Seuraa 
Viestejä8411

Muistin tällaisen termin !

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_viable_product

Eli koska minä esimerkiksi en ole rikas, mutta haluan kehittää tuotteen ( lentokone ) tein siitä mahdollisimman yksinkertaisen prototyypin joka toimii ( virtuaalisesti ensin ) käytännössä ja osoittaa että joku juttu on cool tms täyttää sille asetetut vaatimukset.

Vuosi sitten tein tuulivoimalan ja nyt viimeksi olen askarrellut "lifting fuselage" lentokonekonseptin kanssa.

Lentokoneen mutkat on oiottu ja sen fyysinen koko on 6 x 5 m. Tämän voi tehdä styrsasta ja vanerista muutaman mäntyriman ja työntotangon kanssa. Se tarvii myös 2 x 123 euron sähkömoottorit 2 x satasella li-ion akkuja ja 2 x 5 euron potkurit...sillä pitäisi miehen kyetä lentämään ja hintalappu ilman töitä on alle 500 euroa.

Kuulostaako uskomattomalta ..tai mahdolliselta ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Kommentit (30)

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Simplex kirjoitti:
Pysyykö se ilmassa? Onhan niitä ultrakeveitä lentolaitteita tehty maailman sivun, eli benchmarkkaa niiden suunnitteluparametreihin, rakenteeseen ja suorituskykyyn.

Tämä mikäli todellakin pääsee ilmaan ja pysyy ilmassa olisi todiste siitä, että tuossa konseptissa on aivan jotakin poikkeuksillista. Kyllä se näyttää nostovoimakertoimen kautta pysyvän ilmassa ( teoriassa siis ).

Teen siitä kuitenkin ensin 50 euron radio-ohjattavan 1/6 koosssa ja katson, että siinä ei ole mitää " lastentauteja ".

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sanoisin että hyvä idea, mutta kun tämä kaikki on johtanut tähän, niin katsotaan nyt eka kuinka millä tavoin konsepti poikkeaa normaalista.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Koneen lentonopeus normaalilla kohtauskulmalla on 38 km/t ja se ei tarvitsisi minkään valtakunnan lupia lentämiseen koska on alle 70 kiloa akkuineen kaikkineen. Maaefektin takia se pyrkii ilmaan jo 30 km/h nopeudessa ( mikä tulee ottaa hyvin huomioon ).

Tää on varmaan pakko kokeilla, kun näin pitkälle on tultu.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Jakob
Seuraa 
Viestejä1719

Windspeed kirjoitti:
Muistin tällaisen termin !

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_viable_product

Eli koska minä esimerkiksi en ole rikas, mutta haluan kehittää tuotteen ( lentokone ) tein siitä mahdollisimman yksinkertaisen prototyypin joka toimii ( virtuaalisesti ensin ) käytännössä ja osoittaa että joku juttu on cool tms täyttää sille asetetut vaatimukset

Tuotekehityksessä tuota kutsutaan nimellä "proof of concept".

JPI
Seuraa 
Viestejä29376

Windspeed kirjoitti:
Simplex kirjoitti:
Pysyykö se ilmassa? Onhan niitä ultrakeveitä lentolaitteita tehty maailman sivun, eli benchmarkkaa niiden suunnitteluparametreihin, rakenteeseen ja suorituskykyyn.

Tämä mikäli todellakin pääsee ilmaan ja pysyy ilmassa olisi todiste siitä, että tuossa konseptissa on aivan jotakin poikkeuksillista. Kyllä se näyttää nostovoimakertoimen kautta pysyvän ilmassa ( teoriassa siis ).

Teen siitä kuitenkin ensin 50 euron radio-ohjattavan 1/6 koosssa ja katson, että siinä ei ole mitää " lastentauteja ".

Sisältyykö sen radio-ohjauksen hinta tuohon viiteenkymppiin?

3³+4³+5³=6³

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä2096

Windspeed kirjoitti:
Muistin tällaisen termin !

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_viable_product

Eli koska minä esimerkiksi en ole rikas, mutta haluan kehittää tuotteen ( lentokone ) tein siitä mahdollisimman yksinkertaisen prototyypin joka toimii ( virtuaalisesti ensin ) käytännössä ja osoittaa että joku juttu on cool tms täyttää sille asetetut vaatimukset.

Vuosi sitten tein tuulivoimalan ja nyt viimeksi olen askarrellut "lifting fuselage" lentokonekonseptin kanssa.

Lentokoneen mutkat on oiottu ja sen fyysinen koko on 6 x 5 m. Tämän voi tehdä styrsasta ja vanerista muutaman mäntyriman ja työntotangon kanssa. Se tarvii myös 2 x 123 euron sähkömoottorit 2 x satasella li-ion akkuja ja 2 x 5 euron potkurit...sillä pitäisi miehen kyetä lentämään ja hintalappu ilman töitä on alle 500 euroa.

Kuulostaako uskomattomalta ..tai mahdolliselta ?

En tiedä minkä päällä sinä olet elämässäni tanssinut jos et ruusujen, mutta sitkeyden puutteesta sinua ei miesparka ainakaan voi syyttää. Jos on kymmenettä vuotta kärsinyt maniasta saada oma leijan ja himmelin risteytys lentämään, eikä kukaan ota edes sen vertaa tosissaan, että auttaisi kokeilemaan pysyykö moinen härveli ilmassa sekuntiakaan, saattaisi heikommalle jo tulla mieleen luovuttaa.
Ei toi nyt niin mahdottomalta kuulosta etteikö persaukinenkin olisi jo kymmenessä vuodessa säästänyt sen verran, että olisi vehkeen rakentanut ihan omin varoin ja pikku kätösin.
50 euroo vuodessa säästöön niin 10 vuoden päästä pääset jo pörräämään kahdeksikkoa epäilijöidesi ympärillä.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

JPI kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Simplex kirjoitti:
Pysyykö se ilmassa? Onhan niitä ultrakeveitä lentolaitteita tehty maailman sivun, eli benchmarkkaa niiden suunnitteluparametreihin, rakenteeseen ja suorituskykyyn.

Tämä mikäli todellakin pääsee ilmaan ja pysyy ilmassa olisi todiste siitä, että tuossa konseptissa on aivan jotakin poikkeuksillista. Kyllä se näyttää nostovoimakertoimen kautta pysyvän ilmassa ( teoriassa siis ).

Teen siitä kuitenkin ensin 50 euron radio-ohjattavan 1/6 koosssa ja katson, että siinä ei ole mitää " lastentauteja ".

Sisältyykö sen radio-ohjauksen hinta tuohon viiteenkymppiin?

Ei sisälly....ostin 8 vuotta sitten konkurssiin/lopettamiseen ajautuneen lennokkikaupan tavarat joissa oli mm yksi r/c laite ja muuta sälää. 2 x sähkömoottorit se sisältää.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Vapaa radikaali kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Muistin tällaisen termin !

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_viable_product

Eli koska minä esimerkiksi en ole rikas, mutta haluan kehittää tuotteen ( lentokone ) tein siitä mahdollisimman yksinkertaisen prototyypin joka toimii ( virtuaalisesti ensin ) käytännössä ja osoittaa että joku juttu on cool tms täyttää sille asetetut vaatimukset.

Vuosi sitten tein tuulivoimalan ja nyt viimeksi olen askarrellut "lifting fuselage" lentokonekonseptin kanssa.

Lentokoneen mutkat on oiottu ja sen fyysinen koko on 6 x 5 m. Tämän voi tehdä styrsasta ja vanerista muutaman mäntyriman ja työntotangon kanssa. Se tarvii myös 2 x 123 euron sähkömoottorit 2 x satasella li-ion akkuja ja 2 x 5 euron potkurit...sillä pitäisi miehen kyetä lentämään ja hintalappu ilman töitä on alle 500 euroa.

Kuulostaako uskomattomalta ..tai mahdolliselta ?

En tiedä minkä päällä sinä olet elämässäni tanssinut jos et ruusujen, mutta sitkeyden puutteesta sinua ei miesparka ainakaan voi syyttää. Jos on kymmenettä vuotta kärsinyt maniasta saada oma leijan ja himmelin risteytys lentämään, eikä kukaan ota edes sen vertaa tosissaan, että auttaisi kokeilemaan pysyykö moinen härveli ilmassa sekuntiakaan, saattaisi heikommalle jo tulla mieleen luovuttaa.
Ei toi nyt niin mahdottomalta kuulosta etteikö persaukinenkin olisi jo kymmenessä vuodessa säästänyt sen verran, että olisi vehkeen rakentanut ihan omin varoin ja pikku kätösin.
50 euroo vuodessa säästöön niin 10 vuoden päästä pääset jo pörräämään kahdeksikkoa epäilijöidesi ympärillä.

Joo kun syö Atrian "roiskeläppiä" ja tilat tarjoaa kaupunki askarteluun jää aikaa ja myös näiden tuotteiden kehittelyyn...tossa voi kuitenkin tulla hukkaa ja 2 kuutiota styrsaakin maksaa jotakin ja jos laatutasoa kohotttaa ja ostaa vaikka 3 kpl mittareita aletaan jo puhua tonnista helposti. Mittari se on GPS laitekin jos kännykkä ei riitä.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Nyt MVP:n koko on enää 5000 mm x 4500 mm ja edelleen sakkausnopeus reilusti alle 45 km/t ( FAA:n vaatimus ilman lupaa lennettävälle hyperkevyelle lentokoneelle ).

POC ( 1/6 mittakaavassa ) 830 mm/750 mm.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Varmaan tämä kannattaa ottaa tavoitteeksi jos aikoo lentokoneella jotakin osoittaa ?

Sähköllä liikkuva maailman pienin lentokone toisi jo CNN:n ja ABC:n ja CBS:n toimittajat Ouluun ?!

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

tuas yksi viisas
Seuraa 
Viestejä38

Tässä keskustelussa on tavallaan kaksi haaraa. Tuota lentokoneteknistä haaraa en kommentoi, kun sitä on jo kommentoitu osaavasti.

Tähän MVP-termiin kommentoisin, että kyseessä ei tällä kuvauksella ole MVP, vaan tosiaankin prototyyppi tai proof of concept. 

Jos tuot tuon tuotteen oikeasti markkinoille aivan minimiominaisuuksilla ja vain yhtenä versiona, niin se on MVP.

Jos se on kaupallinen menestys, niin voit sitten parannella sitä ja tuoda markkinoille eri versiota, kuten 2,3,4-paikkaiset, vesitason, luksus jne. jne. MVP:llä pyritään siihen, että saadaan aivan minimipanostuksilla jotain myytävää ja katsotaan myykö se. Jos myy, niin sitten kehitellään sitä businesta eteenpäin.

Enimmäkseen MVP:tä käytetään ohjelmistotuotteissa, pilvipalveluissa jne. softapuolen hommissa. Hardispuolellakin se on mahdollista, mutta paljon hankalampi tapaus.

MVP.n periaatetta voi käyttää myös liiketoimintamallien testaamiseen. Esimerkkinä oli hemmo, joka perusti kenkien nettikaupan. Hän kävi kuvaamassa mielestään myyvät kengät New Yorkin kenkäkaupoissa ja pani sivustolle myyntiin etumaksulla samalla hinnalla+potikuluiila. Jos joku tilasi kengät, hän haki ne kaupasta ja käveli postiin (riskinä toki palautus). Tuli käsitys, minkälaisia kenkiä ihmiset halusivat ostaa ja että kysyntää on ilman että firmaa oikeastaan oli edes olemassa.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

tuas yksi viisas kirjoitti:
Tässä keskustelussa on tavallaan kaksi haaraa. Tuota lentokoneteknistä haaraa en kommentoi, kun sitä on jo kommentoitu osaavasti.

Tähän MVP-termiin kommentoisin, että kyseessä ei tällä kuvauksella ole MVP, vaan tosiaankin prototyyppi tai proof of concept. 

Jos tuot tuon tuotteen oikeasti markkinoille aivan minimiominaisuuksilla ja vain yhtenä versiona, niin se on MVP.

Jos se on kaupallinen menestys, niin voit sitten parannella sitä ja tuoda markkinoille eri versiota, kuten 2,3,4-paikkaiset, vesitason, luksus jne. jne. MVP:llä pyritään siihen, että saadaan aivan minimipanostuksilla jotain myytävää ja katsotaan myykö se. Jos myy, niin sitten kehitellään sitä businesta eteenpäin.

Enimmäkseen MVP:tä käytetään ohjelmistotuotteissa, pilvipalveluissa jne. softapuolen hommissa. Hardispuolellakin se on mahdollista, mutta paljon hankalampi tapaus.

MVP.n periaatetta voi käyttää myös liiketoimintamallien testaamiseen. Esimerkkinä oli hemmo, joka perusti kenkien nettikaupan. Hän kävi kuvaamassa mielestään myyvät kengät New Yorkin kenkäkaupoissa ja pani sivustolle myyntiin etumaksulla samalla hinnalla+potikuluiila. Jos joku tilasi kengät, hän haki ne kaupasta ja käveli postiin (riskinä toki palautus). Tuli käsitys, minkälaisia kenkiä ihmiset halusivat ostaa ja että kysyntää on ilman että firmaa oikeastaan oli edes olemassa.

Ok..hieman kuitenkin tarkennan asiaa.

Eli olen tulostelemassa 1/6 kokoisen mallin kuvia juuri ( piirustuksia ) tästä "maailman pienimmästä lentokoneesta " ja kun saan tämän mallin tehtyä ja lennätettyä ja jos se toimii tai ei niin siitä riippuu onko se proof vai ei ?!

Sen sijaan noin 2007 lähtien olen "epätoivon vimmalla " suunnitellut puurakenteista ( puu siis pohjana ) lentokonetta josta saisi, jotakin myyntiin..tavalla tai toisella.

Nyt mikrolentokone joka on syntymässä ( tai sitten ei ) on ainakin erittäin minimaalinen ja käypä siihen tarkoitukseen mihin sitä ajattelin...eli lentämiseen hyvin huokealla.

Laadusta en kuitenkaan aio tinkiä sillä sillä voi olla henki kyseessä. Se mitä tämä voisi osoittaa nyt olemalla kaikista koneista pienin..on se että implementoitu konspeti todellakin voisi olla myös kelvollinen oikessa isossa matkustajakoneessa jos sitä voidaan implementoida muihinkin tarkoituksiin kuten esimerkiksi MVP lentokoneena.

Missasinko jotakin ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat