Seuraa 
Viestejä3582
Liittynyt7.8.2016

Täällä kun tuntuu olevan paljon tietotaitoa monilta eri tekniikan ja elämän aloilta, niin jakakaahan vinkkejä hyvistä yritysideoista. Siis sellaisia liiketoiminnaksi jalostettavia tarpeita, joita olette työelämässä tai muuten huomanneet, mutta joita ette itse aio hyödyntää. Joku voi niihin tarttua tai jatkojalostaa ideaa eteenpäin. Laitetaan Suomi nousuun! :)

Sivut

Kommentit (47)

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5984
Liittynyt8.11.2012

Ideani vuosia sitten oli perustaa start-up. Silloin vielä olin niin naivi, että uskoin tuon Suomi kuntoon höpöhöpön.

Jos tekee pelejä tai jos on jonkun jo Suomessa olevan teollisuudenalan kyljessä sopivasti niin silloin toki start-upitkin voivat olla hyvä juttu ja menestystä ilman massiiviseen korruptioon osallistumista voi tulla.

Muuten suurin osa ideoista on huonoja. Erityisesti sen takia, että kun olemme Suomessa on täysin selkeää että lähtee suurelta takamatkalta yrittämällä jotain sellaista, joka ei tähän maahan toimi.

Toisten ideoiden suorakopiot ovat yleensä taloudellisesti parempia. Ei mitään omaa, vaan pelkästään kopio jostain vaikkapa Briteissä tai Saksassa toimivasta.

Siitä olen yhä Suomessa yllättynyt miten heikkotasoisia pääosa start-uppien ideoista on. En ole perehtynyt tarpeeksi siihen mistä johtuu voi olla että rahoittajat ovat idiootteja tai sitten vaan ei maasta löydy laadukkaita yrittäjiä (joka sinänsä oletettavaakin koska edelle olleista syistä Suomeen harvoin kannattaa start-uppia perustaa). 

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3582
Liittynyt7.8.2016

HuuHaata kirjoitti:
Ideani vuosia sitten oli perustaa start-up. Silloin vielä olin niin naivi, että uskoin tuon Suomi kuntoon höpöhöpön.

Jos tekee pelejä tai jos on jonkun jo Suomessa olevan teollisuudenalan kyljessä sopivasti niin silloin toki start-upitkin voivat olla hyvä juttu ja menestystä ilman massiiviseen korruptioon osallistumista voi tulla.

Muuten suurin osa ideoista on huonoja. Erityisesti sen takia, että kun olemme Suomessa on täysin selkeää että lähtee suurelta takamatkalta yrittämällä jotain sellaista, joka ei tähän maahan toimi.

Toisten ideoiden suorakopiot ovat yleensä taloudellisesti parempia. Ei mitään omaa, vaan pelkästään kopio jostain vaikkapa Briteissä tai Saksassa toimivasta.

Siitä olen yhä Suomessa yllättynyt miten heikkotasoisia pääosa start-uppien ideoista on. En ole perehtynyt tarpeeksi siihen mistä johtuu voi olla että rahoittajat ovat idiootteja tai sitten vaan ei maasta löydy laadukkaita yrittäjiä (joka sinänsä oletettavaakin koska edelle olleista syistä Suomeen harvoin kannattaa start-uppia perustaa). 

Sulle voisi kyllä myöntää "vuoden pessimisti" -pokaalin...jos "vuoden nihilisti!" on jo myönnetty jonnekin. :D

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5984
Liittynyt8.11.2012

ekavekara kirjoitti:
 Sulle voisi kyllä myöntää "vuoden pessimisti" -pokaalin...jos "vuoden nihilisti!" on jo myönnetty jonnekin. :D

No ratko minulle Sarasvuon kertoma ongelma niin voin muuttaa mieleni. Sarasvuo kertoi tämänhetkisen totuuden, eli sen että rahaa tekee puhumalla parhaiten paskaa. Sarasvuo puhuu hyvin paskaa, joten hän menestyy halutessaan hyvin liike-elämässä. Asioihin perehtyneet eivät juuri koskaan osaa puhua hyvin paskaa, joten he eivät myöskään pysty taloudessa menestymään. Poikkeuksia asiassa on hyvin vähän joku Steve Jobs toki ja muutama muu esimerkki jotka ovat pystyneet ,molempiin.

Esimerkkitapaus Suomesta todellisena tutun kokemana muutaman vuoden takaa. Miten kilpailet osaajana, kun tarvitsisit alkuun julkista rahoitusta ja sinulla on vain osaamisesi. Vastaus: et mitenkään. Kilpailijat lupaavat olevansa maailman kaikista kaikista parhaita ensialkuun ja häviät heille verbaaliakrobatiassa kun valehtelemaan ja persiinnuolentaan lähdetään. No tähänhän noheva sanoisi, että pitää hakea yrityskumppani joka hoitaa moisen. Ei onnistu, koska jos sellaisen mukaan saat olet asioista osaamattoman alla joka ylilupaa ja samalla pakottaa siis alitoimittamaan. Ja sama ylläoleva pätee yhtälailla siihen julkisen tuen hakemiseen kuin myymiseenkin, koska johtopaikalla on se sarasvuo joka ei pysty ymmärtämään ja jota ei kiinnosta tuotteesi hienous tuon taivaallista. Hän on jo paikalla missä haluaa olla ja muutos jota kaikki uusi vaatisi on työlästä eli ikävää.

Mutta laittakaa vaan yritysideoita kehiin. Toki siis voi olla vaikka kuluttajatuotteina joitain harvinaisia uusia ideoita, joilla on potenttiaalia toimia, joka ihan ok. Samoin ne pelit. Tai olin 15v yrityksessä ja nyt teen tutulle pomolle x:ä tyyliset.

Toki siis pilvilinnoissa voi vapaasti leijua, kun ei ole tarvetta itse liata niitä käsiä.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3582
Liittynyt7.8.2016

Paskan puhuminen on yksi tapa tehdä rahaa, ja perustuu siihen, että ihmiset jaksavat kuunnella sontaa. Itse en jaksa Sarasvuon pseudofilosofiaa kuunnella yhtään.

Ehkä se yritysidea kannattaa rakentaa niin, ettei ole heti alkuun mukana kovassa kilpailussa. Tämä tarkoittaa innovointia ja uuden luomista. Hyvä esimerkki tästä on viime aikoina julkisuudessa ollut nyhtökaura. En ole maistanut enkä tiedä siitä paljoa, mutta hienon ja melkeinpä ilmaisen julkisuuden on saanut. Toivottavasti menestyy! Luomuruoan suhteen suomessa voisi olla paljonkin potentiaalia, kun meillä on tuo puhdas luonto.

Teknisellä puolella Suomen vahvuus ei taida olla kuluttajatuotteissa, vaan enemmänkin teollisuuden laitteissa ja erilaisissa erikoistuotteissa. Näiden innovointi on vain hankalaa, jos itse ei ole jo alalla. Vaikka itse tuotteen/menetelmän kehittäminen ei olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa, on pohjatietojen kerääminen työlästä. Siksi tietoa pitäisi jakaa julkisesti, että olisi halukkaille enemmän mahdollisuuksia.

Eusa
Seuraa 
Viestejä14396
Liittynyt16.2.2011

Tein taannoin itselle kolmijalkaisen ruokapöydän. Ihan lyömätön idea. Helppo valmistaa ja erittäin käytännöllinen.

Minulta saa piirustukset, jos kiinnostaa valmistaa ja myydä...

Hienorakennevakio suoraan vapausasteista: 1 / (1^0+2^1+3^2+5^3+1^0/2^1*3^2/5^3) = 1 / 137,036

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5984
Liittynyt8.11.2012

ekavekara kirjoitti:
 Teknisellä puolella Suomen vahvuus ei taida olla kuluttajatuotteissa, vaan enemmänkin teollisuuden laitteissa ja erilaisissa erikoistuotteissa. Näiden innovointi on vain hankalaa, jos itse ei ole jo alalla. Vaikka itse tuotteen/menetelmän kehittäminen ei olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa, on pohjatietojen kerääminen työlästä. Siksi tietoa pitäisi jakaa julkisesti, että olisi halukkaille enemmän mahdollisuuksia.

Juuri näin ja tiedon jakaminen on harvoin kaikkien etujen mukaista. Vaikka siis periaatteessa koko kakku kasvaisikin on kakun kasvaminen samalla myös usein uhka vanhoille toimijoille tai ainakin pakotus muuttumiseen joka siis työlästä. Mutta siis toki alalla jos on, niin sitten asia on paremmin kunnossa.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä3582
Liittynyt7.8.2016

HuuHaata kirjoitti:
ekavekara kirjoitti:

Juuri näin ja tiedon jakaminen on harvoin kaikkien etujen mukaista. Vaikka siis periaatteessa koko kakku kasvaisikin on kakun kasvaminen samalla myös usein uhka vanhoille toimijoille tai ainakin pakotus muuttumiseen joka siis työlästä. Mutta siis toki alalla jos on, niin sitten asia on paremmin kunnossa.

Asenneilmapiirin muokkaaminen yrittäjäystävällisemmäksi ja ideoiden kierrätys olisi taatusti kaikkien etu. Ideahan on vain yksi osa juttua, toinen on osata soveltaa sitä ja omata riittävä ammattitaito. Suurin osa yrityksistä ei perustu mihinkään suureen oivallukseen, vaan perusjuttujen tekemiseen kunnolla.

HuuHaata
Seuraa 
Viestejä5984
Liittynyt8.11.2012

ekavekara kirjoitti:
 Asenneilmapiirin muokkaaminen yrittäjäystävällisemmäksi ja ideoiden kierrätys olisi taatusti kaikkien etu. Ideahan on vain yksi osa juttua, toinen on osata soveltaa sitä ja omata riittävä ammattitaito. Suurin osa yrityksistä ei perustu mihinkään suureen oivallukseen, vaan perusjuttujen tekemiseen kunnolla.

Hyvin harvat asiat ovat kaikkien etu. Niukkuus on niiden etu, jotka eivät joudu siitä kärsimään ja monet ihmiset ovat sadistisia. Asenneilmapiiri ei ole se ongelma, koska johtopaikoilla siis ovat ne parhaat paskanjauhajat. Heidän etujensa mukaista ei ole muuttaa tilannetta sellaiseksi, jossa tekijän arvo kasvaisi. Tuossa tilanteessa nimittäin heidän oma arvonsa laskisi lähes väistämättä.

Ainoa keino ohittaa tuo on tarpeeksi massiivinen ja hyvä ekosysteemi tuotteille / tuotteelle joka on paras. Peleissä ehkä Suomessa voi ollakkin jotain pikkuisen tuollaiseen päin olevaa. 

Käyttäjä828
Seuraa 
Viestejä46
Liittynyt15.12.2015

Idea: lämminvesivaraaja joka liitetään sähköverkkoon sekä suoraan aurinkosähköpaneeleihin kiinni, ja joka veden lämmittämisen ohella toimii ainakin tasajännitevirtalähteenä (auringon paistaessa). Saahan tuollaisen kombon nykyisilläkin tuotteilla kasattua, isolla rahalla, mutta yhtenä laitteena voisi tehdä ihan kivasti kauppansa. Sähköverkkoyhtiöt vaativat nykyään, että sähkökatkon sattuessa on myös aurinkosähköpiiri kytkettävä pois eli menetetään backup-toiminnallisuus. Tuossa lämminvesivaraajassa sähköjärjestelmät voisivat olla siten eristettyjä, ettei riskiä aurinkosähkön pääsystä sähköverkkoon ole. En anna takuuta idean patentoimattomuudesta.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Pohdiskelin samaa aihealuetta viime vuonna (Mikrotyövalmius 14.10.2015). Palveluja käytettäisiin enemmän, jos työ olisi helppo tilata ja maksaa sekä hinta olisi maksukyvyn rajoissa.

Posti on lähtenyt tekemään näitä mikrotöitä. Posteljooni leikkaa kierroksellaan vaikka nurmikon ja veloittaa vain työsuorituksesta ilman kiinteitä lähtö- ja matkaveloituksia. Vastaavia työtarpeita riittäisi ainakin eläkeläisillä, mutta heillä ei ole varaa maksaa sataa euroa pelkästään siitä että tekijä tulee paikalle. Entäpä jos postia jakaisivat eri alojen ammattilaiset ja suorittaisivat kierroksen ohessa pieniä talonmiehen tehtäviä? Isommat tehtävät he kirjaisivat ylös. Ammattimiesryhmä voisi sitten kierrellä alueittain ja tehdä nämä vaativammat työt. Työ olisi kustannustehokasta ja veloitus asiakkaalle kohtuullinen. 

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Vieläkös kakrut etsivät kesätöitä? Kaupungilla näkee liikkuvia jäätelönmyyjiä ja muitakin kiertäviä kioskeja. Patoutunutta kysyntää ei välttämättä ole, kun erilaisia myymälöitä riittää muutenkin. Kysyntää voisi olla uimarannoilla ja muissa yleisötilaisuuksissa sekä kokoontumisissa (jonot, ruuhkat jne.) joiden lähellä ei ole myymälöitä. En ole kuullut kioskisovelluksista älypuhelimeen. Polkupyöräkioskilla olisi suppea valikoima partiointialueen yleisimmän kysynnän mukaan. Asiakkaat merkkaisivat tuotteet joista ovat kiinnostuneita. Asiakkaat näkisivät näitä tuotteita myyvien kioskien liikkumisen kartalla ja myyjät vastaavasti omasta valikoimasta kiinnostuneet asiakkaat. Kioskikauppias voisi myös käydä noutamassa tilatut tuotteet kaupasta.

Vanhaan aikaan liikkuva tupakkakauppa olisi varmaan ollut menestys. Nyt saattaisi olla älylaitteen akun pikalataus, varavirtalaitteen vaihto vastaavaan ladattuun tai myynti, yleisimmät muistikortit jne. Kertakäyttöisiä sadetakkejakin voisi mennä paljon kun sataa.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

HuuHaata kirjoitti:

Minäkin ajattelin vuosia sitten perustaa startupin, mutta minulla ei ollut sen enempää ideoita kuin pääomaakaan, joten se vähän niiqu kosahti sitten siihen.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Aktiivisovellus

Sovellus, joka muuttaa älypuhelimen kulloisenkin asiointipaikan asiakaspäätteeksi. Kirjastossa ei tarvitse jonottaa, kirjat palautetaan ja lainataan omalla puhelimella. Kahvilan tai pikaravintolan jonossa voi valita listalta tilauksensa ja luettaa sen kassapäätteelle sekä maksaa haluamallaan tavalla. Tällaisia on yrityskohtaisina olemassa, mutta tarkoitan sovellusta joka hakee vaikka QR-koodilla heti ovella kyseisen liikkeen palvelut eikä niitä tarvitse olla valmiina puhelimessa.

Pikamyyjä

Miten usein isoihin myymälöihin tulee asiakkaita, joiden on kiireesti kerättävä tuotteita eri osastoilta? Pikamyyjä opastaisi asiakkaan osastoille tai keräisi tämän puolesta tuotteet. Samalla hän skannaisi kerätyt tuotteet ja rahastaisi ne heti kierroksen päätteeksi.

BCK
Seuraa 
Viestejä6960
Liittynyt9.7.2010

ekavekara kirjoitti:

Ehkä se yritysidea kannattaa rakentaa niin, ettei ole heti alkuun mukana kovassa kilpailussa. Tämä tarkoittaa innovointia ja uuden luomista. Hyvä esimerkki tästä on viime aikoina julkisuudessa ollut nyhtökaura. En ole maistanut enkä tiedä siitä paljoa, mutta hienon ja melkeinpä ilmaisen julkisuuden on saanut. Toivottavasti menestyy! Luomuruoan suhteen suomessa voisi olla paljonkin potentiaalia, kun meillä on tuo puhdas luonto.

Nyhtökauran innovaatio osui hyvään saumaan, monien globaalien megatrendin leikkauspisteeseen:

"Pannulle heitettävä nopea ruoka on vastaus arjen kiireeseen. Samalla se on vastaus huoleen ilmastonmuutoksesta, ympäristöstä ja maapallon ruokahuollosta."  "nyhtökaura on yhdistelmä proteiinibuumia, ilmastolähtöistä tiedostavaa vegetrendiä, kauran tuttuutta ja ruokahifistelyä. 

Tuohon joukkoon voisi vielä lisätä terveystietoisuudenkin trendin. Punaisen lihan (ja varsinkin prosessoidun punaisen lihan) syönnistähän on tehty viime vuosina paljon tutkimuksia, jotka liittävät ne muistaakseni alhaisempaan elinikään, suurempaan syöpäriskiin ja sv-tautiriskiin jne., ja näitä välttääkseen monet tähyävät muihin proteiininlähteisiin. Ja proteiinibuumi puolestaan liittyy laihdutusbuumiin, mikä taas liittyy lihavuusepidemiaan.

Elintarviketieteen tohtori Reetta Kivelä on teknologiajohtaja ja tutkija Zhong-qing Jiang on tutkimuspäällikkö tuossa firmassa, Gold & Green Foods:issa. "Kivelän vuonna 2011 valmistunut väitöskirja oli käsitellyt kauran beetaglukaania, kuitua, jolle kauran kaikki Euroopassa hyväksytyt terveysväittämät perustuvat. Tutkimus kauran kuitujen pilkkoutumisesta hapettumisreaktiossa herätti kansainvälistäkin huomiota."

Kivelän yhtiökumppani Maija Itkonen sai idean lentokoneessa lukiessaan New York Timesin juttua uusista kasviproteiiniyrityksistä, ja ylipuhui ystävänsä ja kauratutkijan Kivelän mukaan idan toteuttamiseen. Myöhemmin innovaatiotiimiin liittyi myös tutkija Zhong-quing.

http://www.hs.fi/ruoka/a1461908528904
https://taloudessa.fi/artikkelit/ihmiset/2016/06/08/teknologiasta-nyhtok...

Tuossa jälkimmäisessä linkissä kuvataan osuvasti, että yrittäjän ei itse tarvitse olla se pelle peloton-keksijätyyppi, vaan hän voi olla innostava ja energisoiva ideatykki, organisoija, rahoituksen järkkääjä jne.: 

Itkosen edellinen yritys toimi teknologia-alalla, nyt pystyssä on elintarviketehdas. On tehtävä sitä, mitä haluaa ja unohtaa turhat rajoitukset.

– Tarvitaan visionäärisyyttä, käyttäjä­näkökulman mukaan tuomista ja asiantuntijaorganisaation johtamista. Enhän minäkään täällä molekyylejä tutki, Itkonen muistuttaa.

– Jos aikoo olla jonkin asian johtaja, pitää pystyä ottamaan vastuuta asioista, joita ei tajua. Tämä on arvostuksen, luottamuksen, vastuunkannon ja kaaoksen sietämisen yhdistämistä.

Vakaat ja ketterät yhdessä

Kaikkien ei tarvitse tehdä innovaatioita, Itkonen muistuttaa. Ei, vaikka innovaatiomantra on vuosikaudet leijunut yritysten yllä.

Ratkaisukeskeisenä ihmisenä Itkosella on lääke myös siihen, miten innovaatioita saataisiin enemmän pinnalle.

– Meillä on isoja ja kankeita yrityksiä – valtamerilaivoja, joilla on hyvät voimavarat ja valmiit asiakkaat, mutta joita on vaikea saada kääntymään nopeasti. Ja meillä on pieniä startupeja, joissa on ideoita, mutta ei resursseja. Suomessa voisimme näyttää esimerkkiä ja luoda hyviä partneruuksia näiden välille. Isot yrityksen voisivat sijoittaa pieniin, ja niillä olisi myös asiakaspohja valmiina – ilman kateutta tai kampittamista.

Etsittäisiin yhdessä hyviä juttuja, Itkonen visioi.

Windspeed
Seuraa 
Viestejä8411
Liittynyt14.4.2016

Eusa kirjoitti:
Tein taannoin itselle kolmijalkaisen ruokapöydän. Ihan lyömätön idea. Helppo valmistaa ja erittäin käytännöllinen.

Minulta saa piirustukset, jos kiinnostaa valmistaa ja myydä...

Foto olis kiva ylläri ! 😎

If it looks good it will fly good ! -Marcel Dassault

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat