Seuraa 
Viestejä2984
Liittynyt13.1.2015

Sekä Helsingin Sanomien että Tiede-lehden sisältö on yksipuolisesti luonnontieteiden" pehmeää" osaa eli biotieteitä tai yhteiskuntatieteitä, poissaolollaan loistavat tekniset tieteet.

Tämä johtunee siitä, että toimittajakunta on pääosin näitä bilsaa pääaineenaan lukeneita hump.kandeja, joille kaikki oikeat eli " mutterimiesten" tieteet ovat fyi fan niin likaisia ja vastenmielisiä, lyhyellä matematiikalla ( tai luetaanko sitäkään nykyisin?) niistä ei mitään ymmärrä ja joka tapauksessahan pojatkin pitää nykyisin kasvattaa kouluissa sukupuolineutraaleiksi nukeilla leikkijiksi, autot ovat out, lentokoneet ovat out ja aseet, härregyyd ....

Sivut

Kommentit (25)

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2984
Liittynyt13.1.2015

Liitetystä kuvasta sen verran, että Dr. Strangelove kävi tämän vuoden huhtikuussa tutustumassa Cape Kennedyyn museoituun aitoon ensimmäiseen avaruussukkula "Atlantikseen", joka teki 33 lentoa kiertoradalle. Mahtava kokemus, erityisesti kun on nähnyt kolme sukkulan lähtöä paikanpäällä, yhden jopa kutsuvierasaitiossa, vain 3 kilometrin päästä.

( kaikkihan te tiedätte, kuka Dr. Strabgelove on, olen ollut poissa jonkun aikaa?)

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Sukkula oli oman aikansa ihme 70-80 -luvulla. Kikka lauloi kurkkusuorana " Sukkula Veenukseen ! " jne.

Muistaakseni about vähemmän kuin 16 astraonauttia menetti niiden onnettomuuksissa henkensä Challenger ja Columbia....eka startissa ja toinen re-entryssä.

Laitteen siipikuormitus paluussa oli 500 kg/m2 luokkaa ja lähdössä tonneja pär neliö.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2984
Liittynyt13.1.2015

Erityisesti aamuyön lähtö, aurinko ei vielä noussut, oli upea, koko taivaanranta leimahti tuleen ja apurakettien irtoaminen näkyi prismakiikarilla kullanhohtoisina neuloina.

Viimeinen jota seurasin kutsuttuna oli lento jolla oli mukana ruotsalainen Christer Fugselang, lähtö oli iltapimeällä noin 10:15 ja nousu näkyi koko itärannikolla aina Washingtoniin asti.

salai
Seuraa 
Viestejä7374
Liittynyt17.3.2005

Tohtori Outolempi, long time no see.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2984
Liittynyt13.1.2015

En lähde puhtaaseen ad hominemiin, henkilöön käyvään herjaan ja vielä väärään osoitteeseen kohdistuvaan.

Otsikko oli lehtien tiedepalstojen puutteet teknisissä tieteissä, mutta koska tuo ei ottanut tulta, turha kai jatkaa sitä. Avaruussukkula ja siihen liittyvä toki on keskustelun arvoinen.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Dr Strangelove kirjoitti:
Avaruussukkula ja siihen liittyvä toki on keskustelun arvoinen.

Avaruus sukkula on yksi huonoimmin lentävistä laitteista ikinä...johtuen toki siitä, että sillä ei haluttukaan lentää vaan tulla mahdollisimman kovaa paksun "haitallisen" ilmakerroksen läpi joka aiheuttaa eniten kuumenemista, jolloin kaikki ylimääräinen siipi luonnollisesti olisikin heti palanut pois....paksussa ilmassa laite alkoi hiljentyä. mutta kuumeni samalla satumaisiin lämpötiloihin...toki avaruusalusten re-entry kapselit alkoivat jo sitten kuumeta 115 kilometrissä eli 30 km ylemäpänä koska tuliva pohja edellä yhtä kovaa kuin sukkula..

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Re-entry laitteiden lämpötilojen mittaaminen aloitetaan korkeudesta 120 km nopeusesta 13 km/s ( joka ei liene sattuma ) eli laitteet liikkuvat 30 -40 000 km/t ja lämpenevät huippuunsa 20 sekunnissa iskeydyttyään -8.5 asteen kulmassa ilmakehään. 60 km korkeudessa lämpö on suurin....1400-1600 astetta. 30 km korkeuserolla saadaan Mach numerossa pudotusta aikaan 20-30 yksikköä !

http://www.techscience.com/doi/10.3970/fdmp.2013.009.461.pdf

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Jos voikukan leijuvan siemenen toisi Mach 40 nopeudella maapallon ilmakehään...miten se jarruuntuisi jo ylempänä kuin 120 km...esim 220 KM korkeudessa?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Windspeed kirjoitti:
Tässä on selkeästi esim SpaceX tehnyt mullistavaa suunnittelua koska kykenee tuomaan boosterit ehjänä ( palamattomana ) alas .

http://space.stackexchange.com/questions/13935/how-does-the-falcon-9-fir...

Falcon 9 ensimmäinen vaihe sammuu 2300 m/s nopeudella, kun kieroradalta paluussa nopeus on yli 7900 m/s. Tällöin ilmavastusvoima radalta paluussa on 12 kertainen ja hävitettävä teho yli 40 kertainen. Ei siis ihme, että vaiheen palautus on helpompaa.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Avauksen huomio on todistettu kesän aikana. Hesarissa on ollut paljon noita luontoaiheita isoilla kuvilla ja peruskoulun biologian kirjasta lainatulla tiedetekstillä.

Ainakin tietotekniikkaa soisi käsiteltävän enemmän. Tietoturvan, suojauksen, salauksen ja 3D-mallinnuksen perusteiden tuntemisen pitäisi olla kansalaistaito. Aitoa tiedettä niiden taustalla kyllä riittäisi. Toimittajalle tämä on tietenkin haastavaa, ensin pitää ymmärtää yhä vaikeampia asioita ja sitten se on osattava kertoa yleistajuisesti.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä2984
Liittynyt13.1.2015

Kyllähän tuo lämpösuojatiilien kokema kuumuus näkyy Atlantiksen pohjassa, vierestä katsottuna sukkula näyttää isommalta kuin se kuva jonka siitä on saanut. Lento-ominaisuuksillahan on merkitystä vasta alailmakehässä laskussa, nopeus on suurempi kuin lentokoneilla, muistaakseni jotain 400 km/h ja laskun pitää onnistua ensi yrittämällä, ei ole mahdollisuutta uuteen laskeutumuskierrokseen ilman moottoreita. Jos sää Floridassa estää, laskeudutaan Edwardsiin Kaliforniassa, josta sukkula kuljetetaan B-747 Jumbon selässä Cape Kennedyyn. Noiden kolmen lähdön näkeminen vaati aikataulumuutosten johdosta kymmenkertaisen määrän matkoja Floridaan.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

pmk kirjoitti:
Windspeed kirjoitti:
Tässä on selkeästi esim SpaceX tehnyt mullistavaa suunnittelua koska kykenee tuomaan boosterit ehjänä ( palamattomana ) alas .

http://space.stackexchange.com/questions/13935/how-does-the-falcon-9-fir...

Falcon 9 ensimmäinen vaihe sammuu 2300 m/s nopeudella, kun kieroradalta paluussa nopeus on yli 7900 m/s. Tällöin ilmavastusvoima radalta paluussa on 12 kertainen ja hävitettävä teho yli 40 kertainen. Ei siis ihme, että vaiheen palautus on helpompaa.

Kuinka korkealla se sammuu ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat