Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Verkossa on paljon hyvää itseopiskeluaineistoa, joiden löytäminen on vaikeaa. Olisikohan kannattava ajatus kerätä niitä aihealueittain yhden portaalin alle? Sivuston luulisi kiinnostavan myös yrityksiä ja toiminta rahoitettaisiin mainoksilla.

Ohjelmoinnista on hienoa materiaalia saatavilla lapsille ja aikuisille. Opiskelu, harjoittelu ja soveltaminen kulkevat rinnan.

Jotain vastaavaa kaipaisin esimerkiksi matematiikasta. Opetusmateriaali etenisi helposta vaativampaan. Mikä tärkeintä, opittua sovellettaisiin koko ajan käytännön tarpeisiin. En liene ainut, joka opetteli lukiossa integraali- ja differentiaalilaskentaa tietämättä mihin niitä käytännössä tarvitaan. Verkossa asiaan saisi syvyyttä hyvällä visualisoinnilla ja eri alojen laskentatarpeilla.

Matematiikka kehitetään koko ajan uusiin tarpeisiin ja eri haarat ovat eriytyneet kauas toisistaan. Niistäkin olisi hyödyllistä saada havainnollinen yleisesitys. Jos jotain osa-aluetta kokee tarvitsevansa, voisi keskittyä sen opiskeluun.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Kommentit (9)

pöhl
Seuraa 
Viestejä919
Liittynyt19.3.2005

Ideana hyvä, mutta voi olla hankala toteuttaa.

1. Google on keksitty. Taitaisi suurempi aika mennä sen miettimiseen, miten eri luentomuistiinpanojen vaikeusasteita verrataan kuin googlaamiseen.

2. Missä menisi raja siitä, mikä on matematiikkaa ja mikä vaikkapa fysiikkaa?

3. Miten saadaan ihmiset lataamaan tekemänsä luentomuistiinpanot juuri kyseiselle sivulle? Voihan olla, että joku proffa vihaa mainosrahoitteisia sivuja ja julkaisee siksi muistiinpanot omilla sivuillaan. Tai joku ei tykkää sivuston tyylistä tai ajattelee, että sivustolla on jo riittävän samanlainen kurssimuistiinpano.

Tietysti kokeilemallahan se selviää, miten hyvin idea lähtee käytiin.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

pöhl 26.8.2016 kysymykset + linkki

 --------

Linkin alla on perinteisiä luentomuistiinpanoja. Ajattelin enemmänkin tietokoneavusteista ja vuorovaikutteista oppimateriaalia, joka olisi vaikka tablettia käytettäessä edukseen. Lapsille ja koululaisille näitä on jo tehty, osa on toteutettu esim. pelin muodossa. Näistä voisi edetä vähitellen lukion ja aikuisten perusopintomateriaaleihin. Pysytään siis isoissa ja pysyvissä kokonaisuuksissa sekä ”käsikirjoissa”, joilla on jatkuvaa käyttötarvetta. Ero hakukoneisiin on selvä, googlaamalla löytää enemmänkin hajatietoa.

Yhden kokonaisuuden voisi tuottaa tai sponsoroida vaikka jokin yritys. Yritys pääsee kertomaan mitä tekee ja sen toimialasta kiinnostuneet saisivat samalla käsityksen työn sisällöstä. Oppimateriaalin pitäisi olla pelin tyyliin koukuttava, vieraillaan siis vaikka virtuaalisesti yrityksessä ja eri osastoilla opiskellaan kullakin yksi alakokonaisuus. Sovelletaan opittua asiaa yrityksen oikeisiin toimintoihin.

Opiskelijoilta edellytetään yhä enemmän verkostoitumista ja poikkitieteellisyyttä. Yksittäisen oppimateriaalin voisi tuottaa opiskelijaryhmä opinnäytetyönä, keskenään tai yrityksen sponsoroimana. Tarpeen mukaan ammattikoululaisista tietotekniikan opiskelijoihin ja gradun tekijöistä väitöskirjan laatijaan. Nimet näkyviin, voisi olla hyvä preferenssi työnhakuun.

Oppimateriaalin on oltava käyttäjälle ilmaista. Noita edellä mainittuja perusoppimateriaaleja ei välttämättä tarvitse päivittää. Aika ajoin uudet tekijät laativat aivan uuden aineiston. Ongelmallisempi on esimerkiksi aloituksessa toivomani matematiikan vuorovaikutteinen wikipedia. Kuka sitä päivittäisi, poistaisi vanhaa ja lisäisi uutta niin että vuorovaikutteisuus toimii? Se sitten onnistuu tai ei.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

pöhl
Seuraa 
Viestejä919
Liittynyt19.3.2005

Tuollaisessa pelissä voi olla hankaluutena, että vastauksen voi antaa niin monella tavalla. Ainahan voi tehdä tehtäviä, joissa on äärellinen määrä lueteltuja vaihtoehtoja. Niissä taas voi joskus huijata, jos vaikka ei osaakaan laskea tehtävää kokonaan mutta huomaa, että tuloksen on oltava pariton ja 5 on ainoa pariton luku vaihtoehdoissa. Mutta vaikkapa AMC-matikkakilpailuissa on monivalitatehtäviä, http://artofproblemsolving.com/wiki/index.php?title=2015_AMC_12A_Problem...

Olen itsekin käyttänyt ex-kaverini tekemää peliä ala-asteella kertotaulun harjoitteluun, ja siitä oli hyötyä. Jotkut pelit ovat varmasti hyödyllisiä ainakin joillekin. Siitä vaan tekemään.

Tietysti aikuisille voi olla hankalampi kehittää peliä, kun ratkaisuissa päättelyn pituus kasvaa.

Mutta vuorovaikutteinen matikkalehti voisi olla kiva, jos siitä näkisi ensiksi todistuksen hahmotelman ja sitten siitä voisi klikkailla ne yksityiskohdat auki, joiden todistusta ei osaa. Voi vaan olla aika työlästä toteuttaa.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

pöhl 26.8.2016

Olen itsekin käyttänyt ex-kaverini tekemää peliä ala-asteella kertotaulun harjoitteluun, ja siitä oli hyötyä. Jotkut pelit ovat varmasti hyödyllisiä ainakin joillekin. Siitä vaan tekemään.

Tietysti aikuisille voi olla hankalampi kehittää peliä, kun ratkaisuissa päättelyn pituus kasvaa.

Mutta vuorovaikutteinen matikkalehti voisi olla kiva, jos siitä näkisi ensiksi todistuksen hahmotelman ja sitten siitä voisi klikkailla ne yksityiskohdat auki, joiden todistusta ei osaa. Voi vaan olla aika työlästä toteuttaa.

 - - - -

Kiinnostavia pointteja. Portaalissa voisi tosiaan olla perustaitojen kehittämiseen pieniä sovelluksia. Kertotaulun laskenta-alue voisi olla säädettävä, taitojen mukaan 10 x 10 --> 100 x 100 tms, halutessaan saisi jopa pari desimaalia. Sama jako-, yhteen- ja vähennyslaskussa. Kielissä voisi opetelle yksittäisiä sanoja, säätö alkeista vaativiin sanoihin ja voisi valita myös aihealueen arkipäivän tilanteista eri ammattien sanastoon. Voisihan portaalissa olla myös kotisivukoneen kaltainen alusta, jolle tekniikkataidoton voisi laatia oman preppaussanaston tai vastaavaa. Parhaat voisi halutessaan tarjota kaikkien käyttöön.

Vuorovaikutteisessa matikkalehdessä voi myös peruuttaa taaksepäin, jos ei hallitse opetellun asian pohjatietoja. Onnistuu toki hyvällä kirjallakin, mutta vaikkapa funktiot tajuaa paremmin kun näkee miten kuvaaja muuttuu parametrien myötä.

Käyttäjiä portaaliin saataisiin, jos tarjonta olisi runsas ja niihin pääsisi helposti yhden luukun kautta. Mukaan myös pdf-tiedostoja, evoluutio hoitanee tarjonnan kun hyviä vuorovaikutteisia materiaaleja kehitetään. Tulevaisuudessa e-kirjat lisääntynevät myös oppikirjoina. Julkisin varoin maksetut koulukäyttöön laaditut perusoppikirjat pitää tarjota vapaaseen käyttöön kautta Suomen. Monistaminen ei maksa mitään ja uskoisin kilpailun painavan hintatason kohtuulliseksi.

Kaiholla muistelen portaaleja 2000-luvun alusta, vaikkapa Yahoo. Koko ruutu oli yhtä valikkoa ja kokonaisuuden hahmotti helposti. Siitä vaan klikkaamaan alaspäin. Älypuhelimella on vaikeampaa, tosin on niidenkin valikoiksi tarjolla kohtuuhyviä tapoja.

Portaalissa pitäisi olla myös oma keskustelusivusto. Omatoimiopiskelijat voisivat perustaa opintopiirejä ja keskustella opiskelemastaan aiheesta. Haetaanhan täällä Tiede-sivustollakin ratkaisuja erilaisiin kurssitehtäviin.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

MooM
Seuraa 
Viestejä6905
Liittynyt29.6.2012

Yläkoulu- ja lukiotasolle on tehty loistava sivusto ma/fy/ke -alueelta. Paljon videoita laskutehtävien ratkaisuista, mutta myös mindmappeja kurssien sisällöistä jne. 

https://opetus.tv/

Yliopisto-opintojen osalta kannattaa tutkia englanninkielistä tarjontaa.

Tuollaisen materiaalin tuottaminen on todella työlästä ja suuri hatunnosto esim. noille opetus.tv-tyypeille, kun tekevät sitä ilmaiselle foorumille. Lukion opettajiahan he ymmärtääkseni ovat.

Luentoprujujen skannaaminen nettiin ei ole verkko-opetuksen tuottamista.Lisäksi jo prujujen materiaali on opettajan tuottamaa, systemaattinen jakaminen edelleen on laitonta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Moom 29.8.2016:

Yläkoulu- ja lukiotasolle on tehty loistava sivusto ma/fy/ke -alueelta. Paljon videoita laskutehtävien ratkaisuista, mutta myös mindmappeja kurssien sisällöistä jne. 

https://opetus.tv/

Yliopisto-opintojen osalta kannattaa tutkia englanninkielistä tarjontaa.

Tuollaisen materiaalin tuottaminen on todella työlästä ja suuri hatunnosto esim. noille opetus.tv-tyypeille, kun tekevät sitä ilmaiselle foorumille. Lukion opettajiahan he ymmärtääkseni ovat.

Luentoprujujen skannaaminen nettiin ei ole verkko-opetuksen tuottamista.Lisäksi jo prujujen materiaali on opettajan tuottamaa, systemaattinen jakaminen edelleen on laitonta.

- - - -

Shania Twainilla on kiva laulu 90-luvulta, jotakuinkin : ”Sä oot siis Bratt Pitt? Se ei mua pahemmin töyssäytä!” Siitä tuli minulle pysyvä ajatusmato: ”Tässäpä aivan loistavat verkkosivut. Voiskohan joku pistää paremmaksi?”

Ketkä käyttäisivät portaalia? Perusopintojen suorittajat ala-asteelta maisteritutkintoon ovat oppilaitosten ohjauksessa, he eivät tarvitse. Eivät myöskään työllisyyskoulutuksessa, yritysten järjestämissä sekä erilaisissa kansan- ja työväenopistoissa opiskelevat. Vuorotöitä tekevät ja haja-asutusalueella asuvat ovat enemmän omillaan. Yrittäjän on ehkä opiskeltava pintapuolisesti asiakkaan toimialan sisältöä voidakseen tarjota parempaa palvelua. Tai on opiskeltava pikaisesti joku asiakokonaisuus, hakukone ei välttämättä anna suoraa vastausta. Yhä useammin opiskelutarpeet tulevat lennossa ja ne on hoidettava pikaisesti.

Pieni sivuhaara hakemisen työläydestä. Monasti ajattelu jumiutuu ja pelaan silloin pikaisesti helppoja tai keskivaikeita pelejä tai teen sudokuja. Analyyttinen ajattelu tarttuu syöttiin ja ajatuslukot aukeavat. Kolme konetta käytössä ja kaikkiin on ladattu erilaisia pelejä ja tehtäviä. Erinomaiset elävät kuukauden ja hyvät muutaman päivän, sitten ne vaan valuvat jonnekin koneiden uumeniin. Mitä siis pelaan enimmäkseen? Aivan oikein, Windowsin vakiopelejä jotka ovat helpoiten käsillä. Joskus pitää googlata mutta aina ei viitsi ja aikaakin siinä palaa. Jos pelien sijasta tekisikin erilaisia laskuharjoituksia tai sanaston kertausta, tämäkin aika olisi käytetty hyödyksi. Hyvä tarjonta pitää olla yhden luukun takana.

Mihinkä opiskelu yleensä on kehittymässä? Perusasteen jälkeiset oppilaitokset ammattikouluista yliopistoihin joutuvat karsimaan tarjontaansa ja keskittymään vahvuusalueilleen. Yhä useamman koulutus on vanhentunut jo kun saa todistuksen käteensä. Freelancereilla ei ole aikaa ja varaa ravata kursseilla, opiskelu lomitetaan työkeikkojen lomaan tai viikonlopuiksi. Opiskellaan yhä enemmän omatoimisesti, toistuvasti ja pienissä pätkissä.

Luulisi tälle ryhmälle suunnatuilla itseopiskelusivuilla olevan tilausta tulevaisuudessa. Ylläpitäjä miettiköön mitä aineistoa sinne tarvitaan. Ihan omaa, käyttäjien laatimaa,  linkkejä oppilaitosten sivuille, linkkejä muiden laatimiin aineistoihin tai opastusta hyvien aineistojen lähteille. Sivuston ylläpitäjän on luonnollisesti vastattava toimintansa laillisuudesta ja sovittava materiaalin käytöstä. Jos kuka tähän lähtee, saa toimia nopeasti ja kehittää sisältöä mahdollisimman monen odotuksia vastaavaksi. Montaa portaalia Suomeen ei mahdu, yhdelle ehkä on tilaa jos laatijoilla riittää näkemystä ja uskoa.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Keijona
Seuraa 
Viestejä9860
Liittynyt13.3.2015

Se mikä suomesta puuttuu kokonaan on itsetutkiskeluportaali,  tälläisiä kun löytyy kyllä korkeakulttuureista.. Mutta kun se  tärkeämpää on, modernille se korkea sivistys ei  korkeakulttuuri.  Sivistys on kuitenkin nopeasti ohimenevää kulttuuriin verrattuna.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Uolevi Kattun
Seuraa 
Viestejä88
Liittynyt1.7.2015

Keijona 29.8.2016:

Se mikä suomesta puuttuu kokonaan on itsetutkiskeluportaali,  tälläisiä kun löytyy kyllä korkeakulttuureista.. Mutta kun se  tärkeämpää on, modernille se korkea sivistys ei  korkeakulttuuri.  Sivistys on kuitenkin nopeasti ohimenevää kulttuuriin verrattuna.

 - - -

Itsetutkiskelu vs. itseopiskelu … melko läheistä sukua ovat keskenään. Kun yleviä tavoitteleva pyrkii täydelliseen valaistumiseen, opettelee maallisempi tyyppi derivoimaan ja valaistuu rahtusen hänkin. Ja onpa määränpäänä sitten punainen, sininen tai ultravioletti, samoilla trivagoilla ja momondoilla taipaleelle lähdetään.

Malevitsh Malevitshista: Olisin itse tehnyt tämän paremmin.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat