Lentokoneet, tekniikka ja suunnittelu -ketju.
Lentokoneet, tekniikka ja suunnittelu -ketju.
Huomasin Mars-matka ketjussa, että TIEDE keskustelussa on paljon lentokoneista kiinnostuneita .
Koska aihe kiinnostaa minua erityisesti haluan avata ketjun jossa voi katsoa ja keskustella erillaisita aspekteista lentämiseen ja lentokoneisiin liittyen.
Tässä testataan erillaisia koneita USAssa 1950 paikkeilla.
https://www.youtube.com/watch?v=jRaBZGhaUng
Lentävä lentokone konseptina on ilmeisesti jollain tavalla lentänyt jo 1874 ja patentti on vuodelta 1857.
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/du_temple.html
Tämä lensi alamäkeen 29 vuotta ennen Wrightin Flyeria.
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Sivut
Tarkoitin tätä Felix du Temple de la Croixin luomusta.
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Tässä on Sukhoi PAK-FA häivehävittäjä joka lentää paria machia 20km korkeudessa.
Lennokkina suosittu quadrakopteri on lentänyt jo 1922.
http://www.darkroastedblend.com/2008/11/those-magnificent-men-and-their-...
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Uusia siipiä tulossa.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/nasalta-uusi-siipiratkaisu-lento...
Nasalta uusi siipiratkaisu – Lentokoneen kulutus -50 %
Nasa ja Boeing ovat kehittäneet uudenlaisen lentokoneen siiven tuen, jonka avulla matkustajakoneissa olisi mahdollista käyttää entistä pideämpiä, ohuempia ja kevyempiä siipiä.
Insinöörien laskelmien mukaan uudenlainen siipiratkaisu leikkaisi matkustajakoneen kulutusta ja päästöjä puolella.
Tuulitunnelissa testattiin lentokonemallia, jonka siipien kärkiväli oli 50 prosenttia suurempi kuin vastaavan kokoisessa matkustajakoneessa.
Joku suomalainen muuten rakentaa lentokoneita puusta. Rngossa on käytetty suomalaista puuta ja vaneria.
Hinta 150.000 egee. Kone laskeutu veteen ja maalle.
Juhani Heinonen on merkittävimpiä suomalaisia lentokoneinsinöörejä.
http://ilmailumuseo.fi/kokoelma/heinonen-hk-1-keltiainen/
http://www.hs.fi/muistot/a1364355939879
HK-1 eli halpa kulkuneuvo !
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Joo tiedän ATOL Rovaniemeltä.
Tässä sen amerikkalainen kilpailija.
https://www.youtube.com/watch?v=xAPsAJ5nnpI
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Se on tyypiltään amfibio.
Ei samanhenkinen kuin tämä.
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Puusta se oli tuo HK-1:nenkin ( yllä )...kuten Howard Hughesin HK-1nenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=OXZQewzdWzA
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Hyvä kuvasarja Howard Hughesin HK-1stä; http://mashable.com/2015/08/21/howard-hughes-plane/#fpBZHWXLmkqg
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Se sumaainen "puulentokone" oli muistaakseni "kakkos" luokkaa. Eili ei kevein mahdollinen, mutta toisiks kevein. En nyt löydä sitä esittelyvideota mistään. Amerikkalainen kilpailija tuntuu olevan edistyksellisempi.
ICON5:n tarinassa on jotakin erikoista koska sitä on tehty jo 8 vuotta, mutta vieläkään ei ole myynnissä.
http://www.hilavitkutin.com/2008/06/23/icon-a5-on-kokoontaitettava-amfib...
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
On aina ollut insinöörien tiedossa, että ne konetyypit, joilla on ennen ja millä nykyäänkin lennellään ns charter-lentoja, ovat kaikkea muuta kuin polttoainetta säästäviä, mutta sellaisilla kuitenkin lennetään, koska ovat tehokkaimpia viemään suurin mahdollinen määrä ihmisiä/rahtia paikasta A paikkaan B tietyin käytännön kustannuksin, joissa on kyllä otettu huomioon polttoaineen kulutus, eli raha ratkaisee. Lisäksi on ollut öljy-yhtiöiden edun mukaista pitää nykyistä lentomatkustamistilannetta status quona (kuten autoiluakin), jonka lisäksi lentokentät (kuten tietkin) on suunniteltu nykyisenkaltaisia ja kokoisia lentokoneita (ja autoja) varten.
Tanskalainen keksijä Jacob Ellehammer jäi Wrightin veljesten varjoon, mutta antoi oman kontribuutionsa ilmailun alkuaikoihin,
https://en.wikipedia.org/wiki/Ellehammer_semi-biplane
Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs
Mun bikopteri on pääsääntöisesti muovia, alumiinia ja vaneria.
Ilmoitan kyllä sitten kunhan saan sen lentämään.
Wrightit olivat analyyttisiä ja mm Otto Lilienthalin kirja kului heidän käytössään.
https://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Lilienthal
Asuin 3 vuotta 400 m tosta heidän pyramidi muistomerkistään.
Siis ei tämä; http://www.stadtrand-nachrichten.de/wordpress/lilienthal-denkmal-am-teltowkanal-ist-denkmal-des-monats-november/ Tänne oli kilsa.
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Uskoisin että näitä ilmoituksia tulee enemmänkin - sitten kun rakentajat saavat omansa lentämään.
ICON5 porukalta ei ainakaan puutu T-PAITOJA.
Nykykoneet vaativat ilmeisesti valtavan TEAMin ?!
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Ilman valloittamisen historiassa on erillaisia pienempiä "milestoneja".
Esimerkiksi lentäminen lihasvoimalla on ollut tunnettua jo ainakin 1935 lähtien kun saksalaiset "partiopojat" niin halusivat.
http://www.humanpoweredflying.propdesigner.co.uk/html/before_1939.html
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Sähköllä lentämisen uusi tuleminen koettiin jo 1979 kun Gossamer Penguin lensi aurinkoenergialla.
https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Gossamer_Penguin
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_aircraft
Tyypillisesti näiden lihasvoima- ja aurinkoenergiakoneiden siipikuormitus on ollut alle 10 kg/m2.
Nyttemmin Solar Impulse on hieman sen ylittänyt...aurinkoenergialla.
If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault
Sivut