Sivut

Kommentit (46)

mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

SamikoKu kirjoitti:

Sanoisin että paras tapa torjua myyjä on sanoa sille kohteliaasti, että ei kiitos. Ei kiinnosta ja sulkea puhelin.
Siinä säästää omaa ja myyjän aikaa, sekä hermoja molemmin puolin. Eli ei ole monen toiveammatti tuo ja vastatessaan kaanaattaa miettiä, että ehkä henkilö tekee sitä olosuhteiden pakosta.

Päättäväinen äänensävy taitaa ratkaista. Jos myyjä kuule heti, että ihan turha jatkaa, tuon pää ei käänny, niin ei se nyt kiusallaan jatka ja haaskaa omaa työaikaansa.

Sitten jos mutisee jotain "emmätaida emmätiedä", niin varmasti puhelu jatkuu hamaan tappiin asti.

Liiallinen kohteliaisuuskin voi siis koitua kohtaloksi. Jos ei saa sanottua että Ei. Ei. Ei. :)

Kerran tuli työkaverille (esimiehenä tuossa) kesken palaverin puhelu tuntemattomasta, ei ollut varma onko työpuhelu ja vastasi. Myyjä kysyi onko huono hetki, vastasi että joo olen just palaverissa. Siitä huolimatta alkoi esittelemään tuotettaan kuin joku robotti. Sanoi että tässä 5 ihmistä odottaa mua. Ei vaikutusta.

Puhelin pöydälle ja speakeri päälle, ja alkoi esittelemään nimeltä muita palaverissa olijoita. Hauskaa oli.

Kyllä niissä myyjissäkin on niitä joiden ei pitäisi myydä yhtään mitään. Tuo saattoi katkaista kamelin selän, ja myyjä tajusi vaihtaa ammattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

mdmx kirjoitti:

Kyllä niissä myyjissäkin on niitä joiden ei pitäisi myydä yhtään mitään. Tuo saattoi katkaista kamelin selän, ja myyjä tajusi vaihtaa ammattia.

Tai jos oli sisukas kaveri niin otti opikseen ja korjasi tapansa.

Jos puhelinmyyntiä miettii sosiaalisen älykkyyden näkökulmasta, hyvä myyjä lienee sellainen jonka mielestä se on ihan ok soitella ihmisten henkilökohtaisiin puhelimiin ja myydä niille tavaraa. Sillon järki pysyy päässä puhelun aikana ja pystyy vähän kuuntelemaan sitä kohdettakin.

Sitten jos myyjä on hirveen tunneryöpyn vallassa, saattaa tulla tollasia ylilyöntejä.

ekavekara
Seuraa 
Viestejä8180

jussipussi kirjoitti:
ovolo kirjoitti:
Minulta meni sitten aikaa etsiessä netistä ja Elisan sivuilta olematonta päivitystä.

Veloitat Elisaa tuntiliksasi mukaan turhasta työstä, näin se pitäisi mennä.

Hauskoja nää ihmiset, kun kuvittelee, että muita voi tosta vaan velottaa. :D Saahan sitä laskuja lähetellä, mutta jos haluaa, että ne maksetaan, niin pitää olla jokin sopimus taustalla. Ei pelkkä vitutus (onneksi) velvoita ketään mitään maksamaan.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

CE-hyväksytty kirjoitti:
Niille voi sanoa että: "Ei mulle kannata soitella. Meillä avovaimo päättää nää tämmöset asiat."
:D

Tää on nyt jotenkin lipsahtanut niinpäin että avovaimo sanoo samaa musta. Pari kertaa kiikuttanut mulle puhelinta missä joku myynyt jotain uutta sähkösopimusta tms.

Tietysti vois alkaa pelaan ping-pongia.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1491

Minä olen kotimaan lisäksi myös ulkomaisten puhelinmyyjien kohteena. Soittajina usein joko kohtalaista englantia puhuva naishenkilö kaukoidästä (thaimaasta ehkä?) tai suorastaan yläluokkaista englantia puhuva mieshenkilö. Nämä myy jotain sijoitustuotteita.

Olen aina kohtelias puhelinmyyjille sillä työtänsä he vain tekevät, sanon usein vain että "En ole kiinnostunut, kiitoksia soitosta, hei" click.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

Self-therapy näkökulmaa, tosin jo vuosien takaa tällä kertaa.

Mun on nuorempana ollut joissain tilanteissa todella vaikeaa sanoa Ei. Se on tuntunut jotenkin epäkohteliaalta, miellyttämisen tarvetta. Ehkä jotain itsensä mitätöintiä, olen huonompi kuin se toinen, joten en voi kieltäytyä. Muutaman kerran mennyt hivenen sairaalloisen puolellekin, en nyt mene yksityiskohtiin.

Puhelinmyynti (ja joskus muukin livenä tapahtuva myynti) on tuntunut siltä, että se toinen käyttää mun heikkouttani hyväkseen. En ole pystynyt sitä estämään, vaikka olen sen osittain tiedostanut. Tästä seuraa VIHAA kaikenlaisia hyväksikäyttäviä lieroja kohtaa.

"Ne tuntee mun heikkouteni, ja täysin tietoisesti käyttää mun sairauttani hyväkseen."

Ehei.. Mä itse tunsin heikkouteni, mutta en pystynyt tekemään sille mitään. Tiedostamisen kirous, jos menee yli jostain "normaalista rajasta" omien tunteidensa tiedostamisen suhteen, voi tulla ongelmia. Koska ei ne tunteet mene pois sillä että ne tiedostaa, sit sun pitää tuntea ja sen lisäksi kognitionaalisesti yrittää ymmärtää et miks vitussa mä tunnen näin, onks mussa jotain vikaa? Kai tota voi kutsua mielenterveysongelmaksi. Terve ihminen vaan tuntee, suuttuu tarvittaessa, jne. Tiedostaminen voi lukottaa. Alkaa pelkäämään niitä omia tunteitaan.

Ja ne menee pois nimenomaan sillä että ne tilanteet elää, eli kohtaa.

Ei ne myyjät siitä tietenkään tienneet. Ne teki vaan työtään, yrittivät myydä.

Vierailija

CE-hyväksytty kirjoitti:
Niille voi sanoa että: "Ei mulle kannata soitella. Meillä avovaimo päättää nää tämmöset asiat."
:D

Meille opetettiin, että silloin kun "vastuuta siirretään" niin pitää hieman haastaa ja kysellä että eikö isäntä sitten päätä mistään? Aika usein se alkaa (emäntä tai isäntä) luetella jotain ja siitä pääsee taas jatkamaan. On kuitenkin joku aikalimitti milloin kannattaa luovuttaa koska jos kauppaa vaan vatvotaan niin se on poissa muusta bisneksestä. Jos onnistuu antamaan itsetään hyvän kuvan niin silloin ne jopa ostaa koska "oli niin kiva myyjä".

Vierailija

mdmx][quote=SamikoKu kirjoitti:

Kerran tuli työkaverille (esimiehenä tuossa) kesken palaverin puhelu tuntemattomasta, ei ollut varma onko työpuhelu ja vastasi. Myyjä kysyi onko huono hetki, vastasi että joo olen just palaverissa. Siitä huolimatta alkoi esittelemään tuotettaan kuin joku robotti. Sanoi että tässä 5 ihmistä odottaa mua. Ei vaikutusta.

Puhelin pöydälle ja speakeri päälle, ja alkoi esittelemään nimeltä muita palaverissa olijoita. Hauskaa oli.

Tai kova jannu olis myynny tuotteen jokaikiselle siinä palaverissa.

No joo, luultavasti se myyjä ei vaan kuunnellu mitä toinen vastas.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

SamikoKu kirjoitti:

Tai kova jannu olis myynny tuotteen jokaikiselle siinä palaverissa.

Hyvä pointti ja olen samaa mieltä, mut näitä harvoin on puhelinmyyjinä. :)

Vierailija

mdmx kirjoitti:
Self-therapy näkökulmaa, tosin jo vuosien takaa tällä kertaa.

Mun on nuorempana ollut joissain tilanteissa todella vaikeaa sanoa Ei. Se on tuntunut jotenkin epäkohteliaalta, miellyttämisen tarvetta. Ehkä jotain itsensä mitätöintiä, olen huonompi kuin se toinen, joten en voi kieltäytyä. Muutaman kerran mennyt hivenen sairaalloisen puolellekin, en nyt mene yksityiskohtiin.

Puhelinmyynti (ja joskus muukin livenä tapahtuva myynti) on tuntunut siltä, että se toinen käyttää mun heikkouttani hyväkseen. En ole pystynyt sitä estämään, vaikka olen sen osittain tiedostanut. Tästä seuraa VIHAA kaikenlaisia hyväksikäyttäviä lieroja kohtaa.

"Ne tuntee mun heikkouteni, ja täysin tietoisesti käyttää mun sairauttani hyväkseen."

Ehei.. Mä itse tunsin heikkouteni, mutta en pystynyt tekemään sille mitään. Tiedostamisen kirous, jos menee yli jostain "normaalista rajasta" omien tunteidensa tiedostamisen suhteen, voi tulla ongelmia. Koska ei ne tunteet mene pois sillä että ne tiedostaa, sit sun pitää tuntea ja sen lisäksi kognitionaalisesti yrittää ymmärtää et miks vitussa mä tunnen näin, onks mussa jotain vikaa? Kai tota voi kutsua mielenterveysongelmaksi. Terve ihminen vaan tuntee, suuttuu tarvittaessa, jne. Tiedostaminen voi lukottaa. Alkaa pelkäämään niitä omia tunteitaan.

Ja ne menee pois nimenomaan sillä että ne tilanteet elää, eli kohtaa.

Ei ne myyjät siitä tietenkään tienneet. Ne teki vaan työtään, yrittivät myydä.

Lohdutukseks voi sanoa että aika monella myyjällä on myös takaraivossa ajatus, että ne myy jotain paskaa ihmisille jota ne ei tartte. Se jos mikä on rassaavaa. Sen takia siinä myyjäkoulutuksessa yritetään perustella asioita ja saada se myyjäkin uskomaan, että taustalla on joku yleishyödyllinen tarkoitus tai että asiakas oikeasti hyötyy tuotteesta. Suomen luontolehti myynnissä oli koukku nimenomaan se, että osa myynnistä meni luonnonsuojelun kehittämiseen.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

SamikoKu kirjoitti:
Sen takia siinä myyjäkoulutuksessa yritetään perustella asioita ja saada se myyjäkin uskomaan, että taustalla on joku yleishyödyllinen tarkoitus tai että asiakas oikeasti hyötyy tuotteesta.

Joo, eiköhän puhelinmyyjistä suurin osa ole ihan "oikeamielisiä" ihmisiä, jotka eivät nauti siitä kusetus aspektista. Töissä tulee myyjien kans kommunikoitua paljonkin. Ne selvästi ei koskaan halua tietää mitään ongelmakohtia tuotteesta. :) Eivät sitä ikinä tuo esiin, mutta kyllä sen selvästi aistii kehonkielestä yms. Paitsi tietysti isot ongelmat, jotka asiakas huomaa joka tapauksessa.

Näin se kilpailu vaan toimii, ei mulla tuon kanssa enää mitään ongelmaa ole. Päinvastoin. Ihan samanlailla tuosta voisi syyttää asiakasta, ne on liian 'inhimillisiä'. Eikä ihmiset tyhmiä ole, kusettajat harvoin pääsee mihinkään, pitää uskoa siihen mitä tekee. Uskovainen ei kuseta.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6187

mdmx kirjoitti:
Eikä ihmiset tyhmiä ole, kusettajat harvoin pääsee mihinkään

Ja loppupeleissä aika harva varmaan haluaa kusettaa. Mut kyl niitäkin on, mt-ongelmien toinen ilmentymä. :)

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Puhelinmyyjästä pääsee eroon myös sanomalla että luottotiedot on menny vaikka ei oiskaan. Ne kun pitää olla kondiksessa etäkaupassa. Sitte myyjä ei saa tarkistaa sun luottotietoja ennen kuin sinä olet ilmaissut ostohalukkuutesi, joten se ei voi alkaa vänkäämäänkään vaikka aina ne luottarit katotaan jo ennen soittoa. Mutta jos myyjä jää tuosta kiinni ni sen voi haastaa rosikseen yksityisyyden suojan piiriin kuuluvan tiedon urkinnasta.

Hämmentää.

PSYbuse
Seuraa 
Viestejä1365

Joskus tehnyt puhelinmyyntiä viikon verran. "Koulutuksessa" opetettiin, että voi luovuttaa asiakkaan kanssa vasta, kun hän on sanonut kolme kertaa 'Ei'. Oli meillä ylimalkainen myyntipuhekin paperilla, jonka jokainen sitten muotoili omaan suuhun sopivaksi. Viikon tosiaan jaksoin tehdä, ei ollut mun juttu.

Kyllä mulle soittelevat myyjät aina uskovat, kun määrätietoisesti ilmoittaa heti alkuun, ettei kiinnosta ja puhelinkeskustelun jatkaminen on vain ajan hukkaa kummallekin. Joskus olen myös kääntänyt tilanteen päinvastoinkin ja mulle soittaneesta puhelinmyyjästä tulikin asiakas. Kiertelin siihen aikaan kahviloita, kioskeja ja kauppoja tukkumyyden mehuja ja energiajuomia. Kerran sitten puhelinmyyjä soitti kesken työpäivän ja alkoi kauppaamaan lehteä, taisi olla Tekniikan Maailma. Oli kesäkuuma ja sain käännettyä keskustelun omaan työhöni ja kuumaan säähän. Lopputulemana en sitten tilannut TM:aa. Puhelinmyyjä sen sijaan tilasi viisi myyntierää energiajuomia ja muutaman erän tuoremehua virkistämään heidän työtiimiään. Pikkuinen kauppa rahassa ja provisiossa mitattuna, mutta myyntineuvottelijana olin sinä päivänä tyytyväinen. :)

Mielipiteeni voi muuttua, muttei se tosiasia, että olen oikeassa.
http://www.youtube.com/watch?v=1orMXD_Ijbs

BCK
Seuraa 
Viestejä6960

Tämä seuraava lainaus ei suoranaisesti koske puhelinmyyntiä, vaan markkinatutkimusta, mutta oli hauska:

http://justmademelaugh.com/this-guy-just-gave-telemarketers-a-taste-of-t...

Every time a telemarketer calls my friend Ryan gets very excited to answer the phone and below is how their conversation goes and it’s hilarious!

*Phone Rings*

Ryan: Hello, this is Ryan.

Them: Hello Ryan, I am calling from Korban Market Research Company. Would you be willing to take a short survey with us?

Ryan: I absolutely will! We here at Daymoon Consulting are always ready to provide opinion based data to our clients!

Them: Um… Ok? Anyways, this survey just takes about 5 minutes and when finished you are entered into a drawing to win a 3 day Cruise to the Caribbean.

Ryan: That will not be needed. Our usual remuneration per our standard service agreement is all that is required. However please be aware that our lowest billable period is one hour and this call will be billed for an hour of service even if only five minutes is used.

Them: No sir, this will only take five minutes not an hour.

Ryan: I understand, however your firm will still be billed the minimum hour as per our services agreements. That comes to $215. How would you like to take care of this today? Do you have billing set up with us already? If so I just need the corporate code for your company.

Them: I don’t have that… This only enters you for a trip sir.

Ryan: Ok, that’s alright sir. We can set this up on a company credit card for a small fee. Your new total will be $256.98, sir. Go ahead and give me the credit card number when you are ready sir.

Them: What credit card?! We aren’t paying $257 for this!

Ryan: Oh, you are absolutely right sir! I am so sorry! We are talking after 6pm EST so you are correct that we are in “premium time”. That is correspondingly higher. You total will be $517.54. Thank you for reminding me!

Them: What?! No… No… We can call you after 6pm. The law says we can call until 9pm.

Ryan: Daymoon Consulting prides itself on meeting our customers needs 24 hours a day sir, but between 6pm and 6am is premium time. Sir, I am ready for that credit card number now.

Them: Look, I just have the calls routed to me. I didn’t call you, a computer did.

Ryan: Oh, I see.

Them: Yeah, so can we just get to the survey?

Ryan: Yes, but I will have to add our auto-dialer fee to the charges. It’s due to our consultants time being so valuable that we do this to keep them from having their time wasted. With that fee your new total is $749.99. What are the first four digits of the card you would like us to use, please?

Them: Sir, Please hold on for my supervisor please.

Ryan: Ok sure thing!

*6 minutes later*

Supervisor: Hello sir, I understand their is a problem?

Ryan: None at all. Your total charges for one hour of premium time consulting with auto-dialer charge and supervisor level respondent fee with credit card processing is $1123.67. We accept all major credit cards. Will this be on a Visa, MasterCard, or American Express today?

Supervisor: For what?!

Ryan: Consulting on your survey of course. What method of payment will you be using today?

*click*

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat