Mitä mieltä eutanasiasta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä olette mieltä eutanasiasta? Pitäisikö vammaisilla ja vanhuksilla olla oikeus "arvokkaaseen kuolemaan"

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Ehdottomasti. ihmisen pitää itse saada päättää elämästään, myöskin sen päättymisestä.

Käytännössä asian järjestäminen onkin sitten aika paljon vaikeampi. Kuka päättää kuolemasta lopullisesti, jos henkilö ei pysty itse kommunikoimaan kunnolla (dementia, aivovamma, alzheimer jne). Miten eutanasian väärinkäyttö ts. ihmisten murhaaminen estetään?

Käsittääkseni nykyään on olemassa käsite passiivinen eutanasia, jossa kuolemaa toivovalle annetaan lääkkeitä, jotka hän itse nauttii aiheuttaen kuoleman. Eräänlainen avustettu itsemurha. Korjatkaa jos olen aivan korvessa.

Vierailija

Entä itsellesi "arvokas " kuolema. Millä perusteella luulet, että "vammaisille" pitäisi järjestää "arvokas" kuolema???

Vierailija

Tämä aihe on tavallaan jo puhkikeskusteltu, ainakin useimmissa EU-maissa. Ennen keskustelua pitäisi määritellä eutanasian "raja-arvot", eli kenelle ja missä tilanteessa sellainen pitäisi tehdä? Jos tällaista alkumäärittelyä ei tehdä, vuoropuhelusta syntyy tunnepitoinen "juupas-eipäs" väittely.

Kysymyksessä ei ole pelkästään potilaan ongelma, vaan myös lääkärikunnan eettinen probleema; kuka toimenpiteen tekee ja millaisin mahdollisin (henkisin) seurauksin?

88-vuotias, viimeiset viisi vuottaan halvaantunut ja puhekyvytön anoppini alkoi tehdä lopullista lähtöään, eli hän kieltäytyi päätään puistellen syömästä hoitajan lusikalla tarjoaman ruoan. Kaikesta näki, että hän viimeisillä ajatuksen rippeillään oli päättänyt poistua rajan taakse.
Lääkäri kysyi lähiomaisilta, vaimoltani ja hänen sisareltaan: "Annammeko vanhuksen nyt kuolla, vai siirrämmekö hänet sairaalaan teho-osastolle?"

Vaimoni olisi antanut äitinsä lopettaa kärsimyksensä, mutta vanhempi ja dominoivampi sisar määräsi tehohoidon. Itse olin järkyttynyt ja raivoissani, mutta pidin turpani kiinni. Vanhan anoppini kärsimyksiä (kuin myös omaisten) saatiin näin pitkitettyä muutamalla kuukaudella.
Ja kuinka paljon tämä täysin turha tehohoito maksoikaan yhteiskunnalle?

Vierailija

Suosittelen kaikikke maailman sotilaille eutanasiaa ja sankarihautajaiset. Itse olen niin mammari lälläri jätkä, että vaikka lapseni ja vaimoni tapettaisiin, en suostuisi kostamaan, saati vihaamaan tekijää.

Syy moiseen on se, että näen päivittäen kaupungissa jossa asun julmuuksia, raiskauksia ja huumekauppaa, ynnä muuta saastaa. Joutuisin tappamaan ainakin 300 ihmiselukkaa tästä pitäjästä.

Siksi valintani on katsella sivusta välittämättä puuttua mihinkään.

Vierailija

Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Miksei siis myös kuolemastaan. Sekä aktiivinen että pasiivinen eutanasia mahdolliseksi sitä haluaville.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005
risat

Syy moiseen on se, että näen päivittäen kaupungissa jossa asun julmuuksia, raiskauksia ja huumekauppaa, ynnä muuta saastaa. Joutuisin tappamaan ainakin 300 ihmiselukkaa tästä pitäjästä.

Kytkös eutanasiaan?

Missä pitäjässä asut?

Vierailija
risat
Suosittelen kaikikke maailman sotilaille eutanasiaa ja sankarihautajaiset. Itse olen niin mammari lälläri jätkä, että vaikka lapseni ja vaimoni tapettaisiin, en suostuisi kostamaan, saati vihaamaan tekijää.

Siksi valintani on katsella sivusta välittämättä puuttua mihinkään.

Meillä on olemassa ihan erikseen aseet sitä varten

Vierailija
Deus Ex
Jokainen on vastuussa omasta elämästään.
Miksei siis myös kuolemastaan.
Sekä aktiivinen että pasiivinen eutanasia mahdolliseksi sitä haluaville.

Juuri näin!

Tuntuu jotenkin kurjalta, että meillä kohdellaan ihmistä eriarvoisessa asemassa.
Uinu uinu lemmikkini saa hyvän elämän ja kuoleman,
mutta ihminen joutuu toisinaan tilanteeseen,
jossa oma pyyntö kuolemasta jää ymmärrystä vaille.

Toivottavasti tähän asiaan saadaan muutos!

Vierailija
Deus Ex
Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Miksei siis myös kuolemastaan. Sekä aktiivinen että pasiivinen eutanasia mahdolliseksi sitä haluaville.

juuri näin. Voihan ainakin jenkeissä määrätä itselleen elvytyskiellon.. eikös se ole aika "eutanasiaista"?

Vierailija
msdos464
Deus Ex

juuri näin. Voihan ainakin jenkeissä määrätä itselleen elvytyskiellon.. eikös se ole aika "eutanasiaista"?

Se on passiivista eutanasiaa. Joissakin tapauksissa aktiivinen olisi vielä parempi. Esim neliraajahalvaus tai aivokuolema.

Vierailija
Tarkkailija

88-vuotias, viimeiset viisi vuottaan halvaantunut ja puhekyvytön anoppini alkoi tehdä lopullista lähtöään, eli hän kieltäytyi päätään puistellen syömästä hoitajan lusikalla tarjoaman ruoan. Kaikesta näki, että hän viimeisillä ajatuksen rippeillään oli päättänyt poistua rajan taakse.
Lääkäri kysyi lähiomaisilta, vaimoltani ja hänen sisareltaan: "Annammeko vanhuksen nyt kuolla, vai siirrämmekö hänet sairaalaan teho-osastolle?"

HOITOTAHTO

Hoitotahdolla tarkoitetaan Suomessa asiakirjaa, jossa oikeustoimikelpoinen henkilö etukäteen
ilmaisee vakaan hoitoon liittyvän tahtonsa.
Yleensä henkilö kieltäytyy tietyin edellytyksin
nimeämistään hoitotoimenpiteistä tai tehohoidosta
sen tilanteen varalle, jossa hän syystä tai toisesta olisi
kykenemätön ilmaisemaan tahtoaan.
Vaikka potilaslain 8 §:n mukaan potilaalle on annettava
hänen henkeään tai terveyttään uhkaavan vaaran torjumiseksi
tarpeellinen hoito silloinkin, kun potilaan tahdosta
ei tajuttomuuden tai muun syyn vuoksi saada selvitystä,
potilaalle ei kuitenkaan saa antaa sellaista hoitoa,
joka on vastoin hänen aikaisemmin ilmaisemaa tahtoaan.

HOITOTAHTO

HOITOTESTAMENTTI

Vierailija

Olen tehnyt tuollaisen hoitotestamentin, jonka Kanelin linkistä voi tulostaa. Kaksin kappalein ja naapurit todistajina.

Vara on viisautta, ei vahingon enne.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ymmärrän, että ihminen voi vapaaehtoisesti liittyä kulttiin, jossa ajatellaan että ihmiselämä on pyhä. Silloin hän varmaankin elää sen sääntöjen mukaan ja vastustaa eutanasiaa.

Mutta jos ei hitto soikoon kuulu mihinkään tuollaiseen aatteelliseen järjestöön, pitäisi helppoa kuolemaa varten olla olemassa miellyttäviä palvelulaitoksia, joihin voi mennä ja nauttia viimeisen lasillisen konjamiinia ja ottaa viimeisimmän trendin mukaisen lähdön juuri silloin kun itse sen parhaaksi katsoo.

Ei mitään tutkimuksia siitä onko henkilön mielenterveys järkkynyt ts., koska mielenterveyden järkkyminen on yksi parhaista syistä lopettaa itsensä.

Kuoleminen on yksilölle iso ratkaisu. Jos sen haluaa oma-aloitteisesti tehdä, se on aivan riittävä vakuus siitä että ko. henkilö on tosissaan ja perusteet kunnossa.

Ainoastaan ikäraja tarvitaan. Alle 18 vuotiaiden puolesta tässäkin tapauksessa pitäisi päättää huoltajan. Mutta muuten; ei kun menox.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat