Kommentit (8)

Airgunman
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt11.4.2016

Minusta kiven heitto on säilyttänyt taistelu/metsästys aseman näihin päiviin asti.. Vielä näkee joskus penikoita heittämässä kiviä esim. Lokkeja päin. Tai ulkomaisia sotilaitakin heitellään kivillä.. Ja varmaan keski-ajalla raskaasti pansaroituneen ritarin pysty tehokkaan varsijousen lisäksi nujertamaan tiputtamalla painavan kiven ylhäältä tornista sen päälle. Joten sanottakoon että olen varma että kivenheitto/päähän tiputtaminen on ollut vakavasti otettava taistelu taito kautta historian. Kiveä itsessään heittämällä tosin tuskin panssaria läpäisisi mutta olen ymmärtänyt että haarniskat oli aika harvinaisia koska niiden valmistus kesti.. Sillä perusteella lähietäisyydeltä kivien heitto olisi nopeampaa kuin jousen lataaminen, taas kauempaa tiety crossbow nuoli sade paras. Kyllä käyttöä kivenheitolle on siis varmasti muussakin kuin metsästyksessä. Näin ainakin itse uskon.

L
Seuraa 
Viestejä7154
Liittynyt17.3.2005

Airgunman

Kirjoitti:

“Kyllä käyttöä kivenheitolle on siis varmasti muussakin kuin metsästyksessä. Näin ainakin itse uskon.”

Kivien heittely pelkällä kädellähän loppui heti, kun keksittiin linko.

Linkojahan käytettiin yleisesti sodankäynnissäkin vielä Antiikin aikoina ja etenkin Baleaarien (Mallorca jne.) linkomiehet olivat kovin kuuluisia; esimerkiksi Rooma käytti heidän palveluksiaan laajasti. Ammuksena tosin tuolloin käytettiin jo lyijypalloja.

L
Seuraa 
Viestejä7154
Liittynyt17.3.2005

Windspeed

Kirjoitit:

“Sitten oli jo 2000 v keksitty ballista jonka voimaan perustui Rooman suuruus.”

Eri kokoisia ballistoja oli Rooman asevoimissa käytössä. On kuitenkin täysin järjetöntä väittää, että Rooman suuruus perustui niihin.

Koska olet tunnettu siitä, että lauot vain järjettömiä mielipiteitä aiheessa kuin aiheessa, en yritäkään selittää sinulle tätä tämän enempää.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä1973
Liittynyt7.7.2013

Ballista oli iso askel asetekniikassa. Aseen kantama ja tarkkuus pakotti vihollisen etäämmälle linnoituksista. Voisi verrata nykypäivänä vaikka panssarin- ja ilmatorjunta-ohjuksiin.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä30717
Liittynyt6.12.2009

JPI kirjoitti:
Kivittely on ihan kauheeta, siihen verrattuna ampumien on ihan normaalia. :-(
Liitukaudella metsästettiin heittelemällä liiduilla.

L
Seuraa 
Viestejä7154
Liittynyt17.3.2005

Lyde19

Kirjoitit:

“Ballista oli iso askel asetekniikassa. Aseen kantama ja tarkkuus pakotti vihollisen etäämmälle linnoituksista.”

Olihan ballistoilla käyttönsä. Huomaathan kuitenkin sen, että roomalaiset ilman ballistoja tekivät hakkelusta ballistat kehittäneistä helleeneistä aikoinaan. Ballistoille siis löytyi omat taktiset käyttönsä, mutta eivät ne millään tavalla selitä Rooman armeijan tehokkuutta.

Rooman legioonien taktinen joustavuus ja hyvin koulutettu porukka, etenkin kenturiot, olivat ratkaisevia. Voitaneen sanoa, että Roomassa päästiin sotahommien yleisessä organisoinnissa tasolle, joka uudelleen saavutettiin vasta 1700 -luvulla. Tuo oli oleellista, ei joki ylisuuri jousipyssy.

Ja:

“Voisi verrata nykypäivänä vaikka panssarin- ja ilmatorjunta-ohjuksiin.”

Voisi toki. En itse vaan näe mitään järkeä tällaisessa vertailussa.

Onko noista ballistoista ollut juuri joku TV -dokkari? Jos on ollut, niin unohtakaa näkemänne, jos vaan mahdollista.

Uusimmat

Suosituimmat