Seuraa 
Viestejä91
Liittynyt20.12.2015

Jos renkaiden ja maanpinnan välillä ei olisi kitkaa, sutisivat renkaat pelkästään ja auto pysyisi paikallaan. Renkaiden ja maanpinnan välinen kitka ei siis hidasta auton nopeutta.

Sivut

Kommentit (251)

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Käyttäjä921 kirjoitti:
Jos renkaiden ja maanpinnan välillä ei olisi kitkaa, sutisivat renkaat pelkästään ja auto pysyisi paikallaan. Renkaiden ja maanpinnan välinen kitka ei siis hidasta auton nopeutta.

Mutq laakereiden kitka, renkaan vierinvastus ja ilmanvastus jarruttelee menoa :(

syytinki
Seuraa 
Viestejä9116
Liittynyt18.8.2008

Taidatte olla molemmat väärässä.

Tälläkin palstalla on kerrottu, että se on työntävä voima ja laajenevat molokyylit, jotka rikuneeraavat.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

syytinki kirjoitti:
Taidatte olla molemmat väärässä.

Tälläkin palstalla on kerrottu, että se on työntävä voima ja laajenevat molokyylit, jotka rikuneeraavat.

Niin joo ikuinen laajentuminen ja työntyminen ja kierrätys ja whatnot..

Goswell
Seuraa 
Viestejä10995
Liittynyt8.3.2010

Kitka mahdollistaa renkaan vääntömomentin synnyn, tuo vääntömomentti työntää autoa akselinpäästä eteenpäin.

Minun mielestä noin.

JPI
Seuraa 
Viestejä24809
Liittynyt5.12.2012

Goswell kirjoitti:
Kitka mahdollistaa renkaan vääntömomentin synnyn, tuo vääntömomentti työntää autoa akselinpäästä eteenpäin.

Väitätkö että rengas ei pyöri jos se ei ole tiessä kiinni vaikka kone käy, vaihde on päällä ja hanaa annetaan?

3³+4³+5³=6³

Eusa
Seuraa 
Viestejä14361
Liittynyt16.2.2011

Goswell kirjoitti:
En , mutta auto ei liiku koska voimaa joka akselia työntää ei voi syntyä jos kitkaa ei ole tiehen.

Niinpä. Kitkavuorovaikutus työntää autoa ja maanpintaa.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

syytinki
Seuraa 
Viestejä9116
Liittynyt18.8.2008

Goswell kirjoitti:
En , mutta auto ei liiku koska voimaa joka akselia työntää ei voi syntyä jos kitkaa ei ole tiehen.

Tuota, tuota. Ei taida pyöriä pyörätkään ilman kitkaa. Kytkin toimii kitkalla. Ei olisi olemassa koko autoa ilman kitkaa - eikä paljon muutakaan senpuoleen.

JPI
Seuraa 
Viestejä24809
Liittynyt5.12.2012

Goswell kirjoitti:
En , mutta auto ei liiku koska voimaa joka akselia työntää ei voi syntyä jos kitkaa ei ole tiehen.

Ei vääntömomenttiin silti kitkaa tarvita, sitä tarvitaan juuri siihen että auto voisi kiihtyä.

3³+4³+5³=6³

Goswell
Seuraa 
Viestejä10995
Liittynyt8.3.2010

JPI kirjoitti:
Goswell kirjoitti:
En , mutta auto ei liiku koska voimaa joka akselia työntää ei voi syntyä jos kitkaa ei ole tiehen.

Ei vääntömomenttiin silti kitkaa tarvita, sitä tarvitaan juuri siihen että auto voisi kiihtyä.

En nyt puhunut moottorin vääntömomentista, renkaan alapinnan täytyy saada pitoa jotta akselia voi pakottaa eteenpäin, kitkahan sen pakotuksen mahdollistaa, eli siinä on kuin vipu joka painaa akselia eteenpäin, siksi horisin väätomomentista..

Minun mielestä noin.

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

syytinki kirjoitti:
Tuota, tuota. Ei taida pyöriä pyörätkään ilman kitkaa. Kytkin toimii kitkalla. Ei olisi olemassa koko autoa ilman kitkaa - eikä paljon muutakaan senpuoleen.

Eikös ilman kitkaa toimivan auton voisi kuitenkin haluttaessa rakentaa? Siis niin että renkaiden puuttuva kitka olisi ainoa häiritsevä tekijä.

Voimansiirtoon kova laatikko momentinmuuntimella, kaikki liitokset juottamalla tai hitsaamalla tms. (pultit ja ruuvit eivät toimisi, vaativat kitkaa). Ohjauspyöräksi "ruori"-tyyppinen ettei kädet lipsu ;)  jne...

syytinki
Seuraa 
Viestejä9116
Liittynyt18.8.2008

Jakob kirjoitti:
syytinki kirjoitti:
Tuota, tuota. Ei taida pyöriä pyörätkään ilman kitkaa. Kytkin toimii kitkalla. Ei olisi olemassa koko autoa ilman kitkaa - eikä paljon muutakaan senpuoleen.

Eikös ilman kitkaa toimivan auton voisi kuitenkin haluttaessa rakentaa? Siis niin että renkaiden puuttuva kitka olisi ainoa häiritsevä tekijä.

Voimansiirtoon kova laatikko momentinmuuntimella, kaikki liitokset juottamalla tai hitsaamalla tms. (pultit ja ruuvit eivät toimisi, vaativat kitkaa). Ohjauspyöräksi "ruori"-tyyppinen ettei kädet lipsu ;)  jne...

Eiköhän voisi. Tosin ei liikkuisi kuin alamäkeen. Vauhtiin päästyä sitten vasta ilmanvastus pysäyttäisi. Tulisi kyllä halvaksi - tavallaan - ei tarvitsisi jarruja eikä pyöriä. Propelli vaan keulaan.

Yksi ongelma olisi päästä autoon kun jalat lipeäisivät. Mahallaan tietysti ja helposti kun kitka puuttuisi, mutta jollain piikillä pitäisi itseään kiskoa.

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1501
Liittynyt12.5.2014

Voidakseen työntää, siis suorittaa työntötyötä, täytyy kitkan olla systeemille energiaa siirtävä voima, eikö totta? Kiinnostaisi kuulla, mistä kitka työntöenergiansa saa.

 Ollakseen voima kitkalla täytyy olla myös yksikäsitteinen suunta, johon se työntää, eikö totta? Mutta miten kitkavoima voikin vaikuttaa milloin eteenpäin, milloin taaksepäin? Voiko voimalla olla kaksi vastakkaista suuntaa? 

Kyllä se on moottori joka autoa liikuttaa ja työntää erilaisten mekanismien välityksellä, joihin kitkakin joskus kuuluu.

Kitkan olemus on pitää systeemi paikallaan (lepokitka) tai välittää liikettä vastustavana liikekitkana liikkuvan systeemin, esim. auton, liike-energiaa muille systeemeille yleensä niiden lämmöksi ja ääneksi.

Ensimmäisen tyydyttävän selityksen kitkalle antoi muutama vuosi sitten TKK:n tutkija Makkonen

http://www.vtt.fi/medialle/uutiset/vtt-n-tutkija-l%C3%B6ysi-kitkalle-uud...

o_turunen
Seuraa 
Viestejä11851
Liittynyt16.3.2005

Eipä taida Teslassakaan pyörät pyöriä ennenkuin kytkimellä kytkee.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat