Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

Mistä johtuu se, että digivideokamera vääristää esim. pyörivän potkurin. Eli suora potkuri näyttää kaarevalta, eli ulkokehä näyttää jäävän jälkeen. Tuossa videossa ei nyt erityisen selvästi näy, vääristyneempiäkin pyörivän potkurin kuvia olen nähnyt. http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201608260190937_v0.shtml Kopioi linkki selaimen osoiteriville, kun aloitusviestissä ei voi tehdä linkkiä. Itse luulen ilmiön johtuvan digikennon hitaudesta?

Kommentit (12)

ovolo
Seuraa 
Viestejä6119
Liittynyt7.7.2007

Menipä ihan väärälle alueelle, kun en muistanut valita aluetta. Ja linkkikin muodostui, vaikka linkintekotyökalua ei avausviestilaatikossa ollut. Joo, vanhuus ei tule yksin!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Sitä sanotaan rolling shutter -ilmiöksi ja se johtuu siitä, että kamera ei aloita ja lopeta valotusta samanaikaisesti koko kennon alueella. Mekaaninen verhosuljin on rako, joka liukuu "hitaasti" yli kuvakentän, ja elektronisella sulkimella varustetut kennot tekevät sen tiedon käsittelyn tehostamiseksi. On myös olemassa erikoiskennoja, joissa on koko kuvala-alla samanaikaisesti toimiva suljin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter

JPI
Seuraa 
Viestejä25981
Liittynyt5.12.2012

Neutroni kirjoitti:
Sitä sanotaan rolling shutter -ilmiöksi ja se johtuu siitä, että kamera ei aloita ja lopeta valotusta samanaikaisesti koko kennon alueella. Mekaaninen verhosuljin on rako, joka liukuu "hitaasti" yli kuvakentän, ja elektronisella sulkimella varustetut kennot tekevät sen tiedon käsittelyn tehostamiseksi. On myös olemassa erikoiskennoja, joissa on koko kuvala-alla samanaikaisesti toimiva suljin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter[/quote]

Tapahtuu osittain samaa kuin maalikerassa. Maalikameran kuvassahan kuvan jokainen piste on maaliviivan kohdalla eli kuvassa vaaka-akselina on aika.

3³+4³+5³=6³

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Neutroni kirjoitti:
elektronisella sulkimella varustetut kennot tekevät sen tiedon käsittelyn tehostamiseksi. On myös olemassa erikoiskennoja, joissa on koko kuvala-alla samanaikaisesti toimiva suljin.

Tarkennan tätä hieman: Valotustiedon "kerääminen" pikseli kerrallaan on CMOS-kennon ominaisuus. Nykyään taitaa melkein kaikki kamerat olla cmos-kennolla.

Mulla on itselläkin vielä TRV-900m videokamera jossa on kolme CCD-kennoa. Aiemmin ccd oli vallitseva kennotyyppi. Siinä kuva tallennettiin samalla ajanhetkellä jokaisesta pikselistä rekisteriin. Rolling-shutter-ilmiötä ei siis esiinny ccd:llä kuvatussa vilimissä.

Vieläkin häiritsee joskus liikkuvan kameran kuvassa näkyvät "rolling shutter"-virheet kun on joskus tottunut ettei niitä ollut. Virhe siis joskus näkyy vaikka maisemakuvassakin jos kamera liikkuu.

Presidentti
Seuraa 
Viestejä113
Liittynyt27.8.2016

Neutroni kirjoitti:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_shutter[/quote]
Aivan aikein, tätä on turhaa enempää vängätä.

Maailma hukkuu paskaan.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä40617
Liittynyt6.12.2009

Sheriffi kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:

Aivan aikein, tätä on turhaa enempää vängätä.[/quote] Tohtori hyvä , kyllä sitä saa vängätä jos siltä tuntuu.

Presidentti
Seuraa 
Viestejä113
Liittynyt27.8.2016

jussipussi kirjoitti:
Sheriffi kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:

Aivan aikein, tätä on turhaa enempää vängätä.
Tohtori hyvä , kyllä sitä saa vängätä jos siltä tuntuu.[/quote]

Senkus vänkäät...!

Maailma hukkuu paskaan.

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä2211
Liittynyt24.1.2014

Mistä tulee sellaiset 6-kulmion muotoiset kuviot (vaalea läiskä) esimerkiksi videossa. Itse olen sellaisia nähnyt, niillä on ilmeisesti jotain tekemistä kirkkaan valaistuksen kanssa (Aurinko + heijastukset??)  ja miksi ne ovat juuri kuusikulmioita eivätkä esimerkiksi neliöitä tms. ?

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

Jakob
Seuraa 
Viestejä1058
Liittynyt11.7.2015

Spanish Inquisitor Jr kirjoitti:
Mistä tulee sellaiset 6-kulmion muotoiset kuviot (vaalea läiskä) esimerkiksi videossa. Itse olen sellaisia nähnyt, niillä on ilmeisesti jotain tekemistä kirkkaan valaistuksen kanssa (Aurinko + heijastukset??)  ja miksi ne ovat juuri kuusikulmioita eivätkä esimerkiksi neliöitä tms. ?

Luulen että se on himmentimen kuvajainen. Himmentimen aukko on usein kuusikulmainen, kulmat aika terävät mutta sivut ulospäin pyöristyviä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Ne tulevat tosiaan himmentimestä. Ne ovat teräyysalueen ulkopuolella olevien pistemäisen valonlähteen kuvia. Yleensä pyritään siihen, että objektiivi kuvaisi terävyysalueen ulkopuolella olevat kohteet tasaisesti valaistuiksi ympyröiksi, joka tuottaa kauniin ns. bokehin. Se vaatii kuitenkin täydellisen pyöreää himmenninaukkoa ja muutenkin täydellistä optista rakennetta, joten käytännössä siitä tingitään kustannussyistä enemmän tai vähemmän.

Tuossa tapauksessa himmennin on tehty 6:sta lehdestä ja se tuottaa 6-kertaisen symmetrian. Yleensä himmenninlehtiä on 5-8. Paremmissa objektiiveissa himmenninlehtiä on enemmän ja niiden rakenne on sellainen, että aukko on pyöreämpi.

Spanish Inquisitor Jr
Seuraa 
Viestejä2211
Liittynyt24.1.2014

Neutroni kirjoitti:
Ne tulevat tosiaan himmentimestä. Ne ovat teräyysalueen ulkopuolella olevien pistemäisen valonlähteen kuvia. Yleensä pyritään siihen, että objektiivi kuvaisi terävyysalueen ulkopuolella olevat kohteet tasaisesti valaistuiksi ympyröiksi, joka tuottaa kauniin ns. bokehin. Se vaatii kuitenkin täydellisen pyöreää himmenninaukkoa ja muutenkin täydellistä optista rakennetta, joten käytännössä siitä tingitään kustannussyistä enemmän tai vähemmän.

Tuossa tapauksessa himmennin on tehty 6:sta lehdestä ja se tuottaa 6-kertaisen symmetrian. Yleensä himmenninlehtiä on 5-8. Paremmissa objektiiveissa himmenninlehtiä on enemmän ja niiden rakenne on sellainen, että aukko on pyöreämpi.

Ok, kiitoksia vastauksesta. Mutta, mikä on himmennin ja mitä sillä tekee (no, "himmentää" luultavasti...). Olen siis täysi pösilö valokuvauksessa ym. ja nuokin 6-kulmiot joita olen nähnyt eivät ole omilta videoilta vaan ihan muiden juttuja.

Vanha nimimerkki Spanish Inquisitor uudelleensyntyneenä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä29582
Liittynyt16.3.2005

Himmennin on aukko, jonka kokoa voidaan säätää ja rajoittaa siten objektiivin linssin tehollista halkaisijaa. Himmennettäessä terävyys yleensä kasvaa tiettyyn rajaan asti, koska silloin käytetään vain linssien keskiosaa, joisa kaareutuminen ja pallovääristymät ovat pienempiä. Liian pienellä aukolla diffraktio alkaa taas pehmentää kuvaa.

Tärkein himmentimen käytön syy on syväterävyysalueen säätö. Jos aukko on pieni, terävänä piirtyyy laaja alue fokusointietäisyyden molemmin puolin. Se toimii esimerkiksi maisemakuvassa. Jos taas aukkoa kasvatetaan, syväterävyysalue kapenee ja suurella aukolla se voi olla vain joitain senttejä muotokuvaetäisyydellä. Sitä voidaan käyttää nostamaan terävä pääkohde esiin samennetusta taustasta, esimerkiksi muotokuvissa.

Himmenin vaikuttaa tietenkin kennolle päätyvän valon määrään, joten sitä voi käyttää myös valotuksen asettamiseen. Joskin yleensä on (minusta ainakin) parempi päättää syväterävyys ja miettiä sitten, miten muut valotusparametrit valitaan.

Lisätietoa:

http://digifaq.info/digi_omat/optiikka/

Valokuvausoppaat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat