Seuraa 
Viestejä3768

Otetaanpa vaihteeksi tekninen aihe.

Pyörällisten junien maksiminopeudeksi jää 300-400 km/h kasvavien kitkavoimien johdosta ja seuraavan polven junat ovatkin pyörättömiä magneettikentässä liukuvia "lineaarimoottoreita".

Tämä ei suinkaan enää ole scifiä, koeratoja on käytössä useassakin maassa, Japanissa ollaan varsin pitkällä, mutta ensimmäinen säännöllisessä liikenteessä oleva magneettijuna on Kiinan Shanghain Pudongin lentoaseman ja kaupunkiterminaalin välinen n. 30 kilometrin rata.

Kirjoittajalla oli ilo muutama vuosi sitten, kun olin kutsuttuna tutustumassa aurinkokennoteollisuuteen Wuxissa, Kiinan "piilaaksossa", ajaa tuon MAGLEV:n teitti kahdesti molempiin suuntiin, huippunopeus oli 431 km/ h. Oheinen kuva on kirjoittajan ottama Song Yangin kapunkiterminaalissa.

Kun aiemmin olin matkustanut 300 km/h kulkevilla junilla Euroopassa. Mm. "Eurostarilla" läpi Kannaalitunnelin pari kuukautta sen avaamisesta ja edellisen polven vastaavalla Pariisista Lyoniin ja lukuisat kerrat suurfirman Japanin kauppaa hoitaessani Tokiosta Kiotoon "Hikarilla", yleisnimeltään nämä junat ovat "Shinkanse", kokemus oli äänettömyydessään ja tasaisuudessaan lähes uskomaton. Linja on toiminut säännöllisessä liikenteessä jo noin 15 vuotta.

Keskustelu on avoin!

Sivut

Kommentit (127)

Reifengas
Seuraa 
Viestejä4164

Kaikenlaisten rautateiden tulevaisuus on se, että ne kääritään rullalle.

Niistä tulee parhaimmillaankin vain turistien historiallista eksotiikkaa, kuten nykyään museorautateillä höyryvetureiden kanssa.

Mikään ei voi estää
minua olemasta väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Reifengas
Seuraa 
Viestejä4164

Rautatiehankkeet ovat kautta aikain olleet erinomaisen herkkiä korruptiolle ja väärinkäytöksille.

Eikö kukaan koskaan opi mitään?

Mikään ei voi estää
minua olemasta väärässä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6008

Strangelove

Kun kerran otit Maglevin esille, olisi odottanut, että olisit esittänyt sen tekniikkaa - sanothan saaneesi insinöörin koulutuksen. 

Sen sijaan kehuskelet kuinka sinut oikein "kutsuttiin" Kiinan piilaaksoon, Japanissa hoidit oikein "suurfirman" kaupankäyntiä kaupunkien välillä ym asiaan liittymätöntä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6008

Dr Strangelove kirjoitti:
Otetaanpa vaihteeksi tekninen aihe.

Pyörällisten junien maksiminopeudeksi jää 300-400 km/h kasvavien kitkavoimien johdosta ja seuraavan polven junat ovatkin pyörättömiä magneettikentässä liukuvia "lineaarimoottoreita".

Kitkavoimana junan pyörien kitkan vaikutus suurilla nopeuksilla on huomattavasti junan ilmanvastuksen vaikutusta pienempi. Sensijaan pyörillä liikkuvan junan rataa ei pystytä tekemään niin tasaiseksi, ja äänettömäksi, että se voisi kilpailla maglevin kanssa. 

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411

Kontra1 kirjoitti:
Dr Strangelove kirjoitti:
Otetaanpa vaihteeksi tekninen aihe.

Pyörällisten junien maksiminopeudeksi jää 300-400 km/h kasvavien kitkavoimien johdosta ja seuraavan polven junat ovatkin pyörättömiä magneettikentässä liukuvia "lineaarimoottoreita".

Kitkavoimana junan pyörien kitkan vaikutus suurilla nopeuksilla on huomattavasti junan ilmanvastuksen vaikutusta pienempi. Sensijaan pyörillä liikkuvan junan rataa ei pystytä tekemään niin tasaiseksi, ja äänettömäksi, että se voisi kilpailla maglevin kanssa. 

Joo junien kitka pyörien osalta on pieni koska teräs pyöriin terästä vastaan...kumipyörillä jo suurempi varsinkin massavilla kappaleilla.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Luulen ettei ole mitään teknistä estettä esim. 500 km/h "tavallisella" radalla kulkevalle junalle. Jos joku tilaa tällaisen niin uskoisin että junanvalmistaja toimittaa. Syyt miksi tällaisia ei ole käytössä esim. Euroopassa voisivat olla mm. seuraavanlaisia:

a) ratalinjan täytyy olla erittäin suora vähäisillä korkeuseroilla-> hankala järjestää tiheästi asutulla alueella.

b) asemien välistä tulee pitkiä, kiihdytys 500 km/h nopeuteen ja jarrutus on järkevää ainoastaan jos matka on pitkä (veikkaan että +100-200 km). Euroopassa 500 km/h nopeudella ei kannata enää pysähtyä joka maassakaan ;)

c) Onnettomuus, vaikkapa törmäys tai pyörän irtoaminen aiheuttaa totaalisen tuhon (saman tyyppisen kuin esim. lentokoneen putoaminen metsään).

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6008

Dr Strangelove kirjoitti:
Palaan tekniikkaan, jahka käy torikaffeella. Perehdyin Magleviin hyvin Shanghaissa. Taustoitin asiaa vain jotta ymmärtäisitte minun todella olleen tuolla, voin lisätä kuvia?

Miks epäilet, että me ei uskottais sun juttujas. Se on täysin epäolleesta, vaikka olisit käynyt Kiinan presidentin teekutsuilla. Anna tulla vaan tekniikkaa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6008

Jakob kirjoitti:
Luulen ettei ole mitään teknistä estettä esim. 500 km/h "tavallisella" radalla kulkevalle junalle. Jos joku tilaa tällaisen niin uskoisin että junanvalmistaja toimittaa. Syyt miksi tällaisia ei ole käytössä esim. Euroopassa voisivat olla mm. seuraavanlaisia:

a) ratalinjan täytyy olla erittäin suora vähäisillä korkeuseroilla-> hankala järjestää tiheästi asutulla alueella.

b) asemien välistä tulee pitkiä, kiihdytys 500 km/h nopeuteen ja jarrutus on järkevää ainoastaan jos matka on pitkä (veikkaan että +100-200 km). Euroopassa 500 km/h nopeudella ei kannata enää pysähtyä joka maassakaan ;)

c) Onnettomuus, vaikkapa törmäys tai pyörän irtoaminen aiheuttaa totaalisen tuhon (saman tyyppisen kuin esim. lentokoneen putoaminen metsään).

Tuo pyörillä liikkuvan junan radan mittatarkkuusvaatimus saattaisi olla liian tiukka, kun taas maglev ei siinä määrin sitä vaadi.

Mistä päättelet, että maglevilla kiihdytys- ja jarrutusmatkat olisivat lyhyemmät kuin pyöräjunalla?

Kyllä maglevillakin onnettomuusvaara on mahdollinen inhimillisen erehdyksenkin vuoksi, (sellainen on jo tapahtunut), mutta pienempi kuin pyöräradalla. Maglevilla on kuitenkin pyörät alla, joille se laskeutuu, kun magnettinoste pettää.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768

Kontralin ja eräiden muidenkin kateus ja henkilöni halveksunta on sitä luokkaa, ettei se rohkaise kertomaan yhtään mitään. Ja saattehan te "wikipediamaisterit" kaikki tarvittavat tiedot netistä, turha kuunnella aktuaaleja kokemuksia, tulee vain paha mieli?

Onko joku joka haluaa kuulla lisää, voin minä lopettaa tähänkin?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Dr Strangelove kirjoitti:
Kontralin ja eräiden muidenkin kateus ja henkilöni halveksunta on sitä luokkaa, ettei se rohkaise kertomaan yhtään mitään. Ja saattehan te "wikipediamaisterit" kaikki tarvittavat tiedot netistä, turha kuunnella aktuaaleja kokemuksia, tulee vain paha mieli?

Onko joku joka haluaa kuulla lisää, voin minä lopettaa tähänkin?

Kerro ihmeessä siitä tekniikasta. Jotain mikä ei ole niin triviaalia.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6008

Dr Strangelove kirjoitti:
Kontralin ja eräiden muidenkin kateus ja henkilöni halveksunta on sitä luokkaa, ettei se rohkaise kertomaan yhtään mitään. Ja saattehan te "wikipediamaisterit" kaikki tarvittavat tiedot netistä, turha kuunnella aktuaaleja kokemuksia, tulee vain paha mieli?

Onko joku joka haluaa kuulla lisää, voin minä lopettaa tähänkin?

Håh, vai kateus? Mitäs ihmeen kateutta sinua kohtaa voisi kukaan tuntea? Ja henkilösi halveksuntaa? Kukahan täällä on verranut muita kommentoijia heliumpalloketjun viesteissä 43, 89, 135, 141, 144, 155, 179, 300 "Havukka-ahon ajattelijaan" - yksinkertaiseen kyläorigonelliin, onkimatoon, juuri peruskoulun armosta läpäisseisiin ja  harrastanut itsekehua ja haleksintaa toisia kommentoijia kohtaan. 

No tämähän on kyllä tuttua sinua aikaisemmista vierailustasi täällä. 

Mutta jos tunnet, että puntit on nyt tasan, olisi mukava kuulla siitä maglevin tekniikasta.

MooM
Seuraa 
Viestejä10226

Minä olen suhaillut kotimaisilla junilla vuosikymmeniä, enkä tiedä niiden tekniikasta sen perusteella yhtään enempää kuin muuten tietäisin. Ja Kanaalinkin olen alittanut junalla, enkä senkään junan tekniikasta oppinut. Ehkä jos olisin ollut kyydissä jo pari viikkoa sen avaamisesta tai hoitamassa suurfirman kauppaa, oppia olisi tullut paremmin.

Luotijunat ovat kyllä tulevaisuuden juttu logistiikassa, jossa etäisyydet ovat tyypillisiä keskieurooppalaisten kaupunkien välejä. Junalla pääsee keskustasta keskustaan ilman turhaa ajanhukkaa turvatarkastusjonoissa ja porteilla odottelemassa. Tai ehkä noita tulee juniinkin, kun ensimmäiset isot terrori-iskut rautatiehin tapahtuu.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Jakob
Seuraa 
Viestejä1718

Kontra1 kirjoitti:
Mistä päättelet, että maglevilla kiihdytys- ja jarrutusmatkat olisivat lyhyemmät kuin pyöräjunalla?
En tiedä miten asia on mutta pointtini olikin että 500 km/h kulkeva juna voidaan rakentaa heti pyörillekin jos joku semmosen tilaa. Tämä tilaaja haluaisi varmaan sitten ajella pitkät matkat sitä viittäsataa eikä jarrutella ja kiihdytellä kovin usein asemien kohdalla. Nopeamman junan suhteellinen nopeusetu pienenee jokaisen pysähdyksen myötä (seisahduksissa kuluva aika sama molemmilla, etu alkaa vasta kun nykyinen 250 km/h on ylitetty.. Vaikkapa Berliini-Zurich juna...).

Kaikki miljoonakaupunkia pienemmät asemat pitäisi varmaan 500 km/h vauhdilla ohittaa kaukaa ettei tarvitse höllätä joka kylän kohdalla.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä6008

Jakob kirjoitti:
Kontra1 kirjoitti:
Mistä päättelet, että maglevilla kiihdytys- ja jarrutusmatkat olisivat lyhyemmät kuin pyöräjunalla?
En tiedä miten asia on mutta pointtini olikin että 500 km/h kulkeva juna voidaan rakentaa heti pyörillekin jos joku semmosen tilaa. Tämä tilaaja haluaisi varmaan sitten ajella pitkät matkat sitä viittäsataa eikä jarrutella ja kiihdytellä kovin usein asemien kohdalla. Nopeamman junan suhteellinen nopeusetu pienenee jokaisen pysähdyksen myötä (seisahduksissa kuluva aika sama molemmilla, etu alkaa vasta kun nykyinen 250 km/h on ylitetty.. Vaikkapa Berliini-Zurich juna...).

Kaikki miljoonakaupunkia pienemmät asemat pitäisi varmaan 500 km/h vauhdilla ohittaa kaukaa ettei tarvitse höllätä joka kylän kohdalla.

Niin, paljonkohan sellainen vielä kohtalaisen siedettävä kiihtyvyys matkustajille voisi olla kiihdytettäessä ja jarruttaessa. Siitähän sitten voisi laskea kiihdytys- ja jarrutusmatkat. 

500 km/h = 139 m/s. Kun s = a x ( t^2 )/2 , ja jos kiiihtyvyys 1 g, niin 139 m/s =  9,81 x (t^2)/2  ;  t^2 = 14,15 x 2 ;

t = 5,32 s. Kyllä 1 g:n kiihtyvyys on ihan liian suuri siedettäväksi, mutta ei minun käsittääksei kiihdytys ja jatrrutus olisi mikään este sellaisen vauhtijunan käyttämiseksi vaikka Suomen kaupunkitiheydellä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat