Sivut

Kommentit (561)

Vierailija

Käyttäjä4499 kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Jos minä kuuntelisin alitajuntaani, vetäisin karkkia joka päivä ja tissuttelisin viskiä illat. Se vaan on kivaa, tyydyttävää ja antaa mielihyvää. Olen muutenkin ruoan ja juoman suhteen hedonisti, voin syödä helposti liikaa ja turhaan, jos tarjolla on maistuvaa ruokaa.

Näiden impulssien välttäminen vaatii ihan tietoista kontrollia. Samoin auttaa, jos pysyttelee noista erossa muutaman viikon, mutta en halua luopua noista nautinnoista kokonaan (enkä syödä mautonta vain siksi, että määrä pysyisi luonnollisesti  balanssissa), siksi mennään impulssikontrollin avulla suhteellisen järkevällä linjalla.

Mulla on nykyään se periaate, että syön mitä tahansa tekee mieli; ainoa kriteeri on hyvä olo - myös syömisen jälkeen. Olen huomannut, että impulsseja ei enää tule, kun ei pääse kehittymään mitään kohtuuttomia himoja. Jos haluan aamiaiseksi vaikkapa lakritsin (Pepe Original XXL "tosi himoon") & minttuteetä (tuoreesta) oikein makeana, niin se on se, ja hyvällä mielellä!

Kasviksia ja hedelmiä syön sesongin mukaan, kriteerinä on vain laatu (parasta mitä rahalla saa); ellei laatu miellytä, en syö pelkän muodon vuoksi. Esim. salaattia söin alkukesästä päivittäin, mutta nyt on ollut taukoa ja tilalla marjoja. Ruokavalioni on toisinaan yksipuolinen... mutta en usko, että aikuinen tarvii ihan joka päivä väkisin kaikkea.

Se mihin kiinnitän huomiota on tosiaan laatu, ja siihen luottaen, en tee enää jakoa terveellisen ja epäterveellisen välillä. Suklaa on minulle ruokaa siinä missä makaronikin.

Olen "henkisesti allerginen" eltaantuneille rasvoille, homeelle (paitsi juustot), esanssimönjille, kärähtäneille ruuille, sekä mauttomille raaka-aineille, joten suosin kotiruokaa. Kevyt-tuotteet, rasvattomat yms. eivät kuulu ruokavaliooni. En ole innostunut siitä että joka paikkaan tungetaan D-"vitamiinia," trenditkään ei kiinnosta. Paistan munat voissa, ja voita meneekin varmaan paketti viikossa. Silti pysyn hoikkana.

On mulla yks heikkous, Coca cola (jälleen), jota vedän yleensä litran päivässä. Se tunne, kun rasvaisen ruuan päälle kylmän juoman kuplat värähtelee kitalaesta kallon toiseen ääreen, Aaahh....! 😝 Kyllä jotain impulsseja täytyy ehkä sittenkin olla, se on elämän suola!

Tässä on paljon pointtia. Sesonkisyöminen on luultavasti asiaa. Syödään juuri niitä juttuja joita kyseinen sesonki tarjoilee. Täällä meillä se on normaalia. Esim tietyt hedelmät ei ole ympärivuotisia.

Joskus myös syömisen skippaaminen on asiaa. Jos ei tee mieli esim aamupalaa, sitä ei silloin kannata syödä. Tänään skippasin ja juon vain kahvia. Sitten tekeekin mieli isompaa lounasta.

Asutko maalla?

Minijehova
Seuraa 
Viestejä11477

Poistunut kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Jos minä kuuntelisin alitajuntaani, vetäisin karkkia joka päivä ja tissuttelisin viskiä illat. Se vaan on kivaa, tyydyttävää ja antaa mielihyvää. Olen muutenkin ruoan ja juoman suhteen hedonisti, voin syödä helposti liikaa ja turhaan, jos tarjolla on maistuvaa ruokaa.

Näiden impulssien välttäminen vaatii ihan tietoista kontrollia. Samoin auttaa, jos pysyttelee noista erossa muutaman viikon, mutta en halua luopua noista nautinnoista kokonaan (enkä syödä mautonta vain siksi, että määrä pysyisi luonnollisesti  balanssissa), siksi mennään impulssikontrollin avulla suhteellisen järkevällä linjalla.

Mulla on nykyään se periaate, että syön mitä tahansa tekee mieli; ainoa kriteeri on hyvä olo - myös syömisen jälkeen. Olen huomannut, että impulsseja ei enää tule, kun ei pääse kehittymään mitään kohtuuttomia himoja. Jos haluan aamiaiseksi vaikkapa lakritsin (Pepe Original XXL "tosi himoon") & minttuteetä (tuoreesta) oikein makeana, niin se on se, ja hyvällä mielellä!

Kasviksia ja hedelmiä syön sesongin mukaan, kriteerinä on vain laatu (parasta mitä rahalla saa); ellei laatu miellytä, en syö pelkän muodon vuoksi. Esim. salaattia söin alkukesästä päivittäin, mutta nyt on ollut taukoa ja tilalla marjoja. Ruokavalioni on toisinaan yksipuolinen... mutta en usko, että aikuinen tarvii ihan joka päivä väkisin kaikkea.

Se mihin kiinnitän huomiota on tosiaan laatu, ja siihen luottaen, en tee enää jakoa terveellisen ja epäterveellisen välillä. Suklaa on minulle ruokaa siinä missä makaronikin.

Olen "henkisesti allerginen" eltaantuneille rasvoille, homeelle (paitsi juustot), esanssimönjille, kärähtäneille ruuille, sekä mauttomille raaka-aineille, joten suosin kotiruokaa. Kevyt-tuotteet, rasvattomat yms. eivät kuulu ruokavaliooni. En ole innostunut siitä että joka paikkaan tungetaan D-"vitamiinia," trenditkään ei kiinnosta. Paistan munat voissa, ja voita meneekin varmaan paketti viikossa. Silti pysyn hoikkana.

On mulla yks heikkous, Coca cola (jälleen), jota vedän yleensä litran päivässä. Se tunne, kun rasvaisen ruuan päälle kylmän juoman kuplat värähtelee kitalaesta kallon toiseen ääreen, Aaahh....! 😝 Kyllä jotain impulsseja täytyy ehkä sittenkin olla, se on elämän suola!

Tässä on paljon pointtia. Sesonkisyöminen on luultavasti asiaa. Syödään juuri niitä juttuja joita kyseinen sesonki tarjoilee. Täällä meillä se on normaalia. Esim tietyt hedelmät ei ole ympärivuotisia.

Joskus myös syömisen skippaaminen on asiaa. Jos ei tee mieli esim aamupalaa, sitä ei silloin kannata syödä. Tänään skippasin ja juon vain kahvia. Sitten tekeekin mieli isompaa lounasta.

Asutko maalla?

Evoluutio huomioiden olisi järkevää ajatella elimistöjemme mukautuneen sesonkisyömiseen edes jollain volumella.

Jepajee analysoi: "Minijehovan tapauksessa menetät kaiken. Sen takia hän etsii ihmisiä joilla ei ole mitään menetettävää. Normiguruilua. Gurut ovatkin kaikki psykopaatteja.

Pitää alistua parin vuoden intensiiviaivopesuun jotta kykenee edes etäisesti ymmärtämään hänen ylivertaisuuttaan. Hän ei anna mitään. Hän listaa tarpeesi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5966

Poistunut kirjoitti:

Niin, mieluummin jätän hedelmät kokonaan syömättä, ellei ole suuri nautinto - luotan siihen että elimistö tietää, mitä kannattaa syödä.

Tiedetään että aivoilla ja suolistobakteereilla on kommunikaatio, mieliteoilla on fysiologinen perustansa. Ne kertovat jotain siitä, mitä elimistö oikeasti tarvitsee. Tietysti ahmimisessa kyse voi olla monesta seikasta... mutta silloinkin ihminen ei ole toteuttanut, tai hyväksynyt,
elimistönsä tarpeita.

Luulen että kontrollia ei liiemmin tarvita, kun ihminen syö "sydämellä". Sillä "järjellä" menee kuitenkin pieleen. Miksi ihmeessä koittaa järjellä, kun elimistö kertoo suoraan mitä tarvitsee? Suklaa on hyvää, mutta parempi olo tulee, kun syö myös jotain raikasta ja kevyttä.

Ei ole tietenkään pahitteeksi tuntea ravitsemusasioita. Tarkoitan vain jokapäiväisiä ruokailutottumuksia, ja niiden luonnollista sujumista. Että ei tarvitse punnita jokaista suupalaa, eikä laskea kaloreita.

Tärkeää on se, että syö vain sen, mistä todella nauttii. Ei se ruoka maailmasta lopu, ja parempi ruoka vaikka roskiksissa, kuin väkisin ahdettuna; ehkä sitä oppii vielä annostelemaan. Moni ei lopeta syömistä, koska yrittää VÄKISIN saada mielihyvää, poistaa himonsa tulevaa ajatellen, rankaista itseään, tai mitä lie! Eli ei uskalla kuunnella kehoaan, koska kuvittelee, ettei saisi koskaan herkutella kunnolla.

Ruokailu on niin paljon tottumiskysymys. Jos laksritia vetää joka päivä, se ei enää maistu miltään. Sen sijaan harvoin nautittuna, se on taivaallista. Jos syö liikaa muutaman päivän ajan, elimistön kestää myös joitakin päiviä tottua vähempään. Ei ole siis realistista ajatella, että muutoksen pitäisi tapahtua periaatteella "kaikki tai ei mitään." Ihmiset ovat monesti turhan jyrkkiä itselleen. Sen sijaan että he ajattelevat vain ruokaa, he voisivat lähteä pyöräilemään, suunnistamaan, tai jotain muuta mihin keskittyä.

Pian saadaan kotimaisia omenoita (niissäkin on tietysti eroja viljelijän mukaan, koska Suomessa kotimaisuus on itseisarvo ja monella tilalla työn jälki on ala-arvoista... Paitsi Ahvenanmaalla, jossa toiminta on ammattimaisempaa.) Mangot ja appelsiinit on hyviä vain alkukeväällä. Syksyllä saa ihania kasvispatoja. En usko, että ihmisen on edes terveellistä vetää vuoden ympäri jotain mahdollisesti raskasmetalleilla kyllästettyä tuotetta... Tauot ja kierto on sikäli järkevämpää.

Ehkä ihmiset on tottunu hedelmien mitättömään laatuun, kun kaikenlaista näkee ympäri vuoden... Ne lommoiset, vetiset satsumat, kuka niitä oikeasti syö!?

Poistunut kirjoitti:

Minäkin voin joskus juoda aamulla vain cokiksen, sen jälkeen lounas maistuu jo hyvin. Väsyneenä ei kannata syödä kovin suuria annoksia kerralla, elimistö ei jaksa.

Poistunut kirjoitti:
Asutko maalla?

Kyllä tätä maalais-seuduksi voi sanoa... Välillä ajelen naapurikuntiin, saadakseni jotain tiettyjä ruoka-aineita! Monesti jemmaan, ennen kuin loppuu hyvä erä saatavilta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä47461

Poistunut kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Asutko maalla?

Esimerkiksi Coca Colan sesonkihan ei ole kovinkaan pitkä joten sitä kannattaa joko pakastaa tai kuivata jotta riittää talven yli. Litra päivässä, siihen tarvii sesongin yli jo kohtuu suuret varastot.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä5966

jussipussi kirjoitti:
Poistunut kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
MooM kirjoitti:

Asutko maalla?

Esimerkiksi Coca Colan sesonkihan ei ole kovinkaan pitkä joten sitä kannattaa joko pakastaa tai kuivata jotta riittää talven yli. Litra päivässä, siihen tarvii sesongin yli jo kohtuu suuret varastot.

Kun löydän hyvän erän Coca colaa, katson parasta ennen päiväyksen, ja hankin LISÄÄ samaa erää... Viimeks ostin 8 pulloa jemmaan. Eräs pikkupoika kaupassa jo huolestui, kun näki tuon haalimiseni, ja sanoi murheissaan: "äiti, toi vei kaikki..!"

Keijona
Seuraa 
Viestejä12618

Lainaus:
http://dailym.ai/2y8jK9T

Tän mä oon tiennyt alusta lähtien ja siitä palstallakin puhunut. Meillä kersat nukkuu vieressä. Vain idiootit tiedemiehet ei tiedä.

Taas maalaisurpo hakkas tiedemiehet mennen tullen.

Kyllä, näin on toosii....

Em. on hyvä esimerkki siitä miten viikunanlehtikultin vahingollinen toiminta on usein täysin mekaanista.. Silti sitä vahingontekoa ja pahuutta  puolustetaan, koska on siihen opittiu ja koulutettu. 

Aiheen syyseurausuhde voisi mennä jokseenkin näin. Kristinuskon luoma häpy häpeä ja seksuaalisuuden tabuilu aiheuttaa että seksiä harrastetaan hartaalla lähetyssaarnaaja asenteella, muilta salaa, pimeässä ja peiton. Tämä luo tarpeen, (kuinka ollakkaan jälleen kerran.) yksityiselle ikiomalle nussimis alueelle. Joten vauvana jo vaan yksin traumatisoitumaan  omiin henkilö eriöihinsä, että se illuusio äitylin siveydestä jää oman  itsemäärämisoikeuden, tiedotuksen ja kontrollin piiriin.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11682

Maailman tarkin kellokin on koko ajan väärässä, aina kun on virhemarginaalia. 

Paitsi kello, joka seisoo. Se on kahdesti vuorokaudessa absoluuttisen oikeassa.

Sitä sopii sitten miettiä, kumman mukaan kannattaa mieluummin elää.

Vierailija

Ab Surd Oy kirjoitti:
Maailman tarkin kellokin on koko ajan väärässä, aina kun on virhemarginaalia. 

Paitsi kello, joka seisoo. Se on kahdesti vuorokaudessa absoluuttisen oikeassa.

Sitä sopii sitten miettiä, kumman mukaan kannattaa mieluummin elää.

Ihminen joka tuijottaa liikaa kelloa on väärässä ja keskittyy epäolennaiseen jos ammatti ei nyt satu olemaan kellokalle.

wisti
Seuraa 
Viestejä14778

Paitsi tiedemiehiä, olen miettinyt myös kirvesmiehiä. Eivät kirvesmiehetkään kaikkea osaa rakentaa. Eivätkä he suinkaan tiedä kaikkea rakentamisesta. Yleensäkin puusta tekemisestä ymmärtävät enemmän sellaiset ihmiset, jotka puusta eivät rakenna mittään. Ylipäänsä sanoisin, että kirvesmiehiksi ryhtyy porukka, jolla on peukalo keskellä kämmentä. Lisäksi he ovat moraalisestiala-arvoisia.
On huomattava, että kirvesmiehiä tarvitaan maailmassa, mutta porukka pitäisi vaihtaa. Esimerkiksi putkimiehet tai putkinäkömiehet voisivat olla erinomaisia kirvesmiehiä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat