Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.8.2016

Hei! Tässä olisi muutama tehtävä joita en jostain syystä ymmärrä, tai tuntuvat turhan haastavilta. Tiedät vastaukset tehtäviin, mutta ratkaisemisesta ei havaintoa. Kiitos jos joku viittii auttaa ja selittää! :)

1) Pikaluistelija kaatuu ja liukuu päin jäällä olevaa pehmustettua turvaestettä.
Törmäyksessä luistelijan liikesuunta kääntyy 30°. Kuinka suuren ja minkä suuntaisen
nopeuden turvaeste saa? Luistelijan massa on 51 kg ja nopeus ennen törmäystä on
12,5 m/s ja törmäyksen jälkeen 7,5 m/s. Turvaesteen massa on 35 kg. Ratkaise
tehtävä a) piirtämällä vektorikuviosta, b) laskemalla.

2)Pallo heitetään liikuntasalissa suoraan ylöspäin alkunopeudella 25 m/s. Määritä
pallon nopeus 2,0 sekunnin ja 4,0 sekunnin kuluttua sekä hetki, jolloin pallo
saavuttaa lakipisteensä. Kuinka korkealle pallo nousee? Ratkaise tehtävä a)
piirtämällä v(t)- kuvaajasta, b) laskemalla.

3)Lankaan ripustettu kappale A lähtee ilman alkunopeutta kuvan 2 esittämästä
yläasemasta, jolloin lanka on vaakasuorassa. Kappale törmää alhaalla
kimmottomasti toiseen samanlaiseen kappaleeseen B. Langan pituus on 1,0 m.
Kuinka korkealle kappaleet heilahtavat?

Kommentit (5)

lukiolainen
Seuraa 
Viestejä5
Liittynyt27.8.2016

Kaavojen etsiminen MAOL:ista ja kaavojen soveltaminen ei ole suurin ongelma, vaan lähinnä se että pitäisi ymmärtää sanallisesti tehtäviä että mitä niissä fysikaalisesti tapahtuu + vektorien hahmottaminen tehtävissä on vaikeaa. Aloittamisen vaikeus. En ole tosiaan ymmärtäny FY4 -kurssilla oikein mitään, niin en edes tiedä mistä aloittaa. :/

Tetraedri_
Seuraa 
Viestejä173
Liittynyt3.7.2012

Kannattaa aloittaa ihan vain piirtämällä kuva. Kuvaan sitten kirjaa kaikki tiedot, mitä tehtävänannossa on annettu sekä muuttujat joita kysytään. Lisäilet sinne tarpeen mukaan painovoimia, tukivoimia ym. ja Newtonin 3. lain mukaisia vastavoimia.

Sitten mietit, mitä kaikkia säilymislakeja on ja miten niitä voisi käyttää tehtävien ratkaisuun. Suuri osa lukiotehtävistä ratkeaa suhteellisen helposti hyödyntämällä energian tai liike/pyörimismäärän säilymislakeja.

Jos nämä vinkit eivät riitä sinulle tehtävien ratkaisemiseksi, suosittelen keskustelemaan opettajan kanssa asioista ennen kuin on liian myöhäistä. Jos näitä periaatteita et ole omaksunut, fysiikan opintosi tulevat olemaan tuskaa.

Jos menettäisin hulluuteni, menettäisin kaiken!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28253
Liittynyt16.3.2005

Sitä on aika vaikea opettaa tällaisen käyttöliittymän kautta. Mutta ensimmäisessä piirrät nopeusvektorit, jotka tehtävänannossa selvästi annetaan. Siitä voit saada nopeuen muutoksen ja liikemäärän säilymisellä lasket loput.

Kakkonen on niin triviaali kuin olla ja voi. En oikein keksi miten siinä voi auttaa laskematta tehtävää. Kolmosessa auttaa, kun mietit miten voit soveltaa energian säilymistä ja liikemäärän säilymistä eri vaiheissa.

Fysiikan osaaminen on oleellisesti juuri sitä, että sanallisesta kuvauksesta luodaan matemaattinen malli. Kyllä joku tietokone sen sitten ratkaisee. Sitä oppii vain tekemällä paljon tehtäviä. Ymmärrys tulee laskemisen kautta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat