oma kutitus ei kutita

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi oma kutitus ei kutita. Joku toinen kun kutittaa vaikka jalkapohjista niin se kutittaa, mutta itse jos kutittaa niin eipä tunnu miltään.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
geena
Miksi oma kutitus ei kutita. Joku toinen kun kutittaa vaikka jalkapohjista niin se kutittaa, mutta itse jos kutittaa niin eipä tunnu miltään.

Varmaan johtuu siitä, että oman kutituksen voi ennakoida. Eli "oikea käsi tietää mitä vasen tekee". Toisen kutitus on aina ennakoimaton, ei voi aavistaa mihin kosketus sattuu. Ja ehkä ihmisen reviirivaisto toimii; toisen lähentelyyn reagoidaan.
Näin maalaisjärkeilisin tämän.

Vierailija

Tuohon ennakoimiseen itsekin uskon. Sama koskee erimerkiksi kovia ääniä. Jos soitan itse rumpuja, korviini ei satu, mutta jos olen vaikka monta metriä kauempana ja joku TOINEN soittaa rumpuja, korviini saattaa hyvinkin koskea. Pelottavaa.

Vierailija

oma kutitus ei kutita

..eikä oma paska haise pahalta.

Siksi pidänkin omia juttujani hyvin älykkäinä.

..mutta oma vitutus vituttaa erittäin paljon

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Juuri tuohon perustuu.

Kun itseää rapsuttaa, niin aivot jo ennakoivat tunteen ja suodattavat suuren osan varsinaisesta aistihavainnosta pois.

Kun joku muu kutittaa, niin mitään suodatusta ei tapahdu ja kutiaa.

Vierailija

Mitenkäs heillä, joiden aivopuoliskot ovat menettäneet yhteytensä toisiinsa, tuntevatko he kutitusta vasemmassa jalassa jos oikea käsi kutittaa? Väitetäänhän, että tällaisten ihmisten vasemman- ja oikeanpuoleiset raajat eivät osaa toimia yhteistyössä, esim. vasen käsi saattaa avata takin vetoketjua sitä mukaa, kun oikea sitä sulkee.

Vierailija

Sillon ottaa aivoon, kun syvältä korvakäytävästä kutittaa eikä ole tulitikkua tms. lähimaillakaan.....istu ja kärsi....

Vierailija
geena
Miksi oma kutitus ei kutita.

Miksei kysymyslauseen perään laiteta kysymysmerkkiä?

Kyllä minä voin kutittaa itseäni helposti jalkapohjasta, vaikka sulalla tai muulla. Minua ei voi hieroa koska se tuntuu samalta kun tökittäisiin kylkiin. Kivunsietoni on kuitenkin aika normaali.

Koittakaapa nuolla kyynärpäätänne.

Vierailija
Asimov
Koittakaapa nuolla kyynärpäätänne.

Kyynärpäästä puheen ollen... Kääri hiha ylös. Ota kyynärpään kohdalta nahkasta kiinni toisella kädellä. Väännä niin lujaa kuin jaksat. Ei tunnu missään. Voi vaikka pyytää kaveria vääntämään kaksin käsin - no broblemo! En tiedä, mistä johtuu, ettei kipua tunnu lainkaan, vaikka vääntäisi tai repisi posket punaisina.

Vierailija

Hmm.. Kyllä minua ainakin kutittaa kun raaputan jalkapohjaani. Ei kyllä sitten muulta, esim kainaloista tai kyljestä mistä normaalisti kutittaa.

Vierailija
Asimov
geena
Miksi oma kutitus ei kutita.

Miksei kysymyslauseen perään laiteta kysymysmerkkiä?

Asimov, miksi niuhotat? Kysymyssana "miksi" kertoo lukijalle, että kyseessä on kysymys.

Vierailija
geena
Asimov, miksi niuhotat? Kysymyssana "miksi" kertoo lukijalle, että kyseessä on kysymys.

No miksi sitten kysymysmerkkiä yleensä käytetään? Sitä paitsi sanaa 'miksi' ja muita 'mikä'-sanan taivutusmuotoja käytetään myös korrelatiivisina sanoina relatiivisen sivulauseen alussa, minkä kouluja käyneenä ilmeisestikin tiedät (tässä lauseessa esimerkiksi, sana 'minkä'...).

Kysymysmerkin jättäminen pois kysymyslauseesta on kieliopillisesti virhe, mutta antanee vapaamuotoisemmassa tekstissä retorisen sävyn - että vastausta ei tiedustella. Kysymysmerkin jättäminen tuossa otsikossa pois on kuitenkin ristiriidassa asian kanssa, sillä vastaustahan viestissä nimenomaan tiedustellaan.

Niin että kutituksesta? Ei varmaan ole siitä kiinni, että itse on vaan niin paljon taitamatompi kutittelija kuin muut

Vierailija

Tätäkin aihetta on tutkittu. Psyykkinen selitys kutitukselle on, että se kumpuaa turvattomuuden tunteesta. Jos joku toinen kutittaa itseä, ei ole varmuutta siitä, että hän lopettaa heti kun niin haluan ja tämä turvattomuuden tunne pitää yllä kutiamisen tunnetta. Aistimuksena kutiaminen on sukua kivun tunteelle. Jos taas itse kutittaa itseä, voi toki olla varma siitä, että sen voi lopettaa heti niin halutessaan, jolloin ei tule turvattomuuden tunnetta, eikä siten myöskään kutiamisen tunnetta.

Asialle on löytynyt myös neurologisen tason selitys, mutta en muista mikä se oli. Sen kuitenkin muistan tästä uutisesta, että skitsofreniaa sairastavilla aivoissa oli jokin ei-skitsofreniaa sairastaviin verrattuna toisin, joka johti siihen, että skitsofreniaa sairastavat kutiavat, mikäli he itse kutittavat itseään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
tavu
Sillon ottaa aivoon, kun syvältä korvakäytävästä kutittaa eikä ole tulitikkua tms. lähimaillakaan.....istu ja kärsi....

Hei, minä lisään tuon tärkeän asian perustelujen listaan, kun joku kysyy miksi käytän silmälaseja enkä piilolinssejä. Sangan päällä on erinomaisen hyvä kaivaa kutiavaa korvaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat