Asfalttitiessä olevat railot

Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt17.4.2006

Hei.

Silloin tällöin havahdun huomaamaan autoa ajaessa asfalttitiellä että tiessä on raitoja (oikeastaan railorepeämiä) tien poikki; monissa on kiiltävät reunukset, josta päättelen että siinä on pikeä. Railoja on tyypillisesti 20 - 50 metrin välein. Mysteeriksi on jäänyt että miten ne ovat syntyneet. Jotkut ovat niin suoria ja säännöllisin välein että tulee ajatus että ne ovat syntyneet jo päällystettä laitettaessa, tai että päällystettä laitettaessa on tehty tahallisia heikennyksiä asfalttiin niin että tie voi elää roudan mukaan. Tahallista heikennystä vastaan sotii se että railot ovat molemmissa ajosuunnissa samalla kohdalla; päällysteitä ei yleensä laiteta samanaikaisesti molempien suuntien kaistoille.

Maanmittausalalla toimiva ystäväni sanoi että näin ei olisi vaan että päällyste repeää itsestään mistä kohtaa vain kun on routaa; kun päällyste laitetaan niin se jyrätään niin että eihän siihen voi jäädä mitään raitoja. Tielaitoksen ihmiset sitten kulkevat railoja tukkimassa kaatamalla pikeä. Talonpoikaisjärki sotii tätä vastaan sikäli että on vaikea kuvitella että raidat olisivat suurelta osalta niin suoria ja suhteellisen tasaisin välein.

Myös toisenlaisia railoja on teissä, nimittäin kaistan suuntaisia sekä epämääräisen suuntaisia, ja niissäkin on suuressa osassa pikireunukset.

Kaikkia yllä mainittuja railotyyppejä esiintyy mm. Rovaniemen ja Oulun seuduilla sekä Etelä-Karjalassa. Varmaan muuallakin, mutta nuo yllä mainitut ovat erityisesti jääneet mieleen. 4-tiellä Keski-Suomessa ja etelämpänä en ole havainnut niitä.

Mistähän on lopulta kysymys?

Kommentit (13)

Vierailija
rleppane
Kaikkia yllä mainittuja railotyyppejä esiintyy mm. Rovaniemen ja Oulun seuduilla sekä Etelä-Karjalassa. Varmaan muuallakin, mutta nuo yllä mainitut ovat erityisesti jääneet mieleen. 4-tiellä Keski-Suomessa ja etelämpänä en ole havainnut niitä.

En voi väittää tietäväni mikä ne aiheuttaa... Mutta voisin kertoa omista havainnoistani, nimittäin kuvaamasi kaltaiset railot eivät ole minullekaan mikään ihme, ja minä asun sentään aika lähellä eteläkärkeä.

Jostain kumman syystä juuri nyt ei tule montaakaan paikkaa mieleen, vaikka viimeaikoina on tuntunut siltä että niitä on ihan kaikkialla, ehkäpä juuri siksi en muistakaan yksittäisiä paikkoja... Mutta ainakin 111-tiellä on ollut jo niitä jo pidempään.

Mainittakoot, että juuri tuolla 111-tiellä on ainakin yksi kohta missä on poikittaisia halkeamia melko tarkkaan tasavälein niin, että siellä ajaessa voisi melkein kuvitella olevansa junassa.

Ja junista tuleekin mieleeni, että saattaisikohan ilmiöllä olla mitään tekemistä lämpölaajenemisen kanssa? Ennenhän jätettiin kiskojen väliin rako juuri niiden lämpölaajenemien vuoksi. Jos ajatellaan, että asfaltti olisi jollain tieosuudella melko tasalaatuista, ja olosuhteet sellaiset että lämpötilan muutokset tapahtuvat melkein samanlaisina pitkällä matkalla, niin ehkäpä päällyste saattaisi katkeilla tuolla tavalla poikittain... Mutta muunlaisia halkeamia se tuskin selittää...

No, asfaltin itsensä lisäksi on tietenkin aina se maapohja, jonka liikkeitä on melko vaikeaa ennustaa tarkkaan. Hiekkatiekin voi kuivaan aikaan olla ihan yhtä kovaa joka kohdastaan, mutta kelirikko voi muuttaa joitain pistemäisiä kohtia ihan velliksi, eikä paikalla välttämättä edes näy mitään, tie vain muuttuu joiltakin kohdiltaan ihan pehmeäksi.

Jos esimerkiksi tien reuna on heikko, niin tien pohja saattaa hiljalleen antaa periksi kun päältä kulkee raskasta liikennettä, ja se saattaisi aiheuttaa pitkittäisiä repeämiä asfalttiin. Lisäksi usein tie halkeaa kaistojen välistä, mikä ilmeisestikin kertoo siitä, että kun päällystettä tehdään, niin kaistojen välinen saumakohta jää jonkin verran heikommaksi... Mutta tämä nyt on vaan minun omaa pohdintaa.

Vierailija

Routa niitä railoja tekee.
Ja TVH tai mikä se nyk. on, korjaa railoja piellä.
Sitä enemmän railoja, mitä huonommin pohjustettu tienpohja - vaatii soraa ja eristyslevyä. ja lisäksi pohjavesipinnan alhaalla pitämistä.

Vierailija

Ettei kyseessä ole ns. palatie? Noin 20m pätkiä asfalttia ja palojen välissä on aina kohtisuora tien yli menevä bitumikastale. Joku TVH:n epäonnistunut kokeilu. Missään muualla en ole nähnyt vastaavaa tietä kuin Oulussa.

Vierailija
Volitans
Tai sitten saattaa ihan koko tiestä olla pala pois:

http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id32378.html

Näin se valtio on säästänyt hankkimalla tiet leasing-sopimuksella.

Kun tuosta jutusta nyt ei oikein käynyt selkeästi ilmi, että Juvan ja Heinolan tiet valtio olisi liisannut. Niin ehkäpä voisit kertoa tästä liisauksesta hieman enemmän.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
hummer
Ettei kyseessä ole ns. palatie? Noin 20m pätkiä asfalttia ja palojen välissä on aina kohtisuora tien yli menevä bitumikastale. Joku TVH:n epäonnistunut kokeilu. Missään muualla en ole nähnyt vastaavaa tietä kuin Oulussa.

Se moottoritien pätkä ei ole asfalttia, vaan betonia. Laattojen välissä on sellaista nauhaa. Ensimmäiset lentelivät palasina tielle. Eikä eikä ole, tai ollut, muutenkaan kovin tasaista. En ole ajanut sitä vuosiin kaupungista etelään päin niin pitkälle. Renkaat jyrisi, kun ajoi sitä. Betonitien piti olla kestävämpää ja pidemmän päälle halvempaa kuin asfaltti. Hitler rakennutti betonista autobahnojen pintoja.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Volitans
Tai sitten saattaa ihan koko tiestä olla pala pois:

http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id32378.html

Näin se valtio on säästänyt hankkimalla tiet leasing-sopimuksella.

Lahti-Heinola-tien rahoitusmalli on sellainen, että tien urakoinut Tieliikelaitos myös vastaa tien kunnosta ja ylläpidosta sopimuskauden loppuun, olikohan se nyt vuoteen 2012. Tässä on se hyvä puoli, että TLL maksaa nyt sitten itse nuo korjaukset ja ottaa vielä takkiinsa kun ei saa täyttä maksua tiestä siltä ajalta, kun kaista on poissa liikenteen käytöstä.

Vanhaan TVH:n aikaan, jolloin valtio oli itse urakoitsijana, tällaiset sössimiset olisivat menneet veronmaksajien piikkiin. Mutta tottavie vähän hämmästyttää, kun upouusi tie ei kestä kuin muutaman kuukauden. En tiedä kuinka yleistä on, mutta noloa urakoitsijalle.

Vierailija
Aatos
Mutta tottavie vähän hämmästyttää, kun upouusi tie ei kestä kuin muutaman kuukauden. En tiedä kuinka yleistä on, mutta noloa urakoitsijalle.

Tosiaan, ei ne nykyiset tiet kestä samoin, kuin wanhoina hyvinä aikoina tehdyt. Tulee mieleen parikin paikkaa, jotka viime kesänä/syksynä asfaltoitiin, mutta nyt keväällä päällysteen paljastuessa näkyviin tulee kuoppia ja muhkuroita, jopa murtumia. Onko se vain niin, että nykyään joka asian pitää olla halpa-halpa-halpa... Tietyöt kilpailutetaan ja sitten kiireellä urakoidaan. Jälki on sen mukaista. Jälkeenpäin niitä paikkaillaan pikku öljysoralänteillä tai pikipaikoilla. Ei näin. Odottaisin veronmaksajana hieman parempia teitä. Vaaratilanteita syntyy, kun esim. pyöräilet tien pituussuuntaisiin halkeamiin, etukiekko haukkaa kiinni, lennät ohjaustangon yli ja tilanne on varmasti kyllin vakava. Pahaisia kärrypolkuja nuo nykytiet.

rleppane
Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt17.4.2006

Kiitoksia kommenteista, täällä alkuperäinen kirjoittaja. Yksi lisäys voi olla tarpeen: olen havainnut näitä raitoja 4-tiessä Oulun eteläpuolella jo kymmeniä vuosia sitten, ihan samanlaisia kuin oli tänäkin vuonna; ei ole varmaankaan kyse siitä että ne olisivat vain säästötoimien aiheuttamia.

Vierailija

Joskus pintaa uusittaessa sitä ensin jyrsitään ja vanhaan massaan sekoitetaan uutta massaa ja levitetään takaisin tielle. Jos alemmasa kerroksessa oli railo tulee mitä todennäköisimmin uuteenkin pintaan railo samaan kohtaan.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
rleppane
Kiitoksia kommenteista, täällä alkuperäinen kirjoittaja. Yksi lisäys voi olla tarpeen: olen havainnut näitä raitoja 4-tiessä Oulun eteläpuolella jo kymmeniä vuosia sitten, ihan samanlaisia kuin oli tänäkin vuonna; ei ole varmaankaan kyse siitä että ne olisivat vain säästötoimien aiheuttamia.

Siitä onkin jo niin kauan, kun se kokeilupätkä rakennettiin. Se betonitie oli kalliimpaa tehdä, kuin asfalttipinnoitus. Säästöjä haettiin kulutuskestävyydestä. Ne laattojen saumakohdat erottuu ja ne menee viivasuoraan tien poikki. Olisivatko parin sentin levyisiä, jos nyt tarkoitat sitä kohtaa, se on vaaleampaa, kuin asfaltti. Ei sitä betonitietäkään millään muottisysteemillä tehty, vaan siihen oli oma kone, samantyylinen, kuin pikitien teossakin.

Edit: On sitä kokeiltu muuallakin, tuosta Oulun kohdalle tehdystä en löytänyt mitään. Oliskohan sekin jo purettu kuitenkin. Sitten rannut ovat jotain tavallisempaa. Seuraava pätkä kuitenkin muualta:

Uusia betoniteitä ei Suomeen ole tulossa. Nurmijärvellä ollut betonitiekokeilu loppuu tänä vuonna. Tiehallinnossa ei vielä tiedetä, miten betonitie korvataan. Asiaa koskevat tarjouspyynnöt ovat paraikaa käynnissä.

Lierikki Riikonen

rleppane
Seuraa 
Viestejä25
Liittynyt17.4.2006

Tunnistan kyllä betonitien, siitä ei ole kysymyksessäni ollenkaan kysymys (betonitietä muistan olleen mm. Helsinki - Tampere moottoritiessä jossain kohtaa). Vaan tavallinen asfalttikestopäällystetie, siis myös se Oulun eteläpuolella kauan aikaa sitten ollut päällyste oli asfalttia.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Kylmässä asvaltti kovettuu ja kutistuu.
Jos asvaltti on toisesta päästään kiinnitetty Helsinkiin ja toisesta päästään Ouluun, niin olisi todella outoa, jollei se pelkästään lämpölaajenemisen tai oikeastaan kutistumisen vuoksi katkeaisi jostain kohdasta, vaikka routa ei mitään vaikuttaisi. Se, että asvaltissa on pitkittäisiä halkeamia, on ilmeisesti roudan vaikutusta, kun tien runko on haljennut.
No joka tapauksessa tielaitos käy nuo raot täyttämässä bitumilla, ettei tien runkoon pääse sadevesi, jolloin todellakin syntyisi routavaurioita jäätyessään.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat