Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Katson aina yrityksen liikevaihdon, ennen kun haen firmasta töitä, jos esim liikevaihto on 4 miljoonaa ja muutaman vuoden päästä 500 tuhatta, niin en hae töitä. Ovat varmaan jotain sössineet.

Liikevaihto ei tietenkään kerro koko totuutta, paras liikevaihto työhön kun hakee, niin se on tasaisesti nouseva. Löysin taas yrityksen, mihin yritän ottaa ensi viikolla yhteyttä.

Kommentit (5)

Vierailija

Liikevaihto mittaa yrityksen liiketoiminnan laajuutta t: wikipedia. Kaikki myyntitulot lasketaan siihen yhteen. Se ei sinänsä kerro mitään yrityksen kannattavuudesta, ainoastaan laajuudesta. Tappiota voi tehdä miljardin liikevaihdollakin jos kulut ylittää tuotot. En ole koskaan ymmärtänyt miksi liikevaihto on niin suuri asia, minun mielestäni se on hyvin toissijainen tekijä verrattuna liikevoittoon ja sen suhteeseen yrityksen koosta. Mitä väliä sillä on vaikka liikevaihto olisi 100 miljardia, jos yritys ei tee voittoa? En ehkä ymmärrä jotain olennaista, mutta en ole kyllä edes perehtynyt sen tarkemmin. 

Vierailija

Niin siis voihan olla että liikevaihto tuottaa jotakin arvoa esim sijoittajille yms, että siitä voi päätellä ja ennustaa jotakin. Mutta teoriassa se lähinnä yrityksen kokoon suhteutettuna antaa jotain osviittaa siitä millä panoksilla pelataan, ei muuta. Olen tätä mieltä. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä10942
Liittynyt13.7.2015

Tuuba kirjoitti:
Niin siis voihan olla että liikevaihto tuottaa jotakin arvoa esim sijoittajille yms, että siitä voi päätellä ja ennustaa jotakin. Mutta teoriassa se lähinnä yrityksen kokoon suhteutettuna antaa jotain osviittaa siitä millä panoksilla pelataan, ei muuta. Olen tätä mieltä. 

Jotta yritystä voi lainkaan ymmärtää, tarvitaan sekä absoluuttinen, että suhteellinen lukema. Voihan sitä keulia kauheilla 300%:n tuotoilla mutta ei siitä juur' iloa ole jos kyseessä on satasen liikevaihtoa tekevä sivutoiminen nappikauppa. Liikevaihto on myös tärkeä mittari verrattaessa muihin yrityksiin ja markkinoiden kokoon. Se kertoo osaltaan siitä, kuinka hyvin yritys pärjää kilpailussa. Lisäksi se kertoo jotain myös yrityksen vakaudesta ja riskinsietokyvystä ainakin yhdistettynä muihin tietoihin. 

Jakob
Seuraa 
Viestejä1056
Liittynyt11.7.2015

tiäremiäs kirjoitti:
Katson aina yrityksen liikevaihdon, ennen kun haen firmasta töitä, jos esim liikevaihto on 4 miljoonaa ja muutaman vuoden päästä 500 tuhatta, niin en hae töitä.

Mielenkiintoinen ja yllättävä strategia jonka luulen olevan toimiva. Varsinkin nykyään kun ei ole enää niin paljon vanhoja monialayrityksiä joiden liikevaihto pienenee rönsyjen purkamisen kautta.

Vaikkapa tulos on huono indikaattori, esim. verkkokauppa Amazon ei ole oikein koskaan tehnyt kunnon tulosta mutta liikevaihto on kasvanut 10-kertaiseksi 10 vuoden aikana. Amazon voisi milloin tahansa räväyttää miljardituloksen mutta ei tee niin koska siihen ei ole mitään syytä.

Toinen hyvä "työpaikka-indikaattori" voisi olla henkilöstön määrän muutos, jos se on ollut tasaisesti kasvava niin luulisi että töitä riittää pitempään.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat