Seuraa 
Viestejä9574
Liittynyt20.1.2013

Minulla oli akvaariossani isosta parvesta jäljelle jäänyttä 2 kpl jo peräti 12 ikävuotta täyttänyttä tetraa, eli vanhat kaverukset. Toinen niistä sai vamman uimarakkoonsa, vanhuuttaan, jonka seurauksena rupesi vajoamaan pohjaan, ellei koko ajan pyristellyt vastaan uimalla pintaa kohden. Selväähän on, että moinen rasittaa kovasti jo vanhaksi elänyttä kalaa, joten edessä oli surullinen työ pyydystää kala ja toimittaa se ns. väljemmille vesille. Pari päivää seurattuani tilannetta olin huomaavinani erikoisen tilanteen: Toinen tetra, kaverinsa, pyrki toistuvasti uimaan raihnaan kaverinsa alle, ja ikäänkuin kannattelemaan ja auttamaan tätä. Eipä siitä juurikaan käytännön apua ollut, mutta tilanne oli minusta erittäin liikuttava. Pyysin vaimoanikin seuraamaan tilannetta, ja hän oli samaa mieltä siitä, että siinä oli toisen auttaminen kyseessä.
Nyt on enää yksi vanha tetra jäljellä, ja kohtapuolin lienee senkin vuoro, mutta se minkä teki kaverilleen, oli minulle jotakin aivan ennen näkemätöntä lajissaan kalojen ollessa kyseessä.
Onko (pienillä) kaloillakin empatian/rakkauden tunteet?

Kommentit (5)

Raspu
Seuraa 
Viestejä12785
Liittynyt12.7.2010

Brainwashed kirjoitti:

Onko (pienillä) kaloillakin empatian/rakkauden tunteet?

Hieman samaa mietin muurahaisketjussani. Miksi ei tuo olisi mahdollista.
Ei kai tunteet ja auttaminen ole yksin inhimillinen ominaisuus.
Meillä vaan on kädet ja jalat joten homma buikkii helpommin kuin esim. kalalla.

Mielenkiintoinen havainto kuitenkin.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9574
Liittynyt20.1.2013

SamikoKu kirjoitti:
Tuota olis kannattanut videoida.

No, näin jälkeenpäin ajatellen, niin olisihan tuo varmaan kiinnostanut monia, ainakin akvaarioharrastajien nähdä, että miten kala auttaa toista hädässä.

Jos joku minulle kertoisi saman jutun, eikä tätä kokemusta, niin en välttämättä heti uskoisi...

Tietenkin voi olla jokin muukin selitys kalan käytökselle, mutta itse en keksinyt parempaa.

Akvaarioita harrastanut sen 30 v on/off tyylisesti, enkä ollut koskaan ennen moista nähnyt.

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä9574
Liittynyt20.1.2013

Korjaan, siis olen harrastanut akvaarioita jo sen 40 v, kun aloitin harrastuksen jo pikkupoikana 10 l Riihimäen hillopurkilla ja miljoonakaloilla, joskin välillä ollut pieniä taukoja.

Nyt olen ojentelemassa kapulaa jälkipolvelle - toinen on kiinnostunut, toista ei oikein nappaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat