Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt27.11.2013

Oli juttua pakenevan auton pysäyttämiseksi pulssiaseella. Onkohan tuo huuhaata jo miten käy muiden pienelektroniikan kanssa, meneekö ne rikki ?
http://www.iltalehti.fi/autot/2016081622139263_au.shtml

Sivut

Kommentit (56)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Onko tuossa siinä autossa joku vastaanotin, joka tarkoituksella pysäyttää prosessorin? En minä muuten usko, että tuollainen laite voitaisiin tehdä muulle elektroniikalle turvalliseksi. Se auton prosessori on varsin hyvin suojattu peltikuoren ja kotelon sisään verrattuna ihmisten elektroniikkalaitteisiin. Tosin eipä kai se näinä päivinä vallanpitäjiä kiinnosta, jos jonkun sivullisen puhelin hajoaa tai sydämentahdistin tilttaa. Collateral damage nyt vain kuuluu isojen pahojen terroristien jahtiin, se tietenkin käännetään terroristien syyksi ja vain lisää dramatiikkaa julkisessa propagandassa.

Kontra1
Seuraa 
Viestejä3025
Liittynyt15.9.2015

Neutroni kirjoitti:
Onko tuossa siinä autossa joku vastaanotin, joka tarkoituksella pysäyttää prosessorin? En minä muuten usko, että tuollainen laite voitaisiin tehdä muulle elektroniikalle turvalliseksi. Se auton prosessori on varsin hyvin suojattu peltikuoren ja kotelon sisään verrattuna ihmisten elektroniikkalaitteisiin. Tosin eipä kai se näinä päivinä vallanpitäjiä kiinnosta, jos jonkun sivullisen puhelin hajoaa tai sydämentahdistin tilttaa. Collateral damage nyt vain kuuluu isojen pahojen terroristien jahtiin, se tietenkin käännetään terroristien syyksi ja vain lisää dramatiikkaa julkisessa propagandassa.

Jos sattuu takaa-ajetulla olemaan sydäntahdistin, voikohan muutama laaki jäädä väliin, vai voiko pumppu pysähyä kokonaan? 

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2922
Liittynyt7.7.2013

Mootorinohjausyksikkö saa muutamalta anturilta tietoja joiden mukaan säätää sytytyksen ja ruiskutuksen. Näiden antureiden johtoihin indusoituva sopiva jännite saa yksikön sekoamaan.

mdmx
Seuraa 
Viestejä4315
Liittynyt23.11.2009

On se turvallisempi kuin 9mm luoti renkaaseen ammuttuna, ja tekee varmasti keskimäärin vähemmän tuhoa renkaille kuin piikkimatto.

Ei pitäisi hajottaa elektroniikkaa, eli ei ainakaan joka kerta sitä hajota. Tuskin se nyt täysin turvallinen on.

Creativity Is Intelligence Having Fun

mdmx
Seuraa 
Viestejä4315
Liittynyt23.11.2009

mdmx kirjoitti:
ja tekee varmasti keskimäärin vähemmän tuhoa renkaille kuin piikkimatto.

Piti lukea autolle, ei renkaille. Toki renkaillekin. :)

Creativity Is Intelligence Having Fun

mdmx
Seuraa 
Viestejä4315
Liittynyt23.11.2009

Lyde19 kirjoitti:
Mootorinohjausyksikkö saa muutamalta anturilta tietoja joiden mukaan säätää sytytyksen ja ruiskutuksen. Näiden antureiden johtoihin indusoituva sopiva jännite saa yksikön sekoamaan.

Juu eikä pelkästään johdoista, vaan myös piirilevyn johtimista, piirien jaloista, yms. Mistä tahansa mikä toimii vähänkään antennina.

Noiden tehot on senverran pieniä ettei kai yleensä pitäisi mitään hajota hajota. Riippuu tietty laitteesta ja varmaan vähän sattumaakin mukana. Kuitenkin turvallisempi tapa pysäyttää auto kuin ampuminen tai PIT manouver. Ja tehokkaampi kun piikkimatto. Ja turvallisempi kuin se ettei pysäytä ollenkaan.

Creativity Is Intelligence Having Fun

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6729
Liittynyt8.11.2007

Mitäs sitten tehdään, kun rikolliset saavat pulssiaseen käyttönsä? Pitäisikö autonvalmistajien palata vanhan ajan dieselmoottoreihin, joissa ei mitään sähköä tarvita moottorin käynnissä pysymiseen? Sammutinkin toimi mekaanisesti, toisin kuin nykydieseleissä, jotka sammutetaan virta-avaimesta.

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

Ertsu kirjoitti:
Pitäisikö autonvalmistajien palata vanhan ajan dieselmoottoreihin, joissa ei mitään sähköä tarvita moottorin käynnissä pysymiseen? Sammutinkin toimi mekaanisesti, toisin kuin nykydieseleissä, jotka sammutetaan virta-avaimesta.
80-luvulla ainakin mutta taisi olla vielä 90-luvun puolellakin diesel-Mersuissa tuli alipaineletku virtalukolle. Sammutus tapahtui "pneumaattis-mekaanisesti" virta-avaimella. Semmosen jos vaikka hinasi käyntiin niin sähköä ei tarvinnut ollenkaan.

Mullakin jokapäiväisessä ajossa auto jossa katkojan kärjet ilman mitään elektroniikkaa. Ei ole edes radiota minkä poliisit/rikolliset voisi sammuttaa.

Katsoin youtubesta sammutusvideoita ja näytti että prosessori menee täysin "pimeäksi" eli laite syöttää jotain häiriötaajuutta jonka ansiosta prosessori ei pääse sammuttuaan buuttaamaan. Siinä ei tule mitään ylijännitettä, ykköset ja nollat vaan on niin sekaisin ettei prosessori toimi.

Vänni
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt27.11.2013

Tämän pulssiaseen vaikutus siis jää vaan autoihin joissa on prosessori mootorin ohjauksessa. Eikös kännykät, kamerat, navikaattorit sitten ole vaikutuksen alaisia. Onkos tässä sitten kyseessä  hetkellinen ison sähkömagneetin vaikutus joka indusoi jännitteen ja pyörrevirtoja kaikkeen mikä johtaa sähköä vai sitten iso radiotaajuinen lähetin ? Mikä on toimintataajuus ? Onko hetkellinen vai jatkuva ?

Jakob
Seuraa 
Viestejä899
Liittynyt11.7.2015

Vänni kirjoitti:
Tämän pulssiaseen vaikutus siis jää vaan autoihin joissa on prosessori mootorin ohjauksessa. Eikös kännykät, kamerat, navikaattorit sitten ole vaikutuksen alaisia. Onkos tässä sitten kyseessä  hetkellinen ison sähkömagneetin vaikutus joka indusoi jännitteen ja pyörrevirtoja kaikkeen mikä johtaa sähköä vai sitten iso radiotaajuinen lähetin ? Mikä on toimintataajuus ? Onko hetkellinen vai jatkuva ?

Youtube-videdoiden perusteella näytti että pysäytyssignaali on jatkuva eikä autoa saa käyntiin niin pitkään kuin se jatkuu. Eli joku jatkuva "lähetys" se on. Varmaankin radiotaajuinen koska auto ei toimi Faradayn häkkinä.

Jos signaali ei vaikuta kännyköihin syynä voisi olla "antennien" lyhyys, autossahan on vielä kymmeniä metrejä johtoja jotka voivat vastaanottaa noita radioaaltoja.

Jostain luin että autot eivät ole erityisen herkkiä ydinlatauksen EMP-häiriölle. Autot ovatkin aika hyvin suojattu jännitepiikkejä vastaan koska niitä esiintyy koko ajan normaalikäytössäkin.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9572
Liittynyt20.1.2013

Neutroni kirjoitti:
Onko tuossa siinä autossa joku vastaanotin, joka tarkoituksella pysäyttää prosessorin? En minä muuten usko, että tuollainen laite voitaisiin tehdä muulle elektroniikalle turvalliseksi. Se auton prosessori on varsin hyvin suojattu peltikuoren ja kotelon sisään verrattuna ihmisten elektroniikkalaitteisiin. Tosin eipä kai se näinä päivinä vallanpitäjiä kiinnosta, jos jonkun sivullisen puhelin hajoaa tai sydämentahdistin tilttaa. Collateral damage nyt vain kuuluu isojen pahojen terroristien jahtiin, se tietenkin käännetään terroristien syyksi ja vain lisää dramatiikkaa julkisessa propagandassa.

Perustuu ja toimii juurikin siten, että autossa on oltava vastaanotin, eli ei toimi sellaisiin autoihin, joissa ei ole sovellusta, esim. moottorin sammutus.

Jonkun verran on onnettomuuksia jo tapahtunutkin, kun auto on ns. seonnut omia aikojaan.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9572
Liittynyt20.1.2013

Jakob kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:
Aiheeseen liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=MeXfCNwMG64 .

Tämä Brainwashedin kuvaama asia on "hakkerointia" eli teknisesti täysin eri asia kuin topikin aihe. Hakkeroija ottaa auton tietoliikenneyhteyden ja sammuttaa moottorin tietoliikenteen sisällön avulla (vähän niinkuin tietomurto siis).

No just niin meinasinkin, eli topikkiin liittyen, niin sellainen pulssiase joka pysäyttäisi auton, mutta silti muihin alueella oleviin elektronisiin laitteisiin vaikuttamatta, on täyttä urbaanilegendaa, mutta kuten Neutronikin epäili, niin voisi toimia mikäli autossa on vastaanotin, ja niinhän se siis käytännössä toimiikin, eli juuri autossa olevan vastaanottimen avulla.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat