Sivut

Kommentit (46)

insinjööri
Seuraa 
Viestejä515

mdmx kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:

Se on niin epäkohteliasta, että luuri korvaan välittömästi, ehkä pikku tylytyksen saattelemana, on helpoin ja oikeudenmukaisin toimenpide.

Mulla on noiden kans tapana sanoa kerran, sitten pistää puhelin pöydälle katkaisematta linjaa. Joskus kuuluu pölinää kymmeniä sekunteja.

Oon ehkä vähän sadisti, mut sitä saa mitä tilaa.

Itsehän sanon, että "odottappa sekunti, annan puhelun Sesselle".

Meillä nimittäin koira päättää nämä lehtitilausasiat. On joku yrittänyt myydä koiralle lehtiäkin jopa minuutin ennenkuin on tajunnut, läähätystä kummempaa ei tule saamaan luurin toisesta päästä vastaukseksi.

George Hanson
Seuraa 
Viestejä1706

Minä kunnioitan puhelinmyyjiä kovasti.

Itse pystyn tarvittaessa myymään vaikka mitä, jos ollaan face-to-face, mutta puhelinmyyntiä en osaa - en siis ollenkaan. Muutoinkaan en seurustele puhelimessa kuin cartertyyppiset 5 sekuntia. Isäukko on samanlainen, soittaa vain kun on asiaa. Tai siis on soittanut yhden kerran viimeisen viiden vuoden aikana. Viesti oi: Netti ei toimi, mikähän siinä on?

Lapsille olen sanonut, että vastatkaa aina kun minä soitan, koskaan ei ole ns. turha puhelu. Luultavasti teen kuolemaa ja haluan ilmaista viimeisen tahtoni.

Hyvistä myyjistä ihmisillä on aivan väärä käsitys, joku Jethron tyyppinen kaveri ei ole huippumyyjä. Huippumyyjää ei tunnista jatkuvasta puhetulvasta tai tunkeilevuudesta vaan myyntitilastoista. Siellä on usein ihan eri tyypit, kuuntelijat, ymmärtäjät ja oivaltajat. Toki paperikone tai risteilijäkaupoissa liikkuu isompi rahakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
QS
Seuraa 
Viestejä5366

George Hanson kirjoitti:
...

Hyvistä myyjistä ihmisillä on aivan väärä käsitys, joku Jethron tyyppinen kaveri ei ole huippumyyjä. Huippumyyjää ei tunnista jatkuvasta puhetulvasta tai tunkeilevuudesta vaan myyntitilastoista. Siellä on usein ihan eri tyypit, kuuntelijat, ymmärtäjät ja oivaltajat. Toki paperikone tai risteilijäkaupoissa liikkuu isompi rahakin.

Ohimennen huomasin tämänkin keskustelun.

Hansonin kommentissa on perää. Oikeat hyvät myyjät, joihin olen sattunut törmäämään, ovat hämmästyttäviä tulkitsemaan tilanteita, ihmisiä, ilmapiirejä ja tunteita. Timantinkovia businessihmisiä yhdistettynä tunteella elämiseen. Tiedä sitten onko laskelmoitua vai aitoa tunnetta. Ja totta, tuotteet ja palvelut aivan eri tasolla kuin Jetrolla, heh.

CEEL
Seuraa 
Viestejä2

Keskustelun tyyli pisti sen verta silmiin, että oli 10 vuoden tauon jälkeen pakko vaihtaa lukijapuolelta takaisin keskustelun osalliseksi.

Samaistun keskustelun pääjoukon mielipiteisiin ja kokemuksiin ajalta, jolloin en itse ollut tehnyt puhelinmyyntityötä. Jokainen soittaja otti pannuun ja varmasti yritti huijata.

Kokemus asiasta kuitenkin muuttui aikalailla, kun vaihtoi luurin toiselle puolelle. On aivan totta, että osa puhelinmyyntifirmoista on kusetuksia ja osassa porukka on töissä ns. pakosta. Toki harvalla se työ muutenkaan intohimo tai harrastus on. Rankkoja kusetuksia kuluttajille on aika vähän, yrittäjille erilaisia luetteloita ja rekistereitä sen sijaan piisaa. Mutta suuri osa tarjotuista palveluista on hyödyllisiä ja myyntityötä tekevät rehelliset ihmiset.

Aku Ankka on esimerkiksi ihan tavallinen lehti, siinä missä Apu ja muutkin puhelimessa kaupiteltavat lehdet ovat. Samoin D-vitamiini on hyödyllinen ravintolisä, ja lista jatkuu. Myyjän tehtävä on ennen kaikkea saada asiakas tajuamaan, että tällä palvelulla hänen elämänsä helpottuu, saa lisää sisältöä tms. Itsekin esimerkiksi mielelläni tilaisin parin vuoden tauon jälkeen taas Tiede-lehteä, mutta en jaksa/viitsi/ehdi selailla mitä tilaajatarjouksia nyt olisi tarjolla. Harmi vain, ettei ole Tiede-lehden kaupustelijat soittaneet, ihan mielellään ottaisin nyt jonkin 6kk tarjouksen vastaan. 

Aivan oma lukunsa ovat sitten palvelut, joista on aivan suunnaton hyöty asiakkaalle. Vanhaa lukkoseppä-yrittäjää vituttaa, kun Fonectan tai Googlen edustaja soittaa ja tarjoaa jotain ihme nettinäkyvyyttä satasella tai parilla vuodessa. Mutta kun avaimensa lukkoon katkaissut nuori kaupunkilainen tarvitsee hänen palveluaan, niin mistäs muualta hän palveluntarjoajaa etsii, kuin numeropalvelusta tai googlesta? Ja avaimia muuten katkeaa lukkoihin paljon. 

Kuluttajapuolella mieleen tulee vakuutukset. Nuorena jannuna hetken aikaa tein puhelinmyyntityönä myös ajanvarauksia vakuutusyhtiön edustajalle. Vastaanotto oli 95-prosenttisesti negatiivista "meillä on jo kaikki kunnossa", "ei kiinnosta", "ei ehdi" yms. Oletuksena vastaajilla oli aina, että heitä yritetään huijata tai viedä heidän rahansa, vaikka totuus oli täysin päinvastainen. Itse en tuosta bisneksestä tuohon aikaan juuri mitään ymmärtänyt ja omatkin vakuutukset olivat lähinnä vuokrasolun kotivakuutus ja matkavakuutus. Asia palasi mieleen pari vuotta sitten, kun suuren vakuutusyhtiön edustaja soitti ja pyysi tapaamiseen. Aikaa oli tuosta omasta urastani kulunut jo lähemmäs kymmenen vuotta ja alle 100 euron vakuutusmaksut olivat perheen ja omaisuuden karttuessa kasvaneet yli 2000 euroon. Olin pirun kiireinen, mutta en halunnut olla töykeä, sillä muistan kuinka turhauttavalta se aikoinaan tuntui. Kuukautta myöhemmin kävin tapaamisessa, tunnin istunnolla säästin noin 700 euroa ja kaiken kukkuraksi perheeni vakuutusturva vielä jopa parani. Olin tuosta luonnollisestikin ihmeissäni, mutta vakuutusyhtiöillä on ilmeisen kovat katteet ja kilpailutuksissa asiakkaille on saatavilla koviakin alennuksia. 

Eli kyllä noihin soittoihin kannattaa aina avoimin mielin suhtautua, kohteliaasti kuunnella mitä soittajalla on sanottavana, kysyä aidosti kiinnostuneena mitä hyötyä hän voi sinulle tarjota ja tämän jälkeen tehdä johtopäätökset. Ystävällinen keskustelu kannattaa aina, sillä soittaja tarjoaa todennäköisesti jotain oikeasti hyödyllistä juttua sinulle, ja mikäli nyt sattuisi olemaan jonkin konnafirman edustaja, niin harvoin sieltä se pääkonna soittaa, vaan juurikin joku onneton, joka ei ole muutakaan työtä saanut. Muista että ystävällisestä keskustelusta jää myös sinulle itsellesi parempi mieli :)

Reiska
Seuraa 
Viestejä5495

Tunteella nuo yksilöitten kans tehdyt kaupat tehdää noin 95%. Pisneksis on vähä toiset tuulet mut vaan osittain. Myyjien täytyy olla tietyl tapaa tunteekkaita, koska se on ainoo tapa saada se oikee fiilis myöski asiakkaille. Feikkaamisesta jää aina kiinni kun me ihmiset ollaan tiedostamattomal tasol aika taitavia tunteiden lukijoita. Hyvä myyjä on oikeastaan puheenjohtaja, sen tehtävä on pitää myyntitapahtuma hanskas, siihen auttaa itsevarmuus, mut se ei ollenkaan tarkota et sen pitäs puhua, vaan aina parempi kun saa asiakkaan puhumaan haluamiaan asioita.

Per se

Nature
Seuraa 
Viestejä9513

CEEL kirjoitti:

Eli kyllä noihin soittoihin kannattaa aina avoimin mielin suhtautua, kohteliaasti kuunnella mitä soittajalla on sanottavana, kysyä aidosti kiinnostuneena mitä hyötyä hän voi sinulle tarjota ja tämän jälkeen tehdä johtopäätökset.

Harvemmin on aikaa jorinoita puhelimessa kuunnella. Jos jotain tarvitsen niin tilaan itse, en halua että joku muu määrittelee tarpeeni kuin minä itse. Tuotteita täytyy toki mainostaa, mutta puhelin on siihen aivan väärä väline (jo liikenne- ja työturvallisuudenkin kannalta). Turhat puhelut lisäävät käytännössä riskejä, vaikka hurskastella asialla voikin. Samantapaista hurkastelua on monissa muissakin asioissa, käytännöt poikkeavat normeista mutta ohjeistuksessa / kannanaotoissa ei tuota kuitenkaan huomioida käytäntöjä vaan oletetaan (hurskastellen) toimittavan normien ja määräysten mukaan (mm. puhelimen käyttö liikentessä).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat