Sivut

Kommentit (417)

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11762

jepajee kirjoitti:
Juurihan tuli se dokkari siitä kuinka jokaisessa elukassa oli jotain ainetta, mutta ihminen oli ainoa joka saa siitä sydäreitä.

Jos uskoo luojajumalaan, niin tällaisten "totuuksien" omaksuminen ei varmaan tuota mitään vaikeuksia. Muussa tapauksessa saattaa olla niinkin, että johtopäätöksiin on hypätty muutamankin välivaiheen ja tarkistuksen yli. Sen verran epäloogiselta kuulostaa, että evoluutio olisi moisia ihmehyppäyksiä tehnyt - kehittänyt lihaa syövälle yhdelle apinalajille jonkin koko muusta eliökunnasta täysin poikkeavan kohtalokkaan liha-allergian.

Sinänsä ihan kiinnostavaa, jos ensimmäisen kerran on pystytty luotettavasti osoittamaan jokin (normaaliin puhtaaseen ravintoon sisältyvä) sydänkohtauksia kiistatta ja yksinään aiheuttava ainesosa. Tähän asti kun on pelattu hyvin epämääräisillä väestötason korrelaatioilla ja varsin huterilla spekulaatioilla vaikutusmekanismeista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
MooM
Seuraa 
Viestejä8991

Ab Surd Oy kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Öläskiperse kirjoitti:
Itse olen lihava kuin säkki, eikä se ainakaan ole ruokavalion syytä.

No jaa, myös esim. sipsit ja kalja on kasvisruokaa.

Olen melko varma, että jos pitää rajata ruokavalio joko 100% eläinperäiseksi tai 100% kasvisperäiseksi, niin noista nimenomaan kasvisruokavalio on se, jolla helpommin pystyy lihomaan ja(/tai hankkimaan elintasosairaudet riesakseen. On hiton vaikeaa, ellei mahdotonta, syödä niin paljon esim. pelkkää silavaa, että sillä saisi itsensä merkittävästi lihomaan. Kylläisyysreaktio estää ylenpalttisen mässäilyn ja jos silti yrittää, niin ällötys iskee viimeistelemään. Kasviksista jalostetuissa herkuissa, kuten pullassa, tällaista automaattista suojareaktiota ei ole, vaan päin vastoin mitä enemmän syö, sitä enemmän himoitsee lisää.

No, pullassa on yleensä maitoa ja kananmunaa, jotka ei ole "kasvisperäisiä", vaikkeivat lihaa olekaan. Vegaaninen leivonta ei ole ihan helppoa, kuulemma.

Mutta jo se, että lähes kaikki sokeri ja muut nopeat hiilihydraatit ovat kasviperäisiä tukee tuota ajatustasi. 

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11762

MooM kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Öläskiperse kirjoitti:

Olen melko varma, että jos pitää rajata ruokavalio joko 100% eläinperäiseksi tai 100% kasvisperäiseksi, niin noista nimenomaan kasvisruokavalio on se, jolla helpommin pystyy lihomaan ja(/tai hankkimaan elintasosairaudet riesakseen. On hiton vaikeaa, ellei mahdotonta, syödä niin paljon esim. pelkkää silavaa, että sillä saisi itsensä merkittävästi lihomaan. Kylläisyysreaktio estää ylenpalttisen mässäilyn ja jos silti yrittää, niin ällötys iskee viimeistelemään. Kasviksista jalostetuissa herkuissa, kuten pullassa, tällaista automaattista suojareaktiota ei ole, vaan päin vastoin mitä enemmän syö, sitä enemmän himoitsee lisää.

No, pullassa on yleensä maitoa ja kananmunaa, jotka ei ole "kasvisperäisiä", vaikkeivat lihaa olekaan. Vegaaninen leivonta ei ole ihan helppoa, kuulemma.

Mutta jo se, että lähes kaikki sokeri ja muut nopeat hiilihydraatit ovat kasviperäisiä tukee tuota ajatustasi. 

Totta, en ajatellut pullaa ihan noin kirjaimellisesti vaan jonkinlaisena kärjistävänä "allegoriana" kaikkia viljatuotteita koskien. Vaikka kyseessä olisi sitten hapatettu kokojyväruisleipä, joka sinänsä varmaan on monella tapaa varsinaista pullaa terveellisempää syötävää, mutta silti samaa päätyyppiä. 

JPI
Seuraa 
Viestejä27859

Ab Surd Oy kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Öläskiperse kirjoitti:

Ja höps!
Kaikki ravinto on kasviperäistä, osa siitä vain heitetään hukkaan lihakarjan rehuna.

3³+4³+5³=6³

Keijona
Seuraa 
Viestejä14182

"Juurihan tuli se dokkari siitä kuinka jokaisessa elukassa oli jotain ainetta, mutta ihminen oli ainoa joka saa siitä sydäreitä."

Lihan karsinogeenisyys, siis syovän lisäämisriski on varsin yleisesti tiedosssa , mutta mikähän dokkari tuo on  ? Oliko sianlihasta taitaa olla kysymys ja perustelijoina muslimi tai juutalais rahoitteinen tutkimus 

"Jos uskoo luojajumalaan, niin tällaisten "totuuksien" omaksuminen ei varmaan tuota mitään vaikeuksia."

korjailen sanailumuotoja. "Jos uskoo itseensä, niin tällaisten omaan mailmankuvaan sopivien "totuuksien" omaksuminen ei tuota mitään vaikeuksia, " Varsin luonnollisesti valhe sujahtaa valheen joukkoon.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Keijona
Seuraa 
Viestejä14182

Keijona kirjoitti:
"Ja höps! Kaikki ravinto on kasviperäistä" niin suolanhan ei vissiin katsota olevan  ravintoa ?

"No ei todellakaan."

Sitähän minäkin, on  elintärkeä mauste, taitaa olla jopa ravintoa tärkeämpi. Mutuna oletan, että ensiksi eniten ihminen tarvitsee happea, sitten  vettä ja sitten suolaa. 

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä11762

JPI kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Öläskiperse kirjoitti:

Ja höps!
Kaikki ravinto on kasviperäistä, osa siitä vain heitetään hukkaan lihakarjan rehuna.

Siinä tapauksessa kaikki ravinto on eläinperäistä, koska mätänevät raadot ja uloste tuottavat kasvien ravinteet.

Keijona
Seuraa 
Viestejä14182

Onhan se maailma muuttunut siltäkin osin, ennen liha oli kallista ja sitä soi varakkaat, nyt on  kasvisruuan ainekset  kalliinpia kuin liha. Joten  lihasta on tullut köyhien ruokaa.

Keijona
Seuraa 
Viestejä14182

Keijona kirjoitti:
Onhan se maailma muuttunut siltäkin osin, ennen liha oli kallista ja sitä soi varakkaat, nyt on  kasvisruuan ainekset  kalliinpia kuin liha. Joten  lihasta on tullut köyhien ruokaa.

Jotenkin jännä yksityiskohta on myös, että pelkkä liha on kalliinpaa kuin prosessoitu tai jalostettu liha, ja kasviksissa se on päinvastoin. mistä jouhtuu ?

kohe
Seuraa 
Viestejä1257

Keijona kirjoitti:
Keijona kirjoitti:

Jotenkin jännä yksityiskohta on myös, että pelkkä liha on kalliinpaa kuin prosessoitu tai jalostettu liha, ja kasviksissa se on päinvastoin. mistä jouhtuu ?

Vihannesten kuljettaminen ja varastointi tuoreina, ehjinä ja virheettöminä on paljon haastavampaa kuin lihaklönttien joille riittää että pysyvät kylmässä.

Toisaalta kun nahistuneet II-luokan vihannekset sotketaan jalosteeseen ne menevät ihan täydestä, mutta jos sotkee lihajalosteeseen kamaraa se pitää ilmoittaa tuoteselosteessa.

Diam
Seuraa 
Viestejä2857

Kasvisruoka on erinomainen lisä, jos syö pelkkää lihaa, kunhan vähentää lihaa. Prosessoitu liha sisältää natriumglutamaattia, mikä on aivoille haitallista. Nitraattien osuus on mielenkiintoisempi, sitähän on sekä lihassa, että kasviksissa.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

tammukka
Seuraa 
Viestejä4797

kohe kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Keijona kirjoitti:

Vihannesten kuljettaminen ja varastointi tuoreina, ehjinä ja virheettöminä on paljon haastavampaa kuin lihaklönttien joille riittää että pysyvät kylmässä.

Toisaalta kun nahistuneet II-luokan vihannekset sotketaan jalosteeseen ne menevät ihan täydestä, mutta jos sotkee lihajalosteeseen kamaraa se pitää ilmoittaa tuoteselosteessa.

Lisäksi lihajalosteisiin lisätään suolan avulla vettä joka alentaa hintaa lopputuotteessa. Esim. laatuleikkeleet joihin ei ole lisätty vettä ovat kokolihan hinnoissa.

tammukka
Seuraa 
Viestejä4797

Ab Surd Oy kirjoitti:
JPI kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
MooM kirjoitti:
Öläskiperse kirjoitti:

Ja höps!

Siinä tapauksessa kaikki ravinto on eläinperäistä, koska mätänevät raadot ja uloste tuottavat kasvien ravinteet.

Kaikki eloperäinen ravinto on periaatteessa kasviperäistä jos ajatellaan koko ravintoketjua.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä15283

Diam kirjoitti:
Prosessoitu liha sisältää natriumglutamaattia, mikä on aivoille haitallista.

Jaaha. Taas näitä...

Mites vetydioksidi, pitäisikö senkin käyttöä rajoittaa? Suurina määrinä sen on todettu olevan jopa hengenvaarallista.

Sensuuri kärjistää yhteiskunnan polarisaatiota.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat