Kommentit (3)

Puluemo
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt4.8.2016

Tämä on tärkeä asia, tulevaisuuden keski-ikäiset ovat todella raihnaisia, jos mitään ei tehdä. Mutta mutta, artikkeli (ja tarkoitan myös varsinaista juttua lehdessä) kompastuu ongelmaan, jota ei yleensä tunnuta tiedostettavan: kysymys ei ole hyvän ryhdin muistamisesta tai siitä että fysioterapeutti kehottaa 'istumaan suorassa'. Jos näin olisi, mitään ongelmaa ei oikeastaan olisikaan.

Pienellä lapsella on hyvä ryhti ja hän istuu ja seisoo suorassa, mutta sitten hän jossain vaiheessa alkaa matkia ympärillään olevien kumarien ihmisten tapaa. Ja kun tuo kumara tapa on ennen pitkää opittu, niin siitä poisoppiminen onkin sitten äärimmäisen vaikeaa; tämän tietää jokainen, joka on halunnut päästä eroon edes jostain huonosta tavasta. Kumaran asennon kohdalla homma menee vielä vaikeammaksi, koska kehotuntoaisti on mukautunut väärään asentoon eikä enää kerro, mikä on suoraan ylöspäin. Kun kumara ihminen yrittää seistä suorana, ranka oikenee ehkä vähän mutta ei ole lähelläkään neutraalia asentoa. Jos toinen ihminen saa ohjattua asennon oikeasti suoraan ylöspäin, kyseinen kumara henkilö todennäköisesti väittää kaatuvansa taaksepäin.

Väitän siis että kumaran rangan korjaamiseksi pysyvästi tarvitaan vanhasta tavasta poisoppimista niin että kehotuntoaisti alkaa taas toimia luotettavasti. Väitän myös että jos tässä onnistutaan, niin mitään loppuelämän tehtäviä jumppaliikkeitä ei tarvita.

Mdt-terapia on epäilemättä ihan tehokas hoito, mutta jutun perusteella sekin (kuten moni muukin terapia) hoitaa seurauksia (kumaran rangan aiheuttamia ongelmia) eikä puutu itse syyhyn (ihminen ei osaa enää olla suorassa). Suosittelisin siis ennemmin, että kumarasta ryhdistä kärsivä hakee apua sellaisesta suunnasta jossa opetetaan parempaa kehon käyttöä, kuten esimerkiksi jutussa mainitusta Alexander-tekniikasta.

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1299
Liittynyt12.5.2014

Selkävaivoista kirjoitettaessa mainitaan harvoin etunostoja. Tässä  artikkelissa sivuttiin etunostoja, kun mainittiin selälle hyvää tehnyt pään nostelu makuulta. Tätä tehdessä voi todeta vatsalihasten jännittyvän. Vatsalihasten voimistaminen etunostojen avulla onkin monessa tapauksessa ainoa liike, mitä täytyy tehdä alaselän ja niskan kipujen poistumiseksi. Huomasin etunostojen auttava vaikutuksen jo 70-luvulla, mutta  en tiennyt selkeästi syytä siihen. Eräänä päivänä selatessani fysiologian laitoksen kirjahyllyä  huomasin kiinnostavan kirjan

http://www.ebay.com/p/Symposium-Material-Soviet-Finnish-Symposium-on-Psy...

Siitä ilmeni, että aivoissa oli monta tumaketta, joiden sykintä saattoi stressaavan tapahtuman vaikutuksesta kestää kauankin. Huomasin, että vatsapuolen lihasten heikkous verrattuna  aina harjoitettaviin selkälihaksiin aiheutti epätasapainon välilevyjen puristukseen. Sen tuloksena olevan stressin vaikutuksesta tietyt tumakkeet ärtyivät sykkimään. Samalla aivot kehittivät velttojen vatsalihasten voimaa korvaavan  selän lihasten paradoksaalisen, työntävän  vastajännityksen. Vastajännitys on havaittavissa kipeään selkään joskus ilmestyneinä kovettumina, joita esimerkiksi hierojat yrittävät poistaa omia tekniikoitaan käyttäen. Tavallisimmat selän ja niskan kivut ovat siis keskeisesti aivoperäisiä.

Vahvistamalla etunostoilla yksinomaan vatsapuolen lihaksia saadaan sekä tumakkeiden syke että paradoksinen vastajännitys häviämään ja selän vaivat ovat ohi. Kirjoitin tästä H.S.:n mielipideosastoonkin, mutta kukaan ei liene noteerannut juttuani

http://www.hs.fi/mielipide/a1428285434212

Raspu
Seuraa 
Viestejä8309
Liittynyt12.7.2010

Huonojen asentojen vaikutuksia voi korjata reenaamalla. Taas yksi syy lisää lähteä salille.
Etukyykky, takakakyykky, maastaveto, dippi ja leuanveto. Muuta se ei tarvii. Ei edes vatsalihasten tai alaselän reenausta erikseen jos ei halua, koska vatsa tulee reenattua etukyykyssä ja selkä maastavedossa. Noilla jo pärjää.

Ja puutarhahommia vaan kaikille selkävaivasille.

Uusimmat

Suosituimmat