Kommentit (8)

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

Mikä ihmeen "uutinen" tässä mahtaa olla ?

Pitkään on tiedetty, että mantereet liikkuvat ja sen seurauksena mannerlaattoihin sidotut koordinaatit muuttuvat jatkuvasti.

Euroopassa on käytössä mannerlaattaan sidottu ETRS89 koordinaatisto, joka liikkuu n. 2,5 cm vuodessa esim. WGS84 (GPS) koordinaatistoon nähden. Australian liike on siis on vain kolminkertainen. Huomasivatko aussit tämän tosiasian vasta nyt :-)

Suomen koordinaatit ovat EUREF-FIN mukaisia, joka siis perustuu Euraasian laattaan, paikallisine korjauksineen.

Jotta voitaisiin muuntaa esim. WGS84 koordinaatit paikalliskoordinaaatteihin., pitää tietää koska muunnos tehdään. (muuttuu jatkuvasti).

Jotta vaikka itseohjautuvat autosovellukset toimisivat pidemmälläkin tähtäimllä, täytyisi ajoneuvon tietokoneen osata muuntaa WGS84 koordinaatit lennossa meillä käytössä oleviin  EUREF-FIN koordinaateiksi, ettei jouduttaisi päivittämään kiintopisteitä muutaman vuoden välein.

On huomattavaa,että mantereet seilaavat "lujaa", jonka takia esim. vedettäessä puhelinkaapelia tai kuitukaapelia Keski-Atlannin selänteen poikki, kaapeli pitää vetää selänteen kohdalla sik-sakkina, jotta siinä olisi liikkumavaraa mannerlaattojen siirtyessä kauemmaksi toisistaan useamapia senttejä vuodessa.

JPI
Seuraa 
Viestejä22834
Liittynyt5.12.2012

pmk kirjoitti:
Mikä ihmeen "uutinen" tässä mahtaa olla ?

Pitkään on tiedetty, että mantereet liikkuvat ja sen seurauksena mannerlaattoihin sidotut koordinaatit muuttuvat jatkuvasti.

Euroopassa on käytössä mannerlaattaan sidottu ETRS89 koordinaatisto, joka liikkuu n. 2,5 cm vuodessa esim. WGS84 (GPS) koordinaatistoon nähden. Australian liike on siis on vain kolminkertainen. Huomasivatko aussit tämän tosiasian vasta nyt :-)

Suomen koordinaatit ovat EUREF-FIN mukaisia, joka siis perustuu Euraasian laattaan, paikallisine korjauksineen.

Jotta voitaisiin muuntaa esim. WGS84 koordinaatit paikalliskoordinaaatteihin., pitää tietää koska muunnos tehdään. (muuttuu jatkuvasti).

Jotta vaikka itseohjautuvat autosovellukset toimisivat pidemmälläkin tähtäimllä, täytyisi ajoneuvon tietokoneen osata muuntaa WGS84 koordinaatit lennossa meillä käytössä oleviin  EUREF-FIN koordinaateiksi, ettei jouduttaisi päivittämään kiintopisteitä muutaman vuoden välein.

On huomattavaa,että mantereet seilaavat "lujaa", jonka takia esim. vedettäessä puhelinkaapelia tai kuitukaapelia Keski-Atlannin selänteen poikki, kaapeli pitää vetää selänteen kohdalla sik-sakkina, jotta siinä olisi liikkumavaraa mannerlaattojen siirtyessä kauemmaksi toisistaan useamapia senttejä vuodessa.

Mitenkähän paksu pitäisi kaapelin olla että se estäisi mannerlaattojen liikkeen ja miten se voitaisiin ankkuroida niihin laattoihin?
:-))))

3³+4³+5³=6³

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt10.8.2010

Itse itselleni vastaten: Wikipedia tietää kertoa, että:

"Mannerlaattojen liike on nopeinta Pääsiäissaarten lähellä, noin 15 cm vuodessa, ja hitainta Arktisessa selänteessä, alle 2,5 cm vuodessa.[3]"

Eli Australian nopeuteen kun pistää vielä toisen samanmoisen lisää niin ollaan huippunopeuksissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mannerliikunnot#Mannerlaatat_ja_niiden_lii...

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

Neutroni
Seuraa 
Viestejä25815
Liittynyt16.3.2005

JPI kirjoitti:
Mitenkähän paksu pitäisi kaapelin olla että se estäisi mannerlaattojen liikkeen ja miten se voitaisiin ankkuroida niihin laattoihin?
:-))))

Paha sanoa, jos maankuori on kymmeniä kilometrejä paksu ja liikkuu silti. Kannattanee ottaa suosiolla paksuinta piuhaa, mitä kaupasta löytyy ja kiinnittää se kalliilla merkkijeesusteipillä.

Käyttäjä1200
Seuraa 
Viestejä29
Liittynyt2.1.2016

PSYbuse kirjoitti:
Seitsemän senttiä vuodessa, sehän on jo vallan hirmuinen tahti. Löytyykö jostain päin maailmaa vielä nopeampaa mannerlaatan liikettä?

Atlantin valtameri laajenee muistaakseni 5 senttiä vuodessa, mutta vaikka se liippaakin läheltä Australian 7 senttimetrin vuosivauhtia ei se lähelle pääse. Sateellitti paikannustietojen muuttuessa yhä tärkeämmäksi automatisoituvassa maailmassa, mannerliikunnosta on tulossa ihmiskunnalle yhtä paha ongelma kuin ilmaston muutoksesta, energiapulasta, nälänhädästä, kasvavasta kulutuksesta, karkauspäivästä ja aikavyöhykkeistä.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

syytinki kirjoitti:
Kuinkahan nopeita noiden pitäisi olla, että alkavat jättää selvän perävanan. Toisaalta, mistäs tiedän vaikka jättäisivätkin.

Pääsiäissaarella harrastetaan jo vesihiihtoa kiinnittämällä köysi puuhun.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Uusimmat

Suosituimmat