Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Otetaanpa vaihteeksi tekninen aihe.

Pyörällisten junien maksiminopeudeksi jää 300-400 km/h kasvavien kitkavoimien johdosta ja seuraavan polven junat ovatkin pyörättömiä magneettikentässä liukuvia "lineaarimoottoreita".

Tämä ei suinkaan enää ole scifiä, koeratoja on käytössä useassakin maassa, Japanissa ollaan varsin pitkällä, mutta ensimmäinen säännöllisessä liikenteessä oleva magneettijuna on Kiinan Shanghain Pudongin lentoaseman ja kaupunkiterminaalin välinen n. 30 kilometrin rata.

Kirjoittajalla oli ilo muutama vuosi sitten, kun olin kutsuttuna tutustumassa aurinkokennoteollisuuteen Wuxissa, Kiinan "piilaaksossa", ajaa tuon MAGLEV:n teitti kahdesti molempiin suuntiin, huippunopeus oli 431 km/ h. Oheinen kuva on kirjoittajan ottama Song Yangin kapunkiterminaalissa.

Kun aiemmin olin matkustanut 300 km/h kulkevilla junilla Euroopassa. Mm. "Eurostarilla" läpi Kannaalitunnelin pari kuukautta sen avaamisesta ja edellisen polven vastaavalla Pariisista Lyoniin ja lukuisat kerrat suurfirman Japanin kauppaa hoitaessani Tokiosta Kiotoon "Hikarilla", yleisnimeltään nämä junat ovat "Shinkanse", kokemus oli äänettömyydessään ja tasaisuudessaan lähes uskomaton. Linja on toiminut säännöllisessä liikenteessä jo noin 15 vuotta.

Keskustelu on avoin!

Sivut

Kommentit (127)

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3276
Liittynyt30.5.2010

Kaikenlaisten rautateiden tulevaisuus on se, että ne kääritään rullalle.

Niistä tulee parhaimmillaankin vain turistien historiallista eksotiikkaa, kuten nykyään museorautateillä höyryvetureiden kanssa.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3276
Liittynyt30.5.2010

Rautatiehankkeet ovat kautta aikain olleet erinomaisen herkkiä korruptiolle ja väärinkäytöksille.

Eikö kukaan koskaan opi mitään?

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3276
Liittynyt30.5.2010

Mitään promoja ja hypetyksiä on turha linkitellä.

Metro-Valtanen riittää terveillä hoksottimilla varustetulle kädelliselle.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3874
Liittynyt15.9.2015

Strangelove

Kun kerran otit Maglevin esille, olisi odottanut, että olisit esittänyt sen tekniikkaa - sanothan saaneesi insinöörin koulutuksen. 

Sen sijaan kehuskelet kuinka sinut oikein "kutsuttiin" Kiinan piilaaksoon, Japanissa hoidit oikein "suurfirman" kaupankäyntiä kaupunkien välillä ym asiaan liittymätöntä.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3874
Liittynyt15.9.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
Otetaanpa vaihteeksi tekninen aihe.

Pyörällisten junien maksiminopeudeksi jää 300-400 km/h kasvavien kitkavoimien johdosta ja seuraavan polven junat ovatkin pyörättömiä magneettikentässä liukuvia "lineaarimoottoreita".

Kitkavoimana junan pyörien kitkan vaikutus suurilla nopeuksilla on huomattavasti junan ilmanvastuksen vaikutusta pienempi. Sensijaan pyörillä liikkuvan junan rataa ei pystytä tekemään niin tasaiseksi, ja äänettömäksi, että se voisi kilpailla maglevin kanssa. 

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Kontra1 kirjoitti:
Dr Strangelove kirjoitti:
Otetaanpa vaihteeksi tekninen aihe.

Pyörällisten junien maksiminopeudeksi jää 300-400 km/h kasvavien kitkavoimien johdosta ja seuraavan polven junat ovatkin pyörättömiä magneettikentässä liukuvia "lineaarimoottoreita".

Kitkavoimana junan pyörien kitkan vaikutus suurilla nopeuksilla on huomattavasti junan ilmanvastuksen vaikutusta pienempi. Sensijaan pyörillä liikkuvan junan rataa ei pystytä tekemään niin tasaiseksi, ja äänettömäksi, että se voisi kilpailla maglevin kanssa. 

Joo junien kitka pyörien osalta on pieni koska teräs pyöriin terästä vastaan...kumipyörillä jo suurempi varsinkin massavilla kappaleilla.

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Palaan tekniikkaan, jahka käy torikaffeella. Perehdyin Magleviin hyvin Shanghaissa. Taustoitin asiaa vain jotta ymmärtäisitte minun todella olleen tuolla, voin lisätä kuvia?

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Luulen ettei ole mitään teknistä estettä esim. 500 km/h "tavallisella" radalla kulkevalle junalle. Jos joku tilaa tällaisen niin uskoisin että junanvalmistaja toimittaa. Syyt miksi tällaisia ei ole käytössä esim. Euroopassa voisivat olla mm. seuraavanlaisia:

a) ratalinjan täytyy olla erittäin suora vähäisillä korkeuseroilla-> hankala järjestää tiheästi asutulla alueella.

b) asemien välistä tulee pitkiä, kiihdytys 500 km/h nopeuteen ja jarrutus on järkevää ainoastaan jos matka on pitkä (veikkaan että +100-200 km). Euroopassa 500 km/h nopeudella ei kannata enää pysähtyä joka maassakaan ;)

c) Onnettomuus, vaikkapa törmäys tai pyörän irtoaminen aiheuttaa totaalisen tuhon (saman tyyppisen kuin esim. lentokoneen putoaminen metsään).

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3874
Liittynyt15.9.2015

Dr Strangelove kirjoitti:
Palaan tekniikkaan, jahka käy torikaffeella. Perehdyin Magleviin hyvin Shanghaissa. Taustoitin asiaa vain jotta ymmärtäisitte minun todella olleen tuolla, voin lisätä kuvia?

Miks epäilet, että me ei uskottais sun juttujas. Se on täysin epäolleesta, vaikka olisit käynyt Kiinan presidentin teekutsuilla. Anna tulla vaan tekniikkaa.

Vierailija

Mielummin kuuntelisin Hannun edesottamuksia, kuin hänen näkemyksiään mistään tieteeseen, taiteeseen, tai tekniikkaan liittyen.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3874
Liittynyt15.9.2015

Jakob kirjoitti:
Luulen ettei ole mitään teknistä estettä esim. 500 km/h "tavallisella" radalla kulkevalle junalle. Jos joku tilaa tällaisen niin uskoisin että junanvalmistaja toimittaa. Syyt miksi tällaisia ei ole käytössä esim. Euroopassa voisivat olla mm. seuraavanlaisia:

a) ratalinjan täytyy olla erittäin suora vähäisillä korkeuseroilla-> hankala järjestää tiheästi asutulla alueella.

b) asemien välistä tulee pitkiä, kiihdytys 500 km/h nopeuteen ja jarrutus on järkevää ainoastaan jos matka on pitkä (veikkaan että +100-200 km). Euroopassa 500 km/h nopeudella ei kannata enää pysähtyä joka maassakaan ;)

c) Onnettomuus, vaikkapa törmäys tai pyörän irtoaminen aiheuttaa totaalisen tuhon (saman tyyppisen kuin esim. lentokoneen putoaminen metsään).

Tuo pyörillä liikkuvan junan radan mittatarkkuusvaatimus saattaisi olla liian tiukka, kun taas maglev ei siinä määrin sitä vaadi.

Mistä päättelet, että maglevilla kiihdytys- ja jarrutusmatkat olisivat lyhyemmät kuin pyöräjunalla?

Kyllä maglevillakin onnettomuusvaara on mahdollinen inhimillisen erehdyksenkin vuoksi, (sellainen on jo tapahtunut), mutta pienempi kuin pyöräradalla. Maglevilla on kuitenkin pyörät alla, joille se laskeutuu, kun magnettinoste pettää.

Dr Strangelove
Seuraa 
Viestejä3768
Liittynyt13.1.2015

Kontralin ja eräiden muidenkin kateus ja henkilöni halveksunta on sitä luokkaa, ettei se rohkaise kertomaan yhtään mitään. Ja saattehan te "wikipediamaisterit" kaikki tarvittavat tiedot netistä, turha kuunnella aktuaaleja kokemuksia, tulee vain paha mieli?

Onko joku joka haluaa kuulla lisää, voin minä lopettaa tähänkin?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat