Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Meillä on polkupyörän vanne, halkaisija 30cm paino 1kg, kaikki paino on ulkokehällä.
Vanteen navan läpi kulkee 20cm tappi joka on täysin kitkattomasti laakeroitu.
.
Olemme laboratoriossa jossa on täydellinen tyhjiö, ja meillä on siellä vaikka 2m korkea massaton pystytanko joka pyörii pystyakselinsa ympäri täysin kitkattomasti.
Tangossa on kiinnike johon saa vanteen tapin kiinni siten että vanne pysyy siinä mutta kiinnike antaa pystysuunnassa periksi kitkattomasti niin että jos vanteen laittaa siihen pyörimättömänä niin se tietenkin makaa kehä tankoa vasten.
.
Nyt sitten annamme vanteelle kovan pyörimisnopeuden ja ripustamme sen napatapin toisesta päästä siihen kiinnikkeeseen, no tiedämme että vanne alkaa prekessoimaan tangon ympäri ja pitää pyörimismäärämomenttinsa vaakatasossa.
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.
.
Tässä koejärjestelyssähän vanne pyörii ikuisuuden ja pitää momenttinsa, mutta pysyykö prekessio pysäytettynäkin??

Sivut

Kommentit (5589)

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

JPI
Seuraa 
Viestejä25981
Liittynyt5.12.2012

Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

Tätä pn kysytty täällä ennenkin.
Ei pysy vaaterissa hyrrä jos este on tiellä. Ilman estettä vääntömomentti tulee vain painovoimasta ja on horisontin suuntainen. Kun tanko on tiellä niin meillä on vääntöä aiheuttamassa kaksi voimaa, stopparitangon horisintaalinen ja painovoimam vertikaalinen voima joiden resultantti on viistosti alas ja silloin niistä aiheutunut momentti EI ole horisontaalinen kuten oli pelkän painovoiman tapauksessa.

3³+4³+5³=6³

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

JPI kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

Tätä pn kysytty täällä ennenkin.
Ei pysy vaaterissa hyrrä jos este on tiellä. Ilman estettä vääntömomentti tulee vain painovoimasta ja on horisontin suuntainen. Kun tanko on tiellä niin meillä on vääntöä aiheuttamassa kaksi voimaa, stopparitangon horisintaalinen ja painovoimam vertikaalinen voima joiden resultantti on viistosti alas ja silloin niistä aiheutunut momentti EI ole horisontaalinen kuten oli pelkän painovoiman tapauksessa.

Ok, elikkä se vääntyy prekession pysähdyttyä joko ylös tai alaspäin(riippuen prekessiosuunnasta) ja pysähtyy sitten siihen kun vanteen kehä grindaa tankoa vasten.

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Principia kirjoitti:
JPI kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

Tätä pn kysytty täällä ennenkin.
Ei pysy vaaterissa hyrrä jos este on tiellä. Ilman estettä vääntömomentti tulee vain painovoimasta ja on horisontin suuntainen. Kun tanko on tiellä niin meillä on vääntöä aiheuttamassa kaksi voimaa, stopparitangon horisintaalinen ja painovoimam vertikaalinen voima joiden resultantti on viistosti alas ja silloin niistä aiheutunut momentti EI ole horisontaalinen kuten oli pelkän painovoiman tapauksessa.

Ok, elikkä se vääntyy prekession pysähdyttyä joko ylös tai alaspäin(riippuen prekessiosuunnasta) ja pysähtyy sitten siihen kun vanteen kehä grindaa tankoa vasten.

Ei. Jos systeemi estetään pyörimästä pystyakselin ympäri, tarkoittaa se samaa kuin estää rengasta kaatumasta kokonaiskiertokeskiön ohi (vastaavasti kuin planeetta putoaa koko ajan auringon ohi), jolloin renkaalla on mahdollista kaatua vain kallistuen (ja planeetalla mahdollista pudota suoraan aurinkoonsa).

Prekession suuntahan riippuu aina pyörän pörimissuunnasta. Maalaisjärkisesti voi ajatella, että hitauden vuoksi pyörä kaatuu hieman vinosti siihen suuntaan, johon pyörä pyörii, jolloin se kaatuu samalla ohi ja alkaa kiertää systeemiä prekessioonsa. Mitä nopeampi on pyörän pyöriminen sitä kauemmas hitaus ennättää vaikuttaa, prekession tehollinen säde lähestyy pyörän sädettä ja sama keskeiskiihdyttävä voima aiheuttaa etäisemmässä vaikutuspisteessä hitaamman prekession.

Ehkä yllättäenkin, relativistinen aikaeroihin perustuva selitysmalli tulee hyvin lähelle tuota maalaisjärkistä selitystä.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
JPI kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

Tätä pn kysytty täällä ennenkin.
Ei pysy vaaterissa hyrrä jos este on tiellä. Ilman estettä vääntömomentti tulee vain painovoimasta ja on horisontin suuntainen. Kun tanko on tiellä niin meillä on vääntöä aiheuttamassa kaksi voimaa, stopparitangon horisintaalinen ja painovoimam vertikaalinen voima joiden resultantti on viistosti alas ja silloin niistä aiheutunut momentti EI ole horisontaalinen kuten oli pelkän painovoiman tapauksessa.

Ok, elikkä se vääntyy prekession pysähdyttyä joko ylös tai alaspäin(riippuen prekessiosuunnasta) ja pysähtyy sitten siihen kun vanteen kehä grindaa tankoa vasten.

Ei. Jos systeemi estetään pyörimästä pystyakselin ympäri, tarkoittaa se samaa kuin estää rengasta kaatumasta kokonaiskiertokeskiön ohi (vastaavasti kuin planeetta putoaa koko ajan auringon ohi), jolloin renkaalla on mahdollista kaatua vain kallistuen (ja planeetalla mahdollista pudota suoraan aurinkoonsa).

Prekession suuntahan riippuu aina pyörän pörimissuunnasta. Maalaisjärkisesti voi ajatella, että hitauden vuoksi pyörä kaatuu hieman vinosti siihen suuntaan, johon pyörä pyörii, jolloin se kaatuu samalla ohi ja alkaa kiertää systeemiä prekessioonsa. Mitä nopeampi on pyörän pyöriminen sitä kauemmas hitaus ennättää vaikuttaa, prekession tehollinen säde lähestyy pyörän sädettä ja sama keskeiskiihdyttävä voima aiheuttaa etäisemmässä vaikutuspisteessä hitaamman prekession.

Ehkä yllättäenkin, relativistinen aikaeroihin perustuva selitysmalli tulee hyvin lähelle tuota maalaisjärkistä selitystä.

Nyt en valitettavasti ihan ymmärrä mitä tarkoitat.

Vanteella on kolme mahdollisuutta tuossa tilanteessa; nousta, laskea tai pysyä paikallaan.

Mitä se siis mielestäsi tekee?

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
JPI kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

Tätä pn kysytty täällä ennenkin.
Ei pysy vaaterissa hyrrä jos este on tiellä. Ilman estettä vääntömomentti tulee vain painovoimasta ja on horisontin suuntainen. Kun tanko on tiellä niin meillä on vääntöä aiheuttamassa kaksi voimaa, stopparitangon horisintaalinen ja painovoimam vertikaalinen voima joiden resultantti on viistosti alas ja silloin niistä aiheutunut momentti EI ole horisontaalinen kuten oli pelkän painovoiman tapauksessa.

Ok, elikkä se vääntyy prekession pysähdyttyä joko ylös tai alaspäin(riippuen prekessiosuunnasta) ja pysähtyy sitten siihen kun vanteen kehä grindaa tankoa vasten.

Ei. Jos systeemi estetään pyörimästä pystyakselin ympäri, tarkoittaa se samaa kuin estää rengasta kaatumasta kokonaiskiertokeskiön ohi (vastaavasti kuin planeetta putoaa koko ajan auringon ohi), jolloin renkaalla on mahdollista kaatua vain kallistuen (ja planeetalla mahdollista pudota suoraan aurinkoonsa).

Prekession suuntahan riippuu aina pyörän pörimissuunnasta. Maalaisjärkisesti voi ajatella, että hitauden vuoksi pyörä kaatuu hieman vinosti siihen suuntaan, johon pyörä pyörii, jolloin se kaatuu samalla ohi ja alkaa kiertää systeemiä prekessioonsa. Mitä nopeampi on pyörän pyöriminen sitä kauemmas hitaus ennättää vaikuttaa, prekession tehollinen säde lähestyy pyörän sädettä ja sama keskeiskiihdyttävä voima aiheuttaa etäisemmässä vaikutuspisteessä hitaamman prekession.

Ehkä yllättäenkin, relativistinen aikaeroihin perustuva selitysmalli tulee hyvin lähelle tuota maalaisjärkistä selitystä.

Nyt en valitettavasti ihan ymmärrä mitä tarkoitat.

Vanteella on kolme mahdollisuutta tuossa tilanteessa; nousta, laskea tai pysyä paikallaan.

Mitä se siis mielestäsi tekee?

Kaatuu suoraan eli laskee.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
JPI kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Eusa kirjoitti:
Principia kirjoitti:
Mutta mitäs jos nyt pistämmekin esteen napatapin toiseen päähän ja pysäytämme prekession, mitä tapahtuu?.

Tässä kohti on tulkinnanvaraa.

Tarkoitatko, että renkaan pyöriminen pystytangon ympäri estetään ja kysyt pysyykö napatappi vaakasuuntaisena siltikin...?

Joo, pystysuuntainen este joka pysäyttää prekessioliikkeen, mutta mahdollistaa napatapin liikkumisen pystysuunnassa.

Tätä pn kysytty täällä ennenkin.
Ei pysy vaaterissa hyrrä jos este on tiellä. Ilman estettä vääntömomentti tulee vain painovoimasta ja on horisontin suuntainen. Kun tanko on tiellä niin meillä on vääntöä aiheuttamassa kaksi voimaa, stopparitangon horisintaalinen ja painovoimam vertikaalinen voima joiden resultantti on viistosti alas ja silloin niistä aiheutunut momentti EI ole horisontaalinen kuten oli pelkän painovoiman tapauksessa.

Ok, elikkä se vääntyy prekession pysähdyttyä joko ylös tai alaspäin(riippuen prekessiosuunnasta) ja pysähtyy sitten siihen kun vanteen kehä grindaa tankoa vasten.

Ei. Jos systeemi estetään pyörimästä pystyakselin ympäri, tarkoittaa se samaa kuin estää rengasta kaatumasta kokonaiskiertokeskiön ohi (vastaavasti kuin planeetta putoaa koko ajan auringon ohi), jolloin renkaalla on mahdollista kaatua vain kallistuen (ja planeetalla mahdollista pudota suoraan aurinkoonsa).

Prekession suuntahan riippuu aina pyörän pörimissuunnasta. Maalaisjärkisesti voi ajatella, että hitauden vuoksi pyörä kaatuu hieman vinosti siihen suuntaan, johon pyörä pyörii, jolloin se kaatuu samalla ohi ja alkaa kiertää systeemiä prekessioonsa. Mitä nopeampi on pyörän pyöriminen sitä kauemmas hitaus ennättää vaikuttaa, prekession tehollinen säde lähestyy pyörän sädettä ja sama keskeiskiihdyttävä voima aiheuttaa etäisemmässä vaikutuspisteessä hitaamman prekession.

Ehkä yllättäenkin, relativistinen aikaeroihin perustuva selitysmalli tulee hyvin lähelle tuota maalaisjärkistä selitystä.

Nyt en valitettavasti ihan ymmärrä mitä tarkoitat.

Vanteella on kolme mahdollisuutta tuossa tilanteessa; nousta, laskea tai pysyä paikallaan.

Mitä se siis mielestäsi tekee?

Kaatuu suoraan eli laskee.

Riippumatta prekessiosuunnasta? Toiseen suuntaan prekessoidessaanhan pysäyttämisestä aiheutuva vääntömomentti osoittaa ylöspäin.

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Kuvassa näytetty pienen kulmanopeuden ω kiertynyt kaatumislinja (sininen katkoviiva) ja suuren kulmanopeuden ω kiertynyt kaatumislinja (harmaa katkoviiva) ja niiden mukaiset prekession kulmakiihtyvyysvektorit (viety pohjakuvaan).

Vääntömomentti käyttäytyy symmetrisesti. Jos prekessoi toiseen suuntaan, vannepyöräkin pyörii silloin eri suuntaan. Kaatuminen tapahtuu luonnollisesti aina alaspäin, ellei prekessoi ohi.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Sorry: ei kulmakiihtyvyyksiä vaan keskihakuvoimia ovat nuo tumman turkoosit vektorit.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Onko muuten kellään tästä hyrräliikkeestä havainnollista vapaakappaletarkastelun tapaista vektori-/kuvaesitystä linkata? Taannoin kaikki esitykset vaikuttivat niin sekavilta, että jouduin tekemään itselleni asian selväksi kiihtyvyyksiä eli keskinäisiä aika-arvosuhteita muotonsa säilyttävässä vuorovaikutusketjujärjestelmässä tarkastelemalla...

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Principia
Seuraa 
Viestejä1787
Liittynyt16.4.2016

Jos vanne prekessoi ylhäältäpäin katsoen vastapäivään, niin sen pyörimisliikkeen vääntömomenttihan osoittaa ylöspäin.

Jos pyörii myötäpäivään niin osoittaa alaspäin.

Eikö tällä ole merkitystä siinäkohtaa kun esimerkissämme pysäytämme prekession?

Eusa
Seuraa 
Viestejä15182
Liittynyt16.2.2011

Principia kirjoitti:
Jos vanne prekessoi ylhäältäpäin katsoen vastapäivään, niin sen pyörimisliikkeen vääntömomenttihan osoittaa ylöspäin.

Jos pyörii myötäpäivään niin osoittaa alaspäin.

Eikö tällä ole merkitystä siinäkohtaa kun esimerkissämme pysäytämme prekession?


Taidat sekoittaa liikemäärämomentin ja sen muutoksen aikayksikössä eli vääntömomentin? Vektorisuureena vääntömomentti kohdistuu kiertoliikkeen tangentin suuntaan.

Liikemäärämomentti L on tosiaan oikean käden säännön mukaan prekessiossa ylös tai alas, mutta sen muutos L2-L1 vektorina tangentiaalinen.

Korjattakoon, jos jupisen erheitä.

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat