Seuraa 
Viestejä3768

Taannoin seurasin huvikseni täällä useampaakin keskustelua aiheesta. Ratkaisua tähän yksinkertaiselta vaikuttavaan ilmiöön ei löytynyt, muodostui kaksi koulukuntaa, paineuskovaiset ja vektoriuskovaiset.

Ensinmainittuja oli selvä enemmistö, mutta netistä löytyi myös kaksi linkkiä, joissa uskottin, ettei paineilla ole mitään tekemistä asian kanssa, toinen oli Amerikan fyysikkoseura ja toinen japanilainen tunnettu tieteen kansanomaistaja, prof. Kaku.

Onko asiaan viime vuosina tullut mitään selvyyttä, voiko jompikumpi leiri todistaa sitovasti kantansa oikeaksi?

Tässä videota ilmiöstä, helppo kenen hyvänsä itse kokeilla:

https://m.youtube.com/watch?v=XXpURFYgR2E

Sivut

Kommentit (1344)

Eusa
Seuraa 
Viestejä18736

Paine on seuraus, ei syy. Syy on kiertoratavelka, jota harvemmalla aineella on vähemmällä kuin tiheällä; kiertoratoja, joilta poiketaan, on pienempi määrä viereisiin aineksiin nojauspinta-alaa kohden, siksi painekin on pienempi.

Paineen selittäminen syyksi on helposti myytävissä sen havainnollisen konnotaation vuoksi, mutta konnotaatiot ovat fysiikassa vaarallisia. Prof. Kaku ja fyysikkoseura, jos myös käsittävät paine-erot seurauksena, ovat oikealla jyvällä...

Hienorakennevakio vapausasteista: (1+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Heitän nyt oman ajatukseni kehiin.

Tässä ilmiössä tulee esiin kolme fysiikan suurmiestä, Archimedes, Newton ja Einstein.

Archimedes luonnollisesti nosteen yhteydessä, joka on välttämätön nosteen komponentin aikaansaamisessa.

Newton tutulla kaavallaan F = ma

Ja Einstein joka postuloi, ettei tasaisesti kiihtyvää liikettä voi eroittaa gravitaatiosta.

Kun auto kiihdyttää, se luo painovoimalle identtisen voimakomponentin, joka on 90 asteen kulmassa gravitaatiota vastaan. Kun gravitaation ja kiihtyvyyden aiheuttavien voimien vektorin muodostamalle suorakaiteelle piirretään lävistäjä, on se suunta johon pallon naru kallistuu.

Ongelmaksi voi muodostua noiden voimien esittäminen skalaarivoimina, vektoreina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Dr Strangelove kirjoitti:

netistä löytyi myös kaksi linkkiä, joissa uskottin, ettei paineilla ole mitään tekemistä asian kanssa, toinen oli Amerikan fyysikkoseura ja toinen japanilainen tunnettu tieteen kansanomaistaja, prof. Kaku.

Laitatko vielä ne linkit?
Minä nimittäin en usko että uskoivat että paineella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6955

Dr Strangelove kirjoitti:
Taannoin seurasin huvikseni täällä useampaakin keskustelua aiheesta. Ratkaisua tähän yksinkertaiselta vaikuttavaan ilmiöön ei löytynyt, muodostui kaksi koulukuntaa, paineuskovaiset ja vektoriuskovaiset.

Ensinmainittuja oli selvä enemmistö, mutta netistä löytyi myös kaksi linkkiä, joissa uskottin, ettei paineilla ole mitään tekemistä asian kanssa, toinen oli Amerikan fyysikkoseura ja toinen japanilainen tunnettu tieteen kansanomaistaja, prof. Kaku.

Onko asiaan viime vuosina tullut mitään selvyyttä, voiko jompikumpi leiri todistaa sitovasti kantansa oikeaksi?

Tässä videota ilmiöstä, helppo kenen hyvänsä itse kokeilla:

https://m.youtube.com/watch?v=XXpURFYgR2E

Minkäslaista ratkaisua kaipaat? Eikö riitä, että heliumpallo pyrkii aina tiheämmästä ilmasta vähemmän tiheään, joka nyt jokaiselle vähänkin fysiikkaa tajuavalle on itsestään selvä asia. Auton kiihdytys ja jarruutus suoralla tiellä tai kaarrekiihtyvyys pakkaa ilmaa niin, että sen tiheys vaihtelee auton sisällä ja pallo hakeutuu aina vähemmän tiheän ilman alueelle. Voi yhtä hyvin ajatella näitä tiheyseroja paine-eroina. Jos jotain pallon narun kaltevuuksia pitäisi laskea, se on epäoleellista asian ymmärtämisessä.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Jos nyt unohdetaan hannut, tämä EI ole niin itsestään selvä asia, kuin moni uskoo. Sen ettei paineilla auton sisällä ole vaikutusta asiaan, voi helposti testata laittamalla takaluukun auki. Vaikka puhaltimen samalla laittaa töydelle teholle, pallo kääntyy sitkeästi sitä vastaan ( olen minäkin kokeillut.

Analoginen tilanne saadaan kun auto ajatellaan kaltevalle tasolle. Tällöin pallo on etukenossa auton lattiaan nähden, mutta kohtisuorassa maanpintaan.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Dr Strangelove kirjoitti:
Jos nyt unohdetaan hannut, tämä EI ole niin itsestään selvä asia, kuin moni uskoo. Sen ettei paineilla auton sisällä ole vaikutusta asiaan, voi helposti testata laittamalla takaluukun auki. Vaikka puhaltimen samalla laittaa töydelle teholle, pallo kääntyy sitkeästi sitä vastaan ( olen minäkin kokeillut.

Analoginen tilanne saadaan kun auto ajatellaan kaltevalle tasolle. Tällöin pallo on etukenossa auton lattiaan nähden, mutta kohtisuorassa maanpintaan.

Noissa molemmissa tilanteissa pallo pyrkii kohti pienempää painetta.
Keksi parempia esimerkkejä.

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

Dr Strangelove kirjoitti:
Vähin mitä toivoisin, on ettei tästä tulisi edellisten tapaan herjafoorumia, vaan kunnioitettaisiin muitakin mielipiteitä kuin omia.

Onko nyt niin että et ymmärrä miksi heliumpallo toimii autossa kuten se toimii?

Minä voin kyllä sen selittää, tai ainakin yrittää hyvin kansantajuisesti.

Aloitetaan siitä että tiedätkö mikä on noste?

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

Dr Strangelove kirjoitti:
"Principia",

Kyllä, siinäkin vaikuttavat gravitaatio ja kiihdytys, ei paineet. Myös vedessä nousevat ilmakuplat käyttäytyvät samoin. Vesihän on kokoonpuristumatonta ainetta.

Oliko tämä vastaus kysymykseen että tiedätkö mikä on noste?

Principia
Seuraa 
Viestejä1787

Dr Strangelove kirjoitti:
Jopa vaikka syynä olisi paine-ero, se ei ole primäärinen syy, vaan senkin aiheuttaa Einsteinin ekvivalenssiperiaate. Mutta, kokeiden mukaan paine-eroa ei ole, ei ainakaan " oikeaan" suuntaan.

Sä et sitten haluakaan keskustella?

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6955

Dr Strangelove kirjoitti:
Jos nyt unohdetaan hannut, tämä EI ole niin itsestään selvä asia, kuin moni uskoo. Sen ettei paineilla auton sisällä ole vaikutusta asiaan, voi helposti testata laittamalla takaluukun auki. Vaikka puhaltimen samalla laittaa töydelle teholle, pallo kääntyy sitkeästi sitä vastaan ( olen minäkin kokeillut.

Analoginen tilanne saadaan kun auto ajatellaan kaltevalle tasolle. Tällöin pallo on etukenossa auton lattiaan nähden, mutta kohtisuorassa maanpintaan.

Jos et ole mitannut paineita auton sisällä takaluukku auki, ei kokeesi ole todistusvoimainen. Ilman virtaus vaikuttaa paineeseen, eli voimakkaammassa virtauksessa paine on alempi. Kun tuloilman virtausnopeus on suurempi kuin takaluukusta poistuvan ilman virtaus, johtuen aukkojen poikkipinnosta,  painekin on edessä pienempi (ja ilman tiheys myös pienempi), (vrt venturiputki tms). Tässä takaluukku auki tapauksessa pallo varmaankin on siirtynyt hiukan eteenpäin tasaisessakin nopeudessa. Kiihdytettäessä virtauksen kasvaessa pallon liikkeen huomaa paremmin. Olisikohan tuossa selitys takaluukun vaikutuksesta?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat