Seuraa 
Viestejä79
Liittynyt12.8.2015

Nyt kun Toroidionin moottoripatentti on julkinen, niin mitä mieltä olette onko keksintö mullistava?
https://patent.prh.fi/patdocs/public-docs.jsp?HakemusParam=U20164015&Nro...

Sivut

Kommentit (18)

Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä85
Liittynyt15.12.2015

Jännä ettei kukaan ole vielä kommentoinut. :) Ehkei vielä ole aloitusviestiä sattunut huomaamaan kukaan aihepiiriä seuraava asiantuntija, joka on halukas paljastamaan mielipiteitään. Oma kommenttini puhtaasti yleisesti tekniikan kehitystä seuraavana maallikkona.

Patenttihakemuksen johdannossa ilmaistiin huoli sähköautoissa tarvittavista suurista jännitteistä ja virroista. En ollut tiennytkään että nuo olisivat erityisen merkittävä tekijä. Ymmärsinkökän oikein että keksinnössä ongelmaa pyritään ottamaan haltuun jakamalla moottorin osat pienjännitteisiin ja -virtaisiin osiin, joille kullekin johdetaan virta akun osista omaa reittiään? Tämä siis materiaalin pikaisella silmäilyllä ja arvaamaalla. Ihan pätevältä omaan korvaani kuulostaa edellyttäen että johtimien yhdistyminen ylikuumenemis- ja onnettomuustilanteissa saadaan estettyä.

Itse odotin keksinnöltä että se lisäisi kulkuneuvokäytössä kokonaishyötysuhdetta, wattitunneilla pidemmälle. Tuota en itse osaa katseeni tavoittaman perusteella johtaa.

VilleVoltti
Seuraa 
Viestejä79
Liittynyt12.8.2015

Samoin tulkitsin patenttia, että moottorin tehonsyöttö on jaettu useisiin osiin, jolloin yhden syötön mitoitus, jännitteet ja virrat voidaan pitää kohtuullisina. Akun kannalta ei tästä ole muuta etua kuin napajännite ei tarvitse olla korkea. Akusta otettavat virrat ovat tietenkin suuret, ellei sitten akkuakin ole jaettu moneen rinnakkaiseen osaan. Käyttöjännitteen pienuus voi olla eduksi, ainakin silloin sähköauto tulee vanhaksi (vuotovirrat yms.), tai silloin kun jotain menee pieleen. Ei tätä keksintöä kuitenkaan voi sanoa mullistavaksi, niin kuin sitä ennakkoon oli hehkutettu. Pikemminkin keksintö on vain arkipäiväinen oivallus.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010

VilleVoltti kirjoitti:
Nyt kun Toroidionin moottoripatentti on julkinen, niin mitä mieltä olette onko keksintö mullistava?
https://patent.prh.fi/patdocs/public-docs.jsp?HakemusParam=U20164015&Nro...

Ainakin tuo on kallis rakenne, kun vaatii niin paljon rautaa.

Toroidionissa on 2 x 200 kW +  2 x 300 kW moottorit. Yhden 300 kW moottorin syöttäminen 600 V akusta vaatii 500 A. Onhan tuo paljon, mutta ei nyt mitenkään kohtuutonta. Vertailun vuoksi tavallisen auton kylmäkäynnistyksessä starttimoottori saattaa vetää toistasataa amppeeria, eikä johtimet ole juuri pikkusormea paksumpioa.

Jos tulkitsin oikein tuota patenttihakemusta, kutakin moottoria ajetaan useammalla modulilla, jossa on oma akkunsa ja kolmevaiheinen moottorikäyttö. Neljän modulin tapauksessa ja ajamalla moduleita 30 asteen vaiheensiirrolla saadaan 12 vaiheinen virta, jolla ajetaan 12 moottorin staattorikäämiä (12 vaihemoottori). Kunkin modulin akkujen tarvitsee enää tuottaa 125 A 600 V akkujännitteellä.

Ovatko eri modulien akustot suoraan rinnankytketty vai ladataanko ne verkosta esim. suojadiodien kautta kukin erikseen, on sitten toinen juttu.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

pmk kirjoitti:
VilleVoltti kirjoitti:
Nyt kun Toroidionin moottoripatentti on julkinen, niin mitä mieltä olette onko keksintö mullistava?
https://patent.prh.fi/patdocs/public-docs.jsp?HakemusParam=U20164015&Nro...

Ainakin tuo on kallis rakenne, kun vaatii niin paljon rautaa.

Toroidionissa on 2 x 200 kW +  2 x 300 kW moottorit. Yhden 300 kW moottorin syöttäminen 600 V akusta vaatii 500 A. Onhan tuo paljon, mutta ei nyt mitenkään kohtuutonta. Vertailun vuoksi tavallisen auton kylmäkäynnistyksessä starttimoottori saattaa vetää toistasataa amppeeria, eikä johtimet ole juuri pikkusormea paksumpioa.

Jos tulkitsin oikein tuota patenttihakemusta, kutakin moottoria ajetaan useammalla modulilla, jossa on oma akkunsa ja kolmevaiheinen moottorikäyttö. Neljän modulin tapauksessa ja ajamalla moduleita 30 asteen vaiheensiirrolla saadaan 12 vaiheinen virta, jolla ajetaan 12 moottorin staattorikäämiä (12 vaihemoottori). Kunkin modulin akkujen tarvitsee enää tuottaa 125 A 600 V akkujännitteellä.

Ovatko eri modulien akustot suoraan rinnankytketty vai ladataanko ne verkosta esim. suojadiodien kautta kukin erikseen, on sitten toinen juttu.


Soitin herra Pennaselle kun suunnittelimme 1000 km range sähköauton ja halusimme ammattilaisia mukaan jolloin Pennanen totesi, että heidän teknologialla voisi tehdä 2000 km akullisella liikkuvan sähköauton. Pitääkö se nyt uuden tiedon valossa paikkaansa ?

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

VilleVoltti
Seuraa 
Viestejä79
Liittynyt12.8.2015

Windspeed kirjoitti:

Soitin herra Pennaselle kun suunnittelimme 1000 km range sähköauton ja halusimme ammattilaisia mukaan jolloin Pennanen totesi, että heidän teknologialla voisi tehdä 2000 km akullisella liikkuvan sähköauton. Pitääkö se nyt uuden tiedon valossa paikkaansa ?

Ei taideta patentissa mainita keksinnön etuina, hyötysuhteen paranemista, mutta voidaan jotain etua saavuttaakin akkujen paremmalla virrankäytöllä.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

jepajee kirjoitti:
Mitä sillekin projektille kävi?

Jäi odottamaan rahoitusta..kuten muutkin.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Jepajee..Toroidion kuten meidän perheautoprojekti kuudelle vosi ottaa opiksi MAGLEVista.

Katso voimantarve ( lähde https://en.wikipedia.org/wiki/Transrapid );

Energy requirements

The normal energy consumption of the Transrapid is approximately 50 to 100 kilowatts (67 to 134 hp) per section for levitation and travel, and vehicle control. The drag coefficient of the Transrapid is about 0.26. The aerodynamic drag of the vehicle, which has a frontal cross section of 16 m2 (172 sq ft), requires a power consumption, at 400 km/h (249 mph) or 111 m/s (364 ft/s) cruising speed, given by the following formula[citation needed]:

P = c w ⋅ A F r o n t ⋅ v 3 ⋅ ( density of surrounding air ) / 2 {\displaystyle P=c_{w}\cdot A_{\rm {Front}}\cdot v^{3}\cdot ({\mbox{density of surrounding air}})/2}

P = 0 . 26 ⋅ 16 m 2 ⋅ ( 111 m / s ) 3 ⋅ 1 . 24 k g / m 3 / 2 P = 3 . 53 ⋅ 10 6 k g ⋅ m 2 / s 3 = 3 . 53 ⋅ 10 6 N ⋅ m / s = 3 . 53 M W {\displaystyle {\begin{matrix}P&=&0{.}26\cdot 16\,\mathrm {m} ^{2}\cdot (111\,\mathrm {m} /\mathrm {s} )^{3}\cdot 1{.}24\,\mathrm {kg} /\mathrm {m} ^{3}/2\\P&=&3{.}53\cdot 10^{6}\,\mathrm {kg} \cdot \mathrm {m} ^{2}/\mathrm {s} ^{3}=3{.}53\cdot 10^{6}\,\mathrm {N} \cdot \mathrm {m} /\mathrm {s} =3{.}53\,\mathrm {MW} \end{matrix}}}

Power consumption compares favourably with other high-speed rail systems. With an efficiency of 0.85, the power required is about 4.2 MW. Energy consumption for levitation and guidance purposes equates to approximately 1.7 kW/t. As the propulsion system is also capable of functioning in reverse, energy is transferred back into the electrical grid during braking. An exception to this is when an emergency stop is performed using the emergency landing skids beneath the vehicle, although this method of bringing the vehicle to a stop is intended only as a last resort should it be impossible or undesirable to keep the vehicle levitating on back-up power to a natural halt.

---

Cw oli meidän autossa 0.2( 0.18 jopa ) ja pinta-ala ( frontaali ) oli todella pieni 1.37 m2.

---

Toroidionissa vastus täytyy olla myös pieni koska 2 paikkainen.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

jepajee kirjoitti:
Sepä kiva. Koskaan en tule autoanne vain näkemään.

Sen näki Amisksen porukoista pari autoexperttiä..ja olivat positiivisesti innostuneita...suunnitelma oli heidän mielestään aikaansa edellä ( futuristinen ).

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat