltaiset julkaisut hyväksyvät suurta rahaa vastaan olevan kirjoituksen. Ei olisi tullut kuulonkaan vielä pari vuotta sitten.

Halpoja kusettajiahan yliopistotutkijat pääasiassa lääketieteessä ovat. Ei niin väliksi, jos potilaat kärsii, kunhan itselle tulee menestystä ja massia vaikkapa päivänvaloa kestämättömien julkaisujen ansiosta.

Vierailija

Itse olen liberaali, joten siitä johdettuna herrat saa kaivaa kiveksiään pr-tilaisuudessa, mutta niinhän se on aina mennyt; idealistit visualisoi parempaa huomista rivisotilaiden perseillessä taustalla.

Vierailija

Tarkoitan siis että joka alalta löytyy aina ehdoton kärki jota saa ja kannattaa kuunnella, vaan samoilla pahveilla ne kaikki vetää.

Vierailija

...Kasvatustieteistä eritoten on jäänyt mieleen tämä selkeä diskrepanssi, välittämättä sen enempää suomen kielestä. Kaikki matsku mitä käsiin saa, on timanttia, mutta en ole kyllä hukatuista veroeuroista huolimatta siihen törmännyt, ellei lasketa sitä yhtä teräsmammaa joka tekee oikeastaan sitä mitä itse toivoisin tekeväni, jos materialismi ei sotkisi sitäkin kuviota. Ja onhan se nyt ihan totta, ettei mua kannata laittaa nuorten kanssa tekemisiin. Niistä tulis liian tiedostavia nuoria ja näsäviisas juppi on pahinta mitä Suomi on Venäjän jälkeen kokenut.

Vierailija

...Puhun siis tästä muijasta joka vetää vähän eri luokan koulua kuin mihin on totuttu. Itse visioin vastaavasta, joskin ehkä vähän radikaalimmasta 'lukujärjestyksestä' jonka mukaan oppilaat itse hakevat paikkansa ja pakkaa sekoitetaan säännöllisesti jotta jokainen voi olla varma paikastaan epähierarkisessa merkityksessä. Ja lukuja (teknologiaa) olisin hyödyntänyt vahvemmin opetuksessa, kuten myös ilmaista työvoimaa (assareita). Tosin assareiden koulutuksen pitää kyllä korreloida vahvasti työllisyyden kanssa, mutta miksei niitä voisi olla enemmän? Tosin opettajia olisi vähemmän ja heiltä vaadittaisiin enemmän kuin yhden vuoden kertaus.

Vierailija

Ihan sama kuinka kusipäitä ja urpoja te ootte, niin mä löydän kyllä ihmisen joka ei ole kyllästynyt teidän diibidaabaan. Tarkoitukseni on vain muistuttaa, että diili on miltei aina parempi kuin ilman diiliä, kuten historia osoittaa harvinaisen hyvin suomalaisten kohdalla, pieni kansa kun kerta olemme. Ja sama pätee kasvatukseen. Jos "take a fucking chance", on vakio, niin ei siinä ole paljoa varaa tinkiä.

Vierailija

Mulle voi vittuilla esimerkiksi paljon huvittaa, tosin jos ei, niin ehkä ei kannata. No joka tapauksessa koska mä haluan antaa enemmän kuin ottaa, eli jättää maailman paremmaksi kuin sen löysin.Ehkä ihmisten pitää kuolla, ehkä ei, jotta niin tapahtuu, mutta susta siinä ei ole kyse.

Eli sitä rataa.

Vierailija

Tarkoitus oli kyllä puhua itsestä ja sanoa että muiden pienuudella ei ole sinänsä merkitystä. Vituttaahan se ajoittain ja välillä maailma olisi helpompi ilman ylimääräistä skeidaa. Mutta sitä niittää mitä kylvää. Toisaalta rahvaalta kannata kysyä mitään. Elitismi vaan on ainoa syy miksi me ollaan näin snobeja, jos yhtään tarkemmin kykenee ajattelemaan.

Peliähän tää kaikki on. Jos keksit jotain, niin vihu on jo ehtinyt jalostaa siitä aseen, joten lannistaminen on numero uno one.

Jees. Mä lähen aiheuttamaan vahinkoja.

https://www.youtube.com/watch?v=NLOfpTc7VlQ

Niin joo tosissaan. Pakkolääkittynä ja pakkohoidettuna mä tässä puhun. Joku sanoo että ihan syystä, ja ehkä puhuu tottakin, vaan puolustuksen puheenvuoro on vahvempi. Mitään hyvää ei ole saavutettu, oli se omaa syytä tai ei. Hyvälle ei ole vaihtoehtoja ja pahan pitää kuolla.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat